Hva har pasient/ bruker og pårørende rett til å se og ikke
Hvilke data er registrert på pasient/bruker og pårørende
Systemer som samhandler med Gerica
Sikre at innsynsbegjeringer skjer faglig forsvarlig og samsvarer med gjeldende lover og forskrifter, se Helsedirektoratets kommentarer til Rett til innsyn i journal.
Ansatt som skal sjekke opplysninger
Ansatte som skal ta ut opplysninger og de som saksbehandler innsynsbegjæringen
Det er den databehandlingsansvarlige ( jf. pasientjournalloven § 2 e og helseregisterloven § 2e) som skal ivareta innsynsretten. Rutinen gjelder for alle virksomheter som bruker Gerica.
Den enkelte virksomhet har ansvar for å innfri innsynsforespørsler etter gjeldende lover og retningslinjer for Oslo kommune.
§ 5-1.Rett til innsyn i journal
Pasienten og brukeren har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi, jf. personvernforordningen artikkel 15. Pasienten og brukeren har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.
Pasienten og brukeren kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær.
En representant for pasienten eller brukeren har rett til innsyn i opplysningene som pasienten eller brukeren nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.
Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal.
Nærmeste pårørende* har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette.
* Nærmeste pårørende er den personen som pasienten har oppgitt som sin nærmeste pårørende før sin død.
Nærmeste pårørende er den pasient eller bruker selv oppgir. Dersom bruker ikke selv kan oppgi nærmeste pårørende skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten eller brukeren.
Det skal tas utgangspunkt i følgende rekkefølge:
Nærmeste pårørende kan få innsyn hvis:
Pasient eller bruker under 18 år, innsyn for nærmeste pårørende:
Det betyr at det må gjøres en konkret avveining mellom pasientens eller brukerens behov for at innsyn ikke skal gis den som har foreldreansvaret, opp i mot behovet som den med foreldreansvaret har for innsyn for å ivareta ansvaret sitt.
I enkelte situasjoner er det grunner til at pasient/pårørende ikke skal ha innsyn, som for eksempel dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller permanent personskade for pasienten eller brukeren selv eller pårørende. For utfyllende informasjon, se §5-1 i pasient- og brukerettighetsloven.
Virksomheten skal som hovedregel gi innsyn i personopplysninger senest innen 30 dager fra forespørselen er mottatt.
Et innsynskrav skal som hovedregel avgjøres innen tre virkedager. Det følger av offentleglova § 29 (1) at et innsynskrav skal avgjøres uten ugrunnet opphold. Det innebærer at innsynskrav skal avgjøres så raskt som praktisk mulig
Innsynsbegjæringer skal behandles "uten ubegrunnet opphold". I henhold til praksis og forarbei der betyr dette krav om behandling samme dag og senest innen 1-3 virkedager.
Dokumentajsonen i Gerica er vanligvis knyttet til en journal. Alle journaler er mulig å skrive ut, men det er ikke alltid det er hensiktsmessig å gjøre det. I denne manualen får du oversikt over journaltypene som finnes i Gerica og hva de vil kunne gi av informasjon, slik at man lettere kan vurdere hva som er relevant for den enkelte henvendelse.
Journaler kan inneholde strukturert data eller fritekst. Ved innsynssaker er det ofte journaler med fritekst som er relevant å ta ut, da disse inneholder data som helsepersonell har dokumnetert på pasienten. Se også kapittelet Forberedelser/ vurderinger om hvilke vurderinger du bør gjøre rundt dette.
Insynsretten gjelder i utgangspunktet alle type journaler. Retten kan inkludere beskjeder eller oppgaver, dersom dette er relevant, se kapittel om Forberedelser og vurderinger.
Enkelte opplysninger ligger direkte i Gericas systembilder, for eksempel brukerkortet, tjenestebildet, tiltaksplan, medisinbildet osv. For å ta ut denne dataen, se kapittelet Presentasjon av data for oversikt over hvordan disse dataene lettes kan tas ut via rapporter.
Det finnes loggdata i Gerica over hvilke handlinger som er utført av hvem, og tidspunkt for handlingen. Dette finnes i loggen for Gerica. Denne ligger ikke tilgjengelig, og må innhentes spesifikt. For å få tilgang til loggen, ta kontakt med systemkoordinator for bydel/etat.
Enkelte data/ informasjon er ikke opprettet i Gerica, men har kommet inn fra samarbeidsparter via digitale kanaler som PLO-meldinger og innbyggerdialog. Innbyggerdialog har pasienten selv tilgang til, og er normalt ikke nødvendig å ta ut. PLO-meldinger kan tas ut fra systembildet for Elink (se kap. Hvilke data finnes på pasienten/bruker for utfyllende informasjon og kap. Presentasjon av data om hvordan skrive ut eller presentere data).
