Informasjon som skal skannes skal være journalinformasjon som er nødvendig for å gi forsvarlig helsehjelp. Det står i tillegget til forskrift om pasientjournal at: «I henhold til helsepersonelloven § 39 andre ledd skal det i helseinstitusjoner utpekes en person til å ha det overordnede ansvaret for den enkelte journalen, og herunder ta stilling til hvilke opplysninger som skal stå i journalen». Dette gjelder også for informasjon som er skannet inn i journalen.
Gerica er enda ikke godkjent for NOARK 5 arkiv standard. Det betyr at saksdokumenter som skannes i tillegg må oppbevares i papirarkivet. For mer informasjon om krav, se «Veileder for håndtering av dokumentasjon i pleie- og omsorgstjenesten»
Se kartlegging nedenfor.
Bydel Nordstrand og Østensjø var pilot på skanning i forvaltningen(søknadskontoret) og Ryen Helsehus i Sykehjemsetaten ved oppstart i 2012. Det ble dengang utført en kartlegging av behov som er beskrevet nedenfor.
Forsvaltningen/søknadskontoret:
Det er mange tjenester hos utfører som kan ha behov for å skanne inn dokumenter eller informasjon. Dette kan eksempelvis være:
På Helsehus har denne informasjonen blitt skannet inn:
Obs! Dersom informasjonen kommer inn i Gerica via elektronisk melding er det unødvendig å skanne inn dokumentet.
Oppsett av skriver/skanner bestlles i Kompass-skjema "Bestilling oppsett/flytting av printer eller multifunskjonsmaskin" av systemkoordinator (eller IKT-avdeling). Dette skjema skal benytte
Alle ansatte som har tilgang til skannermodulen i Gerica.
For å skanne inn dokumenter til riktig mottaksmapper i bydel/institusjon må QR-koder brukes. Disse er unike for den enkelte mottaksmappe i hver virksomhet.
Det er kun enkelte ansatte som har tilgang til QR-generatoren og kan skrive ut aktuelle QR- kode. De som har tilgang er bl.a. systemkoordinator i virksomheten.
Arket med QR-kode kan brukes gjentatte ganger og bør ligge i nærheten av kopimasken.
Dokumentet må skiftes om arket har fått krøll eller ujevnheter, da dette kan føre til feil ved skanningen.
Arket med QR-kode kan brukes gjentatte ganger, men må skiftes om arket har fått krøll eller ujevnheter, da dette kan føre til feil.
NB! Holder flere tjenestesteder til i samme lokasjon må man påse at riktig QR-kode brukes. Det vil stå navnet under selve QR-kode, f.eks Mappe: "hjemmetj" eller "bolig". Brukes feil QR-kode vil den som skanner ikke se dokumentet som er blitt skannet, da dette er tilgangsstyrt og knyttet til nivå i pålogget rolle.
De som har tilgang QR-kode generatoren må gjøre følgende:
Sykehjemestaten: Hver institusjon har en sin mottaksmappe.
Bydeler: Hver enkel bydel har 3 hovedmapper, men ved behov kan det bestilles flere mottaksmapper for enkelte tjenestesteder ved bevhov.
Andre virksomheter: Dette gjelder også andre virksomheter som bl.a. Velferdsetaten og Barne-og familietetaten.
Hver mappe har sin unike QR-kode.
Eksempel fra en bydelvirksomhet
Hovedmappene i bydel
Bestiller/forvalterkontoret: Koden skrevet ut med Virksomhet (ingen kode under Tj.sted)
Hjemmetjenesten/hjemmeboende: Generert QR kode – tjenestested: Hjemmetjeneste
OBS! Enkelte bydeler har bestilt undermapper for de ulike boliger som bruker skannerfunksjonen
Bolig: Generert QR kode – tjenestested: Bolig
OBS! Enkelte bydeler har bestilt undermapper for de ulike boliger som bruker skanner-funksjonen.
Eksempel: Du kan sjekke om du har riktig kode ved å se på hva som står etter «mappe» under selve koden.
• mappe: bbj (bestillerkontoret)
• mappe: bbj/hjemmetjeneste
• mappe: bbj/bolig
Hvilken mappe du kan se i bilde «Håndtering av skannede dokumenter» er avhengig av nivå i din nivå i rollen.
1.x – Tilgang til bestillermappen (bydelsforkortelse) (forvalterteam)
1.x.1 – Tilgang til hjemmetjenestens mappe
1.x.2 – Tilgang til Boligmappe
Merk dokumentet med bruker ID i høyre hjørne av dokumentet.
Tips! Siden det ikke framkommer hvem som har skannet dokumentet, har flere virksomheter fått laget et stempel som brukes og signatur fylles ut på samtlige dokumenter som skannes . Det anbefales at alle virksomheter som skanner går til anskaffelse av slik et stempel.
Stemplet fylle ut med følgende:
Dokumentene skal knyttes til brukere samme dag som de skannes inn til mottaksmappen.
Dersom dokumenter av en eller annen grunn blir liggende en 1 ekstra dag eller 2, er det den datoen dokumentet knyttes til bruker som kommer i journalen.
Klikk på «Gerica_xxx_Prod».
NB! Ikke gjør endringer på innstillinger under 1-sidig og 2 sidig, dette skal være forhåndsinnstilt.
Klikk på det aktuelt dokument, og en forhåndsvisning av dokumentet vises på høyre side
Sjekk følgende:
Hvis dokumentet ikke kan leses eller sider mangler, skal det slettes og skannes inn på nytt.
Klikk på knappen «Slett dokument» og deretter på. Dokumentet blir da slettet.
Journaltype nr. 200 «Skannede dokumenter» er predefinert i Gericas driftsmodul og kan ikke endres i dette bildet.
Feltet Bruker: Er dokumentet OK sett inn BrukeID
Klikk deretter i feltet «Tittel» eller klikk på fanen «Fritekst»
Navn dokumentet (Eksempel: Svar på henvisning, Demensutredning, Vergefullmakt, Legeopplysninger). Det kan være en fordel å bruke den samme teksten på likelydende dokumenter, da vil det være lettere å gjenfinne disse.
Feltet "Sak" vil bli tatt i bruk når Post Inn kommer.
Både fritekstfeltet «Tittel» og «Fritekstfanen» kommer i informasjonsfeltet i journal- listen.
Blir ikke dokumentet navngitt ved å fylle ut fanen"Fritekst" eller feltet "Tittel" vil visning i journallisten under kolonnen "Informasjon" stå med teksten "Skannet dokument" som vist i bildet under.
De skannede dokumentene åpnes ved å stå på aktuell bruker å klikke på «brilleikonet»
OBS! Blir ikke feltet Fritekst (i skannerbildet) fylt ut vises «Skannet dokument» informasjonskolonnen i journalbildet som vist i skjermbildet nedenfor.
NB! Det er ikke bare når man glemmer å skrive i fritekstfeltet at det står «Skannet dokument».
Hvis man gjør ting i feil rekkefølge og kobler dokumentet til bruker før man skriver i fritekst, forsvinner friteksten når man trykker «Utfør».
Som beskrevet i avsnittet over må knytning gjøres i følgende rekkefølge:
Viktig at fanen «Fritekst» blir fylt ut for at informasjon om dokumentet ikke blir oversett.
Mulige årsaker til dette problemet kan være at dokumentet er åpent. Når man åpner skannermodulen «Håndtering av dokumenter» vil alltid markøren stå på første dokument. Skal du knytte det øverste dokumentet til brukers journal eller slette, og du får feilmeldingene nevnt over kan årsaken være at:
NB! Det er viktig at alle ansatte som er ferdig med å skanne går ut av bildet for å unngå at denne feilmelding oppstår, eller at man sjekker at bildet ikke er åpnet x 2. Dette sjekker man ved å gå på «Vindusmenyen» som vist på bildet over.
Virksomheten bør lage egne interne rutiner for oppfølging og kontroll av skannede dokumenter.
Tips:
Vurdere behov for å sende OL_Beskjed journal for å gjøre andre oppmerksom på at dokument er skannet inn i Gerica.