Rapportoversikten beskriver rapporter som er laget i forbindelse med Plassadministrasjonsmodulen og hva de ulike rapportene kan brukes til. I tillegg beskrives rapportene *Oslo 21* Liggedøgn sykehjemsplasser og *Oslo 22* Fakturerbare dager per bruker som benyttes ifht rapportering og fakturering mellom bydel og sykehjemsetaten.
Rapporten heter OK_Ønskelisterapport langtid, kan kjøres i alle bildene i Plassadministrasjon.
Rapporten tar inn 2 felt fra Spesielle filterelementer:
I tillegg inneholder standardfilteret muligheter til å hente ut brukere:
NB! Rapporten henter kun ut aktive ventelister på dagens dato.
Rapporten lister bl.a. alle brukernes ønsker og hvor brukeren venter:
Når detaljer er skrudd på, vises i tillegg de ønskene brukeren har.
På siste siden vises det en oppsummering av hvor brukerne venter og hvor lenge de i gjennomsnitt har ventet.
Kvalitetssikring av Vente/ønskelisteregistreringene. Statistikk ift. ventested og ventedager, eks ift. ventelistegarantien. Oversikt over hvem som står på vente/ønskeliste på en bestemt institusjon og/eller en bestemt type langtidsplass.
Standardfilter
Kan kjøres kun fra bildet Venteliste.
Rapporten lister ut alle som er på ventelisten. Det er ingen spesielle rapport filterelementer. Alle felter på WISHHEAD og BRUKER kan brukes i filtrering og sortering.
Hvis det krysses av for detaljer så vises detaljer for hver enkelt venteliste med fritekst.
Tilslutt summeres antall vente/ønskelister i utvalget.
Kvalitetssikring av Vente/ønskelisteregistreringene.
Standardfilter
Kan kun kjøres fra bildet Venteliste.
Rapporten lister ut alle ventelistene som er registrert i valgt periode. Alle felter på tabellene WISHHEAD og BRUKER kan brukes i filtrering og sortering. Rapporten er tvunget sortert på bydel med ny side for hver bydel og oppsummering per bydel og totalt til slutt.
Rapporten tar inn 2 felt fra Spesielle filterelementer:
Filteret henter ut alle ventelister som enten har en Meldt innlagt, Utskrivningsklar, Utskrevet eller Avsluttet dato i perioden i tillegg til ventelister som mangler Avsluttet dato.
I første del av rapporten kommer alle ventelisteregistreringene i utvalget ut med aktuell informasjon vist i kolonner per bydel. Opplistingen viser alt som er registrert i perioden. Merk at summeringen nederst kun tar hensyn til registreringer gjort i perioden (med unntak av Meldt innlagt).
Rapporten kan skrives ut med og uten detaljer (fritekst) ved å fjerne/sette hake i feltet Detaljer på fanen Alternativer i rapportdialogen.
Tabellene i oppsummeringen til slutt i rapporten viser registreringene først summert og sortert per sykehus og til slutt på hvor brukeren er utskrevet til fra sykehuset.
Alle kolonnene viser antallet i perioden som er valgt med tre unntak.
(1) Antall brukere som viser alle brukerne i uttrekket, dvs. alle brukerne med aktiv venteliste inkludert de som det ikke har skjedd noe med i perioden. (2) Antall betalingspliktige døgn og (3) liggedøgn som beregnes for de pasientene som er utskrevet i perioden. Antall døgn beregnes henholdsvis mot Frist dato og Utskrivningsklar dato, slik: Antall liggedøgn = Utskrevet dato – Utskrivningsklar dato og Antall Betalingspliktige døgn = Utskrevet dato – Frist dato, dvs. uavhengig om døgnene er innenfor eller utenfor perioden
Denne rapporten vil kunne erstatte manuelle registreringer som bydelene har gjort, og vil dekke alle behov for statistikk som byrådsavdelingen har etterspurt ang. utskrivningsklare pasienter fra sykehuset (se eller under punkt 3.4).
Standardfilter (med og uten detaljer):
Som beskrevet kan man i tillegg filtrere på alle felt fra tabellene WISHHEAD og BRUKER.
Det er tilrettelagt for å eksportere registrerte data om utskrivningsklare til Excel. Foreløpig er det kun Systemkoordinatorer som kan autoriseres med slik tilgang. Pro-seksjonen foretar uttrekk som sendes bydelene for kvalitetssikring og gjennomgang før filen med data blir bearbeidet videre i statistikkprogrammet SPSS.
Her er en beskrivelse av uttrekket
Forts.
Kan kjøres fra alle bildene i Plassadministrasjon, unntatt bildet Venteliste.
Rapporten lister opp belegg per institusjon med totaloversikt til slutt. Først vises hvilke reservasjonstyper belegget fordeler seg over, og en oppsummering av reservasjonskategorier for de ledige døgnene. Så vises belegg for de forskjellige sengene kategorisert på sengetypen (hva sengene er blitt brukt til).
Det er kun institusjoner som har rom og senger som kommer med.
Rapporten tar inn 5 felt fra Spesielle filterparameter:
Egen kodeverksgruppe. Reservasjonene som beskriver ledighet grupperes etter kategori.
Er antall aktive senger multiplisert med antall døgn i perioden, aktive senger telles opp døgn for døgn. Hvis man kjører ut Beleggsrapporten på en dato, får man antall aktive senger totalt og fordelt på type seng per. dato.
Er de døgnene hvor sengene er belagte i perioden, evt. på en gitt dato. Liggedøgn totalt forholder seg til type seng, og liggedøgn herav forholder seg til koblingen mellom sengen og brukerens venteliste (Type plass); dvs. hva sengene er blitt brukt til.
Hvilke type senger det er i utvalget vises som uthevet i rapporten. Under hver type seng vises hva sengene er brukt til, dvs. hvilken type plass brukeren/brukerne er reservert mot sengen/sengene med.
Er sengedøgn, liggedøgn og belegg totalt for langtidssengene og korttidssengene.
Først og fremst er dette en rapport for SYE, fra topp til tå (totale tall, tall per område, tall per sykehjem osv). I tillegg kan bydelene ved hjelp av denne rapporten ta ut beleggstatistikk over de plassene de disponerer, ved å bruke feltet ”Disponeres av i filteret”. Beleggstatistikk for Intermediæravdelingene tas ut ved å sette inn aktuell Institusjon i filteret.
Standardfilter.
Hvis SYE ønsker statistikk kun fra sykehjemmene som tilhører SYE må Område 4 (SYE utenbys) og 11 (Inst/bolig driftet av bydelen, se: Intermediæravdelingene) ekskluderes fra utvalget.
Institusjonene er delt inn i områder.
Kan kjøres fra alle bildene i Plassadministrasjon, unntatt bildet Venteliste.
Rapporten tar inn 3 felt fra Spesielle filterelementer:
Rapporten lister ut alle brukerne som har fått avsluttet den/de valgte tjenestetypene som er satt inn i filteret i perioden. For hver bruker vises:
Det er bare opphold som er avsluttet i perioden som kommer med på rapporten. Hvis sak/tjeneste revurderes i perioden, regnes det fortsatt som ett Opphold (så lenge tjenestene er sammenhengende). Hvis et revurdert sammenhengende opphold slutter på utsiden av perioden, regnes ikke oppholdet med.
Til slutt i rapporten er det et sammendrag der dette vises for valgt tjenestetype/typer og periode:
Følge opp budsjett og måltall, se på behov/utvikling/tendenser i bydelen, mellom bydelene og totalt i Oslo kommune, både per tjenestetype og innenfor tidsavgrensede sykehjemsopphold som sådan.
Standardfilter
Alle de ulike korttidstjenestene er satt inn fast i standardfilteret. Man kan selv velge hvilke tjenestetyper man ønsker å ta ut statistikk på.
Kan kjøres fra alle bildene i Plassadministrasjon, unntatt bildet Venteliste.
Rapporten tar inn 3 felt fra Spesielle filterelementer:
Rapporten lister ut alle brukerne som har hatt tjeneste med valgt/valgte tjenestetyper i perioden. For hver bruker vises det:
Når detaljer er skrudd på, så vises alle tjenestene som utgjør oppholdet til brukeren:
Det er bare opphold som er avsluttet i perioden som kommer med på rapporten. Hvis sak/tjeneste revurderes, eller hvis brukeren har flyttet mellom ulike institusjoner (har flere tjenester knyttet til samme sak), og tjenestene er sammenhengende, regnes det som ett Opphold. Hvis et ”sammenhengende opphold” slutter på utsiden av perioden, regnes ikke oppholdet med.
Til slutt i rapporten vises en oppsummering av totale tall og for perioden som er valgt:
Følge opp budsjett og måltall, se på behov/utvikling/tendenser i bydelen, mellom bydelene og totalt i Oslo kommune. Hvor lenge borgerne er i gjennomsnitt på langtidsplass i sykehjem kan si noe om terskelen for å få innvilget sykehjemsplass?
Standardfilter
Kan kjøres fra alle bildene i Plassadministrasjon, unntatt bildet Venteliste.
Rapporten tar inn 3 felt fra Spesielle filterelementer:
Rapporten lister de institusjoner som passer til filterelementene. For hver institusjon blir det vist:
I bunnen av lista vises det en summering av alle tilbud, godtatte og avslag.
Nederst i rapporten vises en liste over hvilke årsaker det ble gitt for avslagene og hvor mange det er av hver. De tilbudene som ikke blir håndtert innen fristen, er differansen mellom antall tilbud og antall avslåtte/godtatte tilbud i rapporten.
Denne rapporten kan brukes til å få oversikt over antall tilbud, og hvordan disse er håndtert videre.
Standardfilter
Kan kjøres kun fra bildet reservasjoner.
Rapporten kan kjøres både med merkede poster fra reservasjonsoversikten eller med filter. Man kan i tillegg kjøre QBE filter i Reservasjonsoversikten og deretter evt. markere og skrive ut ulike utvalg av reservasjoner.
