Gerica - Vederlag kontroll før og etter oppdatering av grunnbeløpet - Brukerveileder v. 1.2

Endring av folketrygdens grunnbeløp (G) på vederlagssaker i Gerica

Grunnbeløpet blir endret 01.05 hvert år.
Det nye beløpet vil bli oppdatert på alle aktive vederlagssaker med en rutine i Gerica`s driftverktøy.

Info om når oppdateringsrutinen blir kjørt blir lagt ut på Workplace/Vederlagsberegnerne noen dager i forveien slik at nødvendige kontroller blir utført,


Hva gjør rutinen i Gerica?
Rutinen vil avslutte alle aktive beregninger, og opprette en ny beregning med oppdatert beløp fra 01.07

Link til nav siden med oversikt over nye grunnbeløp.
https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden

Rutinen oppdaterer alle pensjoner som utbetales fra NAV, skattetrekk, vederlagstrekk og trygdetrekk som er registrert i Gerica på «Inntekts- og Utgiftsfanen» (over streken), samt «Vederlagsfanen».

Der hvor det er forsørgelse vil nytt forsørgelsesfradrag omberegnes.

NB! For å få oppdatert vederlagstrekket, kalkulator være aktiv.
 

Fordeler ved å benytte seg av faktortrygdrutinen

Utbetalingene fra NAV blir oppdatert med nye pensjoner og nye skattetrekk som (ved aktiv kalkulator på vederlagsfanen) beregner oppdatert og riktig trygdetrekk.

NB! Ingen bydeler må lage beregninger med fra dato 01.07. før faktortrygd rutinen er kjørt. Er det gjort, må denne slettes, og legges inn etter at faktortrygdrutinen er kjørt.
 

PRO-seksjonen vil gi beskjed når rutinen er utført. Alle aktive saker vil da bli avsluttet 30.06.202x og tildelt med ny beregning fra 01.07.202x.

I etterkant av oppdateringen må bydelene gå igjennom sakene som hadde deaktivert kalkulator før rutinen ble kjørt, og sjekke om noen av disse skal deaktiveres igjen.

Det bør også sjekkes om det er noen nye saker med småbeløp f.eks. 1 kr som kan tas bort ved at kalkulator deaktiveres, og kronen plusses på trygdetrekket.
 

I forbindelse med denne rutinen er det flere viktige oppgaver og kontroller som må utføres av bydelene i vederlagsberegningen før rutinen kjøres.  

NB!  Har brukeren inntekter utenom NAV utbetalingen, påvirker ikke dette trygdetrekket (dvs. under streken).

 

Hva må kontrolleres?
 

1) Kontroll av filtre
 

Brukerbildet:

Aktive vederlagssaker med avsluttet tjeneste

Nr. 22846 - OK_VEDERL.-LTO -Uten betalingssats/tjeneste

  • Gir oversikt over brukere som har en aktiv vederlagssak der tjenesten ikke er tildelt eller at tjenesten er avsluttet. Sjekke om vederlagssak skal avsluttes.

 

Brukerbildet:

Aktive tjenester uten aktiv vederlagssak

Sjekk filter: Nr. 22844 – ”OK_LTO –Uten aktiv  vederlagssak” i brukerbildet

-      Viser alle brukere som har en aktive tjeneste med betalingssats nr. 30,og en  beregning som har avsluttet dato, eller hvor det ikke er registrert beregning i det hele tatt.

 

Brukerbildet:

Aktive tjenester hvor ikke vederlagssak er registrert

Sjekk filter: Nr. 22006 – ”OK_LTO – Ikke registrert i vederlagsbilde» ” i brukerbildet
 

-      Viser vederlagstjenester der det ikke er/har vært opprettet en vederlagsberegning noen sinne!

 

 Kontroll av rapporter
 

Tjenestebildet:

Morsliste for perioden 01.01.2021 -30.06.2021 (Rapportnr. 22455 «OK_Vedlerl_morsliste vederlagstjenester»)

 

-      Dersom vederlagssaken ikke er avsluttet, må dette gjøres før rutinen kjøres, ellers blir det tildelt ny sak fra 01.07.2021.
 

 Kontroll av filtere i vederlagbildet

  • Filter nr. 22397 ”OK_Aktive saker med ektef_pensjon”
  • Filter nr. 22500 ”OK_Aktive saker med ektef_arbeidsinntekt”

Kontrollér i folkeregistrert at hjemmeboende ektefelle lever, eller om det vises en annen status enn gift. (Gå inn på sykehjemsbeboer på Brukerkortet for å finne ektefelles fødselsdato. Legg dette inn på Kontakter og Diversefanen)

 Hvis status er enke/enkemann, må status endres i Gerica.

  

Kontroll og oppdatering i inntekts-, utgifts- og vederlagsfanen


Før du starter kontrollen nedenfor, ta ut følgende rapporter på papir:

Alle saker med deaktivert kalkulator  (kalkulator «ute») (filter nr. 22394)

Viktig: Flettes til xls, mal nr. 3334 ”Aktive vederlagstrekk” Her vil da alle beløpene fremkomme som skal registreres tilbake til deaktivert kalkulator.

MÅ tas ut før rutinen kjøres.

Det kan være at sakene ikke behøver å ha deaktivert kalkulator etter at faktortrygdrutinen er kjørt. Dette må sjekkes.

Alle saker med aktiv kalkulator  (kalkulator «inne») (filternr. 22393)
(se beskrivelse av hvordan du gjør det nedenfor)

 

Inntekstfanen: Alle vederlagssaker MÅ ha beregninger med pensjonsgrunnlag etter 01.05.20xx. Disse må være oppdatert med riktige beløp. Dersom det har vært endringer f.eks. pga. hjemmeboende ektefelle er død, må nye opplysninger innhentes.

Kontrolleres opp mot svaropplysningene fra NAV på innsendt Inntektsforespørselsmelding. (I denne meldingen kan det spørres om flere utbetalingsperioder samtidig).

 

c.   Utgiftsfanen:
Registrere skattetrekk etter 01.01.2019? ut fra pensjonsgrunnlagene fra NAV. Hentes fra svaropplysningene fra Inntektsforespørsel melding på en enkelte bruker..
 

d.  Vederlagsfanen:
Påse at alle saker har aktiv kalkulator - Unntak: Beboere som ikke har utbetaling fra NAV (over streken), skal ha deaktivert kalkulator, og holdes

utenfor denne oppdateringen.
 

NB! Kontroll av antall saker: Rapportene med Deaktivert kalkulator og

Aktiv kalkulator = antallet på rapporten Alle aktive saker

 

Sjekk av saker med deaktiverte kalkulator. (Hvordan gjøres dette?)

  • Klikk på ikonet ”gubbene”
  • Sett inn nr. 22394 ”OK_Aktive saker med deaktivert kalkulator”
  • Sett inn bydelsnr etter BRU.CITY_DISTRIKT (erstatt XX med bydelsnr.) under fanen seleksjon.
  • Klikk så på ikonet ”lynet”

 

Du vil nå få opp alle aktive saker der kalkulatoren er deaktivert. (Kalkulatoren er da ”ute”)

 

Merk alle sakene ved å klikke på ikonet
 

Gå deretter inn på flettemal nr. 3287


 

Rapporten kan skrives ut, eller «Lagre som» under område X:\\Gerica\Vederlag

Husk å endre Filtype til ”Microsoft Office Excel-arbeidsbok”

 

Oversiktet over saker med deaktivert kalkulator skal benyttes til kontroll både før og etter faktortrygdrutinen
 

Før faktortrygdrutinen kjøres:

§  Aktiver kalkulator - Unntak: Beboere som ikke har utbetaling fra NAV (over streken), skal fortsatt ha deaktivert kalkulator, og holdes utenfor denne oppdateringen.

Etter at faktortrygdrutinen er kjørt:
 

§  Deaktivere kalkulator for juni dersom saken var deaktivert FØR rutinen ble kjørt. (v/Saker avsluttet 30.06, men ikke fakturert: For å få riktig faktura for juni, må kalkulator deaktiveres igjen)
 

§  Deaktivere saker fra 01.07.2013:
Kontrollere om egenbetalingsfeltet har minusbeløp eller små beløp. Dersom dette er tilfelle, må kalkulator deaktiveres og sett inn totalt vederlagstrekk for trygdetrekk. 

  • Filter nr. 34542 "OK_Aktive saker med SMÅ egenandelsbeløp" (juster filteret etter behov)

NB! Det må bør sjekkes om det er noen nye saker med småbeløp f.eks. 1 kr, 2 kr eller minusbeløp som må tas bort ved at kalkulator deaktiveres. Sørg for at gale beløp i faktureringsfeltet blir rettet / fjernet.

(dvs Alt vederlag trekkes via trygdetrekk og 0-beløp i feltet for egenbetaling.)

 

 Kontroll av alle aktive saker mot tjenestestatus rapporten  

Utskrift av rapport nr. – 51 Tjenestestatus i tjenestebilde:

  • Sett inn nr. 23374 i seleksjonsfeltet som vist på bildet nedenfor.

Under feltet sortering bruk filter nr. 10005 om du ønsker å se tjenestene samlet.

Bruk også filter nr. 10004 om du ønsker at beboerne komme ut i alfabetisk rekkefølge i rapporten

 

  • Aktive pr. dags dato sett inn samme dato i feltene Fra og til dato.

 

 

Hva skal sjekkes i rapporten Tjenestestatus med filter 23374?

- Sjekke at aktive tjenester ikke ligger flere ganger

- Sjekke at tjenester som ikke skal vederlagsberegnes kommer med, som f.eks. Nr. 62 Annen bolig.(tilrettelagt bolig)
 

OBS! Sammenlign også rapporten Tjenestestatus med alle ”Aktive saker med aktiv kalkulator og alle saker med deaktivert kalkulator”. Dette for å sjekke at alle sakene er med.

 

Rapport nr. - 8 Tjenesteliste

Skal du ha ut oversikt over hva som er tildelt og avsluttet i en bestemt periode, bør du bruke tjenestelisterapporten.

  • For å få med alle aktuelle vederlagstjenester i rapporten sett inn filternr. 23537 i rapport nr. – 8 «Tjenesteliste» som vist nedenfor.

 
Hva skal sjekkes i rapporten Tjenestelista?
Sjekke at brukere som har byttet institusjon har samme dato på avsluttet opphold som tildelt dato i ny institusjon. (sette inn periode)

 

 Kontroll av registrerte grunnlag i Gerica mot rapporten med grunnlagsopplysninger fra NAV  (Listen tas nå ut på Altinn)
 

Filtrere på aktive brukere med aktiv vederlagsberegning (pensjoner, skattetrekk og vederlagstrekk) (det forutsettes at alle vederlagssaker er oppdatert)                                                                                                                                             

Klikk direkte på ikonet ”gubbene”

Sett inn Nr. 22475 i seleksjonsfeltet, eller velg filter
”OK_Kontroll pensjoner_skatt (KUN NAV)” ved å høyreklikke i feltet.


 

NB ! I dette filteret skal du KUN sette inn bydelsnr. (ikke noe annet skal endres). Når bydelsnr er satt inn vil du ikke få med beboere fra andre bydeler.

 

OBS !  Datoen 01.01.1980 MÅ stå for å få med alle aktive beregninger.

 Klikk så på lynet og merk alle brukerne.

Klikk så på mal ikonet   og velg mal:

 Nr. 3278 OK_Fletting_Kontr.pensjoner_skatt (kun NAV)

  • Endre filformatet til Liggende, slik at du får ut alle kolonnene.

 

  • Skriv ut eller «Lagre som» under Felles sikkert lagringsområde  X:\\Gerica\Vederlag

Husk å endre Filtype til ”Microsoft Office Excel-arbeidsbok”

 

 

§  Kontrollere grunnlagene som fremkommer i listen ”Kontroll pensjoner_skatt (kun NAV)” opp mot svaropplysninger fra inntektsforespørsel meldingen på den enkelte beboer for å sjekke at alle grunnlagene er riktig.