ELISE - Pasientoverganger v. 1.1

Hensikten med rutinen

Beskrive hvordan funksjonen pasientoverganger i ELISE fungerer. Målet med å bruke Pasientoverganger, er å forbedre pasientsikkerheten ved å understøtte pasientoverganger på tvers av virksomheter og tjenester.

Pasientoverganger i ELISE skal bidra til: 

  • En felles forståelse for hvilke informasjonselementer som er relevant i en pasientovergang
  • Tydeliggjøre hvilken tjeneste/medarbeider som til en hver tid har ansvar for innbyggeren i en pasientovergang
  • Forutsigbarhet for tjenesten ved tidlig beskjed om når innbygger er forventet overført, samt informasjon om innbyggers medisinske og praktiske behov før og under pasientoverganger 
  • Enklere samhandling og koordinering ved pasientoverganger

Hvem gjelder rutinen for

Alle medarbeidere som jobber med tjenester i hjemmet, hvor hele virksomheten eller den enkelte tjenesten, benytter funksjonen pasientoverganger i ELISE for overføring av innbyggere.

Pasientovergangfunksjonen i ELISE kan ikke benyttes til samhandling i tilfeller hvor en av partene ikke benytter ELISE, eller ikke har tatt Pasientovergangfunksjonen i ELISE i bruk. 

Ansvarsfordeling

Den eller de som er ansvarlig for å koordinere mottak eller overføring av innbygger er ansvarlig for å opprette og oppdatere aktive pasientovergangskjemaer i ELISE, samt følge opp at pasientovergangene som er opprettet blir fulgt opp og innbygger ivaretatt. 

Alle medarbeidere som jobber med tjenester i hjemmet er ansvarlige for å følge opp de praktiske og medisinske behov som er beskrevet i Pasientovergangen i ELISE, samt iverksette tjeneste på avtalt tidspunkt.

Hver virksomhet er ansvarlig for å utarbeide en lokal rutine i EQS for konkret ansvarsfordeling og oppfølging av pasientoverganger i egen virksomhet.

Når skal Pasientovergang opprettes?

I disse tilfellene skal pasientovergangfunksjonen brukes:

  • Når det er planlagt at en innbygger skal bli overført mellom to virksomheter (f.eks. fra helsehus til hjemmesykepleie)
  • I tilfeller hvor innbygger skal endre hovedtjeneste internt i egen virksomhet (f.eks. fra vurderingsteam til hjemmesykepleie)

Når i forløpet skal medarbeider i bydel opprette et pasientovergangsskjema:

  • Når man i bydel får informasjon om at en innbygger er innlagt på sykehus, kan medarbeider opprette pasientovergang i ELISE. Tidspunkt for opprettelse av skjema bør presiseres i lokal rutine. Pasientovergangskjemaet kan oppdateres med ytterligere informasjon når dette foreligger.
  • Dersom en innbygger nylig har kommet inn i tjenesten og blir reinnlagt, skal et nytt pasientovergangsskjema opprettes

Hva skal en Pasientovergang i ELISE inneholde?

Innholdet i Pasientovergangsskjemaet avhenger av hvor innbygger overføres fra. Hensikten er å gi mottakende tjeneste best mulige forutsetninger til å forberede nødvendige medisinske og praktiske forhold i forkant av overføring. Da vil pasientovergangen oppleves trygg for både innbyggere og medarbeidere. Dette forutsetter at den som oppretter en Pasientovergang beskriver nødvendige forhold som sikrer at medarbeidere som mottar innbygger, kan ivareta innbygger på en god måte.

Pasientovergang er inndelt i flere seksjoner: 

Overgang til

Arbeidsteam: velg det teamet som skal ivareta innbygger videre.

Status overgang

Bekreftet overgang: ja/nei.

  • Hvis Bekreftet overgang står til "ja", betyr dette at man antar at overgangen vil bli gjennomført. Eksempelvis ved forespeilet utskrivelsesdato eller ved melding om utskrivningsklar pasient fra sykehus, eller når det er avtalt med institusjon om tidspunkt for overføring. Dette bør presiseres i lokale rutiner. Ved å velge "ja", blir Pasientovergangen tilgjengelig i køen til teamet som er valgt i seksjonen "Overgang til".
  • Hvis Bekreftet overgang står til "nei", blir ikke Pasientovergangen tilgjengelig i teamets kø. Den er tilgjengelig under visninger i Pasientoverganger (i menyen på venstre side i ELISE).

Tjeneste

Forespeilet tjeneste: velg hvilken tjeneste det er forespeilet at innbygger vil ha behov for etter pasientovergangen. Det vil i de fleste tilfeller være tjenestene selv som beslutter hvilke tjenester som blir innvilget. Det er kun mulig å velge én forespeilet tjeneste, og man kan kun velge tjenester som er definert som kritiske for liv og helse. I tilfeller der det er forespeilet to kritiske tjenester for liv og helse, må de lokale rutinene i virksomhetene beskrive om det skal bli opprettet ett pasientovergangsskjema til hver tjeneste, eller en lokal rutine for å sikre at begge tjenestene får beskjed.

Innbygger kan ha behov for flere tjenester etter hjemkomst. Lokal rutine må beskrive hvordan tjenester som ikke er kritiske for liv og helse skal få nødvendig informasjon om at innbygger har kommet hjem.

Hjemmesykepleie natt: dette feltet vil vises ved å velge en av de hjemmebaserte tjenestene i feltet Forespeilet tjeneste. Velg "ja" eller "nei" ut i fra om tjenesten hjemmesykepleie natt er aktuell.

Aktuelle tiltak: velg hvilke tiltak du antar er aktuelle ved overgang til ny tjeneste. 

Informasjon om tjeneste

Ansvarlig for oppfølging: velg personnavn

  • Virksomheten må lage rutiner for hva dette ansvaret innebærer

Overgang fra: velg hvor innbygger kommer fra

  • Ved å velge helsehus/sykehus, kommer det opp ett ekstra felt: velg hvilket helsehus/sykehus
  • Ved å velge hjemmefra uten tjenester, kommer det opp et ekstra felt: henvendelse fra. Velg hvem som som har henvendt seg om behov for tjeneste.

Antatt besøksfrekvens: velg daglig, ukentlig, månedlig

Antall besøk: skriv inn et anslag på hvor mange besøk innbygger har behov for

Overføres tjeneste: velg dato for når overføringen skal gjennomføres. Det vil si datoen det er forventet at innbygger kommer fra institusjon til hjemmet, eller overføring mellom to tjenester vil skje.

Status utskrivning: velg behov for forlengelse/bekreftet/uavklart

Antatt vedtakstid (timer) per uke: skriv inn tall på hvor mye vedtakstid innbygger har behov for

Forventet bistandsbehov: dette er basert på ADL-variablene, men har ingen kobling mot ADL i Gerica. Gjør en skjønnsmessig vurdering ut fra opplysningene du innehar.

Beskrivelse

Denne seksjonen er et åpent tekstfelt med mulighet for å gi et kortfattet sammendrag om innbygger som er relevant for å kunne ivareta innbygger i pasientovergangen. Fyll først ut de strukturerte feltene, før øvrig informasjon kan fylles inn i beskrivelsesfeltet.

Informasjon om pasient

Innholdet i denne seksjonen varierer ut i fra hvor overgangen er fra. Eksempelvis vil det i en overgang fra sykehus være mulig å beskrive om det følger med medisiner for tre dager. Dette vil ikke være tilgjengelig ved en "Intern overgang". Da vil det eksempelvis være mulig å angi om tjenesten har mottatt nøkkel til innbyggers bolig. I hovedsak er det i denne seksjonen medisinske og praktiske opplysninger ved pasientovergangen oppgis. Fyll ut feltene med aktuell informasjon.

Tidslinje

Tidslinjen er en dialogkanal hvor medarbeidere som samhandler i en pasientovergang kan opprette notater som beskriver endringer, eller årsak til endringer i en pasientovergang. Et eksempel er hvis dato for overføring blir endret, kan man forklare årsaken til denne endringen i et notat i tidslinjen. 

Oppstart tjeneste

Innholdet i denne seksjonen varierer avhengig av om "Overgang bekreftet" står til "Ja" eller "Nei". 

Hvis "Overgang bekreftet" er "Ja" blir følgende felt synlige:

  • Tjeneste tildelt: velg aktuell tjeneste som er tildelt
  • Første besøk planlagt: velg ja/nei 
  • Hjemmesykepleie natt informert: velg ja/nei
    • Dette feltet er kun tilgjengelig dersom hjemmesykepleie natt er satt til "ja" i seksjonen informasjon om tjeneste
    • ​Informasjonen blir ikke gitt automatisk til nattjenesten ved å velge "ja". Det må gis beskjed til nattjenesten på annen måte.
  • Første besøk gjennomført: velg dato og klokkeslett for når første besøk ble utført

Ved utfylling av disse feltene vil navnet på den medarbeideren som har fylt ut feltet bli registrert. Den som fyller ut feltet er derfor ansvarlig for at oppgaven er gjennomført.

Hvis "Overgang bekreftet" er "Nei" blir følgene felt synlige:

  • Vurdert - tjenester ikke aktuelt: velg dato og klokkeslett for når det ble vurdert
  • Ved utfylling av dette feltet, vil navnet på medarbeideren som fyller ut feltet bli registrert
  • Tidslinjen kan benyttes til å skrive et kort notat om hvorfor det er vurdert som ikke aktuelt. Det må i tillegg vurderes om det er behov for ytterligere dokumentasjon i Gerica, f.eks. hvis det er gjennomført et vurderingsbesøk eller bruker ikke ønsker oppfølging.

Oppfølging av en Pasientovergang i ELISE

Den medarbeideren som oppretter en Pasientovergang har ansvar for å følge opp at den mottakende tjenesten igangsetter arbeidet med å ivareta innbygger før overføring. Medarbeideren som oppretter Pasientovergangen har mulighet til å følge opp dette ansvaret gjennom følgende punkter:

  • Innbyggeren har fått en tildelt tjeneste i Pasientovergang i ELISE og i Gerica
  • Mottakende tjeneste har planlagt første besøk i Pasientovergang i ELISE og i arbeidslistejournal i Gerica
  • Pasientovergangen har fått en dedikert utfører i "Aktiviteter i kø" i ELISE
  • Første besøk er kvittert ut med dato og klokkeslett
  • Pasientovergangen er merket som fullført

Mottakende tjeneste har et særlig ansvar for å oppdatere seg på endringer vedrørende tidspunkt for når overføring av innbygger er planlagt overført. 

Mottakende tjeneste har ansvar for å følge opp de praktiske og medisinske forhold som er beskrevet i Pasientovergangen. Dette kan være å hente ut hjelpemidler, handle mat, kontakte fastlege, eller iverksette annen nødvendig oppfølging.

Fullføre en Pasientovergang i ELISE

Hvis status for Overgang bekreftet er satt til "ja", er det obligatorisk å registrere Første besøk gjennomført for at en Pasientovergang skal kunne Fullføres. Hensikten er at Pasientovergangen skal være tilgjengelig frem til innbygger har hatt kontakt med ny tjeneste. Det bør være den ansatte som hadde første kontakt med innbygger etter overføringen som kvitterer i feltet Første besøk gjennomført. Hvis øvrige opplysninger/hensyn er ivaretatt, kan Pasientovergangen fullføres.

tilfeller hvor virksomheten eller tjenesten vurderer at innbygger ikke har tjenstlig behov, eller innbygger likevel ikke skal overføres til tjenesten kan Pasientovergang fullføres på følgende måte: 

  • Sett status for Overgang bekreftet til "Nei"
  • Fyll inn dato og klokkeslett i feltet Vurdert - tjenester ikke aktuelt
  • Årsaken bør begrunnes i et notat tidslinjen i Pasientovergangen.

I begge tilfeller vil Pasientovergangen være tilgjengelig på innbyggers tidslinje i ELISE.

Annullere en Pasientovergang i ELISE

Annullering av en Pasientovergang er kun aktuelt i tilfeller hvor Pasientovergangen er opprettet på feil innbygger, eller innbygger dør før pasientovergangen gjennomføres. Ved å klikke på knappen i verktøylinjen Lukk Pasientovergang, kan man velge "Annuller" i nedtrekksmenyen. Ved annullering av Pasientovergangen vil den ikke være tilgjengelig i ELISE. 

Overføring til journal i Gerica 

Alle Pasientoverganger som har "ja" i feltet Overgang bekreftet, skrives i journalen til innbygger i Gerica i beskjedjournal (135-journal). Merk at bare deler av Pasientovergangen skrives på dette tidspunktet. Informasjonen som skrives til journal er: 

  • Angående​
  • Arbeidsteam​
  • Overgang bekreftet ​
  • Overgang fra
  • Estimert overført tjeneste (dato)

Pasientovergangen knyttes til en av tjenestene som er tildelt til bruker. Dette er en satt rekkefølge, og er ikke mulig å påvirke fra tjenesten. Hvis innbygger ikke har noen aktuelle tjenester tildelt på tidspunktet Pasientovergangen opprettes, vil den ikke kunne skrives til Gerica.

Det opprettes en ny 135-journal ved endring av dato for estimert overført tjeneste, mottakende team, eller ved at status for bekreftet overgang endres fra "nei" til "ja".

Når pasientovergangen fullføres skrives det ny journal til Gerica med all informasjon fra Pasientovergangen. Dette skrives i saksbehandlerjournal som ikke er avhengig av at det foreligger sak eller tjeneste på innbygger.

Utstyr 

Ingen

Kompetansekrav

Opplæring i ELISE og funksjonen Pasientoverganger

Lovverk

Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 Forsvarlighet

Helsepersonelloven § 25. Opplysninger til samarbeidende personell

Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a. Rett til nødvendig hjelp fra kommunens helse- og omsorgstjenester

Pasientjournalloven § 19. Helseopplysninger ved helsehjelp

Eksempler på avvik fra rutine

Ansatte oppretter Pasientoverganger og glemmer å følge opp at denne ivaretas av ny tjeneste.

Teamet mottar Pasientoverganger uten å følge opp denne og iverksette ny tjeneste.

Ansatte oppretter Pasientoverganger og glemmer å oppdatere den med nyeste informasjon.

Teamet glemmer å sjekke nyeste oppdatering på Pasientoverganger.