Innholdsfortegnelse
 
Hensikten med rutinen
Rutinen skal beskrive fremgangsmåte for hvordan man vurderer og melder aktuelle kandidater til intensiv tverrfaglig rehabilitering ved Forsterket Rehabilitering Aker (FRA). 
 
Hvem gjelder rutinen for
- Saksbehandler og annet helsepersonell ansatt i Oslo kommune som skal melde behov for opphold ved FRA
 
- Annet helsepersonell (eksempel: fra sykehus, fastlege og fysioterapeut) som skal melde behov for opphold ved FRA
 
- Helsepersonell i inntaksteamet ved FRA
 
 
Ansvarsfordeling
Ansvar er spesifisert under hvert steg i rutinen. 
Utførelse av rutine
► Steg 1: Vurdering av rehabiliteringsbehov
Ansvarlig: Helsepersonell som skal vurdere om en pasient er kandidat for intensiv tverrfaglig rehabilitering ved FRA.
Vurder om pasienten er kandidat for rehabilitering ved FRA.
| 
 Inntakskriteriene er: 
- Pasienter med nylig oppstått funksjonstap som følge av sykdom eller skade, og som i utgangspunktet skal hjem.
 
- Behov for tverrfaglig rehabilitering.
 
- Den medisinske sykdommen skal være avklart, og pasienten skal være medisinsk stabil. 
 
- Det forventes en betydlig økning i funksjonsnivå gjennom tverrfaglig rehabilitering, og pasienten skal kunne oppholde seg minst 3-4 timer utenfor sengen fra dag 1.
 
- Pasienten skal være bosatt i Oslo kommune. 
 
 
Alle kriterier må ikke oppfylles for at pasienten skal være en kandidat for intensiv tverrfaglig rehabilitering ved FRA. 
 | 
 
► Steg 2: Melde pasient med behov for intensiv tverrfaglig rehabilitering
Ansvarlig: Helsepersonell i Oslo kommune og/eller annet helsepersonell som skal melde behov for opphold ved FRA
-  Helsepersonell i Oslo kommune:
- Meld behovet til saksbehandler.
 
- Dokumenter behovet slik at inntaksteamet kan gjøre riktige vurdering for inntak. Se under.
 
 
 
- Annet helsepersonell (eksempel: fra sykehus, fastlege og fysioterapeut)
- Send elektronisk melding til bydel med beskrivelse av rehabiliteringsbehov.
 
- Fyll inn relevant og tilstrekkelig informasjon slik at inntaksteamet kan gjøre riktige vurdering for inntak. Se under.
 
 
 
| 
 Viktig informasjon som skal med når behov for rehabilitering meldes til saksbehandler i bydel: 
Vurdert behov for intensiv rehabilitering ved FRA 
- Diagnose og aktuell problemstilling
 
- Bidiagnoser
 
- Medisinsk avklart? (Ja/nei)
 
- Medisinsk stabil? (Ja/nei)
 
- Planlagt hjem etter utskrivelse fra FRA? (ja/nei)
 
- Behov for enerom?
 
- Kjent smitte?
 
- Er pasienten klar og motivert for intensiv rehabilitering?
 
- Er pasienten informert om egenandel (185 kr per døgn)?
 
- Kan pasienten sitte oppe i 4 timer i løpet av en dag?
 
- Status på respirasjon, sirkulasjon, smerter, ernæring osv.
 
- Restriksjoner (belastning osv., varighet på restriksjoner)
 
- Kognitiv status (tar pasienten instruksjon, har pasienten innsikt i egen situasjon?)
 
- Hva slags hjelpebehov har pasienten? (stell, påkledning, spisesituasjon, forflytning og toalettbesøk)
 
- Beskrivelse av mobilitet (gangfunksjon og bruk av hjelpemidler)
 
- Hvordan var funksjonsnivået før det aktuelle?
 
- Har pasienten falt tidligere, og/eller risiko for fall?
 
- Barthel ADL-indeks 20-skår eller Barthel ADL-indeks 100-skår (hvis tilgjengelig).
 
- Er det kost-, allergi- og/eller diett-behov?
 
- Medisinsk ferdigbehandlet/planlagt utskrivelsesdato (hvis annen institusjon)
 
- Spesifisering av hvor pasient er ved meldt behov, med kontaktinformasjon (eksempel: på sykehus, helsehus, hjemme)
 
- Legemiddelliste
 
 
Eventuell utfyllende informasjon utover dette bidrar til at inntaksteamet ved FRA kan gjøre mest mulig korrekte vurderinger, og må gjerne suppleres til det ovennevnte. 
 | 
 
Ansvarlig: Bydel/forvaltning som mottar meldte behov for intensiv tverrfaglig rehabilitering
- Gi tilgang til pasientjournalen i Gerica til inntakskoordinator ved FRA. 
 
- Send melding om meldt behov til inntaksteam.
 
 
► Steg 4: Inntaksmøte ved FRA
Ansvarlig: Inntaksteamet ved FRA
- Inntaksmøte holdes hver mandag, tirsdag og torsdag kl. 07:30-09:00.
 
- Inntakskoordinator innhenter siste mottatte meldte behov senest kl. 07:30 mandag, tirsdag og torsdag i forkant av hvert inntaksmøte.
 
- Inntakskoordinator samarbeider med saksbehandler i bydel for å prioritere hvem som får plass.
 
- Etter inntaksmøtet dokumenterer inntakskoordinator beslutningen og informerer bydelen om vurderingen
 
- Inntaksteamet ved FRA fatter endelig beslutning om hvem som får tilbud om intensiv tverrfaglig rehabilitering.
 
 
► Steg 5: Fatte vedtak og formidle informasjon videre
Ansvarlig: Saksbehandler i bydel
Når det er besluttet at meldt pasient er kandidat for intensiv tverrfaglig døgnrehabilitering  og får tildelt plass, skal det fattes vedtak.
- Fatt vedtak på innvilget plass ved Forsterket rehabilitering Aker (FRA).
 
 
► Steg 6: Informasjonsflyt etter fattet vedtak
Ansvarlig: Inntakskoordinator ved FRA
- Kontakte instans der pasient oppholder seg nå, innhent eventuelt manglende informasjon og avtal overflytting.
 
 
Lovverk