Gerica Skanning av dokumenter v. 1.4

Hensikten med rutinen

Sikre at brukeropplysninger som kommer i brevpost blir tilgjengliggjort i Gerica 

Sikre at diverse kartlegginger som gjøres på papir blir tilgjengliggjort i Gerica

Hvem gjelder rutinen for

Ansatte som gjenomfører kartlegging i institusjoner som bruker skanning

Ansatte som håndterer brevpost i institusjoner som bruker skanning

Ansatte som yter helsehjelp

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef har ansvar for at rutinen er kjent og utpeke ansatte som skal skanne til Gerica

Ansatte med ansvar for skanning må følge rutinen og Gerica - Skanning av dokumenter i Gerica - Brukerveileder

Alle ansatte må kjenne til skannede dokumenter

Utførelse av rutine

Ansatte som håndterer brevpost åpner og sorterer dokumenter til skanning. Dokumenter skannes inn daglig og knyttes fortløpende til riktig journal. 

Eksempler på dokumenter som skal skannes

  • Diverse kartlegginger (eks. demensutredning, klokketest, figurtegning osv.)
  • Skjema for utdeling av legemidler
  • Insulin- og blodsukkerskjema
  • Røntgensvar
  • Svar på henvisning
  • Brev som omhandler pasientbehandling
  • Fullmakter

Dokumenter som er skannet inn i Gerica må i tillegg oppbevares i tre måneder, og makuleres etter det.

Eksempler på dokumenter som ikke skal skannes

  • Løpende journaler skrevet på papir (jfr. beredskapsrutine)
  • Labsvar
  • Klager og avvik som saksbehandles i ACOS
  • Journalnotat fra Legevakt

Navning av skannede dokumenter

Navnet på dokumentet skal gjenspeile innhold og skal merkes med dato for når dokumentet er mottatt. For at det skal være lettere å finne riktig dokument må det brukes samme tekst på likelydende dokumenter.

Eksempler:

  • Svar på henvisning
  • Vergefullmakt
  • Insulin- og blodsukkerskjema mai 2023
  • Brev mottatt fra xxxxxxx angående xxxxxx den xx.xx

Skannede dokumenter skal ikke hete "Skannet dokument...", "Opphold helsehus" osv.

Finne skannede dokumenter

Skannede dokumenter legger seg som journaltype 200 og datoen de ble opprettet/skannet. 

Utstyr 

QR-kode

Ved oppstart av skanning mottar institusjonen unik QR-kode som skal brukes på alle dokumenter. QR-koden endres ikke. Dersom koden mistes kan institsjonen få ny utskrift ved å henvende seg til brukerstøtte Gerica via Kompass skjema "Kontaktskjema SYE".

Skanner (multifunksjonsmaskin)

Multifunksjonsmaskin må være godkjent for sikker skann til Gerica og skal bestilles gjennom godkjent anskaffelse via IKT brukerstøtte i Kompass skjema "Generell forespørsel". I tillegg må det bestilles oppsett av sikker skann.