Gerica - Digihelse - Brukerveiledning v. 1.3

1         Innledning

Innbyggerdialog er modul for å ha kommunikasjon med innbyggere, eller personer med fullmakt.

En innbygger som har gitt samtykke på helsenorge.no og som har en eller flere aktive digitale tjeneste(r) i Gerica, har mulighet for å ha digital dialog med kommunen, samt eventuelt se informasjon om sine planlagte/tildelte og utførte tjenester.

Innbygger kan velge å gi andre fullmakt til å bruke tilbudet på vegne av seg.

Hvilke tjenester som er satt opp til å være digitalt aktive er satt opp i kodeverket. I tillegg må det settes opp hvilke geografiske nivåer/tjenestesteder som skal samhandle med innbygger via helsenorge.no. Dette gjøres av Helseetaten v/Pro-seksjonen, i samarbeid med systemkoordinator i bydel eller etat.

For å få tilgang til å lese og skrive meldinger, må ansatte ha lesetilgang til tjenestetypen som dialogmeldingene tilhører. All aktivitet i Innbyggerdialog blir logget til systemlogg i Gerica.

Innbygger eller personer med fullmakt vil kunne ha følgende muligheter inne på helsenorge.no.

  • Se aktive digitale tjenester og tidligere digitale helsekontakter.
  • Sende dialogmeldinger og motta dialogmeldinger fra kommunens helse- og omsorgstjeneste.
  • Se planlagte/tildelte avtaler om hjemmebesøk fra tjenesten.
  • Kunne sende meldinger om avlysning av besøk.
  • Se og få varsler om utførte hjemmebesøk på SMS eller e-post.                

Aktive digitale tjenester/geografiske nivåer sendes over til helsenorge.no via tjenestesynkronisering som går hver natt.

Det er laget egnebrosjyrer som kan sende som vedlegg med brukers vedtak. Og det er tilrettelagt en egen standardtekst som hentes inn i meldingsfanen, når det fattes vedtak om saker som omhandler digitale innbyggertjenester.

Se også brukerveilederen som omtaler ulike statistikker i Innbyggerdialog,  Gerica- Innbyggerdialog - Statistikk»

 

2         Innbyggerdialog

Innbyggerdialog er tilgjengelig i Gerica via knappen  i knapperaden.

Tilgang til meldinger i Innbyggerdialog settes opp inne i Gerica Drift i sikkerhetsprofilen.

 

2.1        Varsel om nye meldinger

Ved uleste meldinger, så blir disse varslet med en indikator på Innbyggerdialog knappen, med antall «nye» dialogmeldinger.

Maks visning av antall nye meldinger i selve ikonet er   

Er det flere nye meldinger vises antallet i tooltipen eller inne i Innbyggerdialogvinduet.

 

3         Dialogmeldinger

3.1.1        Ulike statuser i samtale

Alle samtaler har en av tre statuser:

  • Ny
  • Under behandling
  • Behandlet.

Samtalens status er synlig til venstre i Innbyggerdialogbildet.

NY

Samtaler med status «Ny» kjennetegnes av en lukket konvolutt og bold skrift.

UNDER BEHANDLING

Samtaler under behandling kjennetegnes av en åpnet konvolutt.

BEHANDLET

Samtaler som er ferdig behandlet kjennetegnes av en hake i en sirkel

 

3.1.1.1          Filtrere samtaler

Når man kommer inn i Innbyggerdialogvinduet, er samtalelisten filtrert slik at den bare viser samtaler med status «Ny» og «Fra dato» 1 år tilbake i tid.

Listen viser også antall samtaler, i dette tilfelle nye samtaler.

nye.PNG

Ønskes det å filtrere på andre parametere, (klikk på pilen til høyre i feltet)  og filtreringsmulighetene vises.

3.1.1.2          Velge filtrering

Det er mulig å kunne filtrere på ulike type status på meldinger, tjenester, brukere, samt ønsket dato intervall.

filter9.PNG

  • Status: velges ved å sette hake av i ønsket felt, det er mulig å filtrere på flere statuser samtidig.

 

  • Tjenester: Mulig å velge en tjeneste, klikk på pilen til høyre i feltet.   
  • Brukere: Det er ikke nødvendig å skrive inn fullt navn, men jo mer presist søket er, jo lettere er det å finne riktig bruker raskt. Når det er skrevet inn minst 3 bokstaver, listes det ut maks 10 brukere som inneholder eller starter med disse 3 bokstavene i navnet sitt. Hvis bruker ikke kommer opp, så må søket være mere presist
  • Fra/ Til dato: Kalender åpnes ved å trykke på ikonet , velg ønsket dato. 

Listen viser også antall samtaler ut i fra valgte filtreringen. For å lukke filtreringsvisningen, trykk på ikonet    igjen.

Hvilken filtrering du har valgt vises slik:

filter.PNG

 

3.1.1.3          Fjerne filtrering

Filtreringen kan endres ved å åpne filtrering igjen og gjøre endringer. Hvis filtreringsbildet er «lukket» så kan filtre elementet fjernes, trykk på krysset  

filter10.PNG

3.1.1.4          Samtaler

En samtale består av en eller flere meldinger. Hver samtale har informasjon om hvilken bruker det gjelder med navn og id nummer. Når siste melding i samtalen ble sendt (dato og klokkeslett) og med emneteksten som ble brukt i forespørselen. For hver samtale vises det hvilken tjeneste meldingen er knyttet til.

Nye/uleste meldinger vises med bold skrift og lukket konvolutt.

En ny innkommende melding vil være knyttet til den tjenesten som ble valgt fra innbygger ved sending av melding fra helsenorge.no.

Tjenester som ikke har startet enda eller som starter frem i tid, vil ikke vises for innbygger før de er/blir aktiv.

 

3.2        Oppdateringsknappen

Hvis Innbyggerdialogvinduet står åpent, så må du trykke på «oppdateringsknappen for å sjekke om det har kommet inn nye meldinger siden sist.  

 

3.3        Meldinger i en samtale

nytt_bilde_dit.PNG

Ved å trykke på en melding, så kan man se meldingene som inngår i samtalen.

Meldingene er sortert kronologisk med nyeste meldingene nederst.

Meldinger sendt fra helsenorge.no vil være venstrejusterte, mens meldinger sendt fra tjenestestedet vil være høyrejustert.

 

3.4        Meldinger sendt av andre enn innbygger

Hvis meldingen er skrevet fra en annen person enn innbygger, vil navnet til personen som vi kommuniserer med vises under meldingen og med hvilken type pasient relasjon det er: foreldreansvar, fullmakt og verge.

Eksempel

3.4.1        Sende melding i eksisterende samtale

For å sende en melding i en eksisterende samtale, marker i tekstfeltet som blir tilgjengelig.

Tekstfeltet utvider seg for å tillate lengre tekster når det får fokus. Ved siden av tekstfeltet vises en teller som angir antall skrevne tegn. Maksimalt tillatt lengde på meldingen er 1000 tegn.

Når svaret er skrevet, trykk på knappen , meldingen dukker nå opp i samtalen høyrejustert og blåfargen indikere at dette er en melding sendt fra tjenesten.

Under meldingen står det hvilken ansatt som har skrevet meldingen, samt dato og klokkeslett meldingen blir sendt.

 

3.4.2        Status for sendte og mottatte meldinger

En melding kan ha flere statuser.

Når innbygger sender en melding, vil det vises når meldingen er sendt fra helsenorge.no og når den er mottatt.

Mere informasjon om når vi har mottatt meldingen, vises ved å holde musepekeren over , trykk på knappen  .

Meldingsdetaljene tas vekk, ved å trykke på informasjonstegnet igjen.

Når vi så sender et svar på meldingen, vil denne først være grå og ha statusen «Sender».

sender.PNG

Når meldingen er sendt fra tjenesten og vi avventer svar fra helsenorge.no, så endrer statusen på meldingen til «Venter på kvittering».

venter_pa_kvittering.PNG

I det vi mottar en applikasjonskvittering som bekrefter at helsenorge.no har mottatt meldingen, så får meldingen en tydelig farge. Statusen blir da endret til «Sendt» og dato og klokkeslett når helsenorge.no mottok meldingen.

sendt.PNG

Dersom noe feiler ved sending av en melding, så vil meldingen få rød farge og statusen vil inneholde en feilstatus, tidspunkt for sending og et lite utropstegn. Dersom man holder musepekeren over statusen vil man se når sendingen feilet. Når meldingen ser slik ut betyr det at brukeren ikke har mottatt meldingen.

negativ_trans.PNG

Feilstatusen kan brukes til å forstå hvor i sendingen meldingen feilet.

«Uventet feil oppstod ved sending»

  •  En feil oppstod før meldingen ble sendt til Helsenorge.no.

«Negativ applikasjonskvittering»

  • Meldingen ble sendt til helsenorge.no, men helsenorge.no klarer ikke å behandle innholdet i meldingen. For eksempel kan brukeren ha trukket samtykke.

 «Feilet hos mottaker»

  • Meldingen ble sendt til helsenorge.no, men en teknisk feil oppsto hos dem.

 

3.5        Statuser på meldinger

Ny melding fra innbygger vil alltid få status «Ny».

En eksisterende melding vil også få status «Ny hver gang innbygger sender inn enn ny melding knyttet til meldingen.

Når ansatt starter ny melding vil den få status «behandlet».

Når en ansatt svarer på en samtale, så vil det komme opp et spørsmål om det ønskes å endre status på samtalen til «Behandlet», uavhengig av hvilken status meldingen hadde fra før.

Svares det «Nei» eller det markeres utenfor denne boksen, vil den forsvinne og status forblir uendret.  

Hvis det oppstår en feil ved utsendelse, vil samtalen automatisk få status «Under behandling», sånn at ansatt kan følge meldinger som har feilet.

3.5.1        Endre status for en samtale

Det er mulig å endre status for valgt melding.

endre_status__test.PNG

Ved å trykke på knappen «ENDRE STATUS», så kommer det opp en dialog for å sette ny status

endre_status.PNG

 

3.6        Videresende meldingen til en annen tjeneste

Meldinger med innbygger er alltid knyttet til en tjeneste.

Det er ansatte som har tilgang til aktuell tjenesten og bruker som har mulighet til å se og skrive meldinger.

Dersom spørsmålet fra innbygger ikke er knyttet til riktig tjeneste, kan knappen «VIDERESEND» benyttes.

vderedend.PNG

Følgende bilde kommer opp:

videresend_tjenester.PNG

Alle brukerens tjenester som er digitalt aktive vil kunne velges her.

Listen over hvilke tjenester som kommer opp, reflekterer de digitale tjenestene som bruker har i Gerica. Dersom en bruker har en tjeneste i Gerica, som enda ikke er sendt over til helsenorge.no kan man flytte samtalen til denne tjenesten. Det vil ikke være mulig å svare på samtalen før helsenorge.no er oppdatert med de siste endringene fra Gerica.

  • Velg riktig tjeneste og lagre.

Meldingen vil nå være knyttet til en ny tjeneste og endringene vil være synlige umiddelbart.

Det vil nå kun være ansatte som har tilgang til den nye valgte tjenesten, som nå vil ha tilgang til denne meldingen. Meldingen vil bli endres til status Ny, uansett hvilken status den hadde fra før.

Alle påfølgende meldinger i samtalen som sendes til helsenorge.no, vil være merket med den nye tjenesten.

 

3.6.1        Trukket samtykke

Hvis en innbygger har skrevet meldinger til tjenesteleverandør og hvor innbygger har trukket samtykke i ettertid, så vil ikke tjenesten lenger kunne svare på denne meldingen.

Tekstboksen og send-knapp vil da være grået ut, og det vil i tekstfeltet stå

 «Brukeren har trukket samtykke».

 

3.7        Avsluttet tjeneste

Når en tjeneste for en bruker blir avsluttet i Gerica, må denne informasjonen først synkroniseres til helsenorge.no, før informasjonen om at tjenesten er avsluttet blir synlig der.

Hvis tjenesten avsluttes med gårsdagens dato, så vil den være aktiv i helsenorge.no ut dagens dato. Hvis innbygger skriver en melding på en tjeneste som er blitt avsluttet i Gerica før tjenestesynkronisering, så vil innbygger få negativ applikasjonskvittering og meldingen vil ikke bli sendt inn til Gerica.

Tjenester som blir avsluttet med dagens dato, vil være synlig hos helsenorge.no ut dagen, på lik linje som andre tjenester i Gerica.

Oversendingen av informasjon om endring i tjenestetilbudet til en innbygger vil typisk skje natten etter at endringen er utført i Gerica.

Når informasjon om at tjenesten er avsluttet er oversendt til helsenorge.no, vil det ikke være mulig å svare på meldinger, og tekstfeltet vil inneholde meldingen nedenfor.

Avsluttede tjenester vil innbygger kunne se inne i helsenorge.no, under fanen tidligere helsekontakter. NB! Ingen fullstendig historikk.

 

3.8        Skrive ny melding til innbygger

  • For å starte en dialog med innbygger, benyttes «+»-knappen   for å åpne dialogvindu for ny melding.

I dialogen kan du:

  • søke opp bruker
  • skrive et emne for meldingen
  • skrive meldingen
  • velger hvilken tjeneste meldingen sendes på vegne av.

  • Feltene «Velg bruker», «Emne», «Melding» og «Velg tjeneste» er obligatoriske og vil gi en valideringsfeil om de ikke er fylt ut når man trykker på «Send».
  • Feltene «Emne» og «Melding» har i tillegg en grense for antall tegn på henholdsvis 50 og 1000 tegn. Samme begrensningene har også innbygger når de skriver melding til tjenestestedet. Tellere ved hvert felt indikerer hvor mange tegn som er skrevet.

 

3.8.1        Søk bruker

Søk bruker feltet fungerer på følgende måter.

1. Når du har skrevet inn minst 3 bokstaver listes det ut maks 10 brukere som inneholder disse 3 bokstavene i navnet sitt

3_bokstaver.PNG

Hvis bruker ikke vises i listen, kan dette være fordi søkekriteriet ikke er nøyaktig nok.

folke.PNG

2. Når du har skrevet inn minst 2 tall søkes det etter fødselsnummer som inneholder disse tallene og etter brukerid.nr som            matcher eksakt disse tallene.

14.PNG

I brukersøk-resultatfeltet vil det også vise brukere som ikke er digitalt aktive brukere.

Dette er brukere som ikke har tjenester som synkroniseres med helsenorge.no. Disse brukerne kan ikke velges. De er markert som grå og med teksten «Ikke digitalt aktiv» 

3.8.2        Velg tjeneste

Når en bruker er valgt, vil listen «Velg tjeneste» fylles. Denne listen vil inneholde de aktive tjenestene brukeren har som også er digitale og som den ansatte har tilgang til.

Hvis en bruker har fått en digital tjeneste som enda ikke er sendt over til helsenorge.no vil denne tjenesten vises i listen, men ikke være valgbar og det vil stå «Denne tjenesten er ikke tilgjengelig på helsenorge.no».

3.8.3        Send melding

Når alle må-feltene * er valgt, kan man sende meldingen ved å trykke på knappen «Send».

 

4         Avlys besøk

På hvert planlagt besøk/ «regelmessig besøk» som vises for innbygger inne på helsenorge.no, finnes det mulighet for å avlyse besøk/ «avtaler». Innbygger må angi begrunnelse for avlysningen.

Innbygger kan avlyse:

  • enkelt besøk/ «avtale»
  • avbestille flere besøk/ «avtaler», ved å angi et tidsrom for når avlysningen skal gjelde for.

Ved avlysning av flere besøk/ «avtaler», så er det mulighet for å angi hvilke tjenester som skal avlyses.

Når innbygger avlyser besøk, så sendes meldingstypen Forespørsel om avlysning til Gerica. Meldingen inneholder tidsrommet som avlysningen gjelder for, samt begrunnelse innbyggeren har skrevet.

Meldingen vil skille seg ut fra vanlige dialogmeldinger ved at emnet alltid vil være «Forespørsel om avlysning» og samtalen vil markeres med et eget ikon.

Meldingen som er sendt fra innbyggeren vises alltid med overskrift Forespørsel om avlysning.

Når avlysningen skal gjelde fra, vises med Fra og Til dato og klokkeslett det gjelder uthevet, samt begrunnelsen for hvorfor besøket/ene avlyses.

Helt nederst i meldingen kommer det opp en tekst/påminnelse som forklarer at selve avlysningen må gjennomføres fra tiltaksplanen.

Hvis innbygger avlyser flere tjenester så vil det komme inn en melding per tjeneste.

 

Etter at endringer er gjort i tiltaksplanen, må ansatt svare på forespørselen ved å velge om forespørselen skal godkjennes eller avslås.

Dersom man ønsker å begrunne avgjørelsen, har man mulighet til det.

«Send melding»-knappen vil ikke aktiveres før enten «Godkjenn» eller «Avslå» er valgt.

Når det sendes et svar, så vil innbyggeren få vite om forespørselen ble godkjent eller avslått og med en eventuell begrunnelse.

Innbyggeren vil kunne gå umiddelbart inn i kalenderen sin på helsenorge.no, og sjekke om det ser riktig ut. På grunn av dette er det viktig at endringer som skal gjøres i brukerens tiltaksplan i Gerica, før man svarer på avlys forespørselen. Dersom det ikke er samsvar mellom det ansatte svarer og det som innbygger ser i sin kalender, vil det kunne skape forvirring.

 

4.1        Status for avlysningsforespørsler

En forespørsel om avlysning vil alltid får status «Ny» når tjenesteleverandør mottar den.

Deretter kan en ansatt velge å endre status til «Under behandling», mens den jobbes med.

Dette er likt vanlige dialogmeldinger.

Status for en forespørsel om avlysning kan kun settes til «Behandlet», ved at den svares ut. Etter at meldingen er svart på vil meldingen få status «Behandlet». Denne status kan ikke endres senere og samtalen kan heller ikke videresendes til en annen tjeneste.

Ubesvarte avlysningsforespørsel vil bli stående med status «Ny» eller «Under behandling»,

 

5         Planlagte besøk

Innbygger som har en digital aktiv tjeneste med tiltak og tidsplaner, vil kunne logge seg inn på helsenorge.no og få se planlagte besøk. Informasjon om de planlagte besøkene hentes automatisk fra tiltaksplanen i Gerica.

Disse vises for innbygger som «regelmessige avtaler» inne i flisen timeavtaler inne i helsenorge.no.

De planlagte besøkene, vises for innbygger som en listevisning eller kalendervisning, og innbygger kan se planlagte tiltak og varighet ved å åpne besøket.

Tiltak som er satt på midlertidig stopp vises ikke.

Det er derfor viktig at tiltaksplanen til enhver tid er oppdatert, da denne informasjonen vises for innbygger.

Inne på helsenorge.no vises følgende:

  • Planlagte besøk vises kun på dagens dato og frem i tid.
  • Planlagte besøk med tiltak og tidsplan som starter frem i tid, vises den dagen tiltaket/ «besøket» starter.
  • Alle planlagte besøk vises, helt til tiltaket med tidsplanen blir avsluttet fra Gerica.
  • Dobbelt besøk blir slått sammen og vises som et besøk.

 

5.1        Avlyste besøk

Avlyste planlagte besøk: Når et planlagt besøk eller tjenesten settes på midlertidig stopp i tiltaksplanen i Gerica, så vil det planlagte besøket inne på helsenorge.no vises med et avlyst i listevisningen.  

I fra kalendervisningen vil det vises med et utropstegn eller rød ikon, hvis besøket synes i kalendervisningen. Innbygger kan fremdeles se de planlagte tiltaket/ene og varighet på besøket, ved at besøket åpnes.

Avlyste tildelte besøk: Når et tildelt besøk blir kansellert eller slettet i Gerica, så vil de tildelte besøkene bli borte for innbygger inne i listevisningen og kalendervisningen inne i helsenorge.no.

 

6         Tildelte besøk

Arbeidslistegenerering.

Når besøket/ene er fordelt på en rute eller ansatt i Gerica, så vil det «regelmessige»/planlagte besøket i kalenderen på helsenorge.no, endre status til «Tildelt».

fordelingsbilde.PNG

Tiltak som er markert med «Utføres inne», vil ikke bli vist i kalenderen på helsenorge.no.

Inne på helsenorge.no vises følgende:

  • Tildelte besøk vises kun på dagens dato og frem i tid, så langt frem i tid som det er fordelt arbeidslister.
  • De Tildelte besøkene, vises for innbygger som en listevisning eller kalendervisning. Innbygger kan se tildelte tiltak og varighet ved å åpne besøket.
  • Varigheten på det tildelte besøket blir lik varigheten på besøket i arbeidslistebildet inne i Gerica.
  • Når besøket blir fordelt til en ansatt, vil ansattnavn vises i det tildelte besøket inne på helsenorge.no.
  • Når besøket er fordelt på ruter, vises det ikke noe ansattinformasjon inne på besøket for innbygger.
  • Ansattnavn vises ikke, dersom det er registrert i Gerica at navn ikke skal vises på enkelt- bruker/e.
  • Dobbelt besøk blir slått sammen og vises som et besøk, og begge ansatt navnene vises hvis det er fordelt på ansatt.

Opprettelse av arbeidslistejournaler.

  • Ved opprettelse av arbeidslistejournaler fra LifeCare Mobil Pleie eller fra pc`en, så vil besøkene vises på samme måte for innbygger, som når besøket fordeles i arbeidslistebildet.

Tildelte besøk blir lastet opp for innbygger når han/hun velger «flisa» timeavtaler.

For å kunne se mere om det tildelte besøket kan innbygger åpne besøket for å kunne se tiltak og varighet på besøket.

6.1        Utførte besøk

Når et besøk hos bruker er utført, via LifeCare Mobil Pleie eller Pc ‘en, så vil informasjon om dette bli sendt til helsenorge.no. Det er kun arbeidslistejournaler som blir journalført på brukere som har digitalt aktive tjeneste, som blir sendt over. Journaler som ikke har vært arbeidslister, vil ikke bli sendt inn.

Utførte tiltak som er markert med «Utføres inne», vil ikke bli vist for innbygger i kalenderen på helsenorge.no.

Ved besøk som utføres av mer enn en ansatt (f.eks. dobbeltbesøk) må begge ansatte journalføre sitt besøk, før det sendes inn. Det vil kun bli oversendt et besøk, etter at siste besøk har blitt journalført.

Informasjon om besøket som sendes over til helsenorge.no er:

  • Tjenestetype
  • Startdato og -tid
  • Sluttdato og -tid
  • Oppdrag (tiltak) og deres statuser (lagt til, endret, ikke utført)
  • Ansatt(-e) som har utført besøket

Ansattnavn vises ikke dersom det er registrert i Gerica at navn ikke skal vises på enkelt-bruker/e.

  • Ved dobbelt bemanning vil Start kl. slettet= tidspunktet på første journalen, og slutt tidspunkt= tidspunkt på den siste journalen, være varigheten på besøket.

Utførte besøk inne på helsenorge.no vises i timeavtaler flisen som listevisning og kalendervisning på lik linje som planlagte/tildelte besøk. Dermed kan brukeren, og deres pårørende med fullmakt, se når besøkene ble utført. De har mulighet for å sette opp SMS- og e-postvarsler via helsenorge.no for utførte besøk

Innbygger kan se hvilke tiltak som har blir utført, avlys, ekstratiltak og varighet på besøket ved å åpne det.

 

6.1.1        Resending av utførte besøk

Hvis det endres noe på et utført besøk i Gerica som allerede er sendt inn til helsenorge.no, f. eks klokkeslett, så vil det sendes inn et nytt utført besøk. Det utførte besøket til innbyggeren vil da bli oppdatert inne på hesenorge.no. På den måten vil det utførte besøk i Gerica stemme med utførte besøket inne på helsenorge.no

Følgende endringer i en journal som allerede er sendt inn til helsenorge.no, trigger en resending av besøk:

  • Startdato og -tid
  • Sluttdato og -tid
  • Oppdrag (tiltak) og deres statuser (lagt til, endret, slettet)
  • Ansatt(-e) som har utført besøket

Ansattnavn vises ikke dersom det er registrert i Gerica at navn ikke skal vises på enkelt-bruker/e.

 

6.1.2        Varsler

Innbygger eller personer med fullmakt kan «abonnere» på varsel på utført besøk, ved at de kan varsles på SMS, e-post eller begge deler. Dette gjøres inne under varsel oppsett inne på helsenorge.no. Varselet sendes ut i tidsrommet 07.00-23.00. Besøk som er utført utenfor dette tidsrommet vil komme først kl.07.00. Innbygger/Pårørende varsles hver 5. min, 5 over hel, 10 over hel osv..

Eksempel på varsel oppsett:

  • Melding/Varsel for utført besøk

 

 

  • Melding/Varsel for melding

 

 

7         Helsekontakt

På alle de digitale tjenestene på helsenorge.no så vises brukers primærkontakt, helseprofesjon og telefonnummer.

  • Primærkontakt: Hentes fra feltet primærkontakt på tjenesten.
  • Telefonnummer: Telefonnummer hentes fra det geografiske nivået. Hvis det ikke er registrert noe telefonnummer på det aktuelle geografiske nivået, så hentes telefonnummer fra nærmeste nivå oppad i nivåtreet.
  • Ved bruk av «skjul ansattnavn»: Hvis det er lagt inn at ansattes navn skal skjules for en bruker/innbygger. Så står primærkontakt feltet inne på helsenorge.no blankt. Telefonnummer sendes over uansett.
  • Helseprofesjon: Hvis det er registrert Helseprofesjon i ansattkortet, så vises dette i helsekontakter inne på helsenorge.no.

 

8         Skjule ansattnavn

Egen fane i innbygger dialogvinduet i Gerica, det er kun Systemkoordinator som har tilgang til denne funksjonen.

Ansattes navn kan skjules i kommunikasjonen med enkelt-brukere på helsenorge.no.

Her kan man legge til og fjerne brukere. Registreringen gjøres per bruker.

Når en bruker er registrert her, vil ansattes navn bli skjult:

  • ved visning av tildelte besøk.
  • ved visning av utførte besøk.
  • ved meldingsutveksling (dialog- og avlysningsmeldinger).
  • primærkontakt vises ikke på helsekontakter.

 

9         Filter i brukerlisten

Det er laget to filter i brukerlisten for Digitale innbyggertjenester.

  • Nr: -200 Digitalt aktive brukere: Henter ut brukere som har samtykket på helsenorge.no og har tjenester/geografisk nivå som er publisert ut på helsenorge.no
  • Nr-201 Potensielt digitalt aktive brukere: Henter ut brukere som ikke har samtykket på helsenorge.no, men som har tjenester/geografisk som er publisert ut på helsenorge.no

Disse brukerne har mulighet for å kunne samhandle med tjenestestedet ved at de samtykker inne på helsenorge.no for å digital samhandling med kommunen

Flitrene er tilgjengelig fra filterknappen i brukerlisten:

Registrert med id -200 og -201 vil man finne filtrene her sammen med egendefinerte filter: