Brukerveiledningen beskriver arbeidsprosesser rundt brukervalg i hjemmetjenesten. Det presiseres at brukerveiledningen gjelder uavhengig av hvem som leverer hjemmetjenesten.
Grunnlaget for brukerveilederen er:
Det er Velferdsetaten v/Kontraktsoppfølgingsseksjonen som har ansvar for kontraktsoppfølging av private leverandører på systemnivå. Bydelene har ansvar for å påse at tjenestene som ytes samsvarer med tjenestemottakers vedtak.
Bydelene skal sørge for at:
Det ikke foretas noen etterregistrering hos brukere som har valgt leverandør før 01.06.2024. For eksisterende brukere skal valget registreres ved revurdering av vedtak eller når bruker ønsker å bytte leverandør.
I brukerveiledningen brukes begrepet:

Som en del av saksbehandlingen skal forvalter:
I situasjoner hvor bydel ikke rekker å foreta en arbeidsplasskartlegging, for eksempel når bruker kommer uventet og raskt hjem fra sykehus, må leverandøren utføre tjenesten til bruker selv om ikke alle hjelpemidler er på plass i hjemmet
Forvalter kan da fatte to vedtak, ett som gjelder før hjelpemidler er på plass og ett annet vedtak for når hjelpemidlene er på plass. Leverandøren har i disse situasjoner selv ansvar for å foreta en arbeidsplasskartlegging for å sikre de ansattes arbeidsmiljø før hjelpemidlene er på plass.
Vedtaket er også bestillingen til leverandøren og skal inneholde:

Riktig leverandør hentes inn fra Gruppe 5: Utførere:

Nivået til de private leverandørene er registrert under nivå 1.17.1 – Hjemmetjenester.
Det er Nivå 4 som skal settes inn på tjenestene, for eksempel 1.17.1.3 (2care hjemmetjenester), både på tjenesten praktisk bistand og hjemmesykepleietjenestene.
Hjemmesykepleie
Brukere vil ofte ha behov for at tjenesten iverksettes umiddelbart. Bydel skal varsle valgt Leverandør gjennom Pasientovergang i ELISE så raskt som mulig etter at bruker har gjort sitt valg, og senest kl. 14.00 virkedagen før tjenesten skal igangsettes. Leverandør skal starte opp tjenesten så raskt som mulig og i henhold til krav om forsvarlighet. Det samme gjelder varsel om utvidelse av vedtaket på eksisterende brukere.
Ved behov for raskere igangsetting, skal Bydel varsle Leverandør via telefon, senest kl. 15.30 på hverdager (mandag-fredag). Leverandør plikter i slike tilfeller å iverksette tjenesten senest 2 timer etter at varsel er gitt, og skal umiddelbart ta kontakt med bruker og avtale besøk. Bydel skal registrere muntlig varsel i tidslinjen i den aktive Pasientovergangen.
Praktisk bistand
Bydel skal varsle valgt Leverandør ved opprettelse av Henvendelse i ELISE så raskt som mulig etter at bruker har gjort sitt valg. Leverandør skal kontakte bruker og avtale førstegangsbesøk og tidspunkt for oppstart av tjenesten. Tjenesten skal iverksettes senest innen 2 uker fra bydel varsler leverandør om brukers valg.
Det kan av og til være aktuelt å starte en tjeneste før søknaden er ferdig saksbehandlet. Når bydelen i ettertid oppretter og/eller innvilger saken, vil det, når saken lagres, komme opp et spørsmål om tjenesten som er startet skal knyttes til saken, velg JA!
NB! for at fra dato skal bli riktig i vedtaket, må vedtak gyldig dato være lik tildelt dato på tjenesten.
Brukerne kan når som helst velge en annen leverandør skriftlig eller muntlig uten å måtte oppgi grunn for byttet.
Melding om bytte av leverandør registreres av bydelen i Saksbehandlerjournal. På brukerens aktive tjeneste, på fanen Brukervalg, registrer følgende:
På den nye kopierte tjenesten settes:

Lagre (kopiert) tjenesten, svar Ja på følgende spørsmål som kommer opp:

Til slutt settes riktig avsluttet dato inn på aktiv tjeneste (den tiende dagen fra og med oppsigelsesdato) med avslutningsårsak Bytte av leverandør. Når tjenesten lagres svar Ja på spørsmålet som kommer opp (for å avslutte tiltak og tidsangivelser på den tjenesten som avsluttes)

NB! Tjenestene skal ha ikke-overlappende datoer.
Sakskortet vil nå inneholde både "gammel" og "ny" tjeneste.

NB! I tjenestebildet vil tiltakene til "gammel" leverandør vises både under nye og gammel tjeneste. Tiltakene vil ha samme slutt dato som "gammel" tjeneste.
Ved bytte mellom leverandør av hjemmesykepleie (dag, kveld, natt, stasjonær) benyttes Pasientovergang i ELISE beskrevet lenger ned.
Ved bytte mellom leverandører av praktisk bistand benyttes Henvendelse i ELISE beskrevet lenger ned.
Sende brev til bruker som bekrefter leverandørskiftet fra Gerica.
Saksbehandler oppretter Pasientovergang til arbeidsteam "LEVERANDØR Mottaksteam", og velger i feltet "Overgang fra" "Hjem - med tjenester". I feltet "Forespeilet tjeneste/plasstype" velges "Hjemmesykepleie - bytte av leverandør" evt. Hjemmesykepleie natt/stasjonær - bytte av leverandør.
Hvis tjenesten allerede gis av en annen privat leverandør, legges denne leverandørens arbeidsteam inn i feltet for "Ansvarlig team hjemmesykepleie". Hvis saksbehandler er usikker på hvilke arbeidsteam innbygger er tilknyttet, finnes denne informasjonen under fanen "Team og tjenester" på innbygger. Eventuelt kan leverandørens mottaksteam legges inn (LEVERANDØR Mottaksteam).
Oppretter oppgave til leverandør som skal avsluttes med informasjon om oppsigelse. Dato for opprettelse av oppgave og hvem som oppretter den loggføres automatisk. Ved oppsigelse av kommunal leverandør kan saksbehandler vurdere behovet for dette.
Sende brev til bruker som bekrefter leverandørskiftet fra Gerica.
Saksbehandler oppretter Henvendelse til LEVERANDØR Mottaksteam til ny leverandør, og velger til tjeneste "Praktisk bistand - bytte av leverandør". Saksbehandler legger inn nåværende praktisk bistand-team, evt. mottaksteamet til nåværende leverandør (LEVERANDØR Mottaksteam), i "Henvendelse fra"-feltet. Ønsket oppstart settes til dato for når tjenesten planlegges overført.
Sender oppgave til nåværende leverandør som skal avsluttes med informasjon om oppsigelsen ved å sette LEVERANDØR Mottaksteam i feltet for Arbeidsteam. Dato for opprettelse av oppgave og hvem som oppretter den loggføres automatisk.
Sende brev til bruker som bekrefter leverandørskiftet fra Gerica.
Bydelene bør respondere på leverandørenes revurderingsjournaler uten ugrunnet opphold. Dersom saksbehandler er fraværende må det være en annen kontaktperson tilgjengelig som leverandørene kan kontakte for å sikre at bruker får forsvarlige tjenester i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven. Jf. kontraktens pkt. 8.12, hvor det fremgår at «Leverandør plikter å samarbeide med Bydel og andre private og offentlige instanser for å sikre bruker et best mulig tjenestetilbud. Samarbeidsplikten omfatter både opprettelse av ny kontakt og videreføring av etablert kontakt med relevante deler av hjelpeapparatet».
Private tjeneste leverandørens skal vurdere nøye eventuelle konsekvenser av å starte tjenesten før det foreligger tilbakemelding fra bydel. Bydel bør prioritere å svare ut revurderinger fordi det utløser betaling, og etterstrebe å besvare neste virkedag. Hvis bydelen drøyer med å svare på en revurdering, må bydelen uansett betale for utført tjeneste, frem til det er tatt stilling til henvendelsen om revurdering.
Revurdering av vedtak i oppsigelsestiden må håndteres på en bestemt måte, vær nøye med å følge rutinen som beskrives under steg for steg.
Når det er aktuelt med en revurdering, sjekk alltid om dette er en bruker som har valgt en annen leverandør ved først å åpne sakskortet. Hvis saken har flere tjenester knyttet til seg, og en av dem ikke har startet enda, må følgende rutine følges:

Steg 1:
marker tjenesten som ikke har startet enda (den nyeste tjenesten)
trykk på ikonet
|
svar Ja på spørsmålet som kommer, NB! det er ikke tjenesten som slettes, men koblingen mellom saken og tjeneste

marker og åpne (dobbeltklikke) den tjenesten som er aktiv per dato:

fjern avsluttetdato og avsluttet årsak

lagre tjenesten
lagre saken
Steg 2:
revurder saken på vanlig måte.
før saken lagres, må tjenesten til den nye leverandøren limes inn.

marker tjenesten som starter fram i tid og dobbeltklikk eller marker og lim inn tjenesten i saken
marker og åpne tjenesten som er revurdert (den med høyeste Id):

sett inn avsluttetdato (dagen før den nye leverandøren skal overta) og avsluttetårsak 16; Bytte av leverandør
lagre tjenesten og svar Ja på spørsmålet som kommer opp:

NB! ofte vises tjenestene dobbelt i denne fasen, dette er bare en visningsfeil.
lagre saken
Tjenestene til brukeren ser nå slik ut:

Den nye saken ser slik ut:

Leverandøren skal varsle bydel ved:
Leverandøren skal dokumentere avbestillingene i journal og opprette OL_beskjedjournal til bydel, hvor det henvises til hvilken journal dette er dokumentert i. Bydelen varsler andre samarbeidspartnere.
Leverandøren er pliktig til å varsle bydelen umiddelbart ved bekymringsmelding. Når leverandøren mottar bekymringsmeldinger, dokumenteres det i OL- fagjournal, og det opprettes en OL-Beskjedjournal til bydel med henvisning til fagjournalen.
Fakturering skal være basert på bestemmelsene i kontraktsbestemmelsen 2024. Rammeavtalen om kjøp og salg av hjemmesykepleie og praktisk bistand. Leverandørens faktura skal spesifiseres og dokumenteres slik at det kan kontrolleres av bydel. Fakturagrunnlag sendes i Websak og fakturaen sendes via Elektronisk handels faktura (EHF).
Hvis behovet for tjeneste opphører, skal leverandør straks avslutte tjenesten, tiltak og tidsplan til bruker, og dokumentere det i Gerica. Leverandøren varsler bydelen i OL-Beskjedjournal,, og oppretter en tverrfaglig samarbeidsjournal som beskriver situasjonen (type sluttnotat).
Bydelen har ansvar for å kjøre brukerrutinen i brukerkortet ved dødsfall og ved flyttinger ut av kommunen. NB! Husk å avslutte aktive medisiner.