IPLOS er systematisert standardinformasjon basert på individopplysninger om søkere og mottakere av kommunale sosial- og helsetjenester. Et obligatorisk verktøy for saksbehandling, rapportering og statistikk for kommunene og sentrale myndigheter. Det er viktig å ha fullstendige data for at rapporteringen skal bli korrekt.
IPLOS-data fra Gerica blir sendt inn til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) i januar hvert år. Testbrukere skal ikke være med inn i rapporteringen, bydelene må sørge for at testbrukere ikke har noe aktive IPLOS tjenester før innsending.
Hvordan feltene skal fylles ut, og hvilken vurdering som må gjøres i de enkelte tilfellene, er beskrevet i Registrering av IPLOS-data i kommunen som er utarbeidet av Helsedirektoratet. Ved faglige spørsmål som gjelder registrering av IPLOS, ta kontakt med helsedirektoratet på mail: IPLOS@helsedir.no
Oslo kommune har obligatoriske retningslinjer for registrering av IPLOS godkjent av Byrådsavdelingen. Gerica - IPLOS - Registrering av IPLOS-opplysninger til søkere og tjenestemottakere i Oslo kommune
Merk: fargene på de ulike feltene i brukerveilederen kan avvike fra hvordan vi har det i Oslo.
Åpne brukerkortet , søk frem riktig bruker og dobbeltklikk. Bildet åpnes med fanen Oversikt liggende foran.
Følgende felter er en del av IPLOS-dataene:
Klikk på Ny- knappen, og du får opp et bilde som du kan registrere i. Hvis noe er registrert fra før, vil det vises her og du trenger kun å korrigere endringene.
Under hver av variablene er det lagt til hjelpetekst hentet fra IPLOS-veilederen. I de tilfellene hvor hjelpeteksten er for lang er det lagt inn en lenke til Helsedirektoratets IPLOS veileder.
Alle felt er obligatoriske hvis ikke annet er nevnt.
Klikk på Lagre- knappen og registreringen vises i oversiktsbildet og som en historikklinje nederst i bildet.
Bildet kan skrives ut.
Klikk på knapp for standardrapporter
Velg rapport: - 160 Personopplysninger IPLOS
Klikk på knappen Skriv ut. Du får opp et nytt dialogvindu. Sett inn brukerid/søk opp bruker.
Skriv ut.
Opplysningene består av 18 variabler som alle skal registreres. Alle variablene registreres på en skala fra 1 -5, eventuelt 9 hvis opplysningen er vurdert som ikke relevant. Veilederen beskriver variablene og verdiene.
Det er det ressurser og behov for bistand/assistanse/helsehjelp ved registreringstidspunktet som skal registreres.
Registrering av ADL-variablene kan også gjøres fra Lifecare Mobil Pleie (LMP), se egen brukerveileder Gerica Lifecare Mobil Pleie.
Velg riktig bruker fra Brukerkortet og åpne ADL-bildet , eller søk opp bruker i ADL- kortet.
Dette bildet vil da vises:
Dersom det er registrert verdier fra før vil disse vises det under tilstander.
For å registrere inn nye verdier på variablene, trykk på ny knappen øverst i bildet og du får opp et bilde som du kan registrere i. Hvis noe er registrert fra før, vil det vises her og du trenger kun å korrigere endringene.
Dette bildet vil da komme fram:
Brukerens navn og fødselsnummer vil vises øverst i bildet.
For å registrere inn en verdi kan du enten hente opp alternativene fra kodeverket ved å trykke F4 i de blå feltet, eller registrer inn verdien direkte inn i feltet. De alternative verdiene er fra 1-5. Hvis det ikke er relevant å registrere 1-5 kan 9; Ikke relevant brukes.
Skår | Bistand/assistansevariabel |
1. Utgjør ingen problem/utfordring | for søker/tjenestemottaker |
2. Ikke behov for bistand/assistanse | utfører/klarer selv (evt. med hjelpemidler), men har utfordringer eller endret standard. Endret standard vil si hvordan enkeltindividet utfører/klarer aktiviteten i forhold til tidligere. |
3. Middels behov for bistand/assistanse | utfører/klarer deler av aktiviteten selv, men trenger personbistand til andre deler av aktiviteten. Bistandsyter kan eventuelt gå til og fra. |
4. Store behov for bistand/assistanse | Utfører/klarer deler selv, men med bistandsyter tilstede hele tiden. Bistandsyter er tilstede for assistanse/tilrettelegging/veiledning. |
5. Fullt bistands-/assistansebehov | behov for personbistand til alle aktivitetene. |
9. Ikke relevant | Opplysningen er ikke relevant for å kartlegge ressurser og behov for personbistand. Det foreligger ikke behov for bistand/assistanse/helsehjelp på registreringstidspunktet og opplysningen er ikke relevant for en helhetlig vurdering. |
Ved å klikke på verdien i hver enkel variabel, vil de i feltet Skår komme opp forklaring på den verdien som er valgt for variabelen. Det er ulik beskrivelse på de ulike verdiene.
I feltet Bistand/assistansevariabel vil beskrivelsen av variabelen komme. Beskrivelsen er tilpasset de ulike variablene.
Samlemål er laget for statistiske formål og skal gi en indikasjon på bistandsbehovet på et generalisert nivå. Det anbefales derfor bare benyttet på større/robuste grupper av tjenestemottakere.
Resultatene av samlemålet er basert på avledede verdier av verdiene på de enkelte bistandsvariablene. Verdiene vil av den grunn ikke være direkte sammenlignbare med de opprinnelige funksjonsverdiene på bistandsvariablene.
For å finne samlemålet deles bistandsvariablene inn i delmålsgrupper. Bistandsvariablene 13 Syn og 14 Hørsel holdes utenfor inndelingen fordi effekten måles gjennom variablene som er inkludert i gruppene A til E.
Variablene er delt inn i følgende delmålsgrupper:
A Sosial fungering |
B Ivareta egen helsetilstand |
C Husholdningsfunksjoner |
D Egenomsorg |
E Kognitiv svikt |
De ulike delmålene er vektet og gis en aritmetisk gjennomsnittsverdi som til slutt summeres og grupperes:
Bistandsbehov (bistandsnivå) |
Bistandsnivåverdi |
Gjennomsnittsverdi (gv) |
Noe/avgrenset bistandsbehov |
1,5 |
1=< gv <=2 |
Middels til stort bistandsbehov |
3,0 |
2< gv <=3 |
Omfattende bistandsbehov |
4,5 |
3< gv <=5 |
Her settes dato for den dagen vurderingen er gjort. Dagens dato kommer automatisk opp, men den kan settes tilbake i tid. Bruk reell dato for vurderingen. Feltet er et obligatorisk felt.
Det er kun mulig å registrere en gang pr dag. Hvis du registrerer flere på samme dag vil datoen bli satt til neste dag.
I feltet anmerkningsfeltet kan det skrives merknad til registeringen for eksempel hvor vurderingen ble foretatt.
I utgangspunktet vises ikke målregistreringer.
Hvis man krysser av for vis mål vil dette bildet vises.
Mål registreres på samme måte og har de samme verdier som tilstand.
Trykk så på lagreknappen
Under Tilstander vil historikken vises. Den siste registreringen ligger øverst.
Når ny registrering gjøres vil den forrige registreringen ha gyldighet fram til dato for ny registrering.
I dette bildet er det gjort flere kartlegginger. Slik kan du i bildet følge en utvikling av funksjonsnivå.
Ny IPLOS-registrering skal alltid foreligge ved nytt vedtak, og ved endring i tjenestemottakers situasjon og funksjon. I de opplysningene (variablene) det ikke er endring, gjelder siste registrering. Historikken ligger dermed som et grunnlag for ny vurdering.
For å redigere funksjonsnivå – klikk på Ny-knappen og legg inn ny verdi på de variablene det er endring på. Klikk på Lagre-knappen.
Du får da de siste verdiene i bildet, og historikken legges under tilstander.
Helsedirektoratet har gitt åpning for at verdier som er registrert kan endres eller slettes hvis det er feil. I Oslo har Pro-seksjonen og Systemkoordinatorene tilgang til å endre registreringen.
Hvis en skal endre på feilføring i, klikk på helt øverst i bildet. Du vil da få anledning til å endre på de forskjellige verdiene, trykk så på lagre knappen .
Det er kun ansatte med administrator-tilgang som har slette- tilgang.
Bildet kan skrives ut.
Klikk på knapp for standardrapporter
Dette bildet kommer opp
Velg rapport: OK ADL Rapport per bruker.
Klikk på knappen Skriv ut. Du får opp et nytt dialogvindu. Klikk på skriver-knappen. Du får da opp denne rapporten.
Der det er relevant og nødvendig for å kunne vurdere bistandsbehov og yte tjenester, skal kommunens helse- og omsorgstjeneste innhente diagnoseopplysninger
Relevant(e) diagnose(r) skal registreres med ICPC2 kode eller ICD10 kode.
I tillegg er diagnoseopplysninger etterspurt i forbindelse med statistikk om spesifikke sykdomsgrupper som demens og utviklingshemmede.
I de tilfellene skal koden P70 som angir demens registreres i tillegg til relevante demensdiagnoser og P85 psykisk utviklingshemmede registreres i tillegg til relevante diagnosekodene som gjelder utviklingshemmede.
Diagnose registreres i Diagnose-journal.
Marker bruker i brukerlista og åpne diagnose-bildet . Du får da opp et journalvindu med oversikt over brukers registrerte diagnoser.
Det er kun diagnoser oppgitt av lege (på epikrise, helseopplysninger, fastlege etc.) som skal registreres inn. Det må opprettes en journal for hver diagnose.
Klikk på og du får opp vinduet for registrering av ny diagnose:
Det er et stort register med mange alternativer på tilsynelatende like diagnoser, derfor er det nødvendig å få ICPC-kode (bokstaver og nummer) fra legen.
Lagre med lagre- knappen.
Tjenester skal registreres med start- og sluttdato. Tjenester er inndelt i Hjemmetjenester, Bolig, Institusjonstjenester og Bruk av tvang. Dato for vedtak skal registreres. Hvordan de ulike Saker og tjenester blir rapportert som til KPR settes opp i kodeverket i Gerica. Les mer om det her: Gerica - IPLOS - Oversikt over IPLOS tjenester og tjenester i Gerica
Vedtak registreres i sakskortet
Følgende felter er en del av IPLOS-dataene (er uthevet i teksten):
Heldøgnstjenestetilbud skal fra da av registreres som en del av IPLOS-personopplysninger.
Feltene Tidsbruk pr. uke viser planlagte tiltak på aktiv tjeneste knyttet til saken.
Det er en egen rutine som skal følges ift. Registrering av klagesaksbehandling, se manual Generell saksbehandling i Gerica.
Relevante felter:
Åpne tjenestebildet og dobbeltklikk på den tjenesten som ble opprettet når det ble gjort et vedtak.
Følgende felter er en del av IPLOS-dataene:
I tillegg er det obligatorisk å oppgi organisasjonsnummeret til den som utfører tjenesten på de fleste tjenestetypene. Dette settes opp i kodeverket og er knyttet til nivået som angir leverandøren på tjenesten.
Registreres i kodeverket på tiltak.
Les mer om rapportering av Velferdsteknologi og rapportering HER.
Rapporterings krav:
Det er angitt på tjeneste eller tiltak om det er et Velferdsteknologi, og hvilken undertype det er.
1. Trygghetsalarm |
|
2. Lokaliseringsteknologi (GPS) |
|
3. Medisineringsstøtte |
|
4. Digitalt tilsyn |
|
At tiltaket er markert som Velferdsteknologi vil komme fram slik i Gerica:
Se kap. for uttak av Velferdsteknologi rapporter
Hvis årsaken til midlertidig stopp er at personen mottar spesialisthelsetjenester, registreres det i feltet nederst i bildet på midlertidig stopp: Spesialisthelsetjeneste – Døgntilbud. Det er kun når det er registrert noe i Døgntilbud at midlertidig stopp blir rapportert.
Hvis bruker blir innlagt i kommunal institusjon direkte fra spesialisthelsetjenesten, registreres det på samme måte med Midlertidig stopp – men tilbakedateres til før oppholdet i kommunal institusjon.
Fire ganger i året kjører Pro- seksjonen en rutine i brukerlisten for å finne ut om det er brukere med ufullstendige IPLOSdata.
Når den rutinen er kjørt, vil det vises røde og grønne IPLOS-symboler i brukerlisten, slik som dette:
Når du setter markøren på en bruker som har rød figur, blir kontrollknappen aktiv.
Ved å klikke på den, vil det vises hva som er mangler eller er feilregistreringer:
Ved å klikke på stift-knappen til høyre, blir bildet stående forrest på skjermen mens det gjøres rettinger i andre bilder (brukerbildet er låst).
Finn fram de aktuelle saker og tjenester ved hjelp av ID som er oppgitt.
Etter hvert som rettinger gjøres, klikk på knappen Merk som rettet. Linjen får da en grønn hake.
Når alle er rettet, gå ut av bildet med knappen – Døra.
Når du oppdaterer bruker, blir figuren gul i brukerlisten.
Det er mulig å validere en enkelt bruker for å sjekke om det er noen mangler i IPLOS-registreringene.
Marker bruker i lista og klikk på knappen
Når fremdriftsbar- feltet er helt blått er valideringen ferdig.
Dersom IPLOS-registreringene er uten mangler blir IPLOS symbolet grønt. Dersom det fortsatt er mangler, vil symbolet bli rødt. Klikk på kontrollknappen for å se hva som mangler.
Ulike grupper har ansvar for ulike deler av IPLOS-registreringene. For eksempel er vedtak og omfang på sak saksbehandlers ansvar, mens oppdatert ADL-registrering er tjenesteutførers ansvar.
For å forenkle samarbeidet rundt rettelser av IPLOS-mangler skal alle parter følge denne rutinen:
Rutinene som er beskrevet i manualen: ”Kap. 4A Sosialtjenesteloven Manual for dokumentasjon i Gerica” (skal oppdateres!) skal følges i Oslo kommune.
Når skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner etter helse og omsorgstjenesteloven § 9-5 tredje ledd bokstav a inntreffer, skal journal 11; Bruk av tvang, opprettes på brukeren.
Tjenestefeltet skal ikke fylles ut. Det er ”Bruk av tvang” journaler uten knytning til tjeneste som i IPLOS blir registrert som skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner. I dato- og klokkeslettfeltene registreres når og hvor lenge tiltaket varte.
I Oslo brukes sak/tjeneste 87; tvang i systematiske tiltak (HOL kap. 9) når det fattes vedtak om planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødssituasjoner eller tiltak for å dekke tjenestemottakerens grunnleggende behov etter helse- og omsorgstjenesteloven § 9-5 tredje ledd bokstav b og c.
Utført tvang i systematisk tiltak dokumenteres i journal 11; bruk av tvang og tjeneste 87; tvang i systematiske tiltak (HOL kap. 9) knyttes til. Det er dato og klokkeslettfeltene i journalen som angir når og hvor lenge tiltaket varte. Hendelsen beskrives i tillegg i fritekstfeltet.
Det er Vedtaksdato og vedtak Type samt Tildelt og Avsluttet datoene på tjenesten som overføres som IPLOS data.
I Oslo brukes sak/tjeneste 94; helsehjelp med tvang (PBRL kap. 4A) når det fattes vedtak om helsehjelp med tvang etter pasient- og brukerrettighetsloven § 4 A-5.
Utført helsehjelp med tvang dokumenteres i journal 11; bruk av tvang, og tjeneste 94; helsehjelp med tvang knyttes til. Det er dato og klokkeslettfeltene i journalen som angir når og hvor lenge tiltaket varte. Hendelsen beskrives i tillegg i fritekstfeltet.
Det er Vedtaksdato (beslutningsdato) samt Tildelt og Avsluttet datoene på tjenesten som overføres som IPLOS data.
Organisasjonsnummeret hentes fra Nivået på tjenesten. SYE og bydeler (v/systemkoordinator) må registrere dette inn i nivåtreet. PRO-seksjonen registrerer organisasjonsnummeret til enheter/virksomheter som ikke er knyttet til bydelene eller SYE.
For følgende tjenester skal det oppgis organisasjonsnummer for utførende virksomhet/enhet:
Følgende tjenester kan det registreres organisasjonsnummer for:
Følgende tildelinger/tiltak skal det ikke registreres organisasjonsnummer for:
Tildeling av bolig/leilighet i bofellesskap er ingen tjeneste – det er eventuelle tjenester som ytes til beboerne som skal ha organisasjonsnummer for utførende virksomhet/enhet. Det er altså tjenestene som i denne sammenheng er viktig, ikke selve boligen.
Aktuelle organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret hentes fra fil på SSBs område om IPLOS. Denne filen oppdateres årlig. Hvis dere ikke finner organisasjonsnummeret det, ta kontakt med SSB med følgende e-postadresse: iplos@ssb.no
Velferdsteknologi rapportene finnes i tjenestekortet.
Benytt standardrapport – 51 Tjeneste Status og hent inn den seleksjonen du ønsker å benytte.
Seleksjoner:
Eksempel: Seleksjon OK_Oversikt- brukere med elektronisk med. støtte er hentet i feltet seleksjon i rapport -51 Tjeneste Status.