Gerica - Brukervalg - Kortversjon - Rutine v. 1.4

Hensikten med rutinen

Denne prosedyren gir en kort beskrivelse av bydelens og kommunal og private leverandører sine oppgaver og ansvar i brukervalgsordningen av hjemmetjenester i Oslo kommune.  

 

Hvem gjelder rutinen for

Forvaltere i bydel, kommunale og private utfører/leverandører innen helsetjenester i hjemmet i Oslo kommune.

 

Ansvarsfordeling

Fagsystemavdelingen i Helseetaten v/PRO-seksjonen, samt Pasinfo v/Elise og Velferdsetaten har ansvar for prosedyren.

 

Utførelse av rutine

OPPGAVER 

Ansvar bydelens forvaltningsenhet

Ansvar utfører/leverandør 

Ny bruker

  • Saksbehandling skal foregå i Gerica.

  • Registrere IPLOS opplysninger og fylle ut arbeidsplasskartleggingsskjema.

  • Brannvernsskjema fylles ut i Elise, for ansatte som ikke benytter Elise benyttes brannvernskjemaet i Gerica.

  • Vedtak fattes, samt opplysninger om brukervalg til bruker.

  • I vedtaket skal det komme frem:

    • hvilke tjenester som skal utføres.

    • hvor ofte tjenestene skal gis.

    • hvor lang tid som er fastsatt for utførelse.

    • om det evt. er behov for mer enn en person til stede.

    • vedtaksperiodens lengde.

  • Tidspunkt for når tjenesten skal utføres kommer frem enten av vedtak eller avtales direkte mellom bruker og utfører/leverandør.

  • Vedtaket må utformes på en slik måte at eventuelt svingninger i hjelpebehovet imøtekommes.

  • Vedtaket er bestillingen til utfører/leverandør.

  • Hake av dersom bruker har tatt et aktivt valg, på tjenesten.

  • Gerica -Varsle utfører/leverandør om ny bruker i OL-Beskejdjournal, når bruker har valgt leverandør.

  • Elise - Varsle utfører/leverandør om ny bruker, ved opprettelse av ny Pasientovergang, når bruker har valgt leverandør.

  • Ta ut journalrapport hver dag for å fange opp nye brukere eller endringer av behov på eksisterende brukere.

  • Gerica -Ta ut OL-Beskjedjournal hver dag på nye brukere. 

  • Elise- Sjekke for melding om ny Pasientovergang.

  • Gerica - Bekrefte melding fra bydel om nye brukere i OL-Beskjedjournal.

  • Elise - Bekrefte at første besøk er planlagt eller gjennomført.

  • Administrere og planlegge tjenesten som skal utføres, ved å opprette tiltak, prosedyrer, tidsplan i henhold til vedtak.

  • Utfører/leverandør av hjemmesykepleie skal i tillegg opprette tiltaksplan.

  • MST fylles ut i Elise, for ansatte som ikke benytter Elise benyttes MST i Gerica. (Gjelder kun for helsetjenester i hjemmet)

Registrering av utførte oppdrag/besøk

Direkte brukertid

 
  • Besøk (direkte brukertid) dokumenters i praktisk bistandsjournal eller helsehjelpjournal i sanntid, av den som har utført besøket.
  • Tjenestetelefonen med LMP (LifecareMobil Pleie) skal benyttes.
  • Start og sluttklokken i journalen= besøkets varighet.
  • En journal= Ett besøk.
  • Hvis besøkets varighet eller innhold avviker vesentlig fra det som er planlagt, må dette dokumenteres.
Registrering av utførte oppdrag/besøk som ikke regnes som ikke regnes som direkte brukertid  
  • Dokumenter i OL-Fagjournal.
  • Gjelder faste oppdrag som ikke er definert som direkte brukertid. Eksempel dosering og tilrettelegging av medisiner på kontoret. 
Midlertidig stopp
  • Gi beskjed om midlertidig stopp i OL-Beskjedjournal.
  • Registrer midlertidig stopp på tjenesten, fra tiltaksplan og dokumenteres i OL-Beskjedjournal.
Avbestilte oppdrag/Bomturer  
  • Avbestilte besøk og bomturer dokumenteres i journal Arbeidsliste kansellering med riktig avlysningskode.
  • Hvis bruker avlyser to besøk på rad, skal forvalter/bydel varsles i OL-Beskjedjournal.
Leverandør bytte
  • Varsle gammel og ny utfører/leverandør i OL-Beskjedjournal, ved oppsigelse av nåværende utfører/leverandør.
  • Sende brev som bekrefter oppsigelse til bruker.
  • Gammel og ny utfører/leverandør, bekrefter mottatt beskjed om leverandørbytte i OL-Beskjedjournal.

Endring av behov

Revurdering av tjenesten

  • Ta ut Revurderingsjournaler hver dag.
  • Gi beskjed i OL-Beskjedjournal til utfører/leverandør som fører til endringer i tjenestetilbudet.
  • Dokumenter endringer i Revurderingsjournal.  
  • Opprettes revurderingsjournal 4 uker før vedtaket utløper.
  • Oppdater IPLOS.
  • Ta ut OL-Beskjedjournal hver dag for å fange opp revurderinger med endrede vedtak.
Henvendelse om/angående bruker
  • Dokumentere i Saksbehandlerjournal.
  • Dokumentere i OL-Fagjournal.

Journaler som utløser betaling

Gjelder kun for private tjenesteleverabndører

 
  • Opprett OL-Avbestilte oppdragsjournaler som utløser betaling i brukervalgsordningen
Rapporter og fakturagrunnlag

Det er laget særskilte rapporter i Gerica for bruk i brukervalgsordningen. Disse rapportene er laget for kontroll og kvalitetssikring av registrerte data. I tillegg finnes rapporter som brukes i sentral og lokal statistikk, se Kontroll og kvalitetssikring i brukervalgsordningen

 

Referanser

Grunnlaget for brukerveilederen og kortversjon er Rammeavtale for kjøp av helsetjenester i hjemmet og øvrige dokumenter.

Brukerveilederen beskriver hvordan kommunale eller private leverandører av praktisk bistand eller hjemmesykepleie skal dokumentere i Gerica. Se Gerica Brukervalg_utfører_leverandør

I tillegg er det utarbeidet en tilsvarende brukerveileder som beskriver bydelens ansvar og krav til dokumentasjon (brukervalg ansvar bydel/forvalter).  Se Gerica Brukervalg_Bydel/forvalter