Hensikten med rutinen
Beskrive hvordan #Råbra som forbedringsmetode kan implementeres i kommunens virksomheter.
Hvem gjelder rutinen for
Byrådsavdeling Helse og byrådsavdeling Sosiale tjenester med underliggende virksomheter.
Det foreligger ikke noe overordnet krav til implementering.
Ansvarsfordeling
Leder har ansvar for innføring, organisering og behandling av innmeldte #Råbra meldinger.
Utførelse - metode
Målsetninger - hvorfor #Råbra
Hovedformålet med #Råbra er kvalitetsforbedring og økt fokus på pasientsikkerhet
- Lære av det som går bra/gjøres bra
- Ser hverandre som kolleger
- Trygge arbeidsmiljøet
- Styrke samarbeidet
- Øke arbeidsglede
- Styrker omdømme til tjenesten
- Beslutt at #Råbra skal brukes som en del av virksomhetens kontinuerlige forbedringsarbeid (bydels- og etatsnivå).
- Leder mottar meldingen om #Råbra, på lik linje med uønskede hendelser og avvik. Leserettighet kan gis til for eksempel fagansvarlige, verneombud eller andre. Det er kvalitetsforvalter i virksomheten som gir tilgang.
- Informer medarbeidere om gevinster ved og hvorfor bruke #Råbra. Skap gjerne noen form for oppmerksomhet ved oppstart. Se informasjon under Utstyr.
- Ha #Råbra jevnlig som tema på arbeidsplassen og oppfordre medarbeidere til å melde inn #Råbra tildelinger.
2. Behandle tildelinger og gi oppmerksomhet til enkelt medarbeidere eller et team
- Det finnes ingen forhåndsdefinisjon på hva som er #Råbra. Det er innsats i arbeidshverdagen, som går utover normale forventninger som skal premieres. Det er medarbeiderne som definerer hendelser og kolleger/team de mener bør få en annerkjennelse. Noen eksempler:
- godt utført arbeid hos en bruker
- godt pårørendearbeid
- kommunikasjon med kollega eller bruker
- bidrag til økt medarbeiderskap og godt arbeidsmiljø
- samarbeid med annen avdeling eller andre fagpersoner
- godt lederskap
- deling av erfaring og kunnskap med kollegaer
- Behandle innkommet #Råbramelding og gjennomfør #Råbrapraten (se prosessbeskrivelse under)
- spør hvilke tanker den som har fått tildelingen har om hendelsen
- spør om hva som skal til for å få til mer av det som er meldt inn som #Råbra
- dokumenter endringsforslag/konklusjon i meldingen
- takk til melder blir sendt automatisk når meldingen lukkes
- gjør annerkjennelsen og læringspunktene av hendelsen kjent på arbeidsplassen
- skriv eventuelt ut og gi et #Råbradiplom
EQS - Prosessbeskrivelse - #Råbra som forbedringsmetode (Ikke tilgjengelig)
- Innmeldte #Råbratildelninger systematiseres som en del av kontinuerlig forbedring. Bruk rapport fra EQS. Det anbefales at tildelingene tas opp i kvalitetsfora og HMS/IA utvalg. Bruk etablert organisering i ledelseslinjen, med kvalitetsgrupper og HMS/IA utvalg lokalt og på avdelingsnivå , samt AMU og kvalitetsråd.
- Analyser og diskuter i felleskap tilbakemeldinger som er gitt. For eksempel:
- Hva bør vi gjøre mer av i tjenesten som er positivt for arbeidsmiljø og som bidrar til økt kvalitet?
- Fremkommer det verdier og egenskaper som vi ønsker at vårt arbeidsmiljø og vår kultur skal gjenspeile?
- Har det gitt resultater for arbeidsmiljøet? Er det noe som det bør gjøres mer eller mindre av?
- Publiser, anonymt, læringshistoriene på aktuelle sosiale medier i virksomheten for felles læring
Tiltak ved promotering i en virksomhet:
For bestilling av materiell kontakt: eqs@pasinfo.no
Ved tildeling:
#Råbradiplom for utskrift:
EQS - #Råbradiplom (Ikke tilgjengelig)
Referanser
Veiledere melde og behandle uønskede hendelser og avvik
Lær mer:
Idebanken
I trygge hender 24-7