Gerica - IPLOS - Registrering - Brukerveiledning v. 1.2

Innhold                                                                                                          

 

1 Hva er IPLOS?  

IPLOS er systematisert standardinformasjon basert på individopplysninger om søkere og mottakere av kommunale sosial- og helsetjenester. Et obligatorisk verktøy for saksbehandling, rapportering og statistikk for kommunene og sentrale myndigheter. Det er viktig å ha fullstendige data for at rapporteringen skal bli korrekt.

IPLOS-data fra Gerica blir sendt inn til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) i januar hvert år. Testbrukere skal ikke være med inn i rapporteringen, bydelene må sørge for at testbrukere ikke har noe aktive IPLOS tjenester før innsending.

Hvordan feltene skal fylles ut, og hvilken vurdering som må gjøres i de enkelte tilfellene, er beskrevet i Registrering av IPLOS-data i kommunen som er utarbeidet av Helsedirektoratet. Ved faglige spørsmål som gjelder registrering av IPLOS, ta kontakt med helsedirektoratet på mail: IPLOS@helsedir.no

Oslo kommune har obligatoriske retningslinjer for registrering av IPLOS godkjent av Byrådsavdelingen. Gerica - IPLOS - Registrering av IPLOS-opplysninger til søkere og tjenestemottakere i Oslo kommune

Merk: fargene på de ulike feltene i brukerveilederen kan avvike fra hvordan vi har det i Oslo.

 

 2 Opplysninger om person og boforhold

Åpne brukerkortet , søk frem riktig bruker og dobbeltklikk. Bildet åpnes med fanen Oversikt liggende foran.

brukerkort_ny.PNG

Følgende felter er en del av IPLOS-dataene:

  • Navn - registreres inn i feltet Bruker (navn sendes ikke inn til IPLOS).
  • Adresse - registreres inn i feltet Adresse (adresse sendes ikke inn til IPLOS).
  • Poststed - her registreres personens faste adresse som personen er registrert med i folkeregisteret.
  • Fødselsnummer - registreres inn i feltet etter navn, alle 11siffer må registreres for å få lagret bildet.
  • Død dato - Skal registreres når aktuelt. Registreres i feltet Status. Når verdien 6=Død velges, vil det komme opp et datofelt for å registrere dødsdato.

3 Personopplysninger - Fanen IPLOS på brukerkortet

IPLOS_fane_Ny.PNG

 

3.1 Personopplysninger

3.1.1 Ny registrering

Klikk på Ny- knappen, og du får opp et bilde som du kan registrere i. Hvis noe er registrert fra før, vil det vises her og du trenger kun å korrigere endringene.

personoppl..PNG

Under hver av variablene er det lagt til hjelpetekst hentet fra IPLOS-veilederen. I de tilfellene hvor hjelpeteksten er for lang er det lagt inn en lenke til Helsedirektoratets IPLOS veileder.

Beskrivelse av variablene

  • Fra dato - Sett inn dato registreringen gjelder fra. Dagens dato kommer automatisk.
  • Til dato - Registreres automatisk ved lagring av ny registrering.
  • Vurdert av tannhelse personell - Oppdateres med dato dersom søker/tjenestemottaker har vært til vurdering hos tannhelsepersonell. (Feltet er ikke obligatorisk).
  • Vurdert av lege - Oppdateres med ny dato når legen har gjort en vurdering ved direkte kontakt/undersøkelse/behandling. (Feltet er ikke obligatorisk).
  • Husstand - Trykk F4 og velg ett av tre alternativer. Hjelpetekstene beskriver de ulike alternativene.
  • Omsorg for barn under 18 år - Trykk F4 og velg Ja eller Nei.
  • Privat hjelp - Trykk F4 og velg ett av seks alternativer. 
  • Egnet bolig - Trykk F4 og velg Ja eller Nei. 
  • Individuell plan - Trykk F4 og velg ett av fire alternativer. 
  • Koordinator oppnevnt - Trykk F4 og velg ett av fire alternativer
  • Vurdering av risiko for underernæring - Trykk F4 og velg ett av to alternativer
  • Dato vurdering av risiko for underernæring - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Fyll inn dato for vurderingen.
  • Ernæringsplan utarbeidet - Trykk F4 og velg ett av to alternativer
  • Ernæringsplan utarbeidet dato - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Fyll inn dato for plan
  • Heldøgns tjenestetilbud – Hvis personen har heldøgns tjenestetilbud skal det registreres Ja. Når personen ikke har heldøgns tjenestetilbud lenger fjernes Ja. Hvis personen ikke har heldøgns tjenestetilbud, skal feltet stå åpent. Skal kun fylles ut ved Ja, trykk F4 for alternativet.
  • Venteliste - Skal kun fylles ut når personen settes på venteliste som Ja, og når personen tas av venteliste som Nei. Trykk F4 og velg ett av to alternativer hvis det er aktuelt. Hvis ikke personen er/kommer på venteliste skal feltet stå åpent. Dette feltet skal kun fylles ut av Formidlingsenheten i sykehjemsteaten.
  • Venteliste dato - Ved Ja, skal dato angis når personen er satt på venteliste, når personen er tas av venteliste skal datoen for Nei angis. Hvis ikke personen er/kommer på venteliste skal feltet stå åpent. Dette feltet skal kun fylles ut av Formidlingsenheten i sykehjemsteaten.
  • Behov for bistand arbeid og utdanning - Trykk F4 og velg ett av tre alternativer. 
  • Mottar bistand arbeid og utdanning - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Trykk F4 og velg ett av tre alternativer.
  • Behov for transport arbeid og utdanning - Trykk F4 og velg ett av tre alternativer. 
  • Mottar transport arbeid og utdanning - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Trykk F4 og velg ett av tre alternativer.
  • Behov for bistand org., kultur og fritid - Trykk F4 og velg ett av tre alternativer. 
  • Mottar bistand org., kultur og fritid - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Trykk F4 og velg ett av tre alternativer.
  • Behov for transport org., kultur og fritid - Trykk F4 og velg ett av tre alternativer. 
  • Mottar transport org., kultur og fritid - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Trykk F4 og velg ett av tre alternativer.
  • Legemiddelgjennomgang gjennomført - Trykk F4 og velg ett av to alternativer
  • Legemiddelgjennomgang dato - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Fyll ut dato for gjennomgang.
  • Ernæringsmessig risiko/underernæring - Trykk F4 og velg ett av to alternativer
  • Ernæringsmessig risiko/underernæring dato - Feltet er kun aktivt dersom det er satt ja på feltet over. Fyll ut dato for vurdering.
  • (Re)habilitering- Trykk F4 og velg Ja eller Nei.
  • (Re)habiliterings dato - Ved Ja, skal startdato angis for når (re)habilitering startet. Når (Re)habiliteringen avsluttes skal Nei og sluttdatoen registreres.  Hvis personen ikke har mottatt rehabilitering- habilitering skal datofeltet på svaralternativ "Nei" ikke fylles ut

Alle felt er obligatoriske hvis ikke annet er nevnt.

Klikk på Lagre- knappen og registreringen vises i oversiktsbildet og som en historikklinje nederst i bildet.

iplos_fane_nye.PNG

3.2 Utskrift

Bildet kan skrives ut.

Klikk på knapp for standardrapporter 

Velg rapport: - 160 Personopplysninger IPLOS

Klikk på knappen Skriv ut. Du får opp et nytt dialogvindu. Sett inn brukerid/søk opp bruker. 

utskrift_personoppl.PNG

Skriv ut.

 4. Opplysninger om bistand/assistanse/helsehjelp (ADL)

Opplysningene består av 18 variabler som alle skal registreres. Alle variablene registreres på en skala fra 1 -5, eventuelt 9 hvis opplysningen er vurdert som ikke relevant. Veilederen beskriver variablene og verdiene.

Det er det ressurser og behov for bistand/assistanse/helsehjelp ved registreringstidspunktet som skal registreres.

Registrering av ADL-variablene kan også gjøres fra Lifecare Mobil Pleie (LMP), se egen brukerveileder Gerica Lifecare Mobil Pleie.

 4.1.1 Ny registrering

Velg riktig bruker fra Brukerkortet og åpne ADL-bildet  , eller søk opp bruker i ADL- kortet.

Dette bildet vil da vises:

apne_adl.PNG 

 

Dersom det er registrert verdier fra før vil disse vises det under tilstander.

For å registrere inn nye verdier på variablene, trykk på ny knappen  øverst i bildet og du får opp et bilde som du kan registrere i. Hvis noe er registrert fra før, vil det vises her og du trenger kun å korrigere endringene.

Dette bildet vil da komme fram:

adl.ny.ny.PNG

Brukerens navn og fødselsnummer vil vises øverst i bildet.

For å registrere inn en verdi kan du enten hente opp alternativene fra kodeverket ved å trykke F4 i de blå feltet, eller registrer inn verdien direkte inn i feltet. De alternative verdiene er fra 1-5. Hvis det ikke er relevant å registrere 1-5 kan 9; Ikke relevant brukes.

variabler.PNG

Skår Bistand/assistansevariabel
1. Utgjør ingen problem/utfordring  for søker/tjenestemottaker
2. Ikke behov for bistand/assistanse utfører/klarer selv (evt. med hjelpemidler), men har utfordringer eller endret standard. Endret standard vil si hvordan enkeltindividet utfører/klarer aktiviteten i forhold til tidligere.
3.  Middels behov for bistand/assistanse utfører/klarer deler av aktiviteten selv, men trenger personbistand til andre deler av aktiviteten. Bistandsyter kan eventuelt gå til og fra.
4. Store behov for bistand/assistanse Utfører/klarer deler selv, men med bistandsyter tilstede hele tiden. Bistandsyter er tilstede for assistanse/tilrettelegging/veiledning.
5. Fullt bistands-/assistansebehov behov for personbistand til alle aktivitetene.
9. Ikke relevant Opplysningen er ikke relevant for å kartlegge ressurser og behov for personbistand. Det foreligger ikke behov for bistand/assistanse/helsehjelp på registreringstidspunktet og opplysningen er ikke relevant for en helhetlig vurdering.

 

 

 

Ved å klikke på verdien i hver enkel variabel, vil de i feltet Skår komme opp forklaring på den verdien som er valgt for variabelen. Det er ulik beskrivelse på de ulike verdiene.

I feltet Bistand/assistansevariabel vil beskrivelsen av variabelen komme. Beskrivelsen er tilpasset de ulike variablene.  

4.1.2 Samlemål, delmålsgrupper og beregning 

Samlemål er laget for statistiske formål og skal gi en indikasjon på bistandsbehovet på et generalisert nivå. Det anbefales derfor bare benyttet på større/robuste grupper av tjenestemottakere.

Resultatene av samlemålet er basert på avledede verdier av verdiene på de enkelte bistandsvariablene. Verdiene vil av den grunn ikke være direkte sammenlignbare med de opprinnelige funksjonsverdiene på bistandsvariablene.

For å finne samlemålet deles bistandsvariablene inn i delmålsgrupper. Bistandsvariablene 13 Syn og 14 Hørsel holdes utenfor inndelingen fordi effekten måles gjennom variablene som er inkludert i gruppene A til E.

Variablene er delt inn i følgende delmålsgrupper:  

A Sosial fungering

B Ivareta egen helsetilstand

C Husholdningsfunksjoner

D Egenomsorg

E Kognitiv svikt

De ulike delmålene er vektet og gis en aritmetisk gjennomsnittsverdi som til slutt summeres og grupperes:

Bistandsbehov (bistandsnivå)

Bistandsnivåverdi

Gjennomsnittsverdi (gv)

Noe/avgrenset bistandsbehov

1,5

1=< gv <=2

Middels til stort bistandsbehov

3,0

2< gv <=3

Omfattende bistandsbehov

4,5

3< gv <=5

4.1.3 Vurderingsdato for tilstand

Her settes dato for den dagen vurderingen er gjort. Dagens dato kommer automatisk opp, men den kan settes tilbake i tid. Bruk reell dato for vurderingen. Feltet er et obligatorisk felt.

Det er kun mulig å registrere en gang pr dag. Hvis du registrerer flere på samme dag vil datoen bli satt til neste dag.

I feltet anmerkningsfeltet kan det skrives merknad til registeringen for eksempel hvor vurderingen ble foretatt.

4.1.4 Mål                                                   

I utgangspunktet vises ikke målregistreringer.

Hvis man krysser av for vis mål vil dette bildet vises. vis_mal.PNG

Mål registreres på samme måte og har de samme verdier som tilstand.  

nyttmal.PNG

Trykk så på lagreknappen 

4.1.5 ADL- historikk

historikk_mal.PNG 

Under Tilstander vil historikken vises. Den siste registreringen ligger øverst.

Når ny registrering gjøres vil den forrige registreringen ha gyldighet fram til dato for ny registrering.

