Innbyggerdialog er modul for å ha kommunikasjon med innbyggere, eller personer med fullmakt.
En innbygger som har gitt samtykke på helsenorge.no og som har en eller flere aktive digitale tjeneste(r) i Gerica, har mulighet for å ha digital dialog med kommunen, samt eventuelt se informasjon om sine planlagte/tildelte og utførte tjenester.
Innbygger kan velge å gi andre fullmakt til å bruke tilbudet på vegne av seg.
Hvilke tjenester som er satt opp til å være digitalt aktive er satt opp i kodeverket. I tillegg må det settes opp hvilke geografiske nivåer/tjenestesteder som skal samhandle med innbygger via helsenorge.no. Dette gjøres av Helseetaten v/Pro-seksjonen, i samarbeid med systemkoordinator i bydel eller etat.
For å få tilgang til å lese og skrive meldinger, må ansatte ha lesetilgang til tjenestetypen som dialogmeldingene tilhører. All aktivitet i Innbyggerdialog blir logget til systemlogg i Gerica.
Innbygger eller personer med fullmakt vil kunne ha følgende muligheter inne på helsenorge.no.
Aktive digitale tjenester/geografiske nivåer sendes over til helsenorge.no via tjenestesynkronisering som går hver natt.
Det er laget egnebrosjyrer som kan sende som vedlegg med brukers vedtak. Og det er tilrettelagt en egen standardtekst som hentes inn i meldingsfanen, når det fattes vedtak om saker som omhandler digitale innbyggertjenester.
Se også brukerveilederen som omtaler ulike statistikker i Innbyggerdialog, Gerica- Innbyggerdialog - Statistikk»
Innbyggerdialog er tilgjengelig i Gerica via knappen i knapperaden.
Tilgang til meldinger i Innbyggerdialog settes opp inne i Gerica Drift i sikkerhetsprofilen.
Ved uleste meldinger, så blir disse varslet med en indikator på Innbyggerdialog knappen, med antall «nye» dialogmeldinger.
Maks visning av antall nye meldinger i selve ikonet er
Er det flere nye meldinger vises antallet i tooltipen eller inne i Innbyggerdialogvinduet.
Alle samtaler har en av tre statuser:
Samtalens status er synlig til venstre i Innbyggerdialogbildet.
NY |
Samtaler med status «Ny» kjennetegnes av en lukket konvolutt og bold skrift. |
|
UNDER BEHANDLING |
Samtaler under behandling kjennetegnes av en åpnet konvolutt. |
|
BEHANDLET |
Samtaler som er ferdig behandlet kjennetegnes av en hake i en sirkel |
Når man kommer inn i Innbyggerdialogvinduet, er samtalelisten filtrert slik at den bare viser samtaler med status «Ny» og «Fra dato» 1 år tilbake i tid.
Listen viser også antall samtaler, i dette tilfelle nye samtaler.
Ønskes det å filtrere på andre parametere, (klikk på pilen til høyre i feltet) og filtreringsmulighetene vises.
Det er mulig å kunne filtrere på ulike type status på meldinger, tjenester, brukere, samt ønsket dato intervall.
Listen viser også antall samtaler ut i fra valgte filtreringen. For å lukke filtreringsvisningen, trykk på ikonet igjen.
Hvilken filtrering du har valgt vises slik:
Filtreringen kan endres ved å åpne filtrering igjen og gjøre endringer. Hvis filtreringsbildet er «lukket» så kan filtre elementet fjernes, trykk på krysset
En samtale består av en eller flere meldinger. Hver samtale har informasjon om hvilken bruker det gjelder med navn og id nummer. Når siste melding i samtalen ble sendt (dato og klokkeslett) og med emneteksten som ble brukt i forespørselen. For hver samtale vises det hvilken tjeneste meldingen er knyttet til.
Nye/uleste meldinger vises med bold skrift og lukket konvolutt.
En ny innkommende melding vil være knyttet til den tjenesten som ble valgt fra innbygger ved sending av melding fra helsenorge.no.
Tjenester som ikke har startet enda eller som starter frem i tid, vil ikke vises for innbygger før de er/blir aktiv.
Hvis Innbyggerdialogvinduet står åpent, så må du trykke på «oppdateringsknappen for å sjekke om det har kommet inn nye meldinger siden sist.
Ved å trykke på en melding, så kan man se meldingene som inngår i samtalen.
Meldingene er sortert kronologisk med nyeste meldingene nederst.
Meldinger sendt fra helsenorge.no vil være venstrejusterte, mens meldinger sendt fra tjenestestedet vil være høyrejustert.
Hvis meldingen er skrevet fra en annen person enn innbygger, vil navnet til personen som vi kommuniserer med vises under meldingen og med hvilken type pasient relasjon det er: foreldreansvar, fullmakt og verge.
Eksempel
For å sende en melding i en eksisterende samtale, marker i tekstfeltet som blir tilgjengelig.
Tekstfeltet utvider seg for å tillate lengre tekster når det får fokus. Ved siden av tekstfeltet vises en teller som angir antall skrevne tegn. Maksimalt tillatt lengde på meldingen er 1000 tegn.
Når svaret er skrevet, trykk på knappen , meldingen dukker nå opp i samtalen høyrejustert og blåfargen indikere at dette er en melding sendt fra tjenesten.
Under meldingen står det hvilken ansatt som har skrevet meldingen, samt dato og klokkeslett meldingen blir sendt.
En melding kan ha flere statuser.
Når innbygger sender en melding, vil det vises når meldingen er sendt fra helsenorge.no og når den er mottatt.
Mere informasjon om når vi har mottatt meldingen, vises ved å holde musepekeren over , trykk på knappen .
Meldingsdetaljene tas vekk, ved å trykke på informasjonstegnet igjen.
Når vi så sender et svar på meldingen, vil denne først være grå og ha statusen «Sender».
Når meldingen er sendt fra tjenesten og vi avventer svar fra helsenorge.no, så endrer statusen på meldingen til «Venter på kvittering».
I det vi mottar en applikasjonskvittering som bekrefter at helsenorge.no har mottatt meldingen, så får meldingen en tydelig farge. Statusen blir da endret til «Sendt» og dato og klokkeslett når helsenorge.no mottok meldingen.
Dersom noe feiler ved sending av en melding, så vil meldingen få rød farge og statusen vil inneholde en feilstatus, tidspunkt for sending og et lite utropstegn. Dersom man holder musepekeren over statusen vil man se når sendingen feilet. Når meldingen ser slik ut betyr det at brukeren ikke har mottatt meldingen.
Feilstatusen kan brukes til å forstå hvor i sendingen meldingen feilet.
«Uventet feil oppstod ved sending»
«Negativ applikasjonskvittering»
«Feilet hos mottaker»
Ny melding fra innbygger vil alltid få status «Ny».
En eksisterende melding vil også få status «Ny hver gang innbygger sender inn enn ny melding knyttet til meldingen.
Når ansatt starter ny melding vil den få status «behandlet».
Når en ansatt svarer på en samtale, så vil det komme opp et spørsmål om det ønskes å endre status på samtalen til «Behandlet», uavhengig av hvilken status meldingen hadde fra før.
Svares det «Nei» eller det markeres utenfor denne boksen, vil den forsvinne og status forblir uendret.
Hvis det oppstår en feil ved utsendelse, vil samtalen automatisk få status «Under behandling», sånn at ansatt kan følge meldinger som har feilet.
Det er mulig å endre status for valgt melding.
Ved å trykke på knappen «ENDRE STATUS», så kommer det opp en dialog for å sette ny status
Meldinger med innbygger er alltid knyttet til en tjeneste.
Det er ansatte som har tilgang til aktuell tjenesten og bruker som har mulighet til å se og skrive meldinger.
Dersom spørsmålet fra innbygger ikke er knyttet til riktig tjeneste, kan knappen «VIDERESEND» benyttes.
Følgende bilde kommer opp:
Alle brukerens tjenester som er digitalt aktive vil kunne velges her.
Listen over hvilke tjenester som kommer opp, reflekterer de digitale tjenestene som bruker har i Gerica. Dersom en bruker har en tjeneste i Gerica, som enda ikke er sendt over til helsenorge.no kan man flytte samtalen til denne tjenesten. Det vil ikke være mulig å svare på samtalen før helsenorge.no er oppdatert med de siste endringene fra Gerica.
Meldingen vil nå være knyttet til en ny tjeneste og endringene vil være synlige umiddelbart.
Det vil nå kun være ansatte som har tilgang til den nye valgte tjenesten, som nå vil ha tilgang til denne meldingen. Meldingen vil bli endres til status Ny, uansett hvilken status den hadde fra før.
Alle påfølgende meldinger i samtalen som sendes til helsenorge.no, vil være merket med den nye tjenesten.
Hvis en innbygger har skrevet meldinger til tjenesteleverandør og hvor innbygger har trukket samtykke i ettertid, så vil ikke tjenesten lenger kunne svare på denne meldingen.
Tekstboksen og send-knapp vil da være grået ut, og det vil i tekstfeltet stå
«Brukeren har trukket samtykke».
Når en tjeneste for en bruker blir avsluttet i Gerica, må denne informasjonen først synkroniseres til helsenorge.no, før informasjonen om at tjenesten er avsluttet blir synlig der.
Hvis tjenesten avsluttes med gårsdagens dato, så vil den være aktiv i helsenorge.no ut dagens dato. Hvis innbygger skriver en melding på en tjeneste som er blitt avsluttet i Gerica før tjenestesynkronisering, så vil innbygger få negativ applikasjonskvittering og meldingen vil ikke bli sendt inn til Gerica.
Tjenester som blir avsluttet med dagens dato, vil være synlig hos helsenorge.no ut dagen, på lik linje som andre tjenester i Gerica.
Oversendingen av informasjon om endring i tjenestetilbudet til en innbygger vil typisk skje natten etter at endringen er utført i Gerica.
Når informasjon om at tjenesten er avsluttet er oversendt til helsenorge.no, vil det ikke være mulig å svare på meldinger, og tekstfeltet vil inneholde meldingen nedenfor.
Avsluttede tjenester vil innbygger kunne se inne i helsenorge.no, under fanen tidligere helsekontakter. NB! Ingen fullstendig historikk.
I dialogen kan du:
Søk bruker feltet fungerer på følgende måter.
1. Når du har skrevet inn minst 3 bokstaver listes det ut maks 10 brukere som inneholder disse 3 bokstavene i navnet sitt
Hvis bruker ikke vises i listen, kan dette være fordi søkekriteriet ikke er nøyaktig nok.
2. Når du har skrevet inn minst 2 tall søkes det etter fødselsnummer som inneholder disse tallene og etter brukerid.nr som matcher eksakt disse tallene.
I brukersøk-resultatfeltet vil det også vise brukere som ikke er digitalt aktive brukere.
Dette er brukere som ikke har tjenester som synkroniseres med helsenorge.no. Disse brukerne kan ikke velges. De er markert som grå og med teksten «Ikke digitalt aktiv»
Når en bruker er valgt, vil listen «Velg tjeneste» fylles. Denne listen vil inneholde de aktive tjenestene brukeren har som også er digitale og som den ansatte har tilgang til.
Hvis en bruker har fått en digital tjeneste som enda ikke er sendt over til helsenorge.no vil denne tjenesten vises i listen, men ikke være valgbar og det vil stå «Denne tjenesten er ikke tilgjengelig på helsenorge.no».
Når alle må-feltene * er valgt, kan man sende meldingen ved å trykke på knappen «Send».
På hvert planlagt besøk/ «regelmessig besøk» som vises for innbygger inne på helsenorge.no, finnes det mulighet for å avlyse besøk/ «avtaler». Innbygger må angi begrunnelse for avlysningen.
Innbygger kan avlyse:
Ved avlysning av flere besøk/ «avtaler», så er det mulighet for å angi hvilke tjenester som skal avlyses.
Når innbygger avlyser besøk, så sendes meldingstypen Forespørsel om avlysning til Gerica. Meldingen inneholder tidsrommet som avlysningen gjelder for, samt begrunnelse innbyggeren har skrevet.
Meldingen vil skille seg ut fra vanlige dialogmeldinger ved at emnet alltid vil være «Forespørsel om avlysning» og samtalen vil markeres med et eget ikon.
Meldingen som er sendt fra innbyggeren vises alltid med overskrift Forespørsel om avlysning.
Når avlysningen skal gjelde fra, vises med Fra og Til dato og klokkeslett det gjelder uthevet, samt begrunnelsen for hvorfor besøket/ene avlyses.
Helt nederst i meldingen kommer det opp en tekst/påminnelse som forklarer at selve avlysningen må gjennomføres fra tiltaksplanen.
Hvis innbygger avlyser flere tjenester så vil det komme inn en melding per tjeneste.
Etter at endringer er gjort i tiltaksplanen, må ansatt svare på forespørselen ved å velge om forespørselen skal godkjennes eller avslås.
Dersom man ønsker å begrunne avgjørelsen, har man mulighet til det.
«Send melding»-knappen vil ikke aktiveres før enten «Godkjenn» eller «Avslå» er valgt.
Når det sendes et svar, så vil innbyggeren få vite om forespørselen ble godkjent eller avslått og med en eventuell begrunnelse.
Innbyggeren vil kunne gå umiddelbart inn i kalenderen sin på helsenorge.no, og sjekke om det ser riktig ut. På grunn av dette er det viktig at endringer som skal gjøres i brukerens tiltaksplan i Gerica, før man svarer på avlys forespørselen. Dersom det ikke er samsvar mellom det ansatte svarer og det som innbygger ser i sin kalender, vil det kunne skape forvirring.
En forespørsel om avlysning vil alltid får status «Ny» når tjenesteleverandør mottar den.
Deretter kan en ansatt velge å endre status til «Under behandling», mens den jobbes med.
Dette er likt vanlige dialogmeldinger.
Status for en forespørsel om avlysning kan kun settes til «Behandlet», ved at den svares ut. Etter at meldingen er svart på vil meldingen få status «Behandlet». Denne status kan ikke endres senere og samtalen kan heller ikke videresendes til en annen tjeneste.
Ubesvarte avlysningsforespørsel vil bli stående med status «Ny» eller «Under behandling»,
Innbygger som har en digital aktiv tjeneste med tiltak og tidsplaner, vil kunne logge seg inn på helsenorge.no og få se planlagte besøk. Informasjon om de planlagte besøkene hentes automatisk fra tiltaksplanen i Gerica.
Disse vises for innbygger som «regelmessige avtaler» inne i flisen timeavtaler inne i helsenorge.no.
De planlagte besøkene, vises for innbygger som en listevisning eller kalendervisning, og innbygger kan se planlagte tiltak og varighet ved å åpne besøket.
Tiltak som er satt på midlertidig stopp vises ikke.
Det er derfor viktig at tiltaksplanen til enhver tid er oppdatert, da denne informasjonen vises for innbygger.
Inne på helsenorge.no vises følgende:
Avlyste planlagte besøk: Når et planlagt besøk eller tjenesten settes på midlertidig stopp i tiltaksplanen i Gerica, så vil det planlagte besøket inne på helsenorge.no vises med et avlyst i listevisningen.
I fra kalendervisningen vil det vises med et utropstegn eller rød ikon, hvis besøket synes i kalendervisningen. Innbygger kan fremdeles se de planlagte tiltaket/ene og varighet på besøket, ved at besøket åpnes.
Avlyste tildelte besøk: Når et tildelt besøk blir kansellert eller slettet i Gerica, så vil de tildelte besøkene bli borte for innbygger inne i listevisningen og kalendervisningen inne i helsenorge.no.
Arbeidslistegenerering.
Når besøket/ene er fordelt på en rute eller ansatt i Gerica, så vil det «regelmessige»/planlagte besøket i kalenderen på helsenorge.no, endre status til «Tildelt».
Tiltak som er markert med «Utføres inne», vil ikke bli vist i kalenderen på helsenorge.no.
Inne på helsenorge.no vises følgende:
Opprettelse av arbeidslistejournaler.
Tildelte besøk blir lastet opp for innbygger når han/hun velger «flisa» timeavtaler.
For å kunne se mere om det tildelte besøket kan innbygger åpne besøket for å kunne se tiltak og varighet på besøket.
Når et besøk hos bruker er utført, via LifeCare Mobil Pleie eller Pc ‘en, så vil informasjon om dette bli sendt til helsenorge.no. Det er kun arbeidslistejournaler som blir journalført på brukere som har digitalt aktive tjeneste, som blir sendt over. Journaler som ikke har vært arbeidslister, vil ikke bli sendt inn.
Utførte tiltak som er markert med «Utføres inne», vil ikke bli vist for innbygger i kalenderen på helsenorge.no.
Ved besøk som utføres av mer enn en ansatt (f.eks. dobbeltbesøk) må begge ansatte journalføre sitt besøk, før det sendes inn. Det vil kun bli oversendt et besøk, etter at siste besøk har blitt journalført.
Informasjon om besøket som sendes over til helsenorge.no er:
Ansattnavn vises ikke dersom det er registrert i Gerica at navn ikke skal vises på enkelt-bruker/e.
Utførte besøk inne på helsenorge.no vises i timeavtaler flisen som listevisning og kalendervisning på lik linje som planlagte/tildelte besøk. Dermed kan brukeren, og deres pårørende med fullmakt, se når besøkene ble utført. De har mulighet for å sette opp SMS- og e-postvarsler via helsenorge.no for utførte besøk
Innbygger kan se hvilke tiltak som har blir utført, avlys, ekstratiltak og varighet på besøket ved å åpne det.
Hvis det endres noe på et utført besøk i Gerica som allerede er sendt inn til helsenorge.no, f. eks klokkeslett, så vil det sendes inn et nytt utført besøk. Det utførte besøket til innbyggeren vil da bli oppdatert inne på hesenorge.no. På den måten vil det utførte besøk i Gerica stemme med utførte besøket inne på helsenorge.no
Følgende endringer i en journal som allerede er sendt inn til helsenorge.no, trigger en resending av besøk:
Ansattnavn vises ikke dersom det er registrert i Gerica at navn ikke skal vises på enkelt-bruker/e.
Innbygger eller personer med fullmakt kan «abonnere» på varsel på utført besøk, ved at de kan varsles på SMS, e-post eller begge deler. Dette gjøres inne under varsel oppsett inne på helsenorge.no. Varselet sendes ut i tidsrommet 07.00-23.00. Besøk som er utført utenfor dette tidsrommet vil komme først kl.07.00. Innbygger/Pårørende varsles hver 5. min, 5 over hel, 10 over hel osv..
Eksempel på varsel oppsett:
På alle de digitale tjenestene på helsenorge.no så vises brukers primærkontakt, helseprofesjon og telefonnummer.
Egen fane i innbygger dialogvinduet i Gerica, det er kun Systemkoordinator som har tilgang til denne funksjonen.
Ansattes navn kan skjules i kommunikasjonen med enkelt-brukere på helsenorge.no.
Her kan man legge til og fjerne brukere. Registreringen gjøres per bruker.
Når en bruker er registrert her, vil ansattes navn bli skjult:
Det er laget to filter i brukerlisten for Digitale innbyggertjenester.
Disse brukerne har mulighet for å kunne samhandle med tjenestestedet ved at de samtykker inne på helsenorge.no for å digital samhandling med kommunen
Flitrene er tilgjengelig fra filterknappen i brukerlisten:
Registrert med id -200 og -201 vil man finne filtrene her sammen med egendefinerte filter: