Gerica - Dokumentasjon av pårørende samarbeid v. 1.2

 

1.0 Hensikten med rutinen

Rutinen skal sikre at pårørendesamarbeid er en integrert del av daglig praksis i helse-omsorg- og velferdstjenesten. Den skal bidra til at pårørendesamarbeid gjennomføres og dokumenteres likt i hele Oslo kommune. 

Samtale med pårørende fysisk, digitalt eller per telefon skal dokumenteres i brukers journal. Pårørende kan ha mange relevante opplysninger om brukers helse og sykdomsutvikling. Du bør informere pårørende om at du har dokumentasjonsplikt og at informasjonen du får fra pårørende vil da være tilgjengelig i brukers journal

 

2.0 Hvem rutinen gjelder for

Rutinen er by omfattende og gjelder for alle medarbeidere som jobber i helse-. omsorg- og velferdstjenester

 

3.0 Ansvarsfordeling

Virksomhetenes ledere har ansvar for at rutinen forankres i egen virksomhet. 

Lederne har ansvar for at ansatte får kjentskap til rutinen, får den nødvendige opplæringen og oppfølging av arbeidet

Ansatte for de ulike virksomhetene i Oslo kommune har ansvar for å sette seg inn i rutinen og ta den i bruk.

ProSeksjonen har ansvar for rutinen og at den er oppdatert til enhver tid

 

4.0 Registrering av kontakter/pårørende på brukerkortet

    Kartlegg og avklar hvem som er brukers nærmeste pårørende og andre pårørende som er viktige i brukers liv (også barn). Registrer dem under fanen kontakter i brukerbildet til bruker som mottar tjenester. 

Et bilde som inneholder tekst, programvare, Dataikon, Multimedieprogramvare

Automatisk generert beskrivelse

Trykk knappen og fyll inn hvilken type kontakt vedkommende er for bruker. I dette bildet har en også mulighet for å legge inn kommunikasjon og diverse. Om bruker har flere enn en hovedpårørende kan en benytte diverse fanen og skrive dette i fritekstfeltet der. 

Fanen som heter "samtykke til innsyn" skal kun benyttes når bruker har samtykket til at pårørende kan få sms varslinger. Vi anbefaler at en får samtykke til  å benytte DigiHelse. 

Det er mulig å merkere en av kontaktene med de  typene på bildet under. De fire første typene er det kun mulig å sette på en av kontaktene. Alle kontakter som er PostUt-mottaker markeres med denne typen. 

 

5.0 Samtykke

  •          Bruker med samtykkekompetanse bestemmer selv hvilke pårørende som kan involveres og hva de kan få informasjon om.
  •          For brukere som ikke har samtykkekompetanse gjelder egne lovbestemmelser Pasient- og brukerrettighetsloven § 4-6
  •          For mer informasjon om journalføring om og fra pårørende, se her.
  •          Hvis bruker ikke ønsker å oppgi nærmeste pårørende skal dette respekteres

 

Ved dokumentasjon av pårørende samarbeid skal bydelene benytte journal 136 OL_fagjournal og med tiltak. Sykehjemsetaten benytter 114_ Institusjonsjournal med tiltak. 

 6.1 Generell informasjon til pårørende

Helsetjenesten kan alltid dele generell informasjon. Slik informasjon krever ikke samtykke fra bruker, og helsepersonell bryter ikke taushetsplikten ved å gi generell informasjon. Her kan du lese mer: Gi alltid pårørende tilbud om generell informasjon.

Dokumenter i en 136 OL_fagjournal eller 114_ Institusjonsjournal og legg til tiltaket x.15.7.6 Kontakt med pårørende.

Det er opprettet noen standardtekster som en kan benytte seg av i fritekst feltet i journalen. Stå i fritekstfeltet og stå med markøren der en vil ha en standardteksten, trykk F4 tasten eller høyreklikk. Da får en opp flere valg.

 

 6.2 Samarbeidsmøte mellom den utøvende tjenesten og pårørende

Før samtale må bruker ha samtykket til pårørendesamarbeid. Du bør vurdere om det kan være hensiktsmessig å ha med bruker. I første møte sørg for at pårørende har fått tilbud om en fast kontaktperson i tjenesten/telefonnummer til avdelingen muntlig og skriftlig. Under forutsetning av samtykke.

Avklar hvordan pårørendesamarbeidet kan tilpasses til det beste for brukeren og pårørende. Gjensidig utveksling av informasjon som er viktig for utøvelse av tjenesten bør være med i denne samtalen og hva som er viktig for pårørende og pårørendes behov. Dette bidrar til at pårørende kan medvirke og gi viktig informasjon om bruker. Avklar hva det skal samarbeides om og hvordan kontakten skal foregå mellom dere. Dokumenter samtalen i OL_fagjournal og legg til tiltaket X.15.7.6 Kontakt med pårørende

Det ligger standardtekster for hva samtalen bør inneholde:

Det er muligheter for å legge inn flere standardtekster i en journal. Stå i fritekst feltet sett markøren der en vil ha inn neste tekst, høyreklikk eller bruk F4 tasten og velg ny standardtekst. 

 

6.3 Opprette ny avtale

Har en gjort en ny avtale med pårørende kan en opprette avtalen i tiltaksplan. 

 

6.4 Lese journaler på tiltak

Det er flere måter å lese journaler på. Når en har knyttet tiltak til en journal kan en enkelt lese journaler knyttet til tiltaket fra tiltaksplan.

En har også mulighet for å lage filter i journalbildet og en kan lage rapporter som en kan lese på skjermen evt å skrive ut.

 

7.0 Brukerstatus

I tiltaksplan oppretter en brukerstatus på brukere. Her bør en nevne pårørendes ressurser og registrere at informasjon til pårørende er gitt. Brukerstatus er felles for alle tjenester slik at skulle bruker f.eks få et korttidsopphold vil denne virksomheten kunne lese det som står i brukerstatus. 

Her er det også laget en standardtekst som kan benyttes.  

 

8.0  Når tjenesten avsluttes

Tilby pårørende avslutningssamtale. Journalføres fra bydel i 136 journal til pasient. SYE bruker 114 journal knyttet til pasient.

 

9.0 Barn som pårørende

Det er utarbeidet en egen rutine for barn som pårørende. 

https://oslo.extend.no/index.pl?pid=oslo&DocumentID=49318

 

 

Begrepsavklaring

Nærmeste pårørende: Helsetjenesten skal avklare hvem bruker vil ha som sin nærmeste pårørende. Bruker bestemmer selv hvem som er nærmeste pårørende og kan utpeke flere nærmeste pårørende dersom det er hensiktsmessig. Nærmeste pårørende har særlige rettigheter med hensyn til informasjon, samtykke, journalinnsyn og klage (Helsedirektoratet.no).

Pårørende: Pårørende er nærstående personer i livet til pasienten eller brukeren; nærmeste familie, besteforeldre, barnebarn, tanter, onkler, venner, m.fl. (Helsedirektoratet.no).

Verge: En verge ivaretar interessene til en person som enten er mindreårig, eller som har fått oppnevnt verge. Det kan oppnevnes verge for den som trenger hjelp til å ivareta sine egne interesser, enten økonomisk eller på annen måte (Statsforvalteren.no).

Bruker: Betyr her både bruker, pasient, beboer, klient

Forvaltning: Den som er ansvarlig for saksbehandling og tildeling av pleie -, og omsorgstjenester i bydel

Utøvende tjeneste: Den som utøver tjenesten. Dette kan være tjenesteansvarlig, primærkontakt, sekundærkontakt eller en kontaktperson

 

Referanser:

 Oslostandard for pårørendesamarbeid

Samarbeid med pårørende over 18 år i helse-, omsorgs- og velferdstjenester