Denne prosedyren gir en beskrivelse av hvordan private tjeneste leverandører skal registrere journaler i Gerica som utløser betaling i brukervalgsordningen av hjemmetjenester i Oslo kommune.
Ansatte i bydel som skal kontrollere fakturagrunnlag fra private tjenesteleverandører.
Private utførere/leverandører innen helsetjenester i hjemmet i Oslo kommune.
Fagsystemavdelingen i Helseetaten v/PRO-seksjonen og Velferdsetaten v/Kontraktsoppfølgingsseksjonen har ansvar for prosedyren.
Faktureringen foretas etterskuddsvis hver måned, senest den 10. hver måned av private tjenesteleverandører.
Betilt tid er Vedtakstid i Gerica.
Den planlagte tiden skal ikke overstige bestilt tid (vedtakstid). Benytt BUM rapporten for kontroll av at planlagt tid er lik bestilt tid (vedtakstid), se beskrivelse av rapporten her
Øvre grense for fakturering per bruker per tjeneste er total bestilt tid i Gerica i fakturaperioden. Leverandør kan fakturere for total direkte brukertid i fakturaperioden, forutsatt at total månedlig bestilt tid ikke overstiges. Dersom Leverandør totalt bruker lengre tid enn bestilt tid per måned, kan Leverandør kun fakturere bestilt månedlig tid i Gerica. Dersom Leverandør totalt bruker kortere tid enn bestilt tid per måned, kan Leverandør kun fakturere direkte brukertid.”
Dersom det oppstår akutte behov hos bruker som krever ekstrabesøk/tidsbruk for å ivareta forsvarlig helsehjelp kan leverandør overstige måndlig bestilt tid.
Leverandør kan fakturere for direkte brukertid til nødvendige tiltak i akutte situasjoner. I akutte situasjoner skal Leverandør iverksette nødvendige tiltak. Ansvarlig sykepleier på vakt hos Leverandør har ansvar for, og myndighet til å ta avgjørelser som sikrer at bruker får nødvendig og forsvarlig helsehjelp og eventuelt legetilsyn. Leverandørs vurderinger av nødvendige tiltak i akutte situasjoner skal dokumenteres og journalføres i Gerica.»
Ved ekstra besøk opprettes det ny journal, med tiltak X.17.7 Ekstra besøk og det/de aktuelle tiltaket/ene hentes inn fra Gerica. I tillegg skal helsehjelpen dokumenteres i fritekst. Journalføringen gjøres på LMP under besøket hos bruker.
Ved ekstra tiltak eller endring av tid gjøres dette ved besøket på LMP. Se Gerica Liftecare Mobil Pleie, kapittel 3.8.2 og 3.8.3 Legge til tiltak og endre tid.
Hvis brukers økte behov vedvarer skal det opprettes revurderingsjournal for vurdering av nytt vedtak.
Direkte brukertid er tid brukt til å utføre tjenesten. Direkte brukertid er tiden fra du starter/lagrer oppdraget på LMP appen, gjort i sanntid.
Start/lagring av oppdrag skal skje når du låser deg inn/ut fra brukers hjem.
Nødvendig dokumentasjon som krever brukernærvær, dvs som gjøres sammen med bruker som en del av den løpende tjenesteytelsen, gjøres fortløpende på LMP. Se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 13.1 Utførte oppdrag/direkte brukertid
Avbestilling av tjenester fra bruker og pårørende
Ved avbestilling før kl 14.00 kan leverandøren fakturere for bestilt tid for tjenester samme dag, frem til døgnskillet kl. 24:00.
Dersom bruker avbestiller praktisk bistand/hjemmesykepleie dag/kveld eller natt etter kl.14:00, kan leverandøren fakturere bestilt tid (vedtakstid) i Gerica for tjenester som skulle ha vært utført samme dag eller dagen etter frem til døgnskille kl. 24:00 dagen etter.
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Ved henvendelse om avbestilling eller ved forespørsel om avlysning via helsenorge.no dokumenteres dette i arbeidsliste kansellert journal.
I tillegg til arbeidsliste kansellert må det opprettes egne OL-Avbestilte oppdragsjournaler.
Dersom leverandør kommer til bruker og bruker ikke er tilstede eller unndrar seg tjenesten, anses dette som en bomtur. Ved bomtur kan leverandøren fakturere bestilt tid.
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Ved bomtur dokumenteres dette i arbeidsliste kansellert journal, se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 14.2 Bomtur
Enkelttiltak i et oppdrag som avlyses av bruker/pårørende skal registreres som avlyst tiltak, se manual Lifecare Mobil pleie. Dette skal i tillegg dokumenteres i fritekstfeltet. Den ansatte skal registrere den reelle direkte brukertiden. Eks. helsehjelpjournalen skal vise den faktiske tiden ansatte var hjemme hos bruker.
Ved avbestilling av enkelttiltak før kl 14.00 kan leverandøren fakturere for bestilt tid for tjenester samme dag, frem til døgnskillet kl. 24:00.
Dersom bruker/pårørende avbestiller enkelttiltak etter kl.14:00, kan leverandøren fakturere for bestilt tid i Gerica for tiltak som skulle ha vært utført samme dag eller dagen etter frem til døgnskille kl. 24:00 dagen etter.
Tiden som var planlagt brukt på det avbestilte tiltaket må registres i OL-Avbestilte oppdragsjournal.
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Ved avlysning av deler av besøket dokumenteres dette i helsehjelpjournal eller praktisk bistandsjournal, se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 13.2 Avbestilling av deler av besøket.
Se beskrivelse av hvordan du finner journaler som har avlyste tiltak, her.
Midlertidig stopp kan være stopp av hele tjenesten eller enkelttiltak.
Midlertidig stopp faktureres på samme måte som avbestilt av bruker/pårørende eller avbestilling av deler av oppdraget.
Hjemmesykepleie og praktisk bistand
Ved varsel om midlertidig stopp før kl 14.00 kan leverandøren fakturere for bestilt tid for tjenester samme dag, frem til døgnskillet kl. 24:00.
Ved varsel om midlertidig stopp av tjenesten praktisk bistand og hjemmesykepleie dag/kveld/natt etter kl.14:00, kan leverandør fakturere bestilt tid for tjenester som skulle ha vært utført samme dag eller dagen etter frem til døgnskille kl. 24:00 dagen etter.
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Dokumentasjon når hele tjenesten er stoppet, dokumenteres i 135 OL-Beskjedjournal for å varsle andre tjenesteutøvere ved f.eks. innleggelse.
Tjenesten skal stoppes, se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 7 Midlertidig stopp
Hjemmesykepleie stasjonær
Ved midlertidig stopp av hjemmesykepleie stasjonære tjenester kan leverandør fakturere bestilt tid i perioden tjenesten er stoppet, begrenset oppad til 14 dager
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Dokumentasjon når hele tjenesten er stoppet, dokumenteres i 135 OL-Beskjedjournal for å varsle andre tjenesteutøvere ved f.eks. innleggelse.
Tjenesten skal settes på midlertidigstopp, se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 7 Midlertidig stopp
Praktisk bistand og hjemmesykepleie
Ved oppsigelse før kl 14.00 kan leverandøren fakturere for bestilt tid for tjenester samme dag, frem til døgnskillet kl. 24:00.
Hvis bydel sier opp praktisk bistand og hjemmesykepleie dag/kveld og natt etter klokken14:00, kan leverandør fakturere bestilt tid (vedtakstid) for tjenester som skal gjennomføres samme dag eller dagen etter frem til døgnskille klokken 24:00 dagen etter.
Dødsfall regnes automatisk som en oppsigelse.
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Ved oppsigelse dokumenteres i OL-Beskjedjournal, av forvalter i bydel.
Tjenesten skal avsluttes, se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 19 Avslutte tjenesten når bruker dør, flytter eller behov opphører.
Hjemmesykepleie stasjonær
Ved oppsigelse av hjemmesykepleie stasjonær er oppsigelsestiden 14 dager frem til døgnskille kl. 24:00 dagen etter. Dersom bydel sier opp tjenesten mens den er på midlertidig stopp, bortfaller leverandørens rett til å fakturere ihht bestemmelsen om oppsigelse.
Dødsfall regnes automatisk som en oppsigelse.
Ved varsel om planlagt avslutning av hjemmesykepleie stasjonære tjenester lenger frem i tid enn 14 dager, gjelder ingen oppsigelsestid.
Opprettelse av OL-Avbestilte oppdragsjournal, se her
Ved oppsigelse dokumenteres i OL-Beskjedjournal, av forvalter i bydel.
Tjenesten skal avsluttes, se brukerveileder Gerica -Brukervalg leverandør/utfører kapittel 19 Avslutte tjenesten når bruker dør, flytter eller behov opphører.
Ved bytte av leverandør av praktisk bistand og hjemmesykepleie dag/kveld/natt, skal brukerens eksisterende leverandør levere bestilt tjeneste i 10 dager etter at leverandørbyttet er registrert i Gerica. Leverandør kan fakturere i tråd med faktureringsbestemmelsene.
Ved bytte av leverandør av hjemmesykepleie stasjonære tjenester skal brukerens eksisterende leverandør levere bestilt tjeneste i 14 dager etter at leverandørbyttet er registrert i Gerica. Leverandør kan fakturere i tråd med faktureringsbestemmelsene.
Leverandør, bruker, Bydel og ny leverandør kan bli enige om et tidligere tidspunkt for bytte av leverandør. Perioden eksisterende leverandør kan fakturere for, forkortes tilsvarende.»
Ved bytte leverandør dokumenteres dette av forvalter i bydel i OL-Beskjedjournal.
Fakturagrunnlag skal legges ved fakturaen, se Kontroll og kvalitetssikring i brukervalgsordningen.
Det er laget særskilte rapporter i Gerica for bruk i brukervalgsordningen. Disse rapportene er laget for kontroll og kvalitetssikring av registrerte data. I tillegg finnes rapporter som brukes i sentral og lokal statistikk, se Kontroll og kvalitetssikring i brukervalgsordningen.