Daglig og ukentlige oppfølgingspunkter for å sikre at meldinger og avlysninger blir lest og fulgt opp.
Denne rutinen omfatter alle virksomheter som benytter Digihelse.
Det må utarbeides lokale rutiner i den enkelte virksomhet, oppfølging knyttet til:
Alle mottatte meldinger skal besvares innen neste virkedag. Det står på Helsenorge.no at man kan forvente svar på melding i løpet av første virkedag.
Det anbefales at meldinger sjekkes minimum 3 ganger daglig, tilsvarende PLO meldingene.
I Gerica benevnes Digihelse som “Innbyggerdialog”.
Vær oppmerksom på at alt som skrives i meldingen er en del av pasientensjournal. Husk at all informasjon i meldingen må være korrekt, relevant og i tråd med gjeldende lover og regler for helsekommunikasjon.
Før meldingen besvares, kontroller at rett mottaker er angitt før melding sendes.
Det skal være fast oppfølging av disse statusene i innbyggerdialog:
Symbol | Status/beskrivelse | Frist |
NY melding | Sjekkes daglig x flere | |
Ny forespørsel om avlysning |
Sjekkes daglig x flere Svare ut innbygger med Godkjenn eller Avvis (med begrunnelse), settes tjenesten på midlertidig stopp eller kansellere arbeidslistjournalen |
|
Under behandling |
x1 per Uke Meldinger med mer enn 1 uke med denne statusen, må følges opp. Dette for å sikre at meldingen blir besvart. |
Se eksempel fra bydel Frogner (utarbeidet under pilotering av Digihelse i 2017)