Denne brukerveilederen er utarbeidet av arbeidsgruppe, og beskriver hvordan frisklivssentralene skal bruke Gerica, hvordan de kan ivareta kvalitetssikring av egne data og ta ut statistikk.
I tillegg til denne brukerveielderen må frisklivssentralene bruke manualene for gruppetiltak og elektroniske meldinger. Det er linket til disse manualene under de aktuelle kapitlene.
I Gerica er det den påloggede rollen som bestemmer hvilke brukere du får tilgang til.
De ansatte i frisklivssentralene har to ulike roller:
Det kan være nødvendig å bytte til statistikkrollen hvis det er behov for tilgang til brukere som har deltatt på kurs i løpet av siste år, når det skal tas ut statistikk for en gitt periode tilbake i tid eller for å etterregistrere tiltak i journaler.
For å kunne bytte rolle, må alle bilder i Gerica være lukket.
Klikk på pilen ved , menylinjen helt til høyre i skjermbildet.
Her ser du rollene du kan velge mellom (har tilgang til). Du endrer rolle ved å velge en som kommer opp i listen. Listen vises alfabetisk med standardrollen øverst. Innlogget rolle vises med uthevet skrift.
Siden statistikkrollen er en blålysrolle, får du opp en boks hvor du må skrive en begrunnelse for hvorfor du bytter til den rollen.
Får du opp følgende feilmelding, betyr det at du ikke har lukket alle bilder før rollebytte:
Når du logger inn på Gerica ser menylinja slik ut:
Alle brukere du har tilgang til vil ligge alfabetisk i brukerbildet.
Alle brukere i Oslo kommune registreres inn i den samme basen. Det er nivå i rollen som avgjør hvilke brukere du får tilgang til.
I alle felter i Gerica som har er det mulig å gjøre oppslag mot kodeverket.
Sett markøren i feltet du vil gjøre oppslag i og høyreklikk (eller trykk F4). Du får da opp alternative valg. For eksempel ved registrering av status:
Åpne brukerkortet og trykk på ikonet på menylinjen for å foreta brukersøk for tilgang.
Fyll inn fullt personnummer og trykk på Søk.
Hvis brukeren allerede er registrert i Gerica kommer meldingen: Fant bruker med personnummer: xx.xx.xx – xxxxx.
Klikk . Du får da automatisk tilgang til bruker i minimum 3 dager.
Lukk deretter brukerkortet og åpne på nytt.
Hvis vedkommende ikke allerede ligger i Gerica får du opp følgende melding: Finner ikke bruker med personnummer: xx.xx.xx-xxxxx.
Da må bruker registreres i Gerica.
Åpne brukerkortet og trykk på ikonet for å opprette ny bruker.
Fyll inn personnummer (11 siffer) og klikk på ikonet .
Klikk for å få opp folkeregistrerte detaljer på bruker.
Dersom det ikke er aktuelt å registrere ektefelle/barn/foreldre, fjernes haken for dette før informasjonen fra folkeregisteret overføres til brukerkortet.
Velg «Overfør» for å overføre opplysningene.
Klikk på Ok på denne meldingen.
Etter overføring fra Folkeregisteret vil navn personnummer, adresse, poststed, kjønn, alder og sivilstand automatisk fylles ut.
Alle turkise felt i Gerica må fylles ut for at du skal få lagret.
Hvis bruker har hemmelig adresse, sett hake i feltet . Da vil ikke adressen komme med på utskrifter. NB! For vilkår for å sette hake, les først EQS-rutinen Sperret adresse, ID 34740
Sett markøren i feltet Status og gjør oppslag.
Velg 1 - Har tjenester ved å dobbeltklikke eller marker og klikk .
Registrer brukers fastlege, trykk på knappen for å hente fastlege fra Fastelegeregisteret.
Følgende felt blir da opdatert
Her registreres kommunikasjonsdetaljer som telefonnummer, e-postadresse og lignende på bruker.
Klikk på knapperaden.
Gjør oppslag i feltet Type og velg for eksempel Telefon. Telefonnummeret skrives inn i feltet Verdi.
Hvis bruker har flere telefonnumre kan du i det hvite diversefeltet skrive om det er privatnummer eller jobbnummer.
Klikk på for å lagre. Gjentas hvis det er aktuelt å registrere flere kommunikasjonspunkter.
For at hovedtelefonnummeret skal vises i brukerlista og på rapporter, må det markeres med gul pil. Marker telefonnummeret og trykk på gul pil som vist under.
Hvis bruker har hemmelig telefonnummer, sett hake i feltet Hemmelig kommunikasjon.
Under tilhørighet kommer Norsk/Norge automatisk opp. Om nødvendig kan dette endres ved å gjøre oppslag i feltene.
Hvis det er behov for Tolk registreres dette i feltet Tolk. Hva slags tolk bruker trenger angir språkregistreringen.
Registrer brukers pårørende og andre kontaktpersoner her.
Klikk på knapperaden og fyll inn type kontakt, navn og adresse.
Kontaktpersonens kommunikasjonsdetaljer (telefon med mer) registreres på samme måte som på brukerbruker. Husk og sett gul pil foran å angi det som primært skal brukes.
Lagre kontakten med grønn hake . Gjenta ved behov.
Marker nærmeste pårørende med gul pil .
Ikonene for fullmektig, faktura/postmottaker og verge skal ikke brukes av frisklivssentralene.
Her registreres brukers bydelstilknytning i feltene Nivå og Bydel.
Riktig nivå er alltid «1.bydelsnummer.1», Dvs hjemmeboende under din bydel.
Du kan enten skrive nivået rett inn eller gjøre oppslag i nivåfeltet.
For å gjøre oppslag, klikk på foran Oslo kommune og foran bydelen som bruker tilhører og velg nivå 1; Hjemmeboende ved å dobbeltklikke på nivået.
Gjør oppslag i Feltet Bydel og velg riktig bydel.
Bydelsnummer i nivå og bydel i bydelsfeltet skal alltid samsvare.
Klikk på grønn hake for å lagre.
Deretter må dere gi dere selv tilgang til bruker ved å benytte funksjonaliteten ”Brukersøk for tilgang” som beskrevet tidligere i brukerveielderen.
Stå på riktig bruker i brukerlista og klikk på .
Klikk på knapperaden. Sakskortet skal fylles ut på følgende måte:
Ved kurs/aktivitetsgrupper fra annen bydel samtidig opprettes det ny sak, men med "frisklivssentral" nivået til bydelen som har kurset.
Lovhjemler: Kommer automatisk.
Hak av henvisningsårsak/er:
Høyreklikk i feltet «Diagnosegrupper» for å få opp alternativene.
Når alt er fylt ut og saken er registrert som innvilget, klikk på for å lagre.
Når saken lagres får du opp følgende bilde:
Sett inn nivået til Frisklivssentralen og trykk Ok.
Tjenesten Frisklivssentral opprettes nå automatisk på bruker. Nivået som er angitt på tjenesten gir deg tilgang til bruker, helt til tjenesten avsluttes.
Hvis en sak er uaktuell skal saken registreres som avslag. Det kan være hvis bruker er utenfor målgruppa (kode 63;ikke i målgruppen), frisklivssentralen ikke får kontakt med bruker (kode 83; Oppnår ikke kontakt med bruker) eller at bruker ikke ønsker tjenesten (kode 9; ønsker ikke tjenesten)
Når en sak avslås opprettes ikke tjeneste.
Ved utløsning av ny resept må saken revurderes.
Når saken revurderes, avsluttes den gamle saken og tjenesten med revurderingsdatoen, og ny sak og tjeneste opprettes automatisk gjeldende fra dagen etter revurderingsdato.
Revurdering gjøres på følgende måte:
Stå på riktig bruker i saksbildet.
Marker saken som skal revurderes.
Klikk på revurderingsikonet på knapperaden slik at du får opp denne boksen:
Sett inn dagens dato eller en dato fram i tid. Dato kan ikke settes tilbake i tid.
Tjenester kan revurderes frem i tid, den ”gamle” tjenesten vil da være aktiv til den aktuelle dagen for revurdering kommer, men ikke tilbake i tid.
Velg årsak 15 «Revurdering av tjeneste/nytt vedtak». Klikk på lynet for å lagre.
Stå på riktig bruker og klikk på tjenestebildet . Da får du opp alle brukerens aktive tjenester. Alle andre tjenester bruker har vises grå. Det betyr at du ikke har lesetilgang til disse.
Når det er innvilget sak Frisklivssentral vil tjenesten vises uten tildeltdato.
Åpne tjenesten Frisklivssentral ved å dobbeltklikke eller du kan markere og klikke på .
Nivå: Sjekk at nivået er korrekt; 1.bydelsnummer.1.50 Nivået skal være "frisklivssentral" nivået til bydelen som har kurset/aktiviteten.
Lagre .
For at Frisklivssentralene skal kunne få ut statistikk på det de gjør, er det viktig å bruke tiltak.
Det er to måter å bruke tiltak på; enkelttiltak og gruppetiltak.
Enkelttiltak benyttes for å dokumentere Helsesamtale 1, Mellomsamtale og Helsesamtale2 - Resultatmål.
I tillegg dokumenteres oppfølging 6 mnd. etter avslutning, deltakelse fysisk aktivitet i reseptperioden og om bruker ikke har møtt.
Når det gjelder Helsesamtale 2 er det viktig at tiltak 104.31.3 – «Helsesamtale 2 – Resultatmål» alltid legges inn i tillegg til de underliggende resultatmålene.
Enkelttiltak 104.31.6 Oppfølgingsnotat for frisklivsperioden gjelder all annet dokumentasjon enn oppstartsamtale, mellomsamtale eller avslutningssamtale. For eksempel benyttes som dokumentasjon ved sykdom, ferie ol.
Følgende tiltak benyttes som enkelttiltak:
Gruppetiltak benyttes til fellesaktiviteter med brukerne, som kurs.
Ved bruk av gruppetiltak forenkles muligheten til å administrere kurs, få oversikt over deltakere og journalføring av deltakelse. Det er også mulig å ta ut rapport og statistikk fra gruppetiltak.
For at bruker skal kunne registreres som deltaker i gruppetiltak, må bruker først ha en aktiv tjeneste Frisklivssentral. Husk derfor å sette startdato på tjenesten.
Følgende tiltak benyttes i gruppetiltak:
For å ha en felles forståelse av hva som legges i kombinasjonskurs og temabasert undervisning, er det skrevet følgende beskrivelse.
104.28.6 – Kombinasjon
Kombinasjonskurs er kurs der en kombinerer informasjon og undervisning om ulike levevaner (for eksempel både fysisk aktivitet og kosthold), men som ikke er rettet mot spesifikke diagnosegrupper.
104.28.6.1 – Endagskurs
Enkeltstående kurs eller seminar som kombinerer informasjon og undervisning om ulike levevaner, med varighet på én dag eller mindre.
104.28.6.2 – Kurs over flere dager
Kursrekke som kombinerer informasjon og undervisning om ulike levevaner, med varighet på mer enn én dag.
104.28.10 – Temabasert undervisning
Undervisning eller seminar om spesifikke tema. Eksempler kan være smerteundervisning, beriking av mat, ramadan og aktivitet, ramadan og kosthold, aktivitet for eldre m.m.
Merk ved opprettelse av en ny gruppe må navnet på gruppen registres om det er en inne eller ute gruppe.
Se egen manual for gruppetiltak her
Det er to forskjellige måter Frisklivssentralen kan journalføre på i Gerica; via gruppetiltak og manuell journalføring.
Ved bruk av gruppetiltak er det mulig å journalføre oppmøte på alle kursdeltakere samtidig. Tiltaket knyttes da automatisk til journalen slik at det er mulig å kunne telle deltakelse per kurs. Dette står nærmere beskrevet i manualen for gruppetiltak.
Ved samtaler, må det manuelt opprettes journal hvor tiltak knyttes til. Da blir det mulig å ta ut statistikk/telling per tiltak og per bruker.
I Gerica finnes det svært mange ulike journaltyper. Frisklivssentralene skal kun bruke følgende journaltyper:
Brukes til å dokumentere henvendelser fra/om bruker og i forbindelse med en «saksutredning». Benyttes dersom det er opprettet en sak og ikke en tjeneste, slik at det kan dokumentere i de tilfellene ikke brukerne kommer, ikke ønsker tjenesten o.l.
Brukes til å dokumentere tjenesten Frisklivssentral.
Journalen kan inneholde tiltak som er utført eller tiltak på hva som skjer videre med bruker etter avsluttet resept periode. Dette for å kunne ta ut statistikk.
Brukes til dokumentasjon av livvidde osv.
Laboratoriejournalen beskrives nøyere i eget kapittel.
Alle dokumenter som flettes i Gerica lagres som postjournal. Det betyr at postjournal opprettes automatisk når du lagrer en dokumentmal. Se mer om dette i kapitlet «Fletting av dokumentmaler».
Det rapporteres på ulike samtaler i basistilbudet, antall utførte samtaler, antall oppstart og avslutningssamtaler. Mellomsamtaler på fysisk aktivitet, tobakk og kosthold.
Stå på riktig bruker og klikk på knapperaden.
Klikk på for å opprette ny journal.
Gjør oppslag i feltet Journaltype og velg aktuell journaltype.
Høyreklikk (eller F4) for å knytte journalen til tjenesten.
For å kunne ta ut statistikk på enkelttiltak, må tiltak knyttes til i journalen.
Klikk
Gjør oppslag i feltet Tiltakstype og velg tiltak.
Lagre tiltaket .
Ved dokumentasjon av resultatmål ved Helsesamtale 2 og oppfølging av bruker 6 mnd etter avsluttet resept, gjøres oppslag i feltet Status. Velg et av følgende alternativer tilrettelagt for frisklivssentralene:
Det er mulig å hente inn flere tiltakstyper i samme journal. Gjenta prosessen ved å klikke igjen.
Når alle tiltakstypene er hentet inn, klikk for å lagre journalen.
Fanen Fritekst kan brukes på to måter; skrive fritekst eller hente inn maler fra standardtekst og fylle inn opplysninger.
Bruk av standardtekst
Standardtekster er ferdige maler. For frisklivssentralene er det tilrettelagt en standardtekst.
Høyreklikk i fritekstfeltet i journalen og velg ved å dobbeltklikke eller marker valgt standardtekst og klikk Aktiv posisjon.
Fyll inn informasjon og lagre journalen med grønn hake .
Journalen låses automatisk ved døgnskillet.
Hvis det i ettertid er ønskelig å legge til mer tekst i journalen, kan funksjonen «Legg til tekst» brukes.
Åpne journalen ved å dobbeltklikke på den. Klikk på ikonet til høyre over friteksten.
Klikk på for å lagre teksten.
Den tillagte teksten vil vises nederst i journalen slik:
Det kan være behov for å knytte journaler til avsluttede tjenester. Et eksempel er når brukere som har deltatt på røykesluttkurs skal kontaktes i ettertid for å høre om de fortsatt er røykfrie.
Stå på riktig bruker og klikk på knapperaden.
Klikk for å opprette ny journal og velg riktig journaltype.
Du får da opp en kopi av tjenestebildet med gul bakgrunn. Ta bort haken for Aktive tjenester for å få fram alle avsluttede tjenester.
Du kan da velge den avsluttede frisklivssentraltjenesten ved å dobbeltklikke på den.
Følgende tiltak kan knyttes til journalen til brukere med avsluttede tjenester:
Skriv det som skal skrives og lagre på vanlig måte når du er ferdig.
Laboratoriejournalen skiller seg ut fra de øvrige journaltypene og beskrives derfor særskilt.
Bytt til fritekstfanen for å skrive mer utfyllende informasjon.
Lagre på vanlig måte.
Rapporten ligger i brukerbildet . Rapporten kan kun kjøres på en bruker av gangen.
Klikk og velg rapporten .
Klikk for å kjøre rapporten
Brukers oversikt over registrert livvidde i valgt periode vil se slik ut:
Ønskes alle registrerte målinger/verdier fra Laboratoriejournaler i valgt periode fylles ikke feltet type ut.
Høyde, vekt, og BMI registreres i Labmodulen.
Se egen manaual Kom i gang med LAB
Labmodulen viser en oversikt over de ulike målinger/verdier pasienten har og har også en grafisk fremvining over en valgt periode.
Velg ønsket periode, hak av de analysene du ønsker.
Verdiene kan kopieres inn i en PLO-melding til fastlegen vertikalt eller horisontalt.
Eksempel horisontalt: marker ønsket analyse og h. klikk, velg kopier x verdier.
Eksempel vertikalt: marker ønsket analyse og h. klikk, velg kopier x verdier.
Lukk opp en forespørselsmelding til fastlegen og lim inn.
Dokumentmaler er skjemaer og brev som kan flettes fra tjenestebildet. Alle dokumenter lagres i 1 Postjournal.
Stå på riktig bruker i tjenestebildet og marker tjenesten Frisklivssentral slik at den blir blå.
Klikk for å få opp dokumentmaler, og velg dokumentmal ved å dobbeltklikke på den du skal bruke.
Følgende maler er tilrettelagt for Frisklivssentralene:
I tillegg kan følgende brevmal benyttes:
Svar ja på følgende melding for å lagre i postjournal:
Etter å ha skrevet ferdig og fylt ut det du skal, lagres dokumentet ved å klikke på helt øverst til venstre.
Klikk fil og avslutt. Dokumentet ligger nå lagret i postjournal.
Dokumentmaler lagres som en postjournal i journalbilde. Det betyr at du må stå i journalbildet for å finne igjen dokumentet.
Det gjøres på følgende måte:
Det er mulig å åpne lagrede dokumenter og fortsette registreringen dersom du ikke ble ferdig med en gang.
I journalbildet vises alle journaler skrevet på brukeren den siste måneden. Hvis du skal finne et dokument som ble lagret lenger tilbake i tid, må du fjerne datoen i feltet «Fra dato» over det grønne feltet.
Dersom du ønsker å skrive ut dokumentet, klikker du Fil og Skriv ut.
Elektroniske meldinger, også kalt PLO-meldinger, brukes for å kommunisere med fastlege. PLO-meldinger er en del av brukerens journal, men lagres i en egen modul som heter eLink.
Stå på riktig bruker i brukerlista og klikk på ikonet eLink for å åpne.
Velg Melding pr. bruker.
Frisklivssentralen skal alltid bruke meldingstype «Forespørsel» i kommunikasjon med fastlege.
Når legene sender meldinger til frisklivssentraltjenester skal disse meldingene være adressert til Frisklivstjenesten, men vi ser innimellom at meldinger til dere er adressert feil. Det er viktig at meldingene leses om den skal til dere eller ikke. Dere ser kun meldinger på brukere som dere har tilgang til.
Frisklivssentralen sender «Forespørsel» ved følgende anledninger:
For å slippe å skrive rapport fra helsesamtale 2 kan teksten kopieres fra journal og limes inn i forespørsel som sendes via PLO-melding.
Det gjøres på følgende måte:
Manuelt innslag som søknadskontoret oppretter varer som regel bare i 3 dager, det er derfor viktig at man titter på meldingsoversikten x1 per dag (virkedager)
Mer informasjon finner du her: Manual for elektroniske meldinger til fastlege
Tjenesten skal avsluttes etter endt reseptperiode. Dersom reseptperioden forlenges, må saken revurderes.
Åpne tjenestebildet og velg tjenesten Frisklivssentral. Registrer avsluttetdato og årsak.
Hvis det finnes aktive tiltak vil dette spørsmålet komme opp:
Svar Ja.
Lagre med ikonet
Frisklivssentralene skal kun bruke følgende avslutningsårsaker:
9 Bruker ønsker ikke tjenesten
20 Behandlingen/oppdrag utført
60 Feilregistrert
63 Ikke i målgruppen
For å kunne stole på data som tas ut av Gerica, er det viktig å ha fokus på internkontroll og sørge for at feil og mangler blir tatt tak i fortløpende.
Det er tilrettelagt noen rapporter og seleksjoner for Frisklivssentralene som gjør det mulig å fange opp feil og mangler. Disse må brukes jevnlig. Den enkelte bydel må selv lage rutiner for at internkontroll utføres.
Bytt til statistikkrollen når du skal utfører internkontroll.
Alle tjenester må ha startdato for å telle med som aktive tjenester
Stå i brukerbildet .
Klikk på pilen ved siden av folkene
Velg seleksjon
De brukerne som vises i brukerlista, mangler startdato på tjenesten.
For å fange opp saker som ikke er ferdig saksbehandlet er det lurt å ta ut rapporten som viser saker under saksbehandling. Den ligger i saksbildet .
Klikk og velg rapporten , ved å markere den.
Klikk for å kjøre rapporten.
Alle saker Frisklivssentral skal ha nivå «1.bydelsnummer.1.50».
For å finne saker hvor det er satt inn andre nivåer står du i saksbildet .
Hvis du ikke får opp noe, betyr det at alle saker har riktig nivå.
Alle innvilgede saker Frisklivssentral skal være knyttet til tjeneste.
For å finne saker som mangler knytning til tjeneste står du i saksbildet .
Hvis du ikke får opp noe, betyr det at alle saker har riktig nivå.
Hvis du får opp saker i bildet, må disse knyttes manuelt til tjenesten.
Henvendelse skal registreres på alle saker Frisklivssentral.
For å finne saker som mangler registrert henvendelse står du i saksbildet .
For å finne saker passert revurderingsdato så står du i saksbildet .
For å finne saker som skal revurderes så står du i saksbildet .
Det kan være nyttig å ta utskrift av brukere som har aktiv tjeneste per dags dato.
Stå i tjenestebildet og klikk på .
Velg rapporten ved å dobbeltklikke på den.
Alle tjenester Frisklivssentral skal være knyttet til sak.
For å finne tjenester hvor denne knytningen mangler, står du i tjenestebildet
Hvis du ikke får opp noe, betyr det at alle tjenester er knyttet til sak.
Bruk rapporten Tjeneste – Status som ligger i tjenestebildet .
Bytt til statistikkrollen for å få med brukere med avsluttede tjenester tilbake i tid.
Klikk og velg rapporten ved å dobbeltklikke på den.
Alle brukere som har andre nivå på tjenesten enn 1.bydelsnummer.1.50 må korrigeres.
For at det skal kunne telles antall tiltak, må det knyttes tiltak til journalene som skrives.
Stå i journalbildet og klikk på pilen ved siden av «folkene» . Velg seleksjon
Velg fanen og sett inn tjenestetype = 104 – Frisklivssentral.
Du kan også sette inn journaltype hvis du ønsker å se kun en journaltype. Står dette feltet åpent, vises alle journaler som mangler knytning til tiltak.
Dobbeltklikk på journalen for å åpne den, ta bort haken for låst journal og knytt til relevante tiltak og lagre på vanlig måte.
Det finnes mange ulike rapporter som kan være nyttige å bruke for at Frisklivssentralene skal få ut statistikk. Noen rapporter er felles for alle som bruker Gerica mens andre er tilrettelagt spesielt for frisklivssentralene.
Det som er viktig er at alle bydeler som bruker Gerica tar ut statistikk på samme måte slik at det blir mulig å sammenligne data på tvers av bydelene.
Hvis din bydel har brukere fra andre bydeler så kan dere sette inn nivå 2 fra sak (dvs. saker som er registrert i din bydel uavhengig av hvilken bydel bruker bor i), eller du kan la det stå blankt. Brukerne du får ut styres da av rolle tilgangen din.
Bytt til statistikkrollen når du skal ta ut statistikk.
Denne rapporten finner alle saker hvor det er registrert en henvendelse i en gitt periode.
Stå i saksbildet .
Dobbeltklikk i verdifeltet for å sette inn dato for ønsket periode.
Klikk for å kjøre rapporten. Klikk igjen for å skrive ut.
Denne rapporten finner alle saker som er avslått i en valgt periode. Rapporten viser også sluttårsak.
Stå i saksbildet .
Klikk for å kjøre rapporten. Klikk igjen for å skrive ut.
Denne rapporten finner alle saker som er innvilget i en valgt periode. Rapporten viser også sluttårsak.
Stå i saksbildet .
Klikk for å kjøre rapporten. Klikk igjen for å skrive ut.
Klikk for å kjøre rapporten. Klikk igjen for å skrive ut.
Denne rapporten finner alle saker i en gitt periode hvor det er registrert en gitt henvendelse.
Stå i saksbildet .
Klikk for å kjøre rapporten. Klikk igjen for å skrive ut.
Denne rapporten finner alle saker hvor henvisningsårsaker er fylt ut.
Stå i saksbildet .
Velg fanen Sakstype og sett inn 104; Frisklivsentral i feltet Sakstype.
Du får opp en oversikt i Excel med navnet på diagnosene.
Tallet 1 = Haket av.
Null eller blank = Ikke utfylt.
For å se hvor mange brukere som har fylt ut en henvisningsårsak, markeres kolonnen.
I eksemplet over er det 8 av 35 brukere som har fylt ut kosthold som henvisningsårsak.
Denne rapporten finner alle avsluttede tjenester i en gitt periode hvor en spesifikk avsluttetkode er blitt brukt.
Stå i tjenestebildet og klikk på . Velg rapporten
Hvis sluttårsaken ikke fylles ut, får du ut alle avsluttede saker.
Stå i tjenestebildet og klikk på .
Velg rapporten ved å dobbeltklikke på den.
Denne rapporten finner alle journaler i en gitt periode hvor det er registrert tiltak med utførte helsesamtale 1
Følgende tiltak som vist under, må registreres ved uttak av statistikk.
Stå i journalbildet og velg rapporten
Rapporten teller per bruker i rapporten, og med en oppsummering på slutten for alle brukerne som har møtt til samtaler.
I eksempelet under er det 4 brukere som har møtt til totalt 5 samtaler.
Denne rapporten finner alle journaler i en gitt periode hvor det er registrert tiltak med utførte mellomsamtale.
Følgende tiltak som vist under, må registreres ved uttak av statistikk.
Stå i journalbildet og velg rapporten
Rapporten teller per bruker i rapporten, og med en oppsummering på slutten for alle brukerne som har møtt til samtaler.
I eksempelet under er det 4 brukere som har møtt til totalt 5 samtaler.
Denne rapporten finner alle journaler i en gitt periode hvor det er registrert med tiltak på utførte avslutningssamtaler.
Følgende tiltak som vist under, må registreres ved uttak av statistikk.
Stå i journalbildet og velg rapporten
Klikk for å kjøre rapporten. Klikk igjen for å skrive ut.
Rapporten teller per bruker i rapporten, og med en oppsummering på slutten for alle brukerne som har møtt til samtaler.
I eksempelet under er det 4 brukere som har møtt til totalt 5 samtaler.
Denne rapporten finner alle journaler i en gitt periode hvor det er registrert ulike tiltak på helsesamtale 1, mellomsamtale og helsesamtale 2.
Følgende tiltak som vist under, må registreres ved uttak av statistikk.
Stå i journalbildet og velg rapporten
Rapporten teller per bruker i rapporten, og med en oppsummering på slutten for alle brukerne som har møtt til samtaler.
I eksempelet under er det 4 brukere som har møtt til totalt 5 samtaler.
Denne rapporten finner alle journaler i en gitt periode hvor det er registrert tiltak ikke møtt til helsesamtale 1, mellomsamtale og helsesamtale 2.
Stå i journalbildet og velg rapporten .
Rapporten teller per bruker i rapporten, og med en oppsummering på slutten for alle brukerne som ikke har møtt til samtaler.
Denne seleksjonen finner alle gruppetiltakene som har vært aktive i en gitt periode.
Stå i gruppetiltaksbildet
Sjekk at riktig nivå kommer opp, i dette eksempelet Frisklivssentralen i Bydel Bjerke
Klikk på og velg seleksjon .
Hva slags type kurs det er og om det er utført inne eller ute, indikerer beskrivelsen av kurset.
Merk! det er kun mulig å markere et kurs omgangen for å finne antall deltakere.
All informasjon hva slagstype gruppe kommer frem ut i fra gruppenavn eller evt. tiltakstype.
Antall oppmøter på kurs inn eller ute.
På aktive kurs: Marker kurset
På avsluttede kurs: Marker kurset
Denne rapporten tas ut fra gruppetiltak, se side 19 i manualen for gruppetiltak.
Veileder for uttak av basistilbudet i FLS fra Gerica, se her