Brukerveilederen omtaler ulike statistikker, som ansatte har tilgang til i egen fane inne i Innbyggerdialogen i Gerica.
Det er ingen tilgangsstyring i statistikk bildet, det er mulig å få opp data for alle bydeler/tjenestesteder. Det finnes ingen brukeropplysninger i skjermbildene og alle brukerid'ene i Excel-uttrekket er anonymisert. De vil vises med et tilfeldig løpenummer. Hvis det er samme bruker vises flere ganger i samme statistikk, så vil løpenummeret være likt. Eks. ved at bruker har flere tjenester.
Dataopplysninger vil kun bli lagret i to år tilbake i tid, og det vil etter hvert bli laget en rutine for å slette disse, for å unngå for store datamengder.
Ved omorganiseringer i bydel, så anbefales det at det kjørers en nullstilling av synkroniseringsdata, for å kunne utføre en ny fullstendig tjenestesynkronisering. Dette fordi at tjenestene bør oppdateres med nytt nivå, i forbindelse med uttak av statistikk. Dette utføres av PRO-seksjonen etter avtale med bydelen.
OBS! Ved flere like Tjenestetyper på forskjellig geografisk nivå. (F.eks. to tjenestetype 3 – Hjemmesykepleie). Hvis begge tjenestene er på et geografisk nivå som er digitalt (tilgjengelig på Helsenorge.no) og brukeren er digitalt aktiv, vil statistikken vise kun ett av de geografiske nivåene. Det er tilfeldig hvilket nivå som vises. Statistikkene vil ellers vise riktig resultat.
Tilgangen til statistikk fanen i innbyggerdialog, styres av ansatt sin sikkerhetsprofil.
Fane Statistikk er et eget valg i Innbyggerdialogen.
Det er mulig å ta ut statistikken på følgende måte:
Statistikken viser tall akkumulert f.o.m dato, for oppstart av oppstart av ny funksjonalitet.
Det er laget 5 forskjellige statistikk-typer:
På venstre side i bildet angis kriterier/parameter for statistikken.
På høyre side vises resultatet for spørringen.
Resultatet kan grupperes og eventuelt kopieres til andre programmer som f.eks. Excel ved behov.
OBS! Hvis du velger en ny statistikktype, vil resultatet fra tidligere spørringer bli tømt.
De øvrige kriteriene (som f.eks. dato og nivå) vil ikke bli endret.
Det er mulig å ta ut statistikk per dags dato eller i en valgt periode.
Ved oppstart av skjermbildet settes Fra og med dato en måned tilbake i tid, og Til og med dato automatisk til dagens dato. Du kan sette dato maksimum 2 år tilbake i tid.
Derfor kan det være lurt å lagre resultatet av statistikker tilbake i tid, ved å bruke Kopi-funksjonen.
Alle nivå som har vært aktive de 2 siste årene, vil vises i nivåtreet.
Hvis du velger et nivå som ikke var aktivt i valgt periode, vil du få en melding i det du trykker på knappen.
Eksempel på utfylling:
Brukere med tjenestenivå 1.6.1, med brukernivå 1.6.
Tilhørende underliggende nivåer, blir med på statistikken.
Hent Data:
OBS! Hvis du velger en ny statistikk-type, vil resultatet fra tidligere spørringer bli tømt. De øvrige kriteriene (som f.eks. dato og nivå) vil ikke bli endret.
Resultatet av spørringen kan grupperes på følgende:
Øverst i resultatet summeres statistikken.
Summen vil vise det samme tallene uansett hvilken gruppering som velges i Grupper tabell på.
Når du har valgt en ny gruppering, får du et nytt dialogvindu.
OBS! Sumlinjen vil ikke alltid være summen av de andre radene – se forklaring i hver statistikktype.
Kopier data fra statistikk over til andre program.
Du har to valg:
Innholdet i Datagrunnlag er forklart for hver enkelt statistikk (se forklaring under beskrivelse av den enkelte statistikktypen).
Både utvalgskriterier og data blir tatt med.
OBS! Avbryt-knappen lukker dialogbildet – du må derfor lime inn data før du lukker dialogen.
Dersom det er flere enn 500 rader i statistikken og du velger kopier til utklippstavle, vil du få en advarsel.
Hvis du velger Fortsett, må du vente til resultatet vises og jobben er ferdig.
Du får ikke utført andre ting mens data hentes for visning i utklippstavla.
Hensikten med statistikken er å kunne hente ut hvor mange brukere som har vært digitalt aktive, enten på en gitt dato, eller i en valgt periode.
Disse brukerne kan bli digitalt aktive, hvis innbygger/ «bruker» samtykker inne på helsenorge.no.
Visning av grupperte data.
Eks. en bruker kan ha flere enn en tjeneste, se eksempel vist under.
Visning av datagrunnlaget i utklippstavle
Når utvalget limes inn i Excel, så vises det informasjon om hvilken:
Datagrunnlaget viser 7 kolonner
Hver linje for digitalt aktive inneholder en fra- og til dato.
Ved en endring på Tjenestenivå, Brukernivå eller om brukeren har trukket samtykke/gitt samtykke vil det opprettes en ny rad med startdato i dag, og sluttdato for forrige linje vil være i dag. Nye rader blir opprettet hvis brukeren blir tildelt en ny digital tjeneste.
Kopiering av data vist i tabellen under
Henter inn samme dataopplysninger som skjermbildet.
Hensikten med rapporten er å se antall brukere som har deltatt i dialog.
Kolonnen meldinger:
Kolonnen Unike brukere vil ikke være sum av radene under, men ta hensyn til at en bruker kan ha flere tjenester.
Kopier datagrunnlaget til utklippstavle som beskrevet i kap. 3.1
Når utvalget limes inn i Excel, så vises det informasjon om hvilken:
Visning av datagrunnlaget i utklippstavle
Datagrunnlaget viser 5 kolonner
Her er det en rad pr melding som er sendt.
Kopiering av data vist i tabellen under
Henter inn samme dataopplysninger som skjermbildet.
Hensikten er å kunne se antall brukere som gjør oppslag mot avtaler/kalender. Kan si noe om mindre henvendelser til tjenesten i forhold til: hvem som kommer, når, hvilken dag, om det har vært utført besøk.
Det vil bare telles som oppslag hvis brukeren har tiltak med tidsplan på den digitalt aktive tjenesten, altså hvis Gerica svarer helsenorge.no med besøk til kalenderen.
Kopier datagrunnlaget til utklippstavle som beskrevet i kap. 3.1
Når utvalget limes inn i Excel, så vises det informasjon om hvilken:
Datagrunnlaget viser 6 kolonner:
Visning av datagrunnlaget i utklippstavle En rad pr oppslag.
Kopiering av data vist i tabellen under
Henter inn samme dataopplysninger som skjermbildet.
Hensikten er å se antall innkommende og utgående dialogmeldinger, samt hvor mange inngående dialogmeldinger som er sendt av personer med fullmakt.
Viser hvor mange dialogmeldinger som er sendt fra Gerica eller fra en innbygger eller personer med fullmakt via helsenorge.no. Her blir ikke meldinger som gjelder avlysninger «forespørsel om avlysninger» telt med.
Kopier datagrunnlaget til utklippstavle som beskrevet i kap. 3.1
Når utvalget limes inn i Excel, så vises det informasjon om hvilken:
Datagrunnlaget viser 7 kolonner:
Visning av datagrunnlaget i utklippstavle Viser en rad pr melding sendt fra helsenorge.no og en rad pr melding sendt fra Gerica.
Kopiering av data vist i tabellen under:
Henter inn samme dataopplysninger som skjermbildet.
Hensikten er å se om det blir sendt inn avlysninger tidlig, slik at tjenesten unngår bomtur og om tjenestestedet svarer ut alle avlysningsforespørslene som er sendt, fra helsenorge.no.
Viser hvor mange avlysninger som er gjort fra helsenorge.no og hvor mange svar det er sendt på avlysninger fra Gerica.
Kopier datagrunnlaget til utklippstavle som beskrevet i kap. 3.1
Når utvalget limes inn i Excel, så vises det informasjon om hvilken:
Datagrunnlaget viser 7 kolonner
Visning av datagrunnlaget i utklippstavle En rad pr avlysning sendt fra bruker og en rad pr svar fra Gerica.
Kopiering av data vist i tabellen under:
Henter inn samme dataopplysninger som skjermbildet.
Det er rådata som hentes opp ved valg av datagrunnlag, så står bydelen fritt til å lage egne visninger i Excel oversikten. Her er et eksempel på en enkel sortering inne i Excel, jeg valgte skilletegnet Semikolon før kopiering inn i Excelarket.
Marker den første kolonnen og klikk på fanen Data, velg tekst til kolonner
Slik at det ser slik ut: