Bestille eller avslutte tilgang til Gerica
Bestillingsskjema for brukeradministrasjon Gerica
Sende inn bestilling (Ny/endre/avslutte tilgang til Gerica)
Behandling av bestilling (Ny/endre/avslutte tilgang til Gerica)
Søke opp en ferdigbehandlet bestilling
Tilganger til Gerica for ansatte bestilles og avsluttes via eget skjema i Kompass. Denne brukerveilederen ansvaret for Bestillere, og hvordan bestille og avslutte tilganger via Kompass.
Ansatte som innehar rollen Bestiller i Kompass, tilknyttet skjemaer for brukeradministrasjon til Gerica.
Pro-seksjonen har ansvar for denne rutinen og for skjemaer for brukeradministrasjon til Gerica.
Leder i den en enkelte virksomhet har ansvar for den praktiske gjennomføringen og sikre korrekt tildeling og avslutning av tilganger til Gerica. Leder må gjøre rutinen kjent for sine ansatte og sikre nødvendig opplæring, dokumentasjon av tilgangsbehovet og internkontroll etter gjeldende rutiner.
Ansatte har ansvar for å følge rutinen.
Tilgang til Gerica består av to elementer; tilgang til Gerica-ikon og rolletilgang i Gerica. Den ansatte må ha begge for å få tilgang til Gerica.
Nærmeste leder har vanligvis best oversikt over informasjon knyttet til ansettelse og den ansattes personopplysninger. I kraft av sin lederstilling har også nærmeste leder nødvendig myndighet til å vurdere hvilket behov den enkelte ansatte har for tilganger. Det er derfor valgt å starte prosessen for brukeradministrasjon hos ledere med personalansvar eller tilsvarende.
Ledere med personalansvar har derfor en rolle i Kompass som Bestiller, og har tilgang til et eget skjema i Kompass (Se kapittelet Bestillingsskjema for brukeradministrasjon Gerica for mer informasjon). Skjemaet benyttes for å bestille ny, endre eksisterende og avslutte tilganger til Gerica for ansatte i Oslo kommune.
Beskrivelse av prosessen brukeradministrasjon for Gerica finner du i rutinen Gerica - Tildeling og avslutning av tilganger i Gerica.
Som Bestiller for din virksomheten har du tilgang et eget bestillingsskjema i Kompass (Tilgangsstyring Gerica), som er utviklet av forvaltere av Gerica og driftes av UKE. I skjemaet har du tilgang til alle ansatte i din virksomhet.
Du finner Kompass som eget ikon i din startmeny (Gå til Start/Alle programmer/Virksomhetsspesifikke systemer), eller som nettsted her.
I Kompass finner du skjemaet under knappen Applikasjonstjenester:
Skroll ned til du finner skjemaet, eller skriv inn «Tilgangsstyring Gerica» eller bare «Gerica» i søkefeltet øverst. Åpne «Tilgangsstyring Gerica»:
Skjema brukes både til å opprette tilgang til ny bruker, for å endre eksisterende tilganger og til å og avslutte tilgang for en ansatt. Det er et interaktivt skjema, som vil endre seg noe ut fra hva du velger. For ny bruker og endre bruker vil skjemaet være likt, mens ved avslutning av tilganger vil skjemaet se annerledes ut. Under følger beskrivelse av begge.
Skjemaet har også integrasjon mot PRK/Gerica-applikasjonen på noen av valgene. Det betyr at dersom du velger Ny bruker, vil tilgang til Gerica-applikasjonen/Gerica-ikonet bli tildelt den ansatte når/hvis saken godkjennes. Dersom du velger Avslutte bruker, vil tilgang til Gerica-applikasjonen/Gerica-ikonet bli avsluttet for den ansatte når/hvis saken godkjennes. Se også beskrivelse av dette i neste kapittel.
Du kan også se hvordan fylle ut bestillingsskjemaet i denne opplæringsvideoen (Link kommer).
Søk opp den ansatte, enten med navn eller den ansattes prk-ident*.
* NB!
Velg deretter om det gjelder ny ansatt, endring av tilgang eller avslutning av bruker under feltet Tilgangstype:
Avslutte bruker benyttes KUN når alle tilganger i virksomheten skal avsluttes, for eksempel når den ansatte slutter. Dette fordi det er satt opp integrasjon mot PRK ved dette valget, som vil fjerne tilgangen til Gerica-applikasjonen/ ikonet for den ansatte.
NB!
Når du har sendt inn skjemaet, vil bestillingen behandles av lokal Iverksetter. Er det ingen mangler eller uklarheter i bestillingen legger iverksetter inn aktuelle roller i Gerica. Rollene som er tildelt legges inn i kommentarfeltet i Kompass, slik at du som leder får informasjon/bekreftelse på at de bestilte rollene er tildelt i Gerica.
Er det mangler og uklarheter i bestillingen vil iverksetter avslå bestillingen. Du vil da få mail om dette med begrunnelse for avslaget. Ved avslag kommer en kommentar boks opp, hvor iverksetter må skrive bakgrunn for avslaget. Du vil dermed få e-post på at saken er avslått og begrunnelsen for avslaget. Når en bestilling er avslått, er saken ikke lenger redigerbar og du må opprette en ny bestilling (med fullstendige opplysninger).
Dersom Iverksetter får tilstrekkelige og riktige opplysninger, vil rolle(r) tildeles den ansatte i Gerica og bestillingen godkjennes i Kompass. Du vil dermed motta e-post om at bestillingen er godkjent, og den ansatte får Gerica-ikonet på sin startmeny når vedkommende logger seg på PC, og nettbrett/LMP.
Dersom man trenger å se opplysningene i en sak som er ferdigbehandlet, kan man søke opp saken.
Gå inn på dine forespørsler
Velg fanen Lukket:
Du kan filtrere hvilke saker du vil se øverst på siden, eller lete gjennom liste over alle lukkede saker.
Alle roller skal i utgangspunktet gå via Kompass, men ved omorganisering kan man velge å gjøre tildelingen utenom Kompass. Det er imidlertid viktig at bydelen sørger for tilstrekkelig dokumentasjon, slik at det er mulig å fremvise ved ettersyn/ revisjon i ettertid. Leder må sørge for å dokumentere avgjørelsen, og iverksetter må dokumentere tildeling av rollene i endringsloggen i Gerica.
Tildeling av tilganger for ansatte fordrer at man har god innsikt i Normen, og alle føringer knyttet til brukeradministrasjon og tilgangsstyring. Det krever også forståelse av konsekvenser av feilaktig tildeling/ avslutning av tilgang.
Kravet for Bestillere er at man innehar myndighet i kraft av sin rolle, eller har fått tildelt myndighet, til å vudere den ansattes behov for tilgang.
Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica – fellesskriv fra EST av 26.02.2008.
Tilgangsrettigheter – kommentarer til fellesskriv.
Instruks for informasjonssikkerhet i Oslo kommune.
Manual Roller og tilgangsstyring
Lov om behandling av helseopplysninger ved ytelse av helsehjelp (pasientjournalloven)
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)