ELISE - Tilgangsoppsett v. 1.0

Hensikten med rutinen

Tydeliggjøre for de som bruker ELISE hvordan tilgangsstyringen er satt opp. Den samme tilgangsstyringen gjelder for alle ELISE-applikasjoner; ELISE, ELISE institusjon, ELISE mobil og helsehustavlen.

Forutsetninger for at innbygger vises i ELISE

Følgende registreringer er forutsetninger for at innbyggerdata overføres til ELISE:

  • Innbygger har ikke fortrolig eller strengt fortrolig adresse i folkeregisteret
  • Innbygger er registrert i Gerica
  • Innbygger har en aktiv tjeneste i Gerica, altså en tjeneste med startdato
  • Innbygger har ikke psykososialt kriseteam som eneste tjeneste

Når tjenestene avsluttes i Gerica vil innbygger bli liggende som "inaktiv" i ELISE. Innbygger blir ikke slettet fra ELISE.

Hvilke ansatte ser hvilke innbyggere/hvordan får ansatt tilgang til innbygger

Tilgang til innbygger i ELISE er basert på tjenestenivå og brukerkortnivå i Gerica. Ansatte som har tilgang til ELISE er medlem av ett eller flere tilgangsteamteam i ELISE. Et tilgangsteam er knyttet til et slikt Gerica-nivå. Ved å være medlem i et team i ELISE vil den ansatte få tilgang til de innbyggerene som har tjeneste i Gerica med samme eller underliggende tjenestenivå i Gerica, eller som har samme nivå som på brukerkortet i Gerica. Nivå på sak, eller manuelt innslag på brukerkortet i Gerica, gir ikke tilgang til innbygger i ELISE.

Det er tjenestetypen i Gerica som avgjør hvor lenge før en tjeneste starter opp, eller hvor lenge etter en tjeneste blir avsluttet, som en ansatt har tilgang til innbygger i ELISE. Det er satt opp flere regler for dette basert på tjenstlig behov:

  • Umiddelbart når innbygger får en tjeneste, uavhengig av tjeneste starttidspunkt og i 7 dager etter tjeneste slutt (NB! Tjenesten må ha en startdato):
    • Hjemmebaserte tjenester som hjemmesykepleie, hjemmesykepleie natt, hjemmesykepleie stasjonær, sykepleie til alvorlig syke, kreftkoordinator og praktisk bistand
  • 1 dag før tjenestestart og 0 dager etter tjenesteslutt:
    • Institusjonstjenester som korttidsopphold, langtidsopphold, ergoterapi og fysioterapi institusjon
    • Hjemmebaserte tjenester som avklaring og mestring, hverdagsrehabilitering og palliative tjenester i hjemmet
  • Samme dag som tjenestestart og 0 dager etter tjenesteslutt:
    • Alle øvrige tjenestetyper i Gerica, med unntak av tjenesten psykososialt kriseteam som ikke tas inn i ELISE

En ansatt som er medlem av flere team, vil ha tilgang til alle innbyggere fra disse tilgangsteamene. Det er ikke mulig å "bytte rolle" i ELISE.

Hva kan ansatte se og skrive om innbygger i ELISE

Alle ansatte med tilgang til innbygger i ELISE kan se grunnleggende informasjon om innbygger, og resultater av kartlegginger. I ELISE er det ikke skilt mellom ulike roller som har tilgang til ulik informasjon om innbygger. 

Alle ansatte kan registrere alle typer kartlegginger og aktiviteter som er i ELISE. Ansatte i bydel og ansatte ved institusjon har tilgang til ulike kartlegginger i henholdsvis ELISE og ELISE institusjon, og kan derfor opprette ulike type kartlegginger. Alle ansatte vil kunne lese resultatene fra kartleggingene på tvers av tjenestene, selv om de ikke selv har mulighet til å opprette denne kartleggingen.

Ansatte ved institusjon har skrivetilgang til oppholdsinformasjon, mens ansatte i bydel har kun lesetilgang til dette.

Det er kun ansatte ved institusjon som kan se HLR-status som blir hentet fra Gerica til ELISE.

Spesifikt oppsett i ulike sider i ELISE/ELISE institusjon

Aktiviteter i kø

"Aktiviteter i kø" inneholder alle aktiviteter som ikke er fullført som er lagt til et av teamene en ansatt er medlem av. Dersom aktiviteten er lagt til en kø/team en ansatt ikke er medlem av, vil ansatt ikke se aktiviteten i "Aktiviteter i kø" selv om ansatt har tilgang til innbygger. Ansatt kan likevel se aktiviteten i tidslinjen i innbyggerprofilen.

Dersom ansatt har filtrert på et team i "aktiviteter i kø", er det denne filtreringen som vil bli brukt neste gang en ansatt åpner "aktiviteter i kø". Vær derfor oppmerksom på å endre filtreringen for å se "aktiviteter i kø" for alle team du har tilgang til.

Risikotavle for bydel

Innbyggere er synlig på risikotavlen i sju døgn fra nyoppstått risiko blir registrert i ELISE. Det er gitte forhåndsdefinerte kriterier som tilsier at innbygger er i risiko eller forverring av helsetilstand. Dato for registreringen er synlig på risikotavlen. Alle innbyggere en ansatt har tilgang til, blir vist på risikotavlen, uavhengig av hvilket team som har gjennomført kartleggingen. Innbyggerlisten som vises i risikotavlen kan filtreres på team knyttet til Gericanivå, og vil da vise kun de innbyggerne som er tilknyttet en tjeneste på dette eller underliggende nivå. Det er ikke mulig å filtrere basert på arbeidsteam uten Gericanivå, siden man da ikke har noen knytning til en tjeneste.

Innbygger kommer opp på risikotavlen hvis ett eller flere av punktene under er oppfylt, og registreringen er gjort de siste sju døgn:

  • registrert et fall i ELISE
  • registrert fallrisiko i ELISE
  • smitte har blitt registrert siste syv døgn i ELISE, eller det er registrert en diagnose med smittevarsel i Gerica
  • registrert NEWS med en score større enn 0 i Gerica eller ELISE
  • MST score 2 eller mer, eller ernæringsrisiko basert på KMI

Dersom ansatt har filtrert på team i risikotavlen, er det denne filtreringen som vil bli brukt neste gang en ansatt åpner risikotavlen. Vær derfor oppmerksom på å endre filtreringen for å se alle innbyggere ansatt har tilgang til.

Se mer om risikotavle ELISE - Risikotavle.

Risikotavle for institusjon

Her ser du alle innbyggere du har tilgang til, som har et en aktiv tjeneste i Gerica for korttids- eller langtidsopphold i Sykehjemsetaten, uavhengig av risikostatus. Innbyggerlisten som blir vist i risikotavlen kan filtreres på team knyttet til Gericanivå, og vil da vise kun de innbyggerne som er tilknyttet en tjeneste på dette eller underliggende nivå.

Dersom ansatt har filtrert på team i risikotavlen, er det denne filtreringen som vil bli brukt neste gang en ansatt åpner risikotavlen. Vær derfor oppmerksom på å endre filtreringen for å se risikotavlen for alle team du har tilgang til.

Helsehustavlen

Helsehustavlen viser alle innbyggere som har et aktivt korttids- eller langtidsopphold. Hver tavlebruker er tildelt et tilgangsteam, som tilsvarer et Gericanivå. Det er innbyggere som har tjenester på dette Gericanivået som blir vist på den aktuelle helsehustavlen. Helsehustavlen er ikke tilgjengelig for personlig innlogging for ansatte.

Spesielle roller med utvidede tilganger

Tilgangsadministrasjon

Tilganger i ELISE blir tildelt til ansatte i en egen applikasjon: "ELISE Tilgangsadministrasjon". I denne applikasjonen er det to ulike tilganger: bestiller og godkjenner:

  • Bestiller
    • bestille tilganger i tilgangsbestillingssiden
    • lesetilgang til ansattoversikten, som viser hvilke ansatte som har tilgang til ELISE
  • Godkjenner
    • oversikt over hvilke tilganger som er bestilt og tilgang til å godkjenne/iverksette disse
    • tilgang til ansattoversikt med mulighet til å redigere utvalgt informasjon
    • lesetilgang til oversikt over aktive team og køer

Se mer om tilgangsadministrasjon ELISE - Rutine - Tilgangsadministrasjon

Re-åpne aktiviteter

Utvalgte ansatte kan få tilgang til å re-åpne aktiviteter som er lukket i ELISE. Re-åpning av aktiviteter kan gjøres når man oppdager feilregistreringer etter at aktiviteten er fullført. 

Visninger

Utvalgte ansatte kan få tilgang til å kunne redigere og utarbeide visninger i ELISE som kan lagres og deles med andre ansatte i virksomheten. Alle ansatte har mulighet til å endre filtering og kolonner i visninger, men dette blir ikke lagret til neste innlogging.

For mer informasjon om visninger se rutine ELISE - Sortere og filtrere i visninger.

ELISE-kontakt

ELISE-kontaktene i virksomhetene har utvidede tilganger for å kunne ivareta rollen i sin virksomhet. De har alle ovennevnte utvalgte tilganger. Det er også ELISE-kontaktene som administrerer tilgang til utvidede tilganger i ELISE i egen virksomhet.

For mer informasjon om rollen ELISE-kontakt, se rutine ELISE kontakt og oppgaver i virksomheten.

Feilkilder

Hvorfor finner jeg ikke innbygger i ELISE?

  1. Innbygger har ikke tjeneste i Gerica, eller tjenesten har ikke startdato
  2. Tjenesten i Gerica har ikke samme nivå som teamet jeg er medlem av
  3. Aktiviteter i kø:
    • Oppgaven/aktiviteten er lagt til et team/kø jeg ikke er medlem av
    • Visningen er filtrert på et team innbygger ikke er knyttet til
  4. Opphold for institusjon: Tjenesten er ikke tildelt/booket i Plassadministrasjon i Gerica
  5. Risikotavle bydel:
    • Innbygger oppfyller ikke kriteriene som er satt for hvem som skal vises på risikotavlen.
    • Kartleggingen som viser risiko er ikke fullført, selv om den er ferdig utfylt.
  6. Integrasjonen mellom Gerica og ELISE er nede og informasjon blir ikke overført mellom systemene. 

Hvorfor ser jeg innbyggere jeg ikke skal ha tilgang til i ELISE?

  1. Du er medlem av flere team enn du skal være
  2. Ett av teamene du er medlem av har feil Gerica-nivå
  3. Innbygger har fortsatt en tjeneste knyttet til samme nivå som et team du er medlem av
  4. Aktiviteter i kø: Det er aktiviteter som ikke er fullført som fortsatt ligger til et team du er medlem av
  5. Opphold for institusjon/Helsehustavle: Innbygger har fortsatt en tjeneste knyttet til samme nivå som avdelingens team
  6. Integrasjonen mellom Gerica og ELISE er nede og informasjon blir ikke overført mellom systemene. 

Begrepsforklaring

Gericanivå: Tall som angir utfører av en tjeneste. Ser f.eks slik ut: 1.2.1.20.3. Tall nummer to i rekken representerer bydelsnummeret, i dette tilfellet bydel 2 Grünerløkka.

Aktivitet: Alle registreringer i ELISE som er kartlegginger, oppgaver, pasientoverganger og henvendelser har samlebetegnelsen "Aktiviteter".

Kø: Alle aktiviteter legges til et spesifikt arbeidsteam. Aktiviteten ligger da i teamets kø, altså venter på å bli utført. Siden "Aktiviteter i kø" viser de aktivitetene som ikke er fullført.