Gerica - IPLOS - Registrering av IPLOS-opplysninger til søkere og tjenestemottakere i Oslo kommune - Rutine v. 1.2

Hensikten med rutinen

Alle obligatoriske IPLOS-opplysninger i Gerica skal være utfylt og være oppdatert til enhver tid. 

Hvem gjelder rutinen for

Ledere, saksbehandlere og private/kommunale leverandører som yter kommunale helse- og omsorgstjenester.

Ansvarsfordeling

Søkere eller tjenestemottakere som Oslo kommune har ansvar for og som søker om, eller mottar kommunale tjenester, skal i henhold til dokumentasjonsplikten og IPLOS forskriften registreres i IPLOS registeret. (Dokumentasjonsplikten fremgår av Helsepersonelloven § 39 og Pasientjournalforskriften § 5, men også av bestemmelsene om innsynsrett og taushetsplikt. IPLOS forskrift:  ”Forskrift om pseudonymt register for individbasert helse- og omsorgsstatistikk” av 17.02.2006).

IPLOS-registrering

Obligatoriske tidspunkter når IPLOS-opplysninger skal registreres, kontrolleres og evt oppdateres:

  • ved alle type vedtak eller beslutning om helse- og omsorgstjenester
  • ved tildeling og avslutning av tjenester (også ergo/fysio hvis bruker har aktiv IPLOS-tjeneste)
  • ved inn- og utskrivelse fra kommunale eller ikke-kommunale institusjoner
  • ved langvarig endring i opplysninger om behov for bistand/assistanse
  • ved endringer i personopplysninger eller relevante diagnoser

Dette skal gjøres i samarbeid med bruker, pårørende, foresatte og med andre involverte fagpersoner. Veilederen for registrering av IPLOS-data fra Helsedirektoratet skal brukes for å sikre korrekt vurdering og utfylling av IPLOS-opplysningene.

Alle dokumentasjonspliktige medarbeidere som yter tjenester har plikt til å bidra med å holde IPLOS-opplysninger oppdaterte. IPLOS-opplysninger er definert som en del av brukerens journal som til enhver tid skal være oppdatert. Det er viktig at IPLOS-arbeidet og ansvarsfordelingen i de aktuelle tjenestestedene organiseres på en slik måte at dette statlige kravet blir ivaretatt.

Både kommunale og private leverandører som ikke har tilgang til Oslo kommunes pleie- og omsorgssystem Gerica skal følge de obligatoriske retningslinjer for IPLOS-registrering vedtatt i Oslo kommune. De aktuelle leverandører er forpliktet til uoppfordret å sende endringer i IPLOS-opplysninger til ansvarlig forvalter i den bydelen som har ansvar for tjenestemottakeren.

Sykehjemsetaten tilbyr kontaktpersoner for private leverandører av sykehjemstjenester opplæring i IPLOS-registrering, og Velferdsetaten har et opplæringsansvar for private leverandører av hjemmetjenester i Oslo kommune. Kontaktpersonene har plikt til gjennomføre videre opplæring for aktuelle øvrige medarbeidere i sin virksomhet.

Obligatoriske rutiner ved følgende tidspunkter:

Hvem

Medarbeidere med
forvaltningsfunksjon

Dokumentasjonspliktige medarbeidere som utfører tjenester i institusjon

Dokumentasjonspliktige
medarbeidere som utfører tjenester utenfor institusjon

Tidspunkt

Ved ny søker, ny tjenestemottaker eller
nytt vedtak

Har ansvar for å innhente, registrere, oppdatere og informere om IPLOS, samt dele ut informasjonsbrosjyre om IPLOS.

Kontrollerer og evt. oppdaterer IPLOS-opplysninger kort tid etter innskrivelsen.

Kontrollerer og evt. oppdaterer IPLOS-opplysninger kort tid etter tjenesteoppstart.

Ved endring av IPLOS-opplysninger

Oppdaterer IPLOS- opplysninger når informasjonen mottas og/eller endringer observeres.

Oppdaterer IPLOS- opplysninger når informasjonen mottas og/eller endringer observeres.

Oppdaterer IPLOS- opplysninger når informasjonen mottas og/eller endringer observeres.

Ved revurderinger eller behov for endring i tjenester

Kontrollerer og oppdaterer IPLOS-opplysninger når vedtak revurderes.

Skriver revurde­rings­­­journal. Oppdaterer IPLOS-opplysninger.

Skriver revurde­rings­­­journal. Oppdaterer IPLOS-opplysninger.

Ved avslutning av tjeneste

Utfører skal melde til forvalter.

Kontrollerer og evt. oppdaterer IPLOS-opplysninger.

Kontrollerer og evt. oppdaterer IPLOS-opplysninger.

Ved korttids-/
rehabiliteringsopphold

 

 

Oppdaterer IPLOS-opplysninger noen få dager etter innleggelsen og rett før utskrivelsen.

Kontrollerer og evt. oppdaterer IPLOS-opplysninger kort tid etter utskrivelsen.

Ved klage

Registrer dato for mottatt klage, status og dato klage besvart.

Kontroller at øvrige IPLOS- opplysninger som skal sendes med klagen til fylkesmannen er oppdaterte

Kontroller at øvrige IPLOS- opplysninger som skal sendes med klagen til fylkesmannen er oppdaterte

Skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner

 

Når skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner inntreffer (HOL §9-5, tredje ledd punkt a)

Når skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner inntreffer (HOL §9-5, tredje ledd punkt a)

Planlagte tiltak

 

(Tvang i systematiske tiltak)

Planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødssituasjoner eller tiltak for å dekke tjenestemottakerens grunnleggende behov, HOL kap. 9-5, tredje ledd punkt b og c.

Planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødssituasjoner eller tiltak for å dekke tjenestemottakerens grunnleggende behov, HOL kap. 9-5, tredje ledd punkt b og c.

Planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødssituasjoner eller tiltak for å dekke tjenestemottakerens grunnleggende behov, HOL kap. 9-5, tredje ledd punkt b og c.

Helsehjelp med tvang

 

Når helsehjelp med tvang etter PBRL kap. 4A besluttes

Når helsehjelp med tvang etter  PBRL kap. 4A besluttes

*) De tjenestestedene som ikke har tilgang til Gerica, informerer om behov for endring i tjenester til ansvarlig forvalter som har ansvar for tjenestemottakeren. Avtalte eller sentrale rutiner følges.

Oversikt over hvem, når og hvor i Gerica IPLOS-opplysninger skal registreres

Brukerbildet

 

Forvaltnings-funksjon

Utførere

Anmerkning

Navn

Ved vedtak/endring

Ved endring

 

Adresse

Ved vedtak/endring

Ved endring

Som er registrert i folkeregisteret

Personnummer

Ved førstegangsregistrering

 

 

Død dato

Det må være korrekt dødsdato! Følge enhetlige rutiner i forhold til ansvar og registrering, eksempel ved brukervalg eller korttids-langtidsopphold. Tjenestesteder uten Gerica-tilgang må omgående informere ansvarlig bestillerkontor/forvalter i skriftlig form!

Husstand

Ved vedtak/endring

Ved endring

 

Omsorg for barn under 18 år

Ved vedtak/endring

Ved endring

 

Får privat, ikke betalt hjelp

Ved vedtak/endring

Ved endring

Tjenester som utføres av f.eks pårørende/naboer er også en del av opplysninger om behov for bistand/assistanse.

Er boligen egnet for søker tjenestemottaker

Ved vedtak/endring

Ved endring

 

Dato vurdert av tannhelsehjelp

Ved vedtak/endring

Ved endring

Siste tidspunkt, ikke obligatorisk

Dato vurdert av lege

Ved vedtak/endring

Ved endring

Siste tidspunkt, ikke obligatorisk

Individuell plan/koordinator oppnevnt

Ved vedtak/endring

Ved endring

Må være en aktiv plan!

Spørsmål om ernæring

 

Ved endring

Skal registreres på alle aktuelle

Spørsmål om Legemiddelgjennomgang

 

Ved endring

Skal registreres på alle aktuelle

Opplysning om samfunnsdeltakelse

Ved vedtak/endring

Ved endring

Skal registreres på alle aktuelle

Heldøgns tjenestetilbud

Ved vedtak/endring

Ved endring

Skal registreres på alle aktuelle

Venteliste på langtidsplass

*Registreres kun av Formidlingsenheten i SYE

Ved endring

Skal registreres på alle aktuelle

(Re)habilitering utenfor inst.

Ved vedtak/endring

Ved endring

Skal registreres på alle aktuelle

Saksbildet

Sakstype

Ved vedtak

 

 

Søkt dato

Ved mottatt søknad

 

 

Vedtaks dato

Ved vedtak

 

 

Type vedtak

Ved vedtak

 

 

Tid pr. uke – omfang og ressursinnsats

Ved vedtak

 

 

Klagesaksbehandling

Ved klage

 

Dato mottatt klage og dato besvart klage i kommunen

Tjenestebildet

Tildelt dato

Ved oppstart av tjenester de har ansvar for

Ved oppstart av tjenesten

 

Avsluttet dato

Ved avslutning av tjenester de har ansvar for

Ved avslutning av tjenesten

 

Institusjonsnummer

Ved institusjons­plass de har ansvar for å tildele

Ved institusjonsplass

 

Spesialisthelsetjenestens døgntilbud

Når informasjon mottas

Når informasjon mottas

Registreres i forbindelse med midlertidig stopp. Kan registreres tilbake i tid

Journalbildet

Relevante diagnoser

Ved vedtak/endring

Ved endring

 

ADL-bildet (20variabler)

Opplysninger om behov for bistand/assistanse

Ved vedtak/endring

Ved endring

Skår 9: Ikke relevant

Opplysningen er ikke relevant for å kartlegge ressurser og vurdere behov for personbistand

 

Spørsmål til selvkontroll

  • Er bruker informert om IPLOS?
  • Er IPLOS opplysninger i Brukerbildet registrert/ oppdatert?
  • Er IPLOS opplysninger i Saksbildet registrert/ oppdatert?
  • Er IPLOS opplysninger i Tjenestebildet registrert/ oppdatert?
  • Er IPLOS opplysninger i Journalbildet registrert/ oppdatert?
  • Er IPLOS opplysninger i ADL-bildet registrert/ oppdatert?
  • Er revurderingsjournal skrevet i Gerica
  • Er ansvarlig forvalter informert ved endringer av behov? 
     

Avvikshåndtering

Avvik meldes leder og berørte parter.

Referanser

IPLOS -  Veilederen for registrering av IPLOS-data