Sikre brukerne nødvendig tannbehandling og ivaretakelse av daglig munnhygiene. Sikre at alle brukere som har vedtak om hjemmesykepleie får informasjon om sine rettigheter i forhold til tannbehandling.
Hvem gjelder rutinen for
Bydelenes helse- og omsorgstjeneste og Helseetaten – Tannhelsetjenesten
Generelt om målgruppen
Brukere som har vedtak om helsetjenester i hjemme etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6 bokstav a, har rett til nødvendig hjelp fra den offentlige tannhelsetjenesten, dersom tjenesten de mottar er å anse som hjemmesykepleie.
Videre må hjemmesykepleie gis minst én gang i uken, og ha vart eller er ment å vare, i tre måneder eller mer. (Dette gjelder fra første dag dersom tjenesten er ment å vare i minst tre måneder).
Hvis hjemmesykepleien gis med velferdsteknologi, for eksempel med en elektronisk medisindispenser, er regelmessighetskravet oppfylt når man vurderer at pasienten ville ha fått besøk av en ansatt i hjemmetjenesten minst én gang i uken hvis man hadde gitt tjenester på den tradisjonelle måten.
Hjemmesykepleie og psykisk helsearbeid er helsetjenester hjemmet.
Tilbudet gjelder kun for helsetjenester i hjemmet og ikke
personlig assistanse og praktisk bistand
andre tjenester i hjemmet
Ordningen er frivillig. Brukere som ønsker å fortsette hos sin private tannlege må betale for behandlingen selv, og evnt HELFO-refusjon bortfaller. Brukeren mister retten til fri tannbehandling når hen ikke lenger mottar helsetjenester i hjemmet.
Ansvarsfordeling i samarbeidsavtalen
Bydelens ansvar:
Helse– og omsorgstjenesten informerer nye brukere om Tannhelsetjenestens tilbud og innhenter informert samtykke fra dem som ønsker å benytte tilbudet. Tilbudsskjemaet forklares.
Helse – og omsorgstjenesten sender tilbake ferdig utfylt tilbudsskjema til den lokale tannklinikken, for brukere som ønsker å benytte seg av tilbudet. Brukerens svar JA/NEI journalføres i Gerica hos helse – og omsorgstjenesten
Brukere som ikke klarer daglig renhold av tenner og munn selv, skal få tilbud om hjelp. Det er nødvendig å utarbeide prosedyrer/rutiner for daglig munnstell. Utarbeidelse og oppbevaring av prosedyrer/rutiner tilpasses det enkelte sted.
Ansatte i helse- og omsorgstjenesten skal gjennomføre en e-læring om munnstell.
Helseetatens – Tannhelsetjenestens ansvar:
Samarbeidsmøter mellom bydelens helse- og omsorgstjeneste og tannhelsetjenesten minimum en gang per år. Tannhelsetjenesten har ansvaret for å innkalle til møtene og skrive referat.
Nye brukere av helsetjenester i hjemmet som ønsker å benytte seg av tilbudet, skal få time hos Tannhelsetjenesten innen rimelig tid.
Tannhelsetjenesten skal gi opplæring i munnstell til ansatte i helse – og omsorgstjenesten.
Ferdig utfylt tilbudsskjema registreres i Opus pasient journalsystem.