I tillegg skannes relevante dokumenter som kommer utenfra, via brev, mail osv. Dette kan være dokumenter som kontrakter, bekymringsmeldinger, medisinlister, kartlegginger, epikriser. Disse dataene kan være skannet inn i systemet, og ligge som journaltypen Skannede dokumenter (se kapittelet Journaler (dokumentert data) for utfyllende informasjon)
Det bør opplyses om at samarbeidsparter eller andre aktører kan sitte på utfyllende opplysninger som ikke er tilgjengelig i Gerica, feks brev som ikke er skannet inn eller prøvesvar og epikriser fra sykehus osv. Ved behov kan den som ber om innsyn innhente utfyllende data fra hovedkildene. Under følger en oversikt over systemer og aktører som samhandler med Gerica, og hvor det kan være relevant å innhente opplysninger.
Ved innsynsbegjæringer er det helt sentralt at man, i dialog med den som ber om innsyn, får et klart bilde av hva det ønskes innsyn i, slik at man kan vudere hvilke opplysninger som er relevante å utlevere.
Bakgrunnen for innsynet kan være ulikt, for eksempel kan det være knyttet til en klage eller en hendelse, eller et ønske om å se hva som finnes av opplysninger på den som ønsker innsyn. Dette er avgjørende for hvilke opplysninger som er relvante. Det bør derfor gjøres en kartlegging av bakgrunnen og hensikten med innsynet:
Det må, ut fra bakgunn og hensikt med innsynet, gjøres en vurdering av hvilke data som faktisk gir den informasjonen som er ønsket:
Det må gjøres en vurdering av hvordan data presenteres, slik at innholdet i dataene blir forståelige.
Avtal med pasient/bruker eller pårørende:
Under er en beskrivelse av hvilke rapporter og filter som kan være aktuelle for å skrive ut personopplysninger:
Data | Rapport | Filter | Kommentar |
Adl historie | Adl historie (-6) | Adl-liste (-2) | |
Personopplysninger (IPLOS) | Personopplysninger IPLOS (-160) | Brukerliste (-21) +brukerID | |
Medikament | Medisinliste alle (-36) | Medisiner -alle (-22) | |
Dosering | Medisinliste alle (-36) | Medisiner -alle (-22) | |
Cave | Medisinliste alle (-36) | Medisiner -alle (-22) | |
Bruker | Brukerkort (-7) | Markert bruker | |
Brukers avtale | brukers Avtaler (-161) | Brukerliste (-21) | |
Journaler |
Journaler liste (-18) Journaler per bruker (-22) OK_Oversikt Journaler (alle) med fritekst per bruker (id 17649) |
Journal-liste (-6) + BrukerID
OK_Oversikt Journaler (alle) med fritekst per bruker (id 34048) |
Rapport 17649, henter ut alle journaler med fritekst. |
Tiltaksplan med situasjoner, tiltak og brukerstatus |
Tiltaksplan rapport (-154) | Fast filter i rapporten | Benyttes av tjenester som benytter tiltaksplanen |
Tjeneste/tiltak |
Tjenesteliste (-8) Tjenestestatus (-51) |
Tjenesteliste (-86) +BrukerID Tjenestestatus (-87) + BrukerID |
For tjenester som ikke benytter tiltaksplan |
Midlertidig stopp | Midlertidig stopp (-26) | Midlertidig stopp (-10) + BrukerID | |
Saker |
Sakstyper innvilgede (-53) Bør også ha med avslag og avgjørelse. |
Saker innvilgede søknader (-102) +BrukerID | Brevmal for komplett innhold, postjournaler, Postjournal SvarUt og Postjournal SvarUt knyttet til sak. |
Labsvar resultat | Utskrift av svarrapporter eLink | Kopier labsvar (egne prøver/helsekort) | |
elink? | Utskrift av eLink | Skriv ut relevante meldinger som er opprettet av tjenesten? Spør Kristine om også andre meldinger skal være med. | |
Faktura | Fakturagrunnlag (-85) | Fakturagrunnlag (-88) +BrukerID | |
Bilag | Kontoutskrift på valgt konto (-105) | Kontoutskrift på valgt konto (-105) | |
Vederlagsberegninger | Brevmal/fletting | ||
Plassadministrasjon -Venteliste | Ventelisterapport (-133) | +BrukerID | |
Brukers tekniske hjelpemidler ? | Utlån av hjelpemidler (-43) | Fast filter i rapporten (merkede poster) | |
Loggrapporter |
-141 Aktivitet på bruker -140 Detaljert aktivitet på bruker -119 Liste systemlogg |
Aktivitet på bruker (id 23630) Detaljert aktivitet på bruker (id 23630) -119 Liste systemlogg |
Det er kun systemkoordinator i bydel/etat som har tilgang til systemloggene. |
Tilgang til bruker | -149 Brukertilgansrapport | -149 Brukertilgansrapport | Henter ut ansatte som har tilgang til bruker. |
Pasient- og brukerrettighetsloven, kap. 3 og kap. 5
Helsepersonelloven, § 41. Plikt til å gi pasienter innsyn i journal
Helseregisterloven, § 24. Rett til informasjon og innsyn
Pasientjournalforskriften § 11 andre ledd
Informasjonsplikt og innsynsrett etter personopplysningsloven
Helsedirektoratets kommentarer til Rett til innsyn i journal