I dette bildet er det gjort flere kartlegginger. Slik kan du i bildet følge en utvikling av funksjonsnivå.

 

4.2 Revurdering av ADL-registrering

Ny IPLOS-registrering skal alltid foreligge ved nytt vedtak, og ved endring i tjenestemottakers situasjon og funksjon. I de opplysningene (variablene) det ikke er endring, gjelder siste registrering. Historikken ligger dermed som et grunnlag for ny vurdering.

For å redigere funksjonsnivå – klikk på Ny-knappen og legg inn ny verdi på de variablene det er endring på. Klikk på Lagre-knappen.

Du får da de siste verdiene i bildet, og historikken legges under tilstander.

4.3 Endre/slette registrering

Helsedirektoratet har gitt åpning for at verdier som er registrert kan endres eller slettes hvis det er feil. I Oslo har Pro-seksjonen og Systemkoordinatorene tilgang til å endre registreringen.

Hvis en skal endre på feilføring i, klikk på  helt øverst i bildet. Du vil da få anledning til å endre på de forskjellige verdiene, trykk så på lagre knappen .

Det er kun ansatte med administrator-tilgang som har slette- tilgang.

4.4 Utskrift

Bildet kan skrives ut.

Klikk på knapp for standardrapporter

Dette bildet kommer opp

rapportbilde_adl.PNG

Velg rapport: OK ADL Rapport per bruker.

Klikk på knappen Skriv ut. Du får opp et nytt dialogvindu. Klikk på skriver-knappen. Du får da opp denne rapporten.

5 Opplysninger om diagnose

Der det er relevant og nødvendig for å kunne vurdere bistandsbehov og yte tjenester, skal kommunens helse- og omsorgstjeneste innhente diagnoseopplysninger

Relevant(e) diagnose(r) skal registreres med ICPC2 kode eller ICD10 kode.

I tillegg er diagnoseopplysninger etterspurt i forbindelse med statistikk om spesifikke sykdomsgrupper som demens og utviklingshemmede.

I de tilfellene skal koden P70 som angir demens registreres i tillegg til relevante demensdiagnoser og P85 psykisk utviklingshemmede registreres i tillegg til relevante diagnosekodene som gjelder utviklingshemmede.

Diagnose registreres i Diagnose-journal.

5.1 Oversikt over registrerte diagnoser

Marker bruker i brukerlista og åpne diagnose-bildet . Du får da opp et journalvindu med oversikt over brukers registrerte diagnoser.

dia_.PNG

5.2 Registre diagnose

Det er kun diagnoser oppgitt av lege (på epikrise, helseopplysninger, fastlege etc.) som skal registreres inn. Det må opprettes en journal for hver diagnose.

Klikk på  og du får opp vinduet for registrering av ny diagnose:

diagnosenytt.PNG

 5.2.1 Forklaring av feltene

  • Journal type: Diagnose blir lagret som en diagnosejournal.
  • Bruker: gjeldende bruker
  • Ansatt: Ansatt som registrerer diagnosen i Gerica.
  • Fra dato: Tidspunkt for sykdomsdebut
  • Til dato: Skal være blank til diagnosen ikke lenger er aktuell.
  • Diagnose: For å registrere diagnose, stå i fanen Diagnose og klikk F4 og velg Diagnose enten fra ICPC2 registeret eller ICD10 registeret.

 

Det er et stort register med mange alternativer på tilsynelatende like diagnoser, derfor er det nødvendig å få ICPC-kode (bokstaver og nummer) fra legen.

  •  Fritekst-fanen: legg inn kommentar, for eksempel «Fra epikrise fra OUS 17.03.16.»

Lagre med lagre- knappen.

6 Opplysninger om kommunale tjenester

Tjenester skal registreres med start- og sluttdato. Tjenester er inndelt i Hjemmetjenester, Bolig, Institusjonstjenester og Bruk av tvang. Dato for vedtak skal registreres. Hvordan de ulike Saker og tjenester blir rapportert som til KPR settes opp i kodeverket i Gerica. Les mer om det her: Gerica - IPLOS - Oversikt over IPLOS tjenester og tjenester i Gerica

6.1 Sakskortet

Vedtak registreres i sakskortet

 

6.1.1 Generelle opplysninger

Følgende felter er en del av IPLOS-dataene (er uthevet i teksten):

sakskort.PNG

  • Sakstype - registreres i feltet Sakstype
  • Dato vedtak - registreres i feltet Vedtak
  • Type vedtak - Innvilget, Avslag og Avgjørelse. Avgjørelse benyttes når tjenesten ikke krever enkeltvedtak etter forvaltningsloven.

Heldøgnstjenestetilbud skal fra da av registreres som en del av IPLOS-personopplysninger.

  • Tid per uke (ressursinnsats) - Dersom hele eller deler av tjenesten utføres av to eller flere personer skal den samlede tiden registreres i feltet "Tid pr uke (ressursinnsats)". Enkelte tjenester skal registreres med timer per uke direkte brukertid i henhold til vedtak.
  • Timer pr uke (omfang) - For de tjenestene det gjelder, blir feltet "Timer pr uke (omfang)" aktivt slik at timer og minutter kan registreres. Det skal føres opp det antall timer det er gjort vedtak om, uavhengig hvor mange utøvere det er.

Feltene Tidsbruk pr. uke viser planlagte tiltak på aktiv tjeneste knyttet til saken.

  • Rullerende opphold blir aktivt når IPLOS tjenesten Avlastning i institusjon benyttes. Dette gjelder følgende saker og tjenester i Oslo kommune:
    • 31; Avlastning bolig
    • 35; Korttidsopphold – avlastning (Eldre)
    • 36; Korttidsopphold – avlastning (Eldre) – rullerende

 

  • Fra dato og Til dato - Registreres når det er sak 36; Korttidsopphold – avlastning (Eldre) – rullerende.

6.1.2 Opplysninger vedrørende klagesaksbehandling

Det er en egen rutine som skal følges ift. Registrering av klagesaksbehandling, se manual Generell saksbehandling i Gerica.

klage.PNG

Relevante felter:

  • Dato mottatt - Dato for når klagen mottas av bydelen
  • Status – Angir hvor i prosessen klagesaken befinner seg
  • Status dato og Dato besvart - Dato for Status hvor det siste datofeltet er når klagesaken er endelig ferdigbehandlet.

6.2 Tjenestekortet

Åpne tjenestebildet  og dobbeltklikk på den tjenesten som ble opprettet når det ble gjort et vedtak.

Følgende felter er en del av IPLOS-dataene:

  • Dato tjenestestart – registreres under Tildelt
  • Dato tjenestestopp – registreres under Avsluttet.

tj._bilde_ny.PNG

I tillegg er det obligatorisk å oppgi organisasjonsnummeret til den som utfører tjenesten på de fleste tjenestetypene. Dette settes opp i kodeverket og er knyttet til nivået som angir leverandøren på tjenesten.

7 Velferdsteknologi

Registreres i kodeverket på tiltak. 

Les mer om rapportering av Velferdsteknologi og rapportering HER.

Rapporterings krav:

  • Start
  • Slutt

Det er angitt på tjeneste eller tiltak om det er et Velferdsteknologi, og hvilken undertype det er.

1.       Trygghetsalarm

  • 70.70 - Innendørs trygghetsalarm/trygghetspakke 1

  • 70.71 - Utendørs trygghetsalarm/trygghetspakke 2

  • 70.71.1 - SafeMate (bærbar alarmknapp SYE) (TP2)

  • 70.71.2 - Bærbar alarmknapp (TP2)

  • 70.71.4 - Klokke (TP2)

2.       Lokaliseringsteknologi (GPS)

  • 71.71 – Utendørs trygghetsalarm med lokalisering/trygghetspakke 3

  • 71.71.1 - SafeMate (GPS alarm SYE) (TP3)

  • 71.71.2 - GPS alarm (TP3)

3.       Medisineringsstøtte

  • X.4.7.1.3 - Elektronisk dosett
  • X.4.7.1.4 - Multidosedispenser

4.       Digitalt tilsyn

  • X.2.1.3 – Digitalt tilsyn inkl. sensorteknologi
  • 70.80.2 - Fallsensor (TP1)
  • 70.80.3 – Seriekoblet røykvarsel (TP1)

At tiltaket er markert som Velferdsteknologi vil komme fram slik i Gerica:

Se kap. for uttak av Velferdsteknologi rapporter

8 Midlertidig stopp - Spesialisthelsetjenester

Hvis årsaken til midlertidig stopp er at personen mottar spesialisthelsetjenester, registreres det i feltet nederst i bildet på midlertidig stopp: Spesialisthelsetjeneste – Døgntilbud. Det er kun når det er registrert noe i Døgntilbud at midlertidig stopp blir rapportert.

midl.st.PNG

 8.1 Innlagt i spesialisthelsetjenesten før opphold i kommunal institusjon

Hvis bruker blir innlagt i kommunal institusjon direkte fra spesialisthelsetjenesten, registreres det på samme måte med Midlertidig stopp – men tilbakedateres til før oppholdet i kommunal institusjon.

 

9 Kvalitetskontroll IPLOS data

Fire ganger i året kjører Pro- seksjonen en rutine i brukerlisten for å finne ut om det er brukere med ufullstendige IPLOSdata.

Når den rutinen er kjørt, vil det vises røde og grønne IPLOS-symboler i brukerlisten, slik som dette:

  • Grønn figur = IPLOS data OK
  • Gul figur = det er merket av i feilloggen at feltene er rettet
  • Rød figur = Mangler i IPLOS data.

9.1 IPLOS feillogg

Når du setter markøren på en bruker som har rød figur, blir kontrollknappen  aktiv.

Ved å klikke på den, vil det vises hva som er mangler eller er feilregistreringer:

Ved å klikke på stift-knappen til høyre, blir bildet stående forrest på skjermen mens det gjøres rettinger i andre bilder (brukerbildet er låst).

Finn fram de aktuelle saker og tjenester ved hjelp av ID som er oppgitt.

Etter hvert som rettinger gjøres, klikk på knappen Merk som rettet. Linjen får da en grønn hake.

Når alle er rettet, gå ut av bildet med knappen – Døra.

Når du oppdaterer bruker, blir figuren gul i brukerlisten.

9.2 Enkeltvalidering

Det er mulig å validere en enkelt bruker for å sjekke om det er noen mangler i IPLOS-registreringene.

Marker bruker i lista og klikk på knappen

 Når fremdriftsbar- feltet er helt blått er valideringen ferdig.

Dersom IPLOS-registreringene er uten mangler blir IPLOS symbolet grønt. Dersom det fortsatt er mangler, vil symbolet bli rødt. Klikk på kontrollknappen  for å se hva som mangler.

9.3 Felles retningslinjer for kontroll

Ulike grupper har ansvar for ulike deler av IPLOS-registreringene. For eksempel er vedtak og omfang på sak saksbehandlers ansvar, mens oppdatert ADL-registrering er tjenesteutførers ansvar.

For å forenkle samarbeidet rundt rettelser av IPLOS-mangler skal alle parter følge denne rutinen:

  • På brukere med rødt IPLOS-symbol i brukerkortet har alle ansvar for å åpne feilloggen og se hvor feilene ligger.
  • Dersom feilen(e) ligger under vedkommende sitt ansvarsområde rettes feilen(e) og det kjøres en enkeltvalidering på bruker slik at IPLOS-symbolet blir grønt.
  • Dersom bare noen av feilen(e) ligger under vedkommende sitt ansvarsområde markeres disse som rettet i feilloggen. Symbolet i brukerlista blir da værende rødt slik at de som har ansvar for disse registreringene fanger opp manglene og retter.
  • Det skal ikke kjøres enkeltvalidering før alle felt er rettet. Enkeltvalidering tas per dagens dato og vil ikke fange opp mangler i tidligere registrering.

10 Opplysninger om bruk av tvang

Rutinene som er beskrevet i manualen: ”Kap. 4A Sosialtjenesteloven Manual for dokumentasjon i Gerica” (skal oppdateres!) skal følges i Oslo kommune.

10.1.1 Skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner

Når skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner etter helse og omsorgstjenesteloven § 9-5 tredje ledd bokstav a inntreffer, skal journal 11; Bruk av tvang, opprettes på brukeren.

nyny.PNG

Tjenestefeltet skal ikke fylles ut. Det er ”Bruk av tvang” journaler uten knytning til tjeneste som i IPLOS blir registrert som skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner. I dato- og klokkeslettfeltene registreres når og hvor lenge tiltaket varte.

10.1.2 Planlagt tiltak (Tvang i systematiske tiltak)

I Oslo brukes sak/tjeneste 87; tvang i systematiske tiltak (HOL kap. 9) når det fattes vedtak om planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødssituasjoner eller tiltak for å dekke tjenestemottakerens grunnleggende behov etter helse- og omsorgstjenesteloven § 9-5 tredje ledd bokstav b og c.

Utført tvang i systematisk tiltak dokumenteres i journal 11; bruk av tvang og tjeneste 87; tvang i systematiske tiltak (HOL kap. 9) knyttes til. Det er dato og klokkeslettfeltene i journalen som angir når og hvor lenge tiltaket varte. Hendelsen beskrives i tillegg i fritekstfeltet.

Det er Vedtaksdato og vedtak Type samt Tildelt og Avsluttet datoene på tjenesten som overføres som IPLOS data. 

 10.1.3 Helsehjelp med tvang

I Oslo brukes sak/tjeneste 94; helsehjelp med tvang (PBRL kap. 4A) når det fattes vedtak om helsehjelp med tvang etter pasient- og brukerrettighetsloven § 4 A-5.

Utført helsehjelp med tvang dokumenteres i journal 11; bruk av tvang, og tjeneste 94; helsehjelp med tvang knyttes til. Det er dato og klokkeslettfeltene i journalen som angir når og hvor lenge tiltaket varte. Hendelsen beskrives i tillegg i fritekstfeltet.

Det er Vedtaksdato (beslutningsdato) samt Tildelt og Avsluttet datoene på tjenesten som overføres som IPLOS data.

11 Organisasjonsnummer

Organisasjonsnummeret hentes fra Nivået på tjenesten. SYE og bydeler (v/systemkoordinator) må registrere dette inn i nivåtreet. PRO-seksjonen registrerer organisasjonsnummeret til enheter/virksomheter som ikke er knyttet til bydelene eller SYE.

For følgende tjenester skal det oppgis organisasjonsnummer for utførende virksomhet/enhet:

  • langtidsopphold i institusjon
  • tidsbegrensede opphold i institusjon (utredning/behandling- opphold, rehabilitering og habiliteringsopphold, annet)
  • avlastning i institusjon
  • dagopphold i institusjon
  • nattopphold i institusjon 
  • helsetjenester i hjemmet
  • praktisk bistand
  • praktisk bistand opplæring
  • brukerstyrt personlig assistanse (BPA) 
  • dagaktivitetstilbud
  • øyeblikkelig hjelp – døgnopphold

Følgende tjenester kan det registreres organisasjonsnummer for:

  • støttekontakt
  • avlastning utenfor institusjon
  • omsorgslønn
  • matombringing

Følgende tildelinger/tiltak skal det ikke registreres organisasjonsnummer for:

  • vedtak om tilgang til kommunalt disponert bolig (omsorgsbolig – annen bolig)
  • varslings- og lokaliseringsteknologi (GPS)

Tildeling av bolig/leilighet i bofellesskap er ingen tjeneste – det er eventuelle tjenester som ytes til beboerne som skal ha organisasjonsnummer for utførende virksomhet/enhet. Det er altså tjenestene som i denne sammenheng er viktig, ikke selve boligen.

Aktuelle organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret hentes fra fil på SSBs område om IPLOS. Denne filen oppdateres årlig. Hvis dere ikke finner organisasjonsnummeret det, ta kontakt med SSB med følgende e-postadresse: iplos@ssb.no

12 Uttak av Velferdsteknologi rapporter

Velferdsteknologi rapportene finnes i tjenestekortet.

Benytt standardrapport – 51 Tjeneste Status og hent inn den seleksjonen du ønsker å benytte.

Seleksjoner:

  • Velferdsteknologi Medisinstøtte: benytt seleksjon id 32497 OK_Oversikt- brukere med elektronisk med. støtte
  • Velferdsteknologi Lokaliseringsteknologi: benytt seleksjon id 32498 OK_Oversikt _brukere med GPS
  • Velferdsteknologi Trygghetsalarm: benytt seleksjon id 32496 OK_Oversikt- brukere med trygghetsalarm
  • Velferdsteknologi Digitalt tilsyn: benytt seleksjon id 32495 OK_Oversikt brukere med digitalt tilsyn

Eksempel: Seleksjon OK_Oversikt- brukere med elektronisk med. støtte er hentet i feltet seleksjon i rapport -51 Tjeneste Status.

velferds.PNG

  • Bydel: Sett inn bydel
  • Evt. sett inn tjeneste. Hvis tjenestefeltet ikke fylles ut så hentes alle registreringer som er registrert med type Velferdsteknologi.
  • Fra/Til dato: Sett inn ønsket periode/dato