Formål
Sikre at pasienter/beboere får utdelt og inntatt riktig legemiddel, i riktig dose, på riktig måte og til riktig tid.
Omfang/virkeområde
Prosedyren gjelder for sykepleiere/vernepleiere og medarbeidere med fullmakt til å dele ut legemidler. Prosedyren bør være kjent for alle medarbeidere for at alle skal tilegne seg en forståelse for hva arbeidsoppgaven utdeling av legemidler innebærer.
Ansvar
-
Institusjonssjef har overordnet avsvar for legemiddelhåndteringen ved institusjonen.
-
Institusjonssjef må sikre at de som deler ut legemidler er egnet til oppgaven og har tilstrekkelig kompetanse
-
Den som deler ut legemidlene er ansvarlig for at de gis til riktig pasient/beboer, til rett tid og på rett måte i henhold til ordinasjonen og eventuelle merknader i Doseringslisten
Definisjoner:
Utdeling: Utdeling av ferdig istandgjort legemiddel til pasient/beboer, administrering av legemiddel som pasienten/beboeren ikke kan adminstrere selv, overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner, samt eventuelle reaksjoner som kan opptre senere, men som kan knyttes til legemiddelbruken.
Kvitteringsliste: Kvitteringsliste i denne prosedyre er: Med1_Istandgjøring og utlevering av faste legemidler_Signaturliste som ligger i Gerica. Etter istandgjøring skal kvitteringslisten inneholde alle legemidlene pasienten/beboeren benytter fast i hht doseringskort (multidose, dosett og legemidler utenom dosett/multidose).
Ordinering: Beslutning om iverksettelse, videreføring, endring eller avslutning av legemiddelbehandling utført av lege. Ordinering skal dokumenteres i Doseringslisten.
Istandgjøring: Tilberedning eller annen klargjøring av legemiddel før utdeling til pasient/beboer. Kan innebære utregninger, merking, generisk bytte, oppmåling, knusing el.l.
Dobbeltkontroll: To personer som hver for seg, og ved å signere manuelt eller elektronisk, bekrefter at en oppgave er utført korrekt, og i henhold til fastsatt prosedyre.
For beskrivelse av fullmakt til å dele ut legemidler og beboerbunden fullmakt, se prosedyre Fullmakt til å dele ut legemidler
Aktivitet/beskrivelse
Før utdeling:
- Doseringslisten gjennomgås for å få oversikt over hvilke av pasientens/beboers legemidler som ligger i dosett, multidose, eller som kan forventes ligge i trallen eller på medisinrom (f. eks kjøleskap) for det aktuelle utdelingstidspunktet
- Finn fram alle pasientens/beboers legemidler som skal deles ut ved det aktuelle tidspunktet
Utdeling til pasient/beboer
- Utdeling av legemidler til pasienter/beboere skal gjøres av sykepleier/vernepleier eller medarbeider med fullmakt. Medarbeider med fullmakt kan kun dele ut istandgjorte legemidler i hht prosedyre Fullmakt til å dele ut legemidler
- All utdeling skal skje i henhold til gyldig Doseringsliste
- Den som deler ut legemidler, og den som evt. kontrollerer skal arbeide systematisk og ikke bli utsatt for unødige forstyrrelser
- Legemidler skal ikke knuses/deles uten at det er angitt i Doseringslisten av lege. Ved behov for deling og knusing skal henholdsvis tablettdeler og tablettknuser benyttes.
- Den som deler ut legemiddelet må forsikre seg om at utdeling gjøres til riktig pasient/beboer
- Den som deler ut legemiddelet må vurdere pasientens/beboers tilstand før utdeling av legemidlet
- Legemidlene skal deles ut direkte fra dosett/multidose uten unødig opphold etter uttak fra merket dosett/multidosepose. Unntaksvis kan legemidlene klargjøres i medisinbeger. I de unntakstilfeller hvor legemidlene ikke deles ut og inntas umiddelbart, må beger merkes med pasient- eller beboernavn, dato, tidspunkt og innhold.
- Den som deler ut legemidlet skal sikre at dobbeltkontroll gjennomføres når dette er et krav eller ved usikkerhet. Se prosedyre Egenkontroll og dobbeltkontroll i legemiddelhåndtering
- Den som deler ut legemidlet skal observere inntak
- