Få oversikt over hvilken IPLOS tjenestetype som er koblet til hvilke Gerica tjenester eller tiltak, samt hvilke lovhenvisninger/beskrivelse og registreringskrav den enkelte IPLOS tjenestetypen har.
Målet med veilederen er å sikre en entydig forståelse og lik praksis for registrering av IPLOS-opplysningene, uavhengig av hvem som dokumenterer og hvor dokumentasjonen skjer.
Veileder for saksbehandlere og tjenesteytere i kommunens helse- og omsorgstjenester.
Pro-seksjonen i Helseetaten (Systemforvalter for fagsystemet Gerica) har ansvar for å holde denne rutinen oppdatert.
Ansatte har ansvar for å følge rutinen.
Innholdsfortegnelse:
IPLOS tjenester |
Lovhenvisninger/beskrivelse og Registreringskrav |
Gerica |
Hjemmetjenester |
||
Praktisk bistand: daglige gjøremål 1 |
Tjenesten gjelder bistand til dagliglivets praktiske gjøremål, egenomsorg og personlig stell. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. Om tjenesten defineres som helsetjeneste i hjemmet eller praktisk bistand er saksbehandlers ansvar. Det er opp til saksbehandler i kommunene å utøve sitt faglige skjønn og gjøre en individuell vurdering av om søker/tjenestemottaker trenger helsehjelp eller praktisk bistand. |
4; praktisk bistand 12; nabohjelp |
Praktisk bistand - opplæring: daglige gjøremål 2 |
Formålet med praktisk bistand – opplæring er å gjøre den enkelte mest mulig selvstendig i dagliglivet, dvs. opplæring i husarbeid og matstell, personlig hygiene, påkledning og i forbindelse med måltider. Omfatter også boveiledning. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
5; praktisk bistand og opplæring 121; booppfølging |
Praktisk bistand: brukerstyrt personlig assistanse 3 |
Skal registreres uavhengig av hvem som har arbeidsgiveransvaret (tjenestemottaker, andelslag av tjenestemottakere, som ULOBA, eller kommunen). Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
13; brukerstyrt personlig assistanse |
Helsetjenester i hjemmet 15 |
Med helsetjenester i hjemmet menes ulike helsetjenester som ytes til hjemmeboende. I Pasient- og brukerrettighetslovens kap. 1-3 bokstav c defineres helsehjelp på denne måten: «Handlinger som har forebyggende, diagnostisk, behandlende eller pleie- og omsorgsformål». Det betyr at det er helsetjenester som ytes til hjemmeboende som skal rapporteres. Det kan også innebære at helsetjenester som ytes utenfor hjemmets fire vegger skal rapporteres her. Tjenesteytere som definerer sine tjenester som utredning og behandling skal også rapportere sine tjenester som helsetjenester i hjemmet. «"Helsetjenester i hjemmet" er alle former for planlagte kommunale helsetjenester som ytes hjemme hos pasienten eller med utgangspunkt i pasientens hjem. Eksempler på helsetjenester som kan ytes i hjemmet er hjemmesykepleie, ergoterapi og fysioterapi. Også regelmessige samtaler mv. til personer med rusmiddelavhengighet eller psykiske lidelser kan tilbys som helsetjenester i hjemmet, dersom behovet tilsier dette. Hvilke helsetjenester som kan ytes i hjemmet vil bero på en forsvarlighets- og hensiktsmessighetsvurdering.» (Saksbehandlingsveilederen). Les mer om dette på side 14 i Saksbehandlingsveilederen. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. Om tjenesten defineres som helsetjeneste i hjemmet eller praktisk bistand er saksbehandlers ansvar. Det er opp til saksbehandler i kommunene å utøve sitt faglige skjønn og gjøre en individuell vurdering av om søker/tjenestemottaker trenger helsehjelp eller praktisk bistand. |
1; psykisk helsearbeid 2; sykepleie til alvorlig syke 3; hjemmesykepleie 23; klinisk ernæringsfysiolog 15; avklaring og mestring 49; logoped 91; hjemmesykepleie natt 101; hverdagsrehabilitering 103; medisinsk avstandsoppfølging 106; ambulerende rehabilitering (ART) 110; hjemmesykepleie stasjonær |
Dagaktivitetstilbud 4 |
Innhold og formål i tilbudet vil kunne variere, både ut fra hvilket bistandsnivå de som skal motta tilbudet har og lokale forhold. Lavterskeltilbud/åpne kommunale tilbud der personer gjøres oppmerksom på tilbudet og kan komme og gå uten avtaler, skal ikke rapporteres. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. Formålet og organisering av tjenesten Formålet med tjenesten dagaktivitetstilbud kan være hjelp til egenomsorg, sosial støtte, aktivisering og opplæring i dagliglivets gjøremål og lignende. Dagaktivitetstilbud er en måte for kommunene å organisere tjenestene sine på. Dagaktivitetstilbudet kan være organisert som en egen enhet eller det kan ligge under samme tak som for eksempel ett bofellesskap eller et sykehjem. Et vedtak eller beslutning om dagaktivitetstilbud kan gis til personer med ulike behov, diagnoser og ulik alder. Der hele eller deler av formålet er å gi nødvendig helsehjelp, for eksempel sårstell eller medisinering, kan dagaktivitetstilbud blant annet gis som dagopphold i kommunal institusjon. Skal åpne psykiatriske dagaktivitetstilbud rapporteres til registeret? Dersom dagaktivitetstilbudet er et element i kommunens psykiske helsearbeid, (for eksempel bidrag til å mestre eget liv), og kommunen fatter enkeltvedtak/ beslutning om denne tjenesten, skal IPLOS opplysningene registreres og rapporteres. |
26; dagsenter 27; dagsenter for fysisk funksjonshemmede 28; dagtilbud for psykisk utviklingshemmede 25; dagrehabilitering 116; dagaktivitetstilbud til hjemmeboende demente
|
Matombringing 5 |
Det skal alltid foretas en individuell vurdering for å avgjøre hvorvidt den enkelte har et bistandsbehov. Der eldresenteret eller frivillighetssentralen kjører ut middager til personer som ønsker det, og omsorgstjenesten ikke er involvert, skal ikke rapporteres til registeret. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer kan registreres |
6; matombringning 8; matombringning - annet |
Avlastning – utenfor institusjon 7 |
Tilbud til personer og familier med særlig tyngende omsorgsarbeid, kan gis ut fra ulike behov og organiseres på ulik måte. Tjeneste start dato og tjeneste stopp dato skal være den perioden vedtaket gjelder for. Det er den som utløser behov for tjeneste som skal kartlegges og behovsvurderes med opplysninger som skal rapporteres til registeret. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer kan registreres. Vedtak om avlastning etter lov om barneverntjenester skal ikke rapporteres til registeret. |
32; avlastning – gruppe 33; avlastning - individuell 34; avlastning -ferie/sommer |
Støttekontakt 9 |
Formålet med støttekontakttjenesten er å hjelpe den enkelte til en meningsfull fritid og samvær med andre. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer kan registreres Vedtak om støttekontakt etter lov om barneverntjenester skal ikke rapporteres til registeret. Behov for støttekontakt, men ingen til å yte tjenesten Når det kommer en henvendelse/søknad eller behov for støttekontakt oppdages, skal vedtak om støttekontakt fattes og tjenesten innvilges. Hvis ingen kan yte tjenesten skal det allikevel fattes vedtak med dato for mottatt søknad/henvendelse eller behov oppdaget og timer per uke. Når tjenesten iverksettes skrives dato for tjenestestart |
75; støttekontakt |
Omsorgsstønad 11 |
Kommunen skal ha tilbud om omsorgsstønad til personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer kan registreres Hvem registreres IPLOS-bistandsvariabler på ved vedtak om omsorgsstønad? Dokumentasjonen av funksjonsnivå er en del av kartleggingen som gjøres i saksbehandlingen når tjenester blir vurdert. Det er den person som utløser behov for bistand som kartlegges og ikke den som mottar omsorgsstønad for å yte bistand. Tjenesten rapporteres på den som utløser behovet, men det er naturlig at vedtaksbrevet går til den som skal motta omsorgsstønad for å yte omsorg for den som har et bistandsbehov. |
76; omsorgsstønad 77; omsorgsstønad barn 78; kontaktstønad til pleie i eget hjem |
Bolig - Beboer har inngått husleiekontrakt og betaler husleie (type bolig er flyttet til personopplysninger). |
||
Bolig som kommunen disponerer for helseog omsorgsformål 29 |
Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål, herunder omsorgsboliger Rapporteringskrav:
Rapportering av bolig når boligkontoret fatter vedtak Når boligen tildeles på grunn av helse- og omsorgsbehov (sykdom, funksjonshemming, alder) skal IPLOS-opplysningene innhentes, dokumenteres og rapporteres. Det vil si at opplysningene skal sendes inn til registeret selv om det er et boligkontor som fatter vedtakene om bolig. Eventuelle tildelte tjenester i hjemmet kommer i tillegg. |
58; omsorg+ (med oppstartstilskudd) 59; omsorg+ (uten oppstartstilskudd)
60; omsorgsbolig (med oppstartstilskudd) 61; omsorgsbolig (uten oppstartstilskudd)
62; annen bolig |
Institusjonstjenester |
||
Tidsbegrenset opphold utredning/ behandling 18 |
Hovedhensikten med oppholdet skal være utredning og/eller behandling. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
41; korttidsopphold – utredning/behandling 43; korttidsopphold – akuttplass 117; akutt- korttidsplass på institusjon for rusavhengige |
Tidsbegrenset opphold rehabilitering og habilitering 19 |
Hovedhensikten med oppholdet skal være rehabilitering/habilitering. Gjelder kommunal institusjon. Overordnet mål for oppholdet er økt funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse. Kriterier for oppholdet:
Les mer i Veileder for rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
40; korttidsopphold - rehabilitering |
Tidsbegrenset opphold – annet 20 |
Gjelder alle midlertidige opphold der hovedhensikten verken er avlastning, utredning, behandling eller rehabilitering/habilitering. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
42; korttidsopphold – annet 44; korttidsopphold – rullerende 121;brukerstyrt plass velferdsetaten |
Avlastning i institusjon 8 |
Tilbud til personer og familier med særlig tyngende omsorgsarbeid, kan gis ut fra ulike behov og organiseres på ulik måte. Ved vedtak/avgjørelse om rullerende avlastningsopphold, skal det foretas avkrysning (ja/nei) og registreres antall timer per uke. Start dato og stopp dato skal være den perioden vedtaket gjelder for. Det er den som utløser behov for tjeneste som skal kartlegges og behovsvurderes med opplysninger som skal rapporteres til registeret. Tjenestemottakere kan ha vedtak om hjemmetjenester innenfor samme tidsrom. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. I rapporteringen kommer det ikke fram hvor ofte avlastningen skjer og hvor lenge den varer hver gang. Rapporteringen vil vise gjennomsnittstid per uke. Start dato og stopp dato skal være den perioden vedtaket gjelder for. |
31; avlastning bolig 35; korttidsopphold – avlastning (eldre) 36; korttidsopphold – avlastning (eldre) – rullerende Merk: Krav til registrering av periode er kun på tjenesten Korttidsopphold – avlastning (eldre) - rullerende |
Dagopphold 17 |
Formålet med oppholdet kan blant annet være å gi nødvendig helsehjelp. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres |
|
Nattopphold 22 |
Formålet med oppholdet kan være å gi nødvendig helsehjelp, avlastning etc. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
|
Langtidsopphold 21 |
Med langtidsopphold vises det til opphold institusjon i henhold til Forskrift om kommunal helse- og omsorgsinstitusjon:
Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. |
50; Langtidsopphold i sykehjem 51; institusjonsplass psykiatri 53; spesialsykehjem for yngre 54; langtidsopphold i aldershjem 55; langtidsopphold i bosenter (tidl. Servicehjem) 56; barnebolig 57; institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester 66; omsorgsplass på institusjon for rusavhengige 67; rehabiliteringsplass på institusjon for rusavhengige |
Bruk av tvang: |
||
Skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner og tvang i systematiske tiltak 23 |
Brukes skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner skal hendelsene rapporteres til registeret. Rapporteringskrav:
Hendelsen skal dokumenteres straks tiltaket er gjennomført. Det er ingen begrensninger for hvor mange hendelser som kan rapporteres per dag eller om det er overlappende perioder/datoer. Denne rapporteringen viser til Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 9: Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning. Formålet er å hindre at personer med utviklingshemning utsetter seg selv eller andre for vesentlig skade og å forebygge og begrense bruk av tvang og makt. Kommunen plikter å ha ressursforholdene under stadig observasjon, og så vidt mulig treffe tiltak som kan forebygge nødsituasjoner. Her rapporteres vedtak om bruk av tvang og makt jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 9-5 bokstav: b: planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødsituasjoner c: tiltak for å dekke brukerens eller pasientens grunnleggende behov for mat og drikke, påkledning, hvile, søvn, hygiene og personlig trygghet, herunder opplærings- og treningstiltak Rapporteringskrav til registeret:
|
87; tvang i systematiske tiltak (HOL kap. 9) |
Helsehjelp med tvang etter pasientrettighetsloven kap. 4 A 24 |
Rapportering av helsehjelp med tvang til personer uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen.
Rapporteringskrav:
|
94; helsehjelp med tvang (PBRL kap 4A) |
Kommunalt øyeblikkelig hjelp - døgnopphold |
||
Kommunal øyeblikkelig hjelp – døgnopphold 25 |
Kommunen skal sørge for tilbud om døgnopphold for helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp (jf. lov om helse- og omsorgstjenester § 3-2 nr. 6 bokstav c, jf. forskrifter om kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner § 1 bokstav e). Institusjon/avdelingstype følger av organisasjonsnummeret. Rapporteringskrav:
Organisasjonsnummer skal registreres. Det er kun personer som allerede mottar en tjeneste som skal rapporteres. Personer som ikke mottar tjenester som skal rapporteres til registeret, skal ikke rapporteres med øyeblikkelig hjelp døgnopphold. Skal registreres med
Organisasjonsnummer skal registreres |
102; KAD |
Velferdsteknologi |
||
Lokaliseringsteknologi (GPS) |
Rapportering av GPS - velferdsteknologi Denne rapporteringen avgrenser seg til tildeling av tjeneste i form av sporing/lokalisering (GPS) som kommunen følger opp, evt. med bistand fra pårørende Dette gjelder tildelingsvedtak fattet av helse- og omsorgstjenesten om bruk av tekniske innretninger for lokalisering som ledd i ytelsen av helse- og omsorgstjenester til pasienter eller brukere. Det gjelder videre uavhengig av hvilket rettsgrunnlag GPS-bruken baserer seg på (samtykke, pasient- og brukerrettighetsloven § 4-6a, pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A eller helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9). Rapporteringen gjelder ikke vedtak om tildeling digitalt tilsyn i hjemmet (varsling fra sensorer ol.). Tiltak i form av sporing/lokalisering (GPS) som kommunen følger opp, evt. med bistand fra pårørende Definisjon:
Rapporteringskrav:
|
Tiltak som er satt opp som lokaliseringsteknologi (GPS):
|
Trygghetsalarm |
Trygghetsalarm som er tildelt for å dekke tjenestemottakers behov for helse- og omsorgstjenester skal rapporteres til registeret. Tildelingen bør skje på bakgrunn av en konkret og individuell vurdering av den enkeltes bistandsbehov. Det kan være både i et forebyggende henseende eller på grunn av utrygghet, redsel for å falle, sykdom, sviktende syn og svimmelhet. Rapporteringskrav:
Les mer i Saksbehandlingsveilederen om tildeling av trygghetsalarm. |
Tiltak som er satt opp som trygghetsalarm.
|
Elektronisk medisineringsstøtte |
Beskrivelse: Bruk av elektroniske medisindispensere som varsler via lys og lyd etter forhåndsinnstilte tidspunkt når medisinen skal tas. Rapporteringskrav:
Utdyping: Elektronisk medisindispenser kan registrere om bruker tar medisinen ut av dispenseren og sender varsel til helsepersonell via mobilnettet dersom medisinen ikke tas ut. |
Tiltak som er satt opp som medisineringsstøtte:
|
Digitalt tilsyn |
Beskrivelse: Sensorteknologi eller passiv varsling
Rapporteringskrav:
Utdyping: Dette tilbudet inngår gjerne i såkalte trygghetspakker hvor varsler/alarmer/signaler går til tjenesten eller kommunens responstjeneste. Dette kan også kombineres med et kamera for bildeoverføring, slik at responstjenesten kan logge seg på ved avtalte tidspunkt eller det åpnes bildeoverføring ved utløst alarm som leder til nødvendig tiltak. Variantene er mange og teknologien i stadig utvikling. Smarthusteknologi, som automatisk lystenning og røykdetektorer, er også sensorteknologi.
|
Tiltak som er satt opp som digitalt tilsyn
|
IPLOS-brukeropplysninger i brukerkortet |
|
Heldøgnstjenestetilbud |
Denne opplysningen er obligatorisk dersom det samlede tilbudet personen mottar av tjenester, anses som heldøgnstjeneste-tilbud. Ellers skal variabelen ikke fylles ut. Hvorfor skal dette registreres og rapporteres? Tjenestetilbudet i kommunene er stadig i utvikling. Individuelle behov kan dekkes på mange ulike måter. Blant annet mottar flere personer omfattende tjenestetilbud hjemme. Tjenestetilbudet ytes der personen er og ut fra individuelle behov og ønsker. Hva skal informasjonen brukes til?
Les mer her: Heldøgns – notat fra HOD og KS Om det samlede tilbudet er å anse som heldøgnstjenestetilbud skal registreres i EPJ med:
Hvis tjenestetilbudet ikke lenger er å anse som et heldøgnstjenestilbud skal "ja" fjernes. Når skal du registrere ja for at det samlede tilbudet å anse som et heldøgnstjenestetilbud? En person som får et heldøgns tjenestetilbud mottar helse- og omsorgstjenester - på kveld og natt - gjennom hele uka i tillegg til helse- og omsorgstjenester og/eller arbeids-, utdannings- eller aktivitetstilbud på dagtid. Som helse- og omsorgstjenester regnes også aktivt tilsyn ved bruk av kommunikasjonsteknologi eller besøk fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og andre de har gjort avtale med, der det er mulig å sette inn nødvendige hjelpetiltak på kort varsel. Utdyping:
Når er tjenestetilbudet ikke å anse som et heldøgnstjenestetilbud?
|
Venteliste på langtidsplass eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgnstjenester |
Obligatorisk for alle som blir satt på eller tatt av venteliste. Ellers skal variabelen ikke fylles ut. Angir om personen er på venteliste for sykehjemsplass eller plass i tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgnstjenester. Bakgrunn: I Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a andre ledd er det bestemt at pasient og bruker som oppfyller kommunens kriterier, men som med forsvarlig hjelp kan bo hjemme i påvente av langtidsopphold, skal ha rett til vedtak. Vedtaket innebærer at vedkommende er kvalifisert for langtidsplass og skal føres på venteliste. § 3-2 a fjerde ledd i helse- og omsorgstjenesteloven pålegger kommunene å føre ventelister over pasienter eller brukere som venter på langtidsopphold. Registreringskrav: Pasienten/brukeren oppfyller kommunens kriterier (jf. kommunale forskrifter) for tildeling av langtidsplass i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester.
Satt på venteliste registreres med: 1. Ja (dato) angi når personen er satt på venteliste 2. Nei (dato) angi når personen er tatt av venteliste Unntak:
|
|
Obligatorisk å registrere for alle brukere. Angir om personen mottar rehabilitering/habilitering utenfor institusjon. (inkluderer også hverdagsrehabilitering) Rehabilitering og mestring har fått ett større fokus, tjenestene må legge større vekt på det friske og på hva den enkelte ønsker og mestrer. Før det iverksettes permanente tiltak som kompenserer for tap av funksjonsevne skal rehabiliteringspotensialet alltid vurderes. Rundskriv I-5/2007 Tjenestene som inngår i rehabilitering og habiliteringsprosessen rapporteres i tillegg. Det kan være helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand opplæring og lignende. Definisjon av habilitering og rehabilitering jf. forskrift «§ 3.Definisjon av habilitering og rehabilitering Habilitering og rehabilitering skal ta utgangspunkt i den enkelte pasients og brukers livssituasjon og mål. Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak. Formålet er at den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet. Endret ved forskrift 10 april 2018 nr. 556 (i kraft 1 mai 2018). Anbefalinger for gjennomføring av rehabilitering og habilitering: Ved oppstart: Kartlegging med funksjonsvurdering av brukerens behov, dersom dette ikke er gjort tidligere.
Les mer i Veileder for rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Rapporteringskrav: 1. Ja (dato) angi startdato for rehabilitering- habilitering 2. Nei (dato) angi sluttdato
Utdyping:
|
Individbasert pleie- og omsorgsstatistikk (IPLOS) er et norsk offentlig register som drives av Helsedirektoratet. Registeret inneholder informasjon om alle som har søkt eller mottatt kommunale helse- og omsorgstjenester og skal være et verktøy for dokumentasjon, rapportering og statistikk mellom kommunene og statlige myndigheter.
IPLOS-registeret er hjemlet i Lov av 18. mai 2001 nr. 24 om helseregistre og behandling av helseopplysninger (helseregisterloven)
IPLOS forskrift: ”Forskrift om pseudonymt register for individbasert helse- og omsorgsstatistikk” av 17.02.2006)