Smittevern - Tekstilhåndtering i eget vaskeri  og transport av tekstiler v. 1.1

Hensikten med rutinen

Å beskytte rene tekstiler mot forurensning, samt forebygge smittespredning fra brukte tekstiler.

Hvem gjelder rutinen for

Prosedyren gjelder for alle sykehjem og helsehus i Oslo kommune som har egne vaskerier.

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef har ansvar for at det foreligger rutiner for tekstilhåndtering i eget vaskeri og transport av tekstiler. Institusjonssjef skal påse at det er tilgang på nødvendig utstyr og plass for å etterleve prosedyren.

Avdelingsleder med ansvar for vaskeri har ansvar for å gjøre rutinene kjent for medarbeiderne i vaskeriet, og påse at rutinene følges.

Avdelingsleder med ansvar for sengepost har ansvar for at sine medarbeidere etterlever rutine for tekstilhåndtering i avdeling, slik at vaskeriet får utført sine oppgaver på en forsvarlig måte.

Medarbeider har ansvar for å gjøre seg kjent med og følge rutinen for tekstilhåndtering.

Utførelse av rutine

Generelle prinsipper:

  • Mindre vaskerienheter i sykehjem er underlagt de samme retningslinjer i forhold til smittevern som større sentralvaskerier
  • Ved mottak av urent tøy kan det bli en massiv konsentrasjon av smittestoffer, og mottaket bør derfor skilles fysisk fra den øvrige delen av vaskeriet
  • Mottakerdelen bør om mulig være undertrykksventilert
  • Vaskerienheter som ikke har sluse eller bygningsmessig skille mellom uren og ren side, må sikre at medarbeidere er ekstra påpasselig vedrørende arbeidsrekkefølge, bekledning og håndhygiene
  • Korrekt håndtering av smittetøy, er svært viktig for å forhindre smittespredning. Vask på 85oC desinfiserer tøyet, og derved drepes de aller fleste smittestoffene
  • Personales arbeidstøy skal ikke blandes med urent institusjonstøy eller beboer/pasienttøy, men vaskes separat

Uren side i vaskeriet:

Mottak av urene tekstiler og sortering skjer på denne siden.

Det må være håndvask, hånddesinfeksjonsmidler og beskyttelsesutstyr på denne siden. Personalet må kjenne til hvilket beskyttelesesutstyr de skal benytte og hvordan de korrekt tar utstyret av.

Det bør være godkjente desinfeksjonsmidler tilgjengelig, og personalet må kjenne til bruken av disse.

Urene traller vaskes på denne siden.

 

Ren side i vaskeriet:

Her håndteres rene, nyvaskede tekstiler, reperasjon mm.

Rene traller kan oppbevares her.

Det må være minimum hånddesinfeksjonsmidler på denne siden. 

 

Fremgangsmåte:

Rene tekstiler

  • Personale som arbeider på ren side skal hver dag ha nytt, rent arbeidstøy. Arbeidstøyet skal skiftes om det blir tilsølt
  • Håndhygiene skal utføres før man håndterer rent tøy
  • Personale som har arbeidet på uren side eller har utført urene arbeidsoppgaver, må utføre håndhygiene nøye og skifte til rent arbeidstøy før man håndterer rent tøy (dersom det ikke har vært brukt beskyttelsesfrakk ved urent arbeid)
  • Personale med symptomer på smitteførende infeksjon bør ikke håndtere rent tøy
  • Traller og annet utstyr som brukes på ren side skal kun brukes til rent tøy
  • Rent tøy må ikke komme i kontakt med urent tøy eller gulvet. Havner tekstilene ved et uhell på gulvet, skal de vaskes på nytt
  • Pasientenes private tøy og tøy som er vasket på lavere temperatur enn anbefalt, skal holdes adskilt fra institusjonens tekstiler

Urene tekstiler

  • Personale som arbeider på uren side skal bruke beskyttelsesfrakk med lange ermer og hansker. Personale bør i tillegg bruke munnbind ved fare for sprut av smitteførende materiale og egne sko som kun brukes på uren side
  • Urent tøy sorteres over i egne traller. Trallene skal kun brukes på uren side
  • Tøyet sorteres etter hvorvidt det er institusjonens tekstiler eller pasientenes private tøy, og hvorvidt det tåler kokevask (85 °C) eller ikke, og etter farge
  • Arbeidstøy skal vaskes seperat, og ikke sammen med institusjonens øvrige tekstiler eller beboer/pasienttøy
  • Etter bruk tas hansker av, håndhygiene utføres før munnbind forsiktig av og kastes. Beskyttelsesfrakken skal vaskes på 85 °C, evt brukes èngangsfrakk
  • Hendene må vaskes eller desinfiseres grundig før man forlater uren side

Smittetøy

  • Ved håndtering av smittetøy skal man bruke beskyttelsesfrakk med lange ermer samt hansker. Bruk evt munnbind og vernebriller/visir ved fare for sprut av smitteførende materiale
  • Smittetøy skal ikke komme i kontakt med annet tøy, og skal vaskes separat til slutt
  • Krav til desinfeksjon av tøy er 85 °C i 10 minutter
  • Privat tøy som ikke kan vaskes på 85 °C, skal vaskes og tørkes separat og deretter legges direkte i en ren pose uten å være i kontakt med andre tekstiler. Vaskemaskinen kjøres på koketemperatur for desinfeksjon av maskinen
  • Engangs beskyttelsesutstyr (hansker, munnbind o.l.) skal kastes etter bruk som restavfall. Evt som smitteavfall dersom det er tilsølt med smitteførende materiale
  • Beskyttelsesfrakken skal vaskes som smittetøy, evt brukes èngangsfrakk

Personaltøy

  • Personaltøy leveres til vask i egne sekker
  • Dette må ikke blandes med institusjonens øvrige urene tøy, men vaskes separat
  • Flere vaskerier “sorterer” personaltøyet, da de opplever at gjenstander blir gjenglemt i lommene, noe som kan ødelegge både tøy og maskiner. Hvis gjenglemte gjenstander oppdages, bør dette rapporteres som avvik ifølge institusjonens rutiner for avvik
  • Beskyttelsesfrakk må brukes som ved sortering av urent tøy
  • Vasketemperaturen skal være på 85 °C, som skal holdes i 10 min

 

Transport av tøy til og fra avdeling og vaskeri

Rent tøy

Vogn som transporterer rent tøy til avdelingen skal være vasket og tillukket før bruk. Tralle/vogn med rent tøy skal være tildekket frem til tekstilene er på plass i riktig rom i avdelinge. De som triller vognene ut på avdelingene skal ha rene hender.

 

Urent tøy

  • Sekkene må tåle transport. Plastsekker må være solide, f.eks. 60 my. Nylon og tekstilsekker av tettvevd materiale
  • Sekkene lukkes tett før transport, snøres igjen med metalltråd eller plaststreng, ca. 10 cm fra øvre kant
  • Traller til transport av skittentøy rengjøres daglig. Personale som transporterer skittentøy skal skifte arbeidstøy (dersom det ikke har vært brukt beskyttelsesfrakk)
  • Utføre håndhygiene før neste rene arbeidsoperasjon

 

Tøysjakter 

  • Tøysjakter bør være tilknyttet lagerrom for urent tøy
  • Sjaktene og underliggende oppsamlingsrom skal ha undertrykk
  • Sjakten må ikke være slik konstruert at det skapes overtrykk i nedkastrøret under sekker som sendes ned (stempeleffekt)
  • Lukene til nedkastrør og dør til oppsamlingsrom skal være lufttette, og skal ikke kunne åpnes mer enn ett sted samtidig
  • Sjaktene bør være metallforet, og de skal rengjøres én gang pr. år
  • Oppsamlingsrom under sjakt bør ha sluse med håndvask og skal rengjøres én gang pr. dag
  • Oppsamlingsrom bør ligge mot yttervegg og ha lasterampe rett utenfor

Ekstern transport 

Ekstern transport vil være aktuelt for institusjoner som ikke har eget vaskeri eller hvor eget vaskeri ligger langt unna. Prosedyre for renhold av lasterom skal etterspørres. 

 

Referanser

Veileder i basale smittevernrutiner, Sengetøy og tekstiler. FHI 2022

Norske vaskeriers kvalitetstilsyn. Bransjestandard – Smittevern for vaskerier som behandler tekstiler i helseinstitusjoner. 2021

Norske vaskeriers kvalitetstilsyn. Hygienekrav for vaskerier som behandler næringsmiddeltøy 2015

Eksempler på avvik fra rutine

Manglende kunnskap, kompetanse eller etterlevelse av rutinen. Manglende utstyr.