Rapporten lister ut alle valgte reservasjoner med:
Tilslutt summeres antall reservasjoner i utskriften
Ta ut utskrift av ulike type reservasjoner, for eksempel aktive tilbudsreservasjoner som ikke er håndtert. Finne ut hvor mange Tilbud man har fått i en periode osv.
Det er ikke laget noe standardfilter til denne rapporten.
Kjøres fra bildet Tjeneste.
Rapporten lister opp alle brukere som har hatt aktiv tjeneste per en dato eller i et datointervall. Rapporten er tvunget sortert på bydel med ny side for hver bydel, og totale tall for utvalget til slutt. Rapporten teller liggedøgn, dvs. fra dato – til og med dato til forskjell fra *Oslo22* Fakturerbare dager per bruker som også teller første dagen på tjenestene (se beskrivelse under).
Rapporten tar inn 2 felt fra Spesielle filterelementer:
Eksemplet nedenfor er uttak når filteret som er beskrevet i punkt 2 nedenfor benyttes.
Først kommer alle brukerne som har hatt aktiv tjeneste i perioden fordelt per bydel:
Merk at antall døgn i kolonnen Dager kun er antall liggedøgn begrenset til perioden som er satt inn i filteret.
Så vises en oppsummering per bydel:
Til slutt vises en oppsummering på hele uttrekket:
Dette eksemplet viser uttak av tjenestetype 50: langtidsopphold i sykehjem:
Døgnprisen hentes fra Type plass på Ressursfanen på brukerens tjeneste. Hvilken døgnpris det er på de ulike plasstypene settes opp av Pro-seksjonen i kodeverket. Feltet blir automatisk fylt ut når opphold reserveres i Plassadministrasjon (bookes i korttidskalenderen eller når tilbudet godtas). Hvis feltet ikke er utfylt blir Plasstype <ikke angitt>.
Denne rapporten ble tidligere brukt til internfaktureringen mellom bydelen og SYE og er erstattet av *Oslo22* Fakturerbare dager per bruker. Rapporten kan også brukes på andre tjenester enn sykehjem.
Utvalget kan, for di som har slik tilgang, også eksporteres til Excel for videre bearbeiding.
Det er laget tre forskjellige standardfilter til denne rapporten:
Her blir tjenester nivåsatt utenfor SYE hentet ut.
Her er alle korttidstjenestene satt inn i filteret.
Her er aktuelle typer korttidsplasser utover en bloc satt inn i filteret.
Kjøres fra bildet Tjeneste.
Rapporten lister opp alle brukere som har hatt aktiv tjeneste per en dato eller i et datointervall. Rapporten er tvunget sortert på bydel med ny side for hver bydel, og totale tall for utvalget til slutt. Rapporten henter ut både antall liggedøgn og antall fakturerbare dager. Det vil si at førstegangs-innleggelsesdagen også telles med og vises som +dager. Rapporten ser bort i fra forlengelser av opphold og flyttinger mellom sykehjem så lenge tjenestene har samme Type plass.
Rapporten tar inn 2 felt fra Spesielle filterelementer:
Først kommer alle brukerne som har hatt aktiv tjeneste i perioden fordelt per bydel (her ved kjøring av et filter som henter ut alle opphold med type plass ”utover en bloc”):
Merk at antall døgn i kolonnen Døgn kun er antall liggedøgn begrenset til perioden som er satt inn i filteret. Kolonnen +dager viser om de tjenestene som starter i perioden er innleggelsesdatoen eller ikke. På tredje linje står det 0 fordi startdatoen er før perioden. Tjenesten på linje fire får en +dag selv om det er en forlengelse av oppholdet for en bruker på samme sykehjem og avdeling. Årsaken til det er at det er en annen type plass enn den forrige.
Så vises en oppsummering per bydel:
Til slutt vises en oppsummering på hele uttrekket:
Døgnprisen hentes fra Type plass på Ressursfanen på brukerens tjeneste. Hvilken døgnpris det er på de ulike plasstypene settes opp av Prosit i kodeverket. Feltet blir automatisk fylt ut når opphold reserveres i PLA (bookes i korttidskalenderen eller når tilbudet godtas). Hvis feltet ikke er utfylt blir Plasstype <ikke angitt>.
Denne rapporten skal brukes som grunnlag for internfaktureringen mellom SYE og bydelene, jf. faktureringsrutinen som ligger på portalen. Utvalget kan, for de som har slik tilgang, også eksporteres til Excel for videre bearbeiding.
Det er laget ett eget filter til denne rapporten hvor alle tjenester som gis i SYE er satt inn. I tillegg kan de fire filtrene som er beskrevet over hentes inn og brukes i denne rapporten.
Filter Id 22448 OK_Brukere som er avsluttet. Henter ut ventelister som er avsluttet, men som fremdeles har aktive ønsker. Ta vekk haken for vis aktive. Disse aktive ønskene må avsluttes ellers blir det feil i antallet som venter!
Viser alle tilbud som ikke er håndtert, ta vekk haken på vis aktive.