Denne rutinen er for deg som skal henvise innbygger med behov om innendørs trygghetsalarm, og for deg som skal fatte vedtak.
Ansvarlig: Bydeler
| 
 Slik søker innbyggere og pårørende  | 
| 
 Innbyggere og pårørende kan søke om innendørs trygghetsalarm. De kan søke digitalt, sende skjema i posten eller ringe bydelen. 
  | 
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 2: Motta og behandle søknad om innendørs trygghetsalarm
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 3: Vurdere innbyggers behov for innendørs trygghetsalarm
Ansvarlig: Bydeler
Denne rutinen er for deg som skal kartlegge innbyggers behov og vurdere om innendørs trygghetsalarm er rett tiltak for innbygger, og for deg som skal bestille utstyr
► Steg 1: Avtale kartleggingsbeøsk hos innbygger
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 2: Kartlegge innbyggers behov og egnethet
Ansvarlig: Bydeler
Før innbygger kan få innvilget tjenesten innendørs trygghetsalarm, bør det gjøres en behovskartlegging.
Behovskartlegging skal sikre at innendørs trygghetsalarm er hensiktsmessig og nødvendig. Den som utfører kartleggingen har dialog med bruker og eventuelle pårørende.
Vurdering av samtykkekompetanse (Gyldig).
Vurderings- og kartleggingsskjema - voksne (Gyldig)  for vurdering av innbyggers behov for helse- og omsorgstjenester.| 
 Under kartleggingssamtalen skal det avklares, og informeres om: 
  | 
► Steg 3: Dokumentere resultat av kartleggingen og fatt vedtak
Ansvarlig: Bydeler
| 
 Skjema og brukerveiledere 
 OK_Trygghetsalarm/trygghetspakke _etablering og kartlegging  | 
► Steg 4: Bestille trygghetsalarm
Ansvarlig: Bydeler
Fremgangsmåte fletting av etableringsskjema: Gerica - Trygghetspakker - saksbehandling, egenbetaling og fakturakontroll - Brukerveileder
Ansvarlig: Alarmsentral
| 
 Bestille trygghetsalarm ved hasteoppdrag Ansvar: Bydeler I tilfeller hvor innbygger har behov for å få en tjeneste etablert raskt (for eksempel at de skrives ut fra sykehus) skal følgende rutine følges: 
  | 
Denne rutinen er for deg som skal starte opp tjenesten og følge opp innbygger i oppstartsperioden.
► Steg 1: Utlevering av utstyr og opplæring til innbygger og eventuelt pårørende
Før installasjon:
Alarmsentralen kontakter tjenestemottaker for å avtale utlevering av utstyr og hører om ekstra nøkler og/eller nøkkelkode er på plass.
Lykkes alarmsentralen ikke med å få kontakt etter maks tre forsøk, formidles dette til bydel via 135 OL-beskjedjournal.
I de tilfeller der alarmsentral ikke får tak i tjenestemottaker, skal bydel følge opp saken videre.
Ansvarlig: Bydeler
Utlevering av utstyr:
Ansvarlig: Alarmsentral
Medarbeider fra alarmsentral:
| 
 Brukerveiledere  | 
► Steg 2: Følge opp tjenestemottaker i en oppstartsperiode
Ansvarlig: Bydeler
Denne rutinen er for deg som skal følge opp tjenestemottaker, med innendørs trygghetsalarm, etter oppstartsperioden.
Ansvarlig: Bydeler
Bydelene er ansvarlige for å følge opp at tjenesten virker etter sin hensikt, også når tjenestemottaker ikke har andre tjenester enn innendørs trygghetsalarm.
Alarmsentralen fungerer som en uttrykningstjeneste og mottar alarmer fra trygghetsalarm.
Alarmsentralen:
Ansvarlig: Bydeler
Blir alarmsentralen informert om ny bostedsadresse først skal de sende OL-beskjed til bydel. Ved ny bostedsadresse skal alarmsentralen teste utstyret igjen.
Ansvarlig: Bydeler
I tilfeller hvor en tjenestemottaker flytter på langtidshjem eller går bort, kan trygghetsalarmen deres bli overført til en person på samme bostedsadresse. Trygghetsalarmen har ansvar for oppfølging av utstyr.
Hensikt med rutinen
Sikre et godt samarbeid mellom bydel og Careium alarmsentral ved håndtering av alarmer og varsler fra trygghetsalarmer og digitalt tilsyn (RoomMate). Rutinen skal sørge for en tydelig rolleavklaring.
Hvem gjelder rutinen for
Ansatte i bydel og Careium alarmsentral.
Utførelse av rutine
Brukere som kun har trygghetsalarm:
Hvis bruker trykker på trygghetsalarmen, har Careium ansvar for oppfølgingen.
Brukere som kun har RoomMate:
Hvis bydel får varsel om fall fra RoomMate, har bydel ansvar for å rykke ut.  
 
