Gerica - Klinisk ernæringsfysiolog - Brukerveileder v. 1.2

Innholdsfortegnelse

  1. Hvem gjelder brukerveilederen for
  2. Hva beskrives i denne brukerveilederen
  3. Hva beskrives ikke i denne brukerveilederen
  4. Ansvar for utfylling av IPLOS/ADL ved bruk av tjenestetype 23
  5. Tilganger og roller i Gerica
    1. Hvilke tilganger bør kef ha i Gerica?
  6. Hvordan foreta brukersøk/opprette ny bruker
  7. Henvendelser til kef i ELISE
  8. Tjeneste 100 - Utredning av tjenestebehov
  9. Opprette sak og tjeneste
  10. Tildeling av tjenestetype 23 (kef-tjeneste)
  11. Avslutning av sak/tjenestetype 23
  12. Tiltaksplan
    1. Bruk av tiltaket «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning»
  13. Innbyggerdialog (Digihelse)
  14. Opprette oppgaver i ELISE
  15. Dokumentasjon
    1. Aktuelle journalnotattyper
    2. Opprette journalnotat i Gerica
    3. Journalføringsplikt ved besøk
    4. Journalføring via tiltaksplan
    5. Journalføring fra LMP
    6. Legg til tekst i eksisterende journalnotat
  16. Timebok i Gerica
  17. Helsekort og labmodul
  18. Funksjonsvurdering (ADL)/IPLOS-personopplysninger
  19. Diagnoser i Gerica
  20. Elektroniske meldinger (PLO)
  21. Opprette standardtekster (hjelpetekster)
  22. Statistikk/rapportuttak
    1. Filtre i Gerica for uttak av statistikk om MST
    2. Ernæringsrapporter i LIV
    3. Venteliste
  23. Andre relevante lenker

1 Hvem gjelder brukerveilederen for

  • Kliniske ernæringsfysiologer i bydelenes helse- og omsorgstjenester i hjemmet.
  • Brukerveilederen kan også være relevant for saksbehandlere og systemkoordinator i bydelene.

 

2 Hva beskrives i denne brukerveilederen

Denne brukerveilederen beskriver hvordan klinisk ernæringsfysiolog (heretter omtalt som kef) kan dokumentere i tjenestetype 23 og andre helsetjenester i hjemmet. Muligheter for uttak av statistikk er også beskrevet.

 

3 Hva beskrives ikke i denne brukerveilederen

  • Krav til faglig innhold i dokumentasjonen.
  • Hvordan bydelene organiserer kef-tjenesten hos seg.

 

4 Ansvar for utfylling av IPLOS/ADL ved bruk av tjenestetype 23

Hvis tjenestetype 23 er den eneste tjenesten som gis til bruker er det et krav om at det fattes et skriftlig vedtak dersom varigheten av tjenesten er mer enn 14 dager. I disse tilfellene er det kef (dvs den som utfører helsehjelpen) som fyller ut relevante ADL og IPLOS-opplysninger for aktuell bruker. Se kapittel Funksjonsvurdering/ADL og IPLOS. Dersom bruker har andre helsetjenester i hjemmet som omfatter hjelp til ernæring er det ikke behov for å fatte eget vedtak på tjenestetype 23, da dette vil falle innunder hjelp til ernæring i det opprinnelige vedtaket. 

 

5 Tilganger og roller i Gerica

Alle brukere i Oslo kommune registreres inn i den samme databasen. Her kommer en liste over sentrale begreper/nøkkelbegreper:

Tjenstlig behov – det som er nødvendig for at en ansatt skal utføre jobben sin

Rolle - I Gerica er det den påloggende rollen som bestemmer hvilke brukere du får tilgang til, og hva du har av rettigheter i Gerica.

Sikkerhetsprofil - Det er laget en egen sikkerhetsprofil for klinisk ernæringsfysiolog som heter Bydel_Klinisk ernæringsfysiolog med digihelse (id 412). Sikkerhetsprofil gir tilgang til egen tjeneste og lese, opprette tilgang til noen andre tjenester i bydel. Sikkerhetsprofilen styrer hva du har tilgang til å lese og skrive i Gerica.

Nivå – I Gerica er Oslo kommune delt inn i et nivåtre, der hver bydel, Sykehjemsetaten med flere har mange undernivåer. Tjenestenivået for kef ligger lokalt i hver bydel og ligger i kef-rollen. Nivået på tjeneste eller tiltaket «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning» har også kef-nivået og dermed viser kef-rollen hvilke pasienter kef har tilgang til.

Hvis rollenivået på statistikkrollen gir tilgang til hele bydelen (alle kommunale tjenester i Gerica) så skal rollen angis som en blålysrolle*. En blålysrolle er en veldig vid tilgangsrolle utover daglig tjenestetilgang og blir logget spesielt og kontrolleres regelmessig av systemkoordinator. Ved bruk av slik rolle får du opp en boks der du må begrunne påloggingen, se kap. 2.2, her 

Se hvordan du skal dokumentere i feltet,  se her 

 

5.1 Hvilke tilganger bør kef ha i Gerica?

Kef skal i utgangspunktet ikke ha tilgang til andre brukere i Gerica enn de man har tjenstlig behov for, se skriv Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica - fellesskriv fra EST av 26.02.08 og https://hel.intranett.oslo.kommune.no/getfile.php/131619194-1378301076/Helseetaten (HEL)/Intranett (HEL)/Fagsystemer/Prosit/Dokumenter/TILGANG_kommentarer til fellesskriv endelig versjon.pdf

Det anbefales at kef har to ulike roller i Gerica:

  • Rollen «Klinisk ernæringsfysiolog» skal alltid være hovedrolle. Dette er en standardrolle og gir tilgang til alle med tjeneste 23 og/eller brukere som har et aktivt kef-tiltak med kef-nivå. Rollen har opsjon 144. Opsjonen gir tilgang til brukerne i rollen, inkludert der tjeneste 23/tiltak kef er avsluttet i løpet av de siste 7 dagene.
  • Rollen «Klinisk ernæringsfysiolog – statistikk» med opsjon 55 Statistikk-400 dager uten tjeneste/journal. Denne rollen gir tilgang til alle brukere som har hatt aktiv tjeneste 23/tiltak kef i løpet av de siste 400 dagene. Nivået i rollen skal være kef-nivået.

Hvordan bytte rolle 
For å kunne bytte rolle, må alle bilder i Gerica være lukket.

Klikk på pilen ved  , menylinjen helt til høyre i skjermbildet.

Her ser du rollene du kan velge mellom (har tilgang til). Du endrer rolle ved å velge en som kommer opp i listen. Listen vises alfabetisk med standardrollen øverst. Innlogget rolle vises med uthevet skrift.

Får du opp følgende feilmelding, betyr det at du ikke har lukket alle bilder før rollebytte

 

 

6 Hvordan foreta brukersøk/opprette ny bruker

Når nye brukere henvises til tjenesten skal «Brukersøk» benyttes (Gerica brukeradmin (brukerliste)) for å sjekke om vedkommende allerede er registrert i Gerica. Hvis vedkommende er registrert fra før, må du gi deg selv tilgang til bruker. Hvis vedkommende ikke er registrert fra før, må du registrere ny bruker. vedkommende er registrert fra før, må du gi deg selv tilgang til bruker. 

Ved opprettelse av ny bruker, se rutine over (Gerica brukeradmin)

 

7 Henvendelser til kef i ELISE

Oppdateres når funksjonen «henvendelser» er klart i ELISE.

 

8 Tjeneste 100 – Utredning av tjenestebehov

Alle søknader og henvendelser som kommer til bydelen skal registreres etter gjeldende rutine (se Manual - generell saksbehandling i Gerica fra side 3). I de tilfellene hvor det er aktuelt at utfører/utførerteam skal foreta utredningen av tjenestebehovet kan tjeneste 100 benyttes. Det kan dreie seg om helt nye søkere eller brukere med endret tjenestebehov. Tjeneste 100 benyttes der det er behov for å dokumentere f.eks. en henvendelse som er fulgt opp, uten at det resulterer i at kef blir opprettet som tjeneste 23 eller tiltak «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning».

Anbefaling når kef har samtale med/om en innbygger som ikke har tjenester fra før: Bruk tjeneste 100 sammen med 161-journal når kef har samtale med en bruker som ikke har fått tildelt tjenester (innlagt på sykehus/helsehus, avventer tildeling av tjenester fra bydelen o.l.).

Tjeneste 100 er ikke en IPLOS-tjeneste, og det benyttes ingen tiltak knyttet til tjenesten, kun journalnotat. Det skal heller ikke opprettes sak på tjenesten.

Tjeneste 100 skal ikke erstatte andre saker eller tjenester. Hvis det f.eks. er behov for en vurdering av kognitiv svikt, eller en ergoterapivurdering, skal demensteam- eller ergoterapi sak/tjenestene benyttes.

 

9 Opprette sak og tjeneste

Bydelene har ulik praksis om en skal opprette egen sak tjeneste 23, eller opprette KEF- tiltak på en eksisterende tjeneste for eksempel hjemmesykepleie.

Under følger beskrivelser av ulike alternativer for hvordan sak og tjeneste kan opprettes.

Alternativ 1: Saksbehandler oppretter sak og tjeneste

Saksbehandler mottar henvendelse og videresender til/kontakter kef. Saksbehandler oppretter sak og tjeneste. Lenke til manual/brukerveileder for saksbehandlere.

Rutine for generell saksbehandling ligger her.

Lenke til rutine: https://oslo.extend.no/index.pl?pid=oslo&DocumentID=43227

Alternativ 2: Kef oppretter egen sak og tjeneste

Det skal som hovedregel fattes enkeltvedtak på alle søknader om helse- og omsorgstjenester i tilfeller der tjenestetype 23 er eneste tjeneste bruker skal få. Unntaket er hvis det antas at tjenesten ikke vil vare lenger enn 14 dager, da skal koden «avgjørelse» benyttes i saksbildet.
I slike tilfeller gir helse- og omsorgstjenesteloven anledning til å igangsette tjenester uten enkeltvedtak. Se rutine for generell saksbehandling her. Benytt sak og tjeneste 23, og vedtaksmal 507 .

Vedtaket sendes ut via SvarUt, se brukerveiledning her

Dersom bruker allerede har formelt vedtak om helsetjenester i hjemmet må det kun opprettes en fiktiv sak (skrive en setning om at det foreligger et formelt vedtak allerede i vedtaksfanen) og sak og tjenestetype 23 opprettes.

Alternativ 3: Ikke behov for opprettelse av sak og tjenestetype 23 (kef inngår som en del av andre helsetjenester i hjemmet)

Kef inngår som en del av en annen helsetjeneste i hjemmet. Det er da ikke behov for egen sak og tjenestetype 23. Legg inn tiltak «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning» på den aktuelle tjenestetypen, for eksempel tjenestetype 3 (hjemmesykepleie). Se Tiltaksplan* for bruk av tiltaket «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning».

 

10 Tildeling av tjenestetype 23 (kef-tjeneste)

  • Trykk på tjenesteikonet   og oversiktsbildet over alle brukerens tjenester kommer opp. I dette eksempelet ligger tjenestetype 23 uten tildelt dato.
 

Dobbeltklikk eller trykk på Endre/vise ikonet  på knapperaden og tjenestekortet åpnes.

 
  • Faggruppe fylles ikke ut.
  • Fyll inn riktig tildelt dato, den datoen klinisk ernæringsfysiolog tar ansvaret for tjenesten brukeren har fått vedtak om.
  • Revurderingsdato overføres automatisk fra saksbildet

Fanen «Ressurser»

  • Klikk på ressursfanen
  
  • Sett inn primærkontakt på tjenestetype 23 (klinisk ernæringsfysiolog). Hvem som er kontaktperson for kef-tjenesten vil vises for innbygger inne på Helsenorge.
  • Deretter lagre.

 

11 Avslutning av sak/tjenestetype 23

Dersom det er opprettet sak og tjenestetype 23, må saken avsluttes. En vil da få spørsmål om en skal avslutte tjeneste med tilhørende tiltak og tidsplan. Bekreft dette.  Der det kun er tjenestetype 23, må det avsluttes tilsvarende.  

Det er opp til kef i den enkelte bydel å avgjøre hvordan sak/tjenestetype 23 skal avsluttes.
Anbefalt praksis: Det avtales med bruker og/eller pårørende at tjenesten avsluttes dersom kef ikke hører fra dem på en viss tid, eksempelvis tre måneder. Det anbefales at kef setter av tid til regelmessig gjennomgang av brukerne på sin liste/tjeneste.

Følgende må gjøres dersom sak/tjenestetype 23 er den eneste tjenesten som bruker mottar fra bydelen:

  • Hvis bruker melder at vedkommende ikke lenger ønsker en tjeneste som er innvilget, skal dette dokumenteres i journalnotat av den som mottar slik beskjed. Det gis beskjed til saksbehandler som sender brev til bruker om at tjenesten avsluttes. Bruk dokumentmal: OK_Brev vedr opphør av tjeneste. Kilde: https://oslo.extend.no/index.pl?pid=oslo&DocumentID=43227
  • Anbefaling: Kef oppretter Tverrfaglig samarbeidsjournal (106) som beskriver situasjonen (type sluttnotat), se tabelloversikten.
  • Forvalter har ansvar for å kjøre brukerrutinen i brukerkortet ved dødsfall og ved flytting ut av kommunen. NB! Samt å avslutte registrerte medisiner.

 

12 Tiltaksplan

Tiltaksplanen gir en god oversikt over brukerstatus per dato, hvilke tjenester og tiltak brukerne har, og hvordan dette legger seg som planlagte besøk/tiltak i en kalendervisning.

Planen skal utarbeides og kontinuerlig evalueres i samarbeid med bruker og ulike tjenesteleverandører.

Se manual for tiltaksplan her. Denne manualen beskriver hvordan man i tiltaksplanen oppretter, oppdaterer og avslutter pasientens brukerstatus, situasjoner, tiltak og tidsplaner.

12.1 Bruk av tiltaket «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning»

Tiltaket «x.5.12 KEF oppfølgning/veiledning» skal benyttes på tjeneste 23 eller andre tjenester der kef gir veiledning eller oppfølging av pasienter.  Hvis tiltaket er på annen tjeneste enn tjenestetype 23, må ansatte huske å velge kef-nivået i egen bydel på dette tiltaket, slik at aktuell bruker kommer synlig på egen liste via kef-rollen sin. Nivået kan legges til i tjeneste/ tiltak ved å høyreklikke og velge korrekt nivå (se bilde under).

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, nummer, line

Automatisk generert beskrivelse
 

13 Innbyggerdialog (Digihelse)

Digihelse er en meldingstjeneste mellom Gerica og innbygger og eller pårørende med fullmakt, via Helsenorge. Her kan innbygger eller pårørende med fullmakt på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger. Helsepersonell kan skrive meldinger med innbygger i fra Innbyggerdialog ikonet, hvis innbygger er digital aktiv. (Hvis innbygger har samtykket på elsenorge)

Planlagte besøk i tiltaksplan/tjeneste med tidsplan og utførte besøk vises for innbygger og eventuelt pårørende på Helsenorge. All kommunikasjon med bruker og pårørende via Helsenorge er sikker, se mer i rutinen her. På Helsenorge vises også primærkontaktens navn og telefonnummer som er angitt på tjenesten. 

NB! Det må foreligge rutiner innad i bydel/virksomhet for å kontrollere og besvare meldinger i Helsenorge regelmessig.

 

14 Opprette oppgaver i ELISE

For opprettelse av oppgaver i ELISE, se rutine og videoveileder

Rutine: https://oslo.extend.no/index.pl?pid=oslo&DocumentID=44724

Videoveileder: https://oslo.extend.no/index.pl?pid=oslo&DocumentID=42640

 

15 Dokumentasjon

 

15.1 Aktuelle journalnotattyper

 

Journal-Id

Navn

Bruksområde

7

Arbeidsliste

Planlegge hjemmebesøk. Sette opp avtale slik at man får det opp i LMP, inkludert adresse. Obs: Bør kun brukes for avtalte hjemmebesøk, da innbygger får opp avtalen i Helsenorge.

Etter hjemmebesøket er fullført gjøres dette om til en 161-journal for å skrive selve journalnotatet fra hjemmebesøket.

18

Arbeidsliste kansellert

Planlagt hjemmebesøk avlyst. 7-journal gjøres om til 18-journal.

106

Tverrfaglig samarbeidsjournal

Dokumentasjon av for eksempel tverrfaglige møter, tverrfaglige hjemmebesøk og ansvarsgruppemøter.

Brukes til sluttnotat ved avslutning av tjenesten.

 

120

Revurderingsjournal

Brukes av leverandør og revurderingsteam (SYE) for å melde om endringer i brukernes funksjonsnivå til bydelens kontor og Formidlingsenheten:

  • Ved vesentlige endringer i brukers omsorgsnivå/ hjelpebehov (behov for høyere eller lavere omsorgsnivå/ økning eller nedgang i hjelpebehov)
  • Ved varige endringer i brukers hjelpebehov
  • Når bruker over tid enten trenger mer eller mindre hjelp enn vedtatt
  • Når bruker trenger hjelp til andre tjenester enn vedtatt
  • Når bruker ikke trenger hjelp til tjenestene som er vedtatt

125

Huskelistejournal

Brukes kun for å legge inn beskjeder/huskeliste angående brukere frem i tid. Journalen føres på den dato og klokkeslett (fra og til kl.) beskjeden skal utføres.  

135

OL-Beskjedjournal

Brukes som kommunikasjon mellom bydelens kontor og de ulike leverandørene, samt mellom Formidlingsenheten, bydelens kontor og de enkelte sykehjem. Det bør komme klart frem i journalen hvem som er avsender og hvem som er mottager av beskjeden. Journalen skal kun brukes til korte beskjeder og ikke inneholde f.eks. medisinske opplysninger og lignende. I de tilfellene skal det henvises til andre journalnotat eller vedtak hvor dette er beskrevet.

136

OL-Fagjournal

Indirekte brukerkontakt, for eksempel telefoner, avtale time, veiledning om bruker med andre ansatte i tjenesten

161

Kef- journalnotat

Brukes til dokumentasjon av kef. Hjemmebesøk hos bruker og annen direkte brukerkontakt. Obs: Journalen låses med en gang man lagrer og vil ikke kunne åpnes for redigering.

170

Kartleggingsjournal

Brukes til å dokumentere gjennomførte kartlegginger. Journalen kan brukes av alle tjenester som utfører formell/ standardisert kartlegging av brukere. Det er tilrettelagt enkelte standardtekster.

 

15.2 Opprette journal i Gerica

  • Gå til journallista 

         

  • Sjekk at navnet på brukeren er riktig.
  • Trykk på NY knappen  oppe på knapperaden, og dette bildet kommer opp:

          

  • Dobbeltsjekk at navnet på brukeren er riktig.
  • Journaltype: Hent inn aktuell journaltype.
  • Tjeneste: Hent inn aktuell tjeneste det skal journalføres på.
  • Fra/ Til klokken og dato: Sett inn start og slutt tid
  • Fritekst: Skriv inn aktuell informasjon her.
  • Klikk på fanen tiltak, hvis du ønsker å knytte journalen til et konkret tiltak.

        

  • På fanen Tiltak. Tiltakene kan genereres inn i journalen ved å trykke på det grønne lynet.

For å legge inn Tiltak, trykke på NY- knappen

  • Finn tiltaket i tjeneste/tiltakstreet med høyremusetast.
  • Sett inn evt. varigheten av tiltaket.
  • Lagre med ikonet .

 

  • Til slutt lagres hele med journalen med  ikonet.

 

15.3 Journalføringsplikt ved besøk

Journalføringsplikt samme dag som besøket er gjennomført:
Det presiseres at det skal journalføres/dokumenteres samme dag som besøket utføres/hendelsen oppstår. Det er tjenesteutføreren som har utført besøket som skal dokumentere. Jfr journalforskriften §10, 2 avsnitt. Vesentlig helsehjelp må dokumenteres samme dag.

 

15.4 Journalføring via tiltaksplan

Ved journalføring fra tiltaksplan, så er det tjenestetypen som avgjør hvilken journaltype som kommer opp automatisk. Ved for eksempel hjemmesykepleietiltak så vil det automatisk komme opp helsehjelpjournal. Når kef skal dokumentere på andre tjenestetyper enn tjenestetype 23 så må journaltypen endres til 161-journal manuelt. Se manual tiltaksplan kap.11.1 skrive journal

 

15.5 Journalføring fra LMP

Arbeidslistejournal (7-journal) som journalføres på tjenestetype 23, blir automatisk kef-journal (161-journal). Det er mulig å opprette 161-journal og andre aktuelle journaltyper ved å benytte «opprett ny journal fra LMP», se brukerveileder Gerica Lifecare Mobil Pleie (LMP), kap. 4.3.1 Skriv ny journal

Journalføring via journal i Gerica, se her

 

15.6 Legg til tekst i eksisterende journalnotat

Lengre journalnotater føres på kontoret hvis det er mye å dokumentere ute hos bruker.
I journalnotatet i besøket i LMP skriver ansatt relativt korte setninger, eventuelt i stikkordsform. Funksjonen "Legg til tekst i journalnotat" benyttes når ansatt kommer inn på kontoret for å fullføre dokumentasjonen.

  • Trykk på Legg til fritekstikonet. 
  • Følgende bilde kommer opp:

  • Skriv inn og velg legg til tekst.
  • Dokumentasjonen vil bli lagret i journalen med ansatt sitt navn som la til tekst, med dato og klokkeslett.

 

16 Timebok i Gerica

Timebok kan brukes til å visualisere hva som er planlagt for den aktuelle uken av hjemmebesøk (7-journal) og huskeliste (125-journal), samt uken som er gjennomført. 

  • For å åpne «Timebok»: Trykk på «Aktivitet» og velg «Timebok».

1) Fremtidig uke med planlagte hjemmebesøk og påminnelser

Grønn boks = 125-journal (huskeliste)

Gul boks = 7-journal (avtalt hjemmebesøk)

Grå boks = 18-journal (avlyst besøk). 7-journal gjøres om til 18-journal når planlagt hjemmebesøk avlyses. Skriv hva som har skjedd i tekstboks.

 

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, nummer, programvare

Automatisk generert beskrivelse

2)       Gjennomført uke

Gul boks = 136-journaler (indirekte pasientkontakt)

Sort boks = 161-journal (utført besøk)

 

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, nummer, programvare

Automatisk generert beskrivelse

 

Utført huskelistejournal fra pc (125-journal):

1.       Åpne journalen og endre til 136-journal

2.       Endre til dato og klokkeslett for utførelse

3.       Skriv i tekstboks hva som er gjort

Utført hjemmebesøk fra pc:

1.       Åpne 7-journal og endre til 161-journal

2.       Skriv journalnotat, sett inn riktig klokkeslett for besøk og varighet

3.       Lagre. Obs: 161-journal låses for redigering med en gang den lagres. Ved behov for mellomlagring, lagre som 125-journal og deretter som 161-journal når dokumentasjon er fullført.

 

17 Helsekort og labmodul

Målinger skal registreres i helsekort eller i labmodul, se brukerveileder  DokumentGerica - Lifecare Mobil Pleie (LMP), kap 4.8 eller bruk av Labmodul

 

18 Funksjonsvurdering (ADL)/IPLOS-personopplysninger

Hvorvidt kef må fylle ut IPLOS opplysninger vil avhenge av:

  1. Om bruker har andre helsetjenester i hjemmet i tillegg til tjenestetype 23 (kef må fylle ut dersom bruker ikke har andre helsetjenester i hjemmet)
  2. Varighet på tjenesten (over 14 dagers varighet gir krav om skriftlig vedtak på tjenesten og dermed utfylling av ADL/IPLOS)

 Se «Ansvar for utfylling av IPLOS/ADL ved bruk av tjenestetype 23».

Det finnes en egen veileder i EQS om hvordan funksjonsvurdering gjennomføres, lenke: https://oslo.extend.no/index.pl?pid=oslo&DocumentID=42972, inkludert beskrivelser av skår (verdien som velges for variabelen) og variabel (bistand/assistansevariabel).   

Tips: høyreklikk for hjelpetekst inne i Gerica (per felt).

Hvordan feltene skal fylles ut, og hvilken vurdering som må gjøres i de enkelte tilfellene, er beskrevet i Registrering av IPLOS-data i kommunen som er utarbeidet av Helsedirektoratet.

 

19 Diagnoser i Gerica

Oversikt over relevant(e) diagnose(r) blir registrert med ICPC2 kode eller ICD10 kode. Oversikt over pasientens registrerte diagnoser finnes i diagnosejournal id 5 i Gerica.

Se brukerveileder Gerica IPLOS registrering i Gerica for å få oversikt over de registrerte diagnose på bruker.

Ved informasjon fra sykehus/fastlege har kef rettigheter til å registrere kjent diagnose i Gerica. For registrering av nye diagnoser, se her.

 

20 Elektroniske meldinger (PLO)

Elektroniske meldinger, også kalt PLO-meldinger, brukes for å kommunisere med fastlege og sykehus. PLO-meldinger er en del av brukerens journal, men lagres i en egen modul som heter eLink i Gerica.

Avsenderadressen i PLO-meldingen er sykepleietjenesten. I enkelte PLO-meldinger hentes det inn profesjonskode fra ansattkortet for eksempel klinisk ernæringsfysiolog.

Aktuelle manualer for PLO-meldinger:

 

21 Opprette standardtekster (hjelpetekster)

Det er mulig å opprette standardtekster (hjelpetekster) som medarbeidere kan benytte i sin oppfølging av brukere. Dette er relevant for blant annet journalføring og i tiltaksplan (prosedyre, situasjon og mål). Standardtekster kan benyttes i journal, prosedyre osv. For å finne standardteksten, marker inne i det hvite feltet, høyre klikk og velg aktuell tekst.

Ved behov for å lage ny standardtekst, ta kontakt med systemkoordinator lokalt.

 

22 Statistikk/rapportuttak

Det finnes mange ulike rapporter som kan være nyttige å bruke for å ta ut statistikk. Bytt til statistikkrollen (Klinisk ernæringsfysiolog – statistikk) når du skal ta ut statistikk eller skal dokumentere på tjenester som er avsluttet.

 

22.1 Filtre i Gerica for uttak av statistikk om MST

 

Filternummer

Hva viser filteret?

33812

Filtrerer ut de som ikke har blitt vurdert for risiko for underernæring i år (f.eks 2024)

33590

Filtrerer ut de som ikke har tiltaket "vurdere ernæringsstatus" i sin tiltaksplan.

32421

Filtrerer ut de som ikke har tiltaket "vektkontroll" i sin tiltaksplan

Under arbeid

Filtrere ut de som har tiltakene "vurdere ernæringsstatus" eller "vektkontroll", men det er ikke blitt utført (avvik)

34647

Kontrollfilter.

Filtrere ut tilfeller der tiltak/oppdrag x.3.9.6 vektkontroll er utført i helsehjelpjournal eller praktisk bistandsjournal siste 31 dagene og hvor vekt ikke registrert i helsekortet i Gerica.

 

22.2 Venteliste

For å kunne ta ut venteliste fra gerica så forutsettes det at sak og tjenestetype 23 benyttes.

Definisjonen på venteliste i Gerica er at det finnes en aktiv sak 23 (klinisk ernærings fysiolog med vedtaksdato, hvor det tjeneste uten start dato. 

Rapporten 11662 OL_Nyeikke tildelt/valgt finnes i saksbildet.

  • Fyll ut aktuell informasjon, se eksempel under:

 

22.3 Ernæringsrapporter i LIV

I Ledelses-Informasjons-Verktøy (LIV) finnes det statistiske oversikter om ernæringsarbeid i 
helsetjenester i hjemmet i bydelene. Oversiktene vil gi en indikasjon på hvordan bydelene ligger an i det systematiske ernæringsarbeidet. Det kan tas ut oversikter for bydelene samlet og enkeltvis (inkludert for ulike tjenester).

Se her (husk å velge en av ernæringsrapportene i menyen på venstre side): https://app.powerbi.com/groups/me/apps/5f63264a-654c-46bc-a10d-1f815432c42c/reports/c246b61b-e045-44bb-83db-3ceb4d641258/ReportSection272f7b52c13cedad31f2?ctid=fb7e0b12-d8fc-4f14-bd1a-ad9c8667a7e6&experience=power-bi

 

23 Andre relevante lenker

Overordnet standard for tjenester i hjemmet, 2019 (https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13338710-1575984700/Tjenester%20og%20tilbud/Helse%20og%20omsorg/Fag%20og%20kompetanse%20-%20helse%20og%20omsorg/Overordnet%20standard%20for%20tjenester%20i%20hjemmet/Overordnet%20standard%20for%20tjenester%20i%20hj)

Helsedirektoratet (2018). Helsetjenester i hjemmet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 27. juni 2018, lest 29. april 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-tjenester-med-definisjoner-og-rapporteringskrav/helsetjenester-i-hjemmet