Gerica - Brukervalg - BPA-ordningen - Brukerveiledning v. 1.0

Innholdsfortegnelse

Trykk på fanen "innhold" på oppgavelinjen øverst for å se innholdsfortegnelse.

 

Innledning

Denne manualen er utarbeidet av Prosit og beskriver hvordan Brukervalg innen BPA - ordningen skal håndteres i Gerica. Kortversjonen er at denne brukervalgsordningen skal registreres og følges opp på samme måte som brukervalget innen hjemmetjenesten.  Eventuelle spørsmål om den praktiske gjennomføringen finnes på denne intranett siden

 https://vel.intranett.oslo.kommune.no/rammeavtaler-og-anskaffelser/rammeavtale-bpa-2022/

 

 1. Tilrettelegging i kodeverk

I Nivåtreet i Gerica er alle leverandørene som har kontrakt om å levere BPA til brukere i Oslo kommune registrert.

 Nivåtreet:

 I tillegg er alle leverandørene også lagt inn som egne utførere i Instanser – Utførere.

  Utførerkartotekek:

BPA.PNG

 

Prosit anbefaler bydelene å melde inn sine kommunale leverandører av BPA som ikke allerede ligger i utførerkartoteket slik at vi får lagt de til denne listen (dette er en forutsetning for at månedsrapporten skal fungere, se under kapittel rapporter).

 

 2. Informasjon om ordningen til nye brukere

VEL har utarbeidet informason (ligger som standardvedlegg ) om brukervalget tilpasset brukere/ arbeidsledere som bydelene skal sende til alle brukere i målgruppen for brukervalget.

  • BPA_Informasjon om brukervalg
  • BPA_Leverandører

I tillegg vil følgende tekst bli flettet inn i alle vedtak som en informasjon.

 BRUKERVALG

Oslo kommune har innført brukervalg i BPA – ordningen. Det betyr at du selv kan velge hvilken leverandør som skal utføre tjenesten. Vedlagt dette vedtaket finner du mer informasjon om selve ordningen og en oversikt over leverandørene.

 

 3. Når nye brukere har valgt leverandør

Når brukeren har valgt leverandør sendes følgende brev: OK_Brukervalg BPA_Brev til leverandøren, vedrørende omfang, (v12), til leverandører. Her opplyses det om hvor mange timer assistanse som inngår i brukerens vedtak.

Eksempel: XXX er innvilget BPA med et omfang på 34 timer per uke. I tillegg har bydelen inngått en avtale med leverandør om at dere skal ha arbeidslederansvar. Til dette er det avtalt 1 time per uke. Totalt 35 timer per uke.

 

 4. Registreringer på tjenesten

På alle aktive tjenester og tjenester på brukere som har valgt leverandør må følgende felt fylles ut i tillegg til tildeltdato osv.:

  • Hent inn riktig utfører i feltet Utfører. 
  • Hvis leverandøren er privat settes det hake i feltet Privat leverandør.
  • Riktig leverandør hentes inn i feltet Nivå. Hvis det er privat leverandør ligger nivået under 1.17.6 – Oslo kommune – Leverandører i Oslo kommune – Leverandører av BPA. Hvis det er bydelens egen leverandør ligger nivået under bydelens del av nivåtreet.

 

 5. Leverandørbytte

Når bydelen mottar melding om at brukere ønsker å bytte leverandør gjøres følgende inne på brukerens tjeneste på fanen Brukervalg:

  • · I feltet Oppsigelse registreres datoen for når meldingen om leverandørbytte kom
  • · I feltet Ny oppstart settes datoen for når ny leverandør skal ta over tjenesten (tre måneders oppsigelsestid)
  • · I feltet Utfører hentes den nye valgte leverandøren inn
  • · Lagre tjenesten.

 

Ta kopi av den aktive tjeneste, og på den nye kopierte tjenesten:

  • · Sett inn den tildeltdatoen til den nye leverandøren
  • · Fjern alle registreringene fra fanen Brukervalg
  • · Registrer ny utfører og nytt nivå + sett hake for privat leverandør eventuelt fjern haken hvis kommunal leverandør skal overta
  • · Når den nye tjenesten lagres kommer følgende spørsmål:
  • · Svar JA.

 

Til slutt settes riktig avsluttetdato på den tjenesten som skal avsluttes (den gamle leverandøren) –  med avslutningsårsak: Bytte av leverandør.

Slik vil sakskortet se ut:

Når alt dette er gjort, sendes brev til brukeren som bekrefter leverandørbyttet. Stå på den aktive tjenesten og bruk dokumentmalen: OL_Bekrefte leverandørskifte-bruker.

 

7.         Endringslogg for dokumentet

Dato

Versjon

Gerica-versjon

Endring

Endret av

02.04.12

1

 

Ny brukermanual

 

25.11.22

2

9.2.14

Nytt design og oppdateringer av dokumentmaler

Proseksjonen