"Beredskapsgruppe for smittevern" er en del av en helhetlig smittevernplan for Oslo Kommune. Hele planen finner du her.
I denne delen kan du lese om roller og ansvarsområder for beredskapsgruppen i Oslo. I tillegg ligger det en mal med agendapunkter til møter i beredskapsgruppen, risikovurdering og informasjons- og varslingslinjer.
Innholdsfortegnelse:
Beredskapsgruppe for smittevern
Beredskapsgruppen for smittevern i Oslo er et rådgivende organ som ble opprettet ved bystyrets vedtak 24.mai 2000, sak 330. Beredskapsgruppen ledes av smittevernoverlegen.
Beredskapsgruppen er en faggruppe hvis formål er å gi råd til smittevernoverlegen ved utbrudd eller truende utbrudd av alvorlig smittsom sykdom av byomfattende karakter, og til bydelsoverlegen i alvorlige situasjoner i den enkelte bydel. Beredskapsgruppen skal bistå smittevernoverlegen med situasjonsanalyse og vurdering av tiltak.
Beredskapsgruppen kan innkalles på kort varsel og også utenom vanlig arbeidstid dersom situasjonen tilsier det. Smittevernoverlegen ajourfører navne- og telefonlister, og er ansvarlig for at det sendes ut referat etter hvert møte.
Agendapunkter til møtene i beredskapsgruppen1. Fakta – hva har skjedd?
2. Verstefallspotensialet
3. Kommunikasjon/informasjon
4. Tiltak
5. Neste møte?
|
Lokal beredskapsgruppe smittevern i bydelene
Planer for lokale beredskapsgrupper i bydelene finnes i bydelenes smittevernplaner.
Risikovurdering ved beredskapshendelser med smittevern |
Ansvaret for vurdering av risikofaktorene ligger primært hos bydelsoverlegen i den aktuelle bydelen, jfr. Smittevernloven § 7-2. Ved byomfattende saker, eller stor fare for det, skal smittevernoverlegen gjøre vurderingen. Det skal settes smittenivå, jfr. denne planen. Beredskapsbehovet innebærer blant annet at det foretas en fortløpende vurdering av følgende: Er det fare for at det har oppstått, eller at det kan oppstå en bestemt smittsom sykdom i befolkningen og at denne eventuelt kan spre seg videre lokalt i miljøet, i en eller flere bydeler, hele byen, tilgrensende kommuner, hele landet, etc.? Dersom det er tilfelle, foretas en risiko- vurdering. En nøyaktig beskrivelse av sykdomstilfellet med sykdomsdebut, smittested, smittetidspunkt, klinisk forløp, tegn, symptomer og laboratoriedata er grunnlaget for å danne en arbeidshypotese.
Informasjonskilder kan blant annet være:
I beredskapssituasjoner er det aktuelt å minne om meldings- og varslingspliktene og oppfordre til rask melding. Det kan være aktuelt å forsterke meldesystemet ved å be om muntlig varsling av visse sykdommer utenom det som følger av regelverket. Dersom det er aktuelt med statlige tiltak etter smittevernloven, anmodes Helsedirektoratet som rette myndighet om å sørge for det.
|
Saker som utløser beredskap skal både varsles formelt i linjen og kommuniseres i en faglig linje.
Smittevernoverlegen har ansvar for den faglige informasjonen vedrørende smittevernet under hele beredskapsoperasjonen. Informasjonen skal være i samsvar med de vurderinger og innhold i informasjonsteksten som beredskapsgruppen er blitt enige om.
I beredskapssituasjoner skal smittevernoverlegen umiddelbart varsle direktøren i HEL, som igjen varsler kommunaldirektøren i HEI.
HEI varsler direktør i underliggende etater og bydeler, som igjen varsler aktuelle personer/tjenester i etat/bydel (eks bydelsoverlegene). HEI ivaretar eventuell varsling av andre byrådsavdelinger.
Informasjon til faglige samarbeidspartnere
Smittevernoverlegen underretter umiddelbart de nødvendige faglige samarbeidspartnere om hendelsen og eventuelle råd og tiltak som smitteverngruppen er blitt enige om. Informasjon gis alltid til bydelsoverlegen i berørte bydeler, eventuelt også til andre bydeler og samfunnsmedisinsk beredskapsvakt.
Informasjonsansvarlig i HEL vil være ansvarlig for å formidle informasjon til befolkningen og har dialog med sentral informasjonsavdeling i HEI.
Hovedinformasjonskanal for kommunen er internett, særlig hovedportalen (www.oslo.kommune.no). I tillegg til en rekke sosiale medier.
Smittevernloven - her.