Denne prosedyren beskriver hvordan bydelen skal kontrollere fakturagrunnlaget i Gerica fra private tjenesteleverandører.
Ansatte i bydel som skal kontrollere fakturagrunnlag fra private tjenesteleverandører.
Fagsystemavdelingen i Helseetaten v/PRO-seksjonen og Velferdsetaten v/Kontraktsoppfølgingsseksjonen har ansvar for prosedyren.
Bestilt tid er Vedtakstid i Gerica.
Øvre grense for fakturering per bruker per tjeneste er total bestilt tid i Gerica i fakturaperioden. Leverandør kan fakturere for total direkte brukertid i fakturaperioden, forutsatt at total månedlig bestilt tid ikke overstiges. Dersom Leverandør totalt bruker lenger tid enn bestilt tid per måned, kan Leverandør kun fakturere bestilt månedlig tid i Gerica. Dersom Leverandør totalt bruker kortere tid enn bestilt tid per måned, kan Leverandør kun fakturere direkte brukertid.
Dersom det oppstår akutte behov hos bruker som krever ekstrabesøk/tidsbruk for å ivareta forsvarlig helsehjelp kan leverandør overstige månedlig bestilt tid.
Leverandør kan fakturere for direkte brukertid til nødvendige tiltak i akutte situasjoner. I akutte situasjoner skal leverandør iverksette nødvendige tiltak. Ansvarlig sykepleier på vakt hos Leverandør har ansvar for, og myndighet til å ta avgjørelser som sikrer at bruker får nødvendig og forsvarlig helsehjelp og eventuelt legetilsyn. Leverandørs vurderinger av nødvendige tiltak i akutte situasjoner skal dokumenteres og journalføres i Gerica. Dette gjøres ved det opprettes ny journal, og det/de aktuelle tiltak hentes inn fra Gerica. I tillegg skal helsehjelpen dokumenteres i fritekst. Journalføringen gjøres på LMP under besøket hos bruker.
Hvis brukers økte behov vedvarer, skal det opprettes revurderingsjournal til bydelens kontor for vurdering av nytt vedtak.
1. Sjekk at bestilt tid og planlagt tid stemmer.
Den bestilte tiden skal til enhver tid være lik planlagt tid. Benytt BUM rapporten for kontroll, det er BUM rapportens kolonne vedtak/vedtak som er lik den bestilte tiden se beskrivelse av rapporten her
Unntak vil være i forbindelse med revurdering, i påvente av nytt vedtak.
Timeantallet skal ikke overstige bestilt tid, det vil da komme opp et varsel på raden under utført/avbestilt
Vedtakstiden (bestilt tid) regnes ut slik:
Rapporten teller hvor mange dager tjenesten er aktiv i perioden, henter ut fra tilknyttet sak hvor mye tid pr uke som er vedtatt og regner ut fra det.
Se beskrivelse av rapporten her.
Ved enkelte tilfelle er disse avvikene på tid korrekt.
Avbestilte besøk/tiltak (AVB) må kontrolleres manuelt
Oversikt over hvilke journaltyper som skal benyttes som dokumentasjon på opprettede OL-Avbestilte oppdragsjournaler, som utløser betaling i brukervalgsordningen av hjemmetjenester i Oslo kommune.
Type avlysning | Journaltype | Hva skal dokumenteres i journalen |
Avbestilling av tjenester fra bruker og pårørende | 18; Arbeidsliste kansellert journal. |
|
Bomtur | 18; Arbeidsliste kansellert journal. |
|
Avbestilling av deler av oppdraget |
101; helsehjelpjournal eller 110; praktisk bistandsjournal |
|
Midlertidig stopp | 135 OL-Beskjedjournal |
|
Oppsigelse/bytte av leverandør | 135; OL-Beskjedjournal |
|
Fakturagrunnlag skal legges ved fakturaen, se Kontroll og kvalitetssikring i brukervalgsordningen.