Gerica - eLink melding - NAV inntektsforespørsel - Brukerveileder v. 1.1

Innledning

Denne manualen beskriver hvordan kommunen ved hjelp av Gerica eLink kan forespørre NAV om hvilke inntekter/ytelser beboer (og/eller dennes ektefelle) har. Økonomiopplysningene registeres manuelt inn i bildet for vederlagsberegning. Det er kun offentilige ytelser som er registrert hos NAV som kan gis via denne kommunikasjonen.

Målgruppen for manualen er ansatte som jobber  vederlagsberegning. Det forutsettes at ansatt er kjent med og har tilgang til å sende melding 
NAV inntektsforespørsel og behandle melding NAV inntektsopplysninger (svaret fra NAV) som lest i eLInk.

Svarmelding fra NAV viser til det bruker har fått utbetalt denne måned (reell pensjon)

NB! Tar ikke hensyn til at grunnlagsopplysningene er justert.
 

Hvordan sende en inntektsforespørsel til NAV

1.     Marker aktuell bebeoer det skal sendes enkeltmelding for.

2.     Trykk på verktøysknappen  eLink  fra øvre knapperad og velg "Meldinger pr. bruker" i menyen under knappen.



 

3.    Trykk på knappen "Ny melding" og sjekk at beboers navn er riktig.

4.    Her velger du meldingtype ‘Inntektsforespørsel’. Bildet vil se omtrent  slik ut:


 

Klikk på

Få opp meldingen ved å klikke på
 

Meldingsoversikt

For å få oversikt over alle meldingene du har sendt bruk «Meldingsovesikt»

Når du sender på flere kan du minimere dette bildet, og forsette å sende meldinger fra brukerbildet.

Bruk menyen «Vindu» å gå mellom Brukerbildet og Meldingsoversikts bildet.


Forklaring av input-verdiene til meldingen

Fødselsnummer for forespørsel:

Du kan be om inntektsforespørsel for kun en person om gangen, enten bruker eller dennes ektefelle. Om ektefelle er lagt til under brukers kontakter (dobb.klikk på kontakten -> fanen Diverse ), vil denne vises på raden under brukeren. Hvis kontakten ikke er lagt inn (som ektefelle), kan man legge inn fødselsnummeret manuelt på tredje rad. Du må markere den raden (det fødselsnummeret) du søker inntektsinformasjon om (ved hjelp av ).

Er det ikke lagt inn fødselsnummer til ektefelle/samboer under diversefanen i bildet kontakter vil det se slik ut, og det vil ikke være mulig å sende meldingen.

Registrer inn fødselsnr. og inntekt under "Diverse" fanen i bildet kontakter.
Det må være haket av for "Oppdater ved import av skattedata" når ny inntekt ligge


Inntektsopplysninger for periode:

Standard er å be om inntektsinformasjon for forrige måned. Ønsker du å søke for en annen periode, haker du av for ‘Endre periode’. Du får da mulighet til å endre datoene:

Det bør registreres hele kalendermåneder.

Valgfrie søkefiltre:

Standard er at det søkes for alle ytelsestyper. Haker du av for ‘Endre søkefiltre’, vil du få opp denne valglista:

Du må hake av for den eller de ytelsestypene du vil se inntekter for. Merk at det kan være noen av disse ytelsene du ikke har lov til å få informasjon om. Om du ber om informasjon om sistnevnte, vil du få en feilmelding.

Når meldingen er ferdig utfylt, trykk på knappen "Send melding" 

 

Svar på inntektsforespørsel

Etter kort tid vil det normalt komme svar tilbake fra NAV. Her er et eksempel fra en test:

Hvis det ikke er noen informasjon å hente, vil det kunne se slik ut:

Forespørselen kan også gi feilmelding fra NAV, f.eks. hvis den som forespør ikke har hjemmel for dette:

I Gerica "Meldinger pr bruker" vil det vise slik:

Og over den opprinnelige forespørselsmeldingen vil det se slik ut:

Dette meldingen betyr at at tjenesten ikke klarte å komme med svar innenfor 5 sekunder.

Det eneste man kan gjøre er å sende meldingen på nytt.

Når denne feilmeldingen kommer er det fordi det er blitt sendt forespørsel på opplysninger i inneværende måned. Perioden må være passert.
Send meldingen pånytt med forrige måned.