Hensikten med rutinen
Rutinen gjelder for
Ansvarsfordeling
Om omsorgsstønad
Utførelse/saksbehanding
Kompetansekrav
Lovverk
Referanser
sikre en helhetlig og likeverdig vurdering og utmåling av pårørendestøtte i form av omsorgsstønad .
Ledere med vedtaksmyndighet.
Saksbehandlere som behandler søknad om omsorgsstønad.
Bydelen har ansvar for å gi nødvendig og forsvarlig pårørendestøtte til personer som har særlig tyngende omsorgsarbeid.
Ledere med vedtaksmyndighet har ansvar for å sikre størst mulig grad av likebehandling, fatte vedtak og sørge for at vedtaket iverksettes.
Saksbehandlere har ansvar for å kartlegge, vurdere og saksbehandle søknad.
Omsorgsstønad er en godtgjørelse til privatpersoner som har et særlig tyngende omsorgsarbeid slik at de kan fortsette med dette, og kan gis i kombinasjon med eller i stedet for andre helse- og omsorgstjenester. Omsorgsstønad, er sammen med avlastningstiltak samt opplæring og veiledning, et pårørendestøttetiltak.
Ordningen gjelder både overfor frivillige omsorgsytere uten omsorgsplikt (for eksempel ektefeller eller foreldre), og foreldre som har omsorgsplikt for sine mindreårige barn.
Omsorgsstønad tar sikte på å gi omsorgsyter -ofte nærmeste pårørende, en viss kompensasjon for deres innsats for omsorgsmottaker. Omsorgsyter har ingen ubetinget rett til pårørendestøtte. Tiltaket skal ses i sammenheng med øvrige tiltak som bydelen gir direkte til den som har hjelpebehovet. Det samlede tjenestetilbudet må dekke omsorgsmottakers behov for nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Følgende kriterier må være tilstede for at omsorgsstønad kan være aktuelt:
Følgende spørsmål må besvares, for å kunne fatte vedtak i saken:
Omsorgsytere som søker omsorgsstønad har krav på at det fattes vedtak. En søknad fra en person som hevder å ha særlig tyngende omsorgsarbeid kan derfor ikke avvises, men behandles på samme måte som søknader fra personer som selv har behov for hjelp. Det er ingen individuell rett å motta omsorgsstønad og det er heller ingen plikt for kommunen å løse et konkret behov med omsorgstønad. Søknader om omsorgsstønad skal behandles i tråd med lovverket, og sammenlignbare saker må vurderes så likt som mulig.
For å kunne behandle en søknad, må det foreligge søknad og relevant dokumentasjon, herunder dokumentasjon på tilstanden som utløser hjelpebehovet, eks. diagnoseopplysninger, legeerklæring eller andre relevante dokumenter.
Det skal foreligge dokumentasjon på omfang dersom hjelpestønad fra NAV er innvilget. Dersom det ikke er søkt om hjelpestønad skal søker informeres om at det må søkes stønad. Bydelen har anledning til å kreve at det er søkt om hjelpestønad. Detmå dokumenteres at søknad er sendt, før søknad om omsorgsstønad behandles. Dersom det er innvilget hjelpestønad i en lav sats og behovet for hjelp/omsorg/bistand er endret, kan søker oppfordres til å søke om høyere hjelpestønad.
Kartleggingen må både omfatte omfanget av nødvendige omsorgsoppgaver gjennom døgnet og omsorgsyters fysiske og psykiske kapasitet til å yte omsorgsarbeid (som egen helse, andre omsorgsoppgaver etc). Døgnklokke bør benyttes i kartleggingen: Saksbehandling - Døgnklokke Excel. Det er ingenting i veien for at omsorgsyter selv gjør en egenkartlegging av omsorgsoppgaver gjennom døgnet. Aktuelle områder å kartlegge kan være:
Det skal gjøres en totalvurdering av hjelpebehov og hvilke hjelpetiltak som ansees som mest hensiktsmessig. Omsorgsmottaker og omsorgsyter må begge mene at omsorgen fra den private omsorgsyteren er best. Ved vurdering forutsettes det at saksbehandler viser forståelse for omsorgsmottakers ønsker og behov, og jobber med å få til en god dialog med omsorgsyter. Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med omsorgsmottaker og omsorgsyter. Dersom partene i søknadsprosessen har ulike interesser, må saksbehandler opptre profesjonelt og ta de valg som får minst negative konsekvenser for omsorgsmottaker og bydel.
For å avlaste omsorgsyter kan andre tjenester og tiltak vurderes . Andre tjenester og tiltak kan også tilbys, dersom dette anses å være det beste for omsorgsmottaker eller dersom det innebærer en bedre utnyttelse av kommunens ressurser.
Der det skal ytes tjenester til barn og unge, skal barnets beste vurderes og det skal dokumenteres hva barnet selv ønsker hvis det er mulig, hensiktsmessig og relevant. Barn mellom 7 og 18 år har medbestemmelses- og selvbestemmelsesrett ut fra alder og modenhet. Saksbehandlere bør være oppmerksom på at foreldre noen ganger kan ha en dobbeltrolle fordi de både medvirker på egne vegne og på barnas vegne. Det kan da være lurt å prøve å tydeliggjøre hvem de uttaler seg på vegne av.
Med særlig tyngende omsorgsarbeid menes det som kommunen måtte ha dekket med andre tjenester dersom arbeidet ikke ble utført av omsorgsyter (det som utgjør den offentlige hjelpeplikten). Dersom omsorgsoppgavene er av en sånn karakter at du ville tilbudt andre helse- og omsorgstjenester, vurderes de som særlig tyngende.
Når det gjelder voksne personer over 18 år, har de ikke omsorgsplikt overfor hverandre. Det skal derfor lite til, før omsorgsarbeidet ansees som særlig tyngende.
Hva gjelder barn, så vil særlig tyngende være det som overstiger normalomsorgen for barn på samme alderstrinn. Se Saksbehandling - Veileder i vurdering av normalomsorgsbegrepet - barn
Følgende vilkår må være tilstede for at arbeidet skal anses som særlig tyngende:
Med i vurderingen tas også inn andre momenter som:
Det tas ikke hensyn til økonomien til omsorgsyter eller omsorgsmottaker i vurderingen av en sønad om omsorgsstønad, men inntektstap kan være et tegn på at omsorgsarbeidet er særlig tyngende
Fordi omsorgsstønad ikke er en rettighet på lik linje med andre helse- og omsorgstjenester, er det større rom for skjønn når denne tjenesten vurderes, enn når det gjelder øvrig tjenestetilbud. Hjelpetilbudet skal utformes helhetlig ut fra den enkeltes konkrete behov og skal sees i sammenheng med eventuelle andre tjenester, samt ytelser etter trygdeloven som hjelpestønad.
Kommunen trenger vanligvis ikke å utmåle omsorgsstønad time for time. Heller ikke de timene som utgjør særlig tyngende omsorgsarbeid. Det skal imidlertid legges vekt på hvor tyngende og omfattende omsorgsarbeidet er ved utmålingen.
Noe omsorgsarbeid vil være så tyngende at omsorgsarbeidet bør beregnes time for time, særlig der man ikke har mulighet til å utføre andre ting samtidig. Oppgaver knyttet til tilstedeværelse og tilsyn beregnes ut i fra det bydelen anser som rimelig å kompensere for. En rettesnor kan være å se på oppgavene som for ansatte i beredskap/hvilende arbeid.
«Kommunen kan gjøre vurderingen av om omsorgsstønad skal tildeles, og i hvilket omfang, innenfor rammene av sitt frie skjønn. Særlig sentralt ved skjønnsutøvelsen er at resultatet av vurderingen ikke skal være åpenbart urimelig, at det ikke kan tas utenforliggende hensyn og at eventuell forskjellsbehandling innenfor kommunen skal være saklig begrunnet» (Helsedirektoratet, 2022)
Forutsatt at hjelpestønad fra NAV og omsorgstønad er gitt for samme formål så skal de samordnes. Bakgrunnen for dette er at både omsorgsstønad og hjelpestønad er økonomisk ytelser/kompensasjon knyttet til privat tilsyn og pleie. Det er i rundskrivet nevnt at det ikke bør skje fradrag med mindre hjelpestønad og omsorgsstønad til sammen overstiger det som er rimelig å godtgjøre for omsorgsarbeidet. Det er ikke åpnet for avkortning i andre kommunale tjenester som avlastning eller brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Søknad om omsorgsstønad kan behandles selv om søknad om hjelpestønad ikke er avgjort. Husk at søker må få informasjon om at vedtaket kan justerers når avgjørelsen om hjelpestønad foreligger.
Estimerte timer ved ulike hjelpestønadsatser knyttet til privat tilsyn og pleie:
Det kan settes vilkår for omsorgsstønaden, at den vil opphøre ved varig eller midlertidig, helt eller delvis opphør av omsorgsarbeidet, slik som flytting, reising, institusjonsopphold etc. Det utbetales ikke omsorgsstønad ved opphold i utlandet.
Omsorgsstønad er ikke lønn for hver time utført omsorgsarbeid, og heller ikke en erstatning for ordinær arbeidsinntekt. Omsorgsstønad er skattepliktig og pensjonsgivende inntekt, men gir ikke rett til feriepenger eller sykepenger i de første 16 kalenderdagene. Hjelpestønad er skattefritt.
Bydelen er faglig ansvarlig for at omsorgsmottaker mottar tjenester tilpasset sine individuelle behov. Det innebærer å fatte riktig vedtak og følge opp tilbud til den enkelte omsorgsmottaker, herunder kontrollere at tjenestene som gis er forsvarlige og til beste for omsorgsmottaker. Omsorgsstønadssaker må derfor følges opp. Det er ikke bare omsorgsmottakers situasjon som må ivaretas. Oppfølgingen må også bidra til at behov hos omsorgsyter blir fanget opp.
Eksempel på slik oppfølging kan være:
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester §3-1 og §3-6
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Lov om barn og foreldre §31
Helse og omsorgsdepartementet, 1998: Rundskriv I-42/98
Helsedirektoratet, 2022: Informasjon om tolkning av rundskriv I-42/98 av 31.10.22
Statsforvalter i Oslo og Viken, 2024: Kommunens saksbehandling av omsorgsstønadsaker (brev av 7.5.2024).