Smittevern - Bruk av tvang v. 1.3

Hensikten med rutinen

Sikre riktig oppgave- og ansvarsfordeling ved bruk av tvang etter smittevernloven.

Hvem gjelder rutinen for

Saksbehandlende bydelsoverlege med samarbeidspartnere som fatter vedtak etter SMLV §5-8 (hastevedtak), jfr.§5-2 og/eller 5-3.

Ansvarsfordeling

Avdeling Samfunnsmedisin har ansvar for revidering av rutinen.


 

Bakgrunn

  • Ulike smitteverntiltak reguleres av smittevernloven. Når det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført, skal pasienten og nærkontakter samarbeide om de anbefalinger som gis av lege.

  • Dersom en smittet person eller nærkontakter motsetter seg de rådene som gis, kan det etter smittevernloven vurderes om det er indikasjon for et vedtak om tvungen undersøkelse for å finne ut om man er smittet etter §5-2 eller tvungen isolering der smitten er påvist etter §5-3. Tvangsvedtakene må oppheves straks når det ikke er lenger er behov for å bruke tvang.

  • Dette er kun aktuelt når frivillighet ikke fører frem, og når tvangen kan gjennomføres uten fare.  Pasientens fysiske motstand kan ikke være større enn at det er mulig å gjennomføre tvangstiltaket på sykehuset. For å oppnå frivillighet bør man gå i dialog med personen og eventuelt de nærmeste pårørende eller andre ressurser rundt pasienten. Tolk må brukes ved behov.

  • Gjennomføringen av tvangstiltakene må tilpasses den enkeltes individuelle behov, og tiltakene må stå i et rimelig forhold til den konkrete smitterisikoen og hvor alvorlig det å bli smittet og å bli syk vil være for andre personer.  

  • Barneverns- og helsenemnda i Oslo og omegn er smittevernnemnd for hele landet. De behandler slike saker, og fatter vedtak hvis de mener det er nødvendig. Kommuneoverlege/bydelsoverlege må legge frem saken med en skriftlig henvendelse der man beskriver saken og hvilke tvangstiltak man ønsker å gjennomføre. Man må deretter avvente smittevernnemdas beslutning før man går videre.

  • Ved akutt behov for vedtak kan kommuneoverlege/bydelsoverlege fatte hastevedtak etter §5-8 både for undersøkelse §5-2 eller isolering §5-3. Dette må gjøres sammen med infeksjonsmedisinsk overlege ved pasientens sykehus, når begge er enige om at det må brukes hastevedtak og tvang etter smittevernloven. Hastevedtak er bare gyldig i maksimalt 7 dager, og skal vurderes av smittevernnemda innen 7 dager.

  • Kopi av hastevedtakene må sendes smittevernnemda til vurdering.

 

Bruk av tvang

Bydelsoverlege/samfunnsmedisinsk beredskapsvakt 

 
  • Vurdere om oppfølgingen av smitte kan gjøres frivillig eller om det må vurderes tvang etter smittevernloven.

  • Ved indikasjon for tvang må man kontakte smittevernnemda ved Barneverns- og helsenemnda i Oslo og omegn, og send en skriftlig henvendelse med beskrivelse av saken og hvilke tvangstiltak som man ønsker å sette inn.

  • Dersom saken ikke kan vente på vanlig saksbehandling vurder grunnlag for hastevedtak etter smittevernloven § 5-8, jfr. § 5- 2 eller § 5- 3 ​​​​​​​​​​ 
    • § 5-2 Tvungen legeundersøkelse – innleggelse til undersøkelse og kortvarig isolering.
    • § 5-3 Tvungen isolering i sykehus.
    • Kopi av vedtaket til smittevernnemda som skal vurdere saken innen 7 dager.
    • Gyldig frem til vurderingen hos smittevernnemda, men maksimalt 7 dager.
    • Se egen mal for hastevedtak om tvangsundersøkelse etter smittevernloven §5-2.
    • Se egen mal for hastevedtak om tvangsisolering etter smittevernloven §5-3.
    • Hastevedtaket signeres av bydelsoverlege, kommuneoverlege eller samfunnsmedisinsk beredskapsvakt og sammen med infeksjonsmedisiner ved aktuelt sykehus.   
    • Hastevedtak om testing kan gjennomføres ved Allmennlegevakten på vegne av sykehuset dersom infeksjonsoverlege er enig.
  • Pasienten sin oppholdsadresse definerer hvilket sektorsykehus tvungen undersøkelse eller isoleringen skal gjennomføres på.  

  • Bydelsoverlege, kommuneoverlege eller samfunnsmedisinsk beredskapsvakt kontakter vakthavende infeksjonsmedisinske overlege ved pasientens sitt sykehus for å drøfte om de begge mener det er indikasjon for bruk av tvang og evt. om det også er indikasjon for å fatte et hastevedtak om tvang etter SMLV Kap. 5. 

  • Bydelsoverlege/samfunnsmedisinsk beredskapsvakt arkiverer vedtak i eget journalsystem. 

  • Det dokumenteres også ev. i Pasinfo Smittesporing at vedtak er fattet, dersom kasus allerede er lagt inn.

Ansvarsfordeling sykehus/kommune

  • De regionale helseforetakene er forpliktet til å ta imot personer for tvungen isolering jf. smittevernloven § 7-3 og kapittel 5.

  • Smittevernloven § 5-2 beskriver tvungen legeundersøkelse og kortvarig isolering i sykehus. Bestemmelsen kommer kun til anvendelse når alle rimelige muligheter for frivillig medvirkning har vært prøvd, jf. frivillighetsprinsippet i første ledd.

  • Smittevernloven § 5-3 beskriver tvungen isolering i sykehus.

  • Det er et hovedkrav at vedtak om etablering av tvungen isolering i sykehus ikke treffes før man har prøvd eller overveiet muligheten av å gi den smittede et tilfredsstillende behandlings- og omsorgstilbud eller annet smitteforebyggende tilbud på frivillig grunnlag.

  • Her gjelder også frivillighetsprinsippet i bestemmelsens første ledd og smittevernloven § 7-1 første ledd.

  • Ansvar for slike alternative tilbud vil ligge på kommunen og de regionale helseforetakene avhengig av type tiltak, jf. lovens oppgavefordeling i smittevernloven kapittel 7.

Andre momenter  

 
  • Når vedtak er fattet må pasienten informeres om vedtaket og retten til å klage  

  • I utgangspunktet ønsker man at pasienten reiser frivillig til sykehuset eller legevakt. Dersom dette ikke er mulig å gjennomføre, må man kontakte politiet for bistand

  • Dersom man ikke finner og ikke får kontakt med pasienten etter at vedtaket er fattet, meldes dette til politiet og legevakten

  • Dokumentasjon: Ordinær journalføringsplikt er gjeldende for tvangsvedtak. 


Link til maler for hastevedtak §5-8 for både §5-2 og §5-3

 

 

Lovverk

Smittevernloven/kapittel 5/Plikter for smittede personer/tvangstiltak