Brukere som har trygghetsalarm og digitalt tilsyn (RoomMate):
Under beskrives ulike situasjoner og ansvarsfordeling:
1. Hvis bruker trykker på trygghetsalarmen, er det Careium sitt hovedansvar og håndtere dette.
2. Hvis bydel får varsel om fall fra RoomMate, har bydel ansvar for å rykke ut.  
 
3. Hvis bruker trykker på trygghetsalarmen og RoomMate i tillegg varsler om fall, har både bydel og Careium ansvar for oppfølging av varslene og utrykning. Careium ser i sine systemer at tjenestemottaker har RoomMate og kontakter bydelen for å avklare utrykning. Hvis Careium ikke kontakter bydel skal bydel rykke ut.
Kommunikasjon om utrykning kan føre til følgende avklaringer:
- Bydel står opptatt hos andre og Careium rykker ut.
- Careium står opptatt og bydel rykker ut
- En ressurs fra bydel og en ressurs fra Careium rykker ut
4. Hvis en RoomMate-sensor ikke fungerer må bydel gi beskjed til Careium via 135-journal om at de ikke mottar varsel ved fall. Bydel skal også gi beskjed via 135-journal til Careium når feilen er rettet.
Avvik på rutinen
Ved avvik skal bydel registrere det i kvalitetssystemet EQS.
Careium kan sende avvik til bydel som registrerer i EQS.
Denne rutinen er for deg som skal gjøre evaluering, enten ved jevne tidsintervaller, eller ved endringer i tjenestemottaker fysisk eller kognitive helsetilstand. Det må vurderes om tjenestemottaker fortsatt opplever nytte av utendørs trygghetsalarm, og om tiltaket er forsvarlig.
► Steg 1: Evaluer nytte og forsvarlighet av tiltaket
Evaluering av tjenesten bør gjøres hver 3. måned, eller ved endringer i helsetilstand.
Ansvarlig: Bydeler
Veiledning til evalueringssamtale  | 
 Tips! Bruk gjerne nytte og eksklusjonskriteriene fra Vurder innbyggers behov for utendørs trygghetsalarm som tiltak.  | 
► Steg 2: Dokumentere evalueringen og endre tiltak ved behov
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 1: Avslutte (avvikle) tjenesten
Når tjenestemottaker ikke lengre ønsker eller trenger tjenesten (eksempel: død, langtidsplass)
Ansvarlig: Bydeler
Alarmsentralen varsler bydel i 135: OL-Beskjedjournal, hvis alarmsentral får beskjeden om avviklingen først.
Tjenestemottaker eller pårørende skal helst levere utstyr tilbake til alarmsentralen. Informasjon om tilbakelevering står både i vedtaket og i brev om avvikling som sendes innbygger. Dersom tjenestemottaker eller pårørende ikke kan levere utstyr til alarmsentralen, kan alarmsentralen hente utstyr. Bydel faktureres for dette. NB! Tjenestemottaker får både brev fra bydel og alarmsentralen angående innlevering av trygghetsalarm.
Når tjenestemottaker flytter til annen adresse eller langtidsopphold (med videreføring av tjeneste)
Se fremgangsmåte i brukerveileder Gerica: Gerica - Trygghetspakker - saksbehandling, egenbetaling og fakturakontroll - Brukerveileder
► Steg 2: Oppsigelse hos alarmsentral og fakturakontroll
Ansvarlig: Bydeler
Dersom alarmsentral må hente utstyret, faktureres bydel for dette.
Alarmsentralen avslutter tjenesten på tjenestemottaker. Nøkkel leveres tilbake ved fremvisning av ID, sammen med skifteattest/fullmakt eller identisk nøkkelsett.
Rutinen gjelder for bydeler, samt Helseetatens (arbeid med koordinering av faktureringen).
Hver bydel skal ha en kontaktperson for kontroll av faktura. Alarmsentral har e-postliste med kontaktpersonene i bydelene. Dersom kontaktpersonen slutter, må det utnevnes en ny kontaktperson, og meldes til alarmsentral.
For priser og engangskostnader, se her.
► Steg 1: Innvilget trygghetsalarm til innendørsbruk
Ansvarlig: Bydeler
Brukerveileder for fakturering i Gerica  | 
► Steg 2: Alarmsentral oppretter fakturagrunnlag
Ansvarlig: Alarmsentral
► Steg 3: Fakturakontroll
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 4: Eventuell korrigering etter fakturakontroll
Ansvarlig: Alarmsentral
► Steg 5: Helseetaten mottar fakturagrunnlaget fra alarmsentral
Ansvarlig: Forvalter i Helseetaten
► Steg 6: Alarmsentral sender faktura til bydeler
Ansvarlig: Alarmsentralen
► Steg 7: Bydeler mottar og sender ut faktura
► Steg 8: Håndtert tilbakemelding om feil
Ansvarlig: Bydeler
Tjenestemottaker mottar faktura fra bydel. Hvis alt stemmer, betaler de fakturaen. Hvis ikke alt stemmer, skal tjenetsemottaker sende tilbakemelding til bydelen om dette.
Når medarbeider ikke kommer i kontakt med bruker ved avtalt besøk - tjenester i hjemmet (Gyldig)
Registrering, kartlegging og tverrfaglig oppfølging av fall - Hjemmebaserte tjenester (Gyldig)
Trygghetspakke 1 er en trygghetsalarm for bruk innendørs og har to-veis talefunksjon. Den leveres med en alarmknap som brukeren kan bære på håndleddet eller i en snor rundt halsen.
Den stasjonære alarmen krever kun stikkontakt for tilknytning til strømnettet. Når brukeren trykker på alarmknappen vil alarmsentralen umiddelbart ta kontakt, vurdere nødvendig oppfølging og ved behov rykke ut.
Den stasjonære alarmen kan tilknyttes flere ulike sensorer som kan bestilles ved behov. Disse er:
Trekksnor montert på vegg, f.eks. ved sengen eller på badet.
Seriekoblede røykvarsler som sender alarm til alarmsentralen, som videreformidler til Brann - og redningsetaten ved behov.
Innendørs tygghetsalarm kan bidra til at innbygger opplever økt trygghet, mestring og aktivitet i hverdagen. Når innbygger trykker på alarmknappen, går varslet til alarmsentralen og det opprettes to-veistale. Rask situasjonsavklaring mellom innbygger og alarmsentral kan føre til økt trygghet for innbygger og raskere hjelp. Dette medvirker til selvstendighet og frihet for tjenestemottakere - slik at de kan klare seg selv og bo lenger i eget hjem.
Innendørs trygghetsalarm er spesielt egnet for innbyggere som er over 75 år
Innendørs trygghetsalarm kan være nyttig for innbygger som:
Helseetaten har avtale med leverandørene Sensio og Careium for avrop på kjøp og vedlikehold av enhetene tilhørende trygghetspakkene. De tilbyr følgende enheter:
Den bærbare alarmknappen kan brukes både rundt håndleddet eller festet til en snor rundt halsen.
 
   
Eliza S er en digital hub som er koblet til strøm. Den brukes for å oppnå to-veis tale med alarmsentralen ved behov.

Røykvarsler som kan seriekobles til flere røykvarlsere i samme hjem ved behov. I tilfeller hvor det er mye røyk i hjemmet sendes et signal til alarmsentralen som prøver å oppnå to-veis kommunikasjon med tjenestemottakeren.

Trekksnor kan festes på badet eller ved sengen. Hvis den blir dratt i kobles det to-veis tale til alarmsentralen.

Det er mulig å bestille universelt utformede produkter som egner seg bedre for personer med funksjonsnedsettelser.
Responssentertjenester for trygghetspakker leveres av Carieum AS. Responssenter er en alarmsentral som tar imot, vurderer, dokumenterer og responderer på varsler fra trygghetsalarmene som tjenestemottakeren benytter. Responstjenesten må ikke forveksles med legevaktsentralen og Akuttmedisinske kommunikasjonssentralen (AMK). Responssenter er i drift og tilgjengelig 24/7/365 og har en tjeneste for utstyrslogistikk, nøkler og innbyggerstøtte.
Velferdsteknologi Applikasjonen sammenstiller og tilgjengeliggjøre informasjon om trygghetsalarmer fra forskjellige kilder (EPJ-system, responsløsningen, leverandører og folkeregister). 
Formål:  Gi ansatte verdifull innsikt for oppfølging av trygghetsalarmer, slik at de proaktiv kan tilpasse tjeneste for innbyggernes beste. 
Innhold: