Dette er en rutine for sak/tjeneste 117: akutt og korttidsplass på institusjon for personer med rusproblemer.
Denne rutinen gjelder for korttidsplass på institusjon for personer med rusproblemer. (Se egen rutine for akuttplasser)
For saksbehandling og utsending av brev se brukerveilederne ( i EQS): Gerica – generell saksbehandling og Gerica – SvarUt.
For registrering av bruker i gerica og brukersøk, se Gerica manual fra Tieto: Brukerregistrering, under Hjelp knappen i Gerica:
For skanning se brukerveilederen: Gerica – Skanning av dokumenter i Gerica
|
Rutine for korttidsplass på institusjon for personer med rusproblemer. |
||||
Aktivitet |
Forvalter bydel |
Felles inntak |
Institusjon |
Standardtekster |
|
Før innleggelse |
Mottar søknad/henvendelse om tjeneste. Saksbehandler vurderer søknaden/henvendelsen og brukers hjelpebehov. Oppretter sak og tjeneste 117: akutt og korttidsplass på institusjon for personer med rusproblemer. Setter nivå 1.17.5.124 på tjenesten. Sjekker om det finnes en bekymringsmelding på 140: henvendelsesnotat. Bydel har ansvar for at bruker informeres om hvordan personopplysninger behandles og om prosessen.
Fletter brev i Gerica og sender via SvarUt. Saksbehandler kan skrive ut å gi bruker brevet i hånden, markerer dette i gerica i postut fanen under journaler. (se brukerveiledning SvarUt). Bydel innhenter samtykke til å innhente opplysninger. Samtykket er frivillig. Bruker kan innhente nødvendig dokumentasjon og gi til bydel istedenfor. Skriver vurderingen i en saksbehandlerjournal. Fatter vedtak (om dette er en tjeneste som varer mer enn i 14 dager). Setter en slutt dato. Vedtaket kan vare inntil 90 dager. (Vedtaket flettes ikke og sendes ikke via svarut før kontakt med felles inntak.) Kontakter felles inntak i VEL på telefon 915 45 971 (kontortid 08.00-15.00)
Fletter vedtaket og sender via SvarUt. (gjør evnt endringer i fanene i saksbildet før vedtaket flettes etter felles vurdering med felles inntak).
Bydel ringer institusjonen når plass er tildelt for å informere institusjonen om bruker.
Bydel vurderer hjelpebehovet på nytt og finner evnt andre tjenester. Informerer bruker om andre tilbud og tjenester.
Bydel vurderer hjelpebehovet på nytt og finner evnt andre tjenester. Informerer bruker om andre tilbud og tjenester. |
Har tilgang til bruker. Vurderer brukers hjelpebehov i samarbeid med saksbehandler. Dokumenterer i 136: OL-fagjournal.
Finner en egnet plass. Tildeler tjenesten og legger inn nivået til institusjonen på tjenesten. Gir tilbakemelding til bydel hvor bruker har fått plass.
VEL sender brev til søker med informasjon om tildelt institusjon via SvarUt. Hvis ikke ledig plass avsluttes tjenesten med kode: ikke kapasitet. Dokumenterer i OL-fagjournal.
Hvis bruker ikke er innenfor kriteriene/målgruppen: avslutter tjenesten med kode: ikke innenfor målgruppe Dokumenterer i OL-fagjournal.
|
|
4457 - OK_RUS - informasjon til deg som søker institusjonsplass (saksbildet) 4458 - OK_RUS – informasjon BREV til deg som søker institusjonsplass (svarut) (saksbildet)
4460 - OK_RUS – Samtykke innhenting av personopplysninger
121-saksbehandlerjournal
136:OL-Fagjournal Mal nr: 4455 - OK_RUS - Innvilget plass i institusjon MED sluttdato. (saksbildet) om tidsavgrenset
4461:OK_RUS - Beslutning om tildelt institusjonsplass
85: Ikke kapasitet 136:OL-Fagjournal
63: Ikke i målgruppen 136:OL-Fagjournal
|
|
Ved innleggelse |
|
|
Skriver innkomstjournal.
|
119 Innkomstjournal - fagjournal |
|
Under oppholdet generelt
|
Bydel revurderer vedtaket og fatter nytt vedtak.
|
|
Institusjon holder bydel informert om endringer og forhold av betydning.
Dokumenterer daglig i institusjonsjournal.
Om vedtaket har varighet mindre enn 90 dager og det vurderes at bruker trenger forlengelse av oppholdet: skriver en revurderingsjournal med begrunnelse/opplysninger om at oppholdet må utvides.
|
135: OL-beskjed journal
114: institusjonsjournal
120:revurderingsjournal ( lage en hjelpetekst som kan brukes i journalen)
Mal nr: 4455 - OK_RUS - Innvilget plass i institusjon MED sluttdato. (saksbildet) om tidsavgrenset
|
|
Under oppholdet ved endringer
|
Ved dødsfall: Korrigerer brukerens status i brukerbildet og kjører brukerrutinen: ”Oppdatering av tilhørende registre” på vanlig måte.
Ved innleggelse på sykehus: Vurderer hjelpebehov og videre omsorgsnivå ut fra opplysninger fra sykehus og i samarbeid med felles inntak/institusjon. Dokumenterer i 106: Tverrfaglig samarbeidsjournal. |
Ved innleggelse på sykehus: vurderer hjelpebehov- behov for videre korttidsplass i samarbeid med bydel og institusjon.
|
Ved dødsfall: Dokumenter i institusjonsjournal. Skriver OL-beskjed til bydel. Melder til helsetilsynet.
Ved innleggelse på sykehus: Skriver OL – Beskjed til bydel.. Sender innleggelsesrapport via PLO-melding til sykehuset.
Ved innleggelse sykehus: vurderer hjelpebehov- behov for videre korttidsplass i samarbeid med felles inntak og bydel.
Avslutter tjenesten med årsak: innlagt sykehus om bruker ikke skal tilbake til institusjonen.
Ved overdose: Dokumenterer i institusjonsjournal. Informerer bydel med OL-beskjed journal.
|
114: institusjonsjournal
135: OL-beskjedjournal
135: OL-beskjedjournal
106: Tverrfaglig samarbeidsjournal.
114: institusjonsjournal
135: OL-beskjed journal
|
|
Før utskrivelse /utskrivelse |
Om bruker har tjenester fra bydel, informeres disse om utskrivelse i OL-Beskjedjournal.
Fatte, eventuelt revurderer, vedtak om tjenester. |
Når tjenesten avsluttes, opprettes ett beslutningsbrev for avslutning av oppholdet. |
Institusjonen oppretter tverrfaglig samarbeidsjournal for å dokumentere status ved utreise Informerer bydel om utskrivelse.
Tjenesten avsluttes i Gerica når brukeren flytter/skrives ut. |
106 .Tverrfaglig samarbeidsjournal ved utreise –Brukes også underveis i oppholdet.
135;OL Beskjedjournal
4886: OK_VEL_Rus_Beslutning utskrivelse etter avtale
|
|
Sjekkerutiner |
Sjekker OL-Beskjedjournaler og revurderingsjournaler tre ganger pr dag. Opprettes disse journalene etter kl 14.00 bør det i tillegg ringe for å kvalitetssikre at informasjon er mottatt.
|
Sjekker OL-Beskjedjournaler tre ganger pr dag for å fange opp viktig informasjon om brukere/pasienter. Opprettes disse journalene etter kl 14.00 bør det i tillegg ringe for å kvalitetssikre at informasjon er mottatt. |
Sjekker OL-Beskjedjournaler tre ganger pr dag for å fange opp viktig informasjon om brukere/pasienter. Opprettes disse journalene etter kl 14.00 bør det i tillegg ringe for å kvalitetssikre at informasjon er mottatt. |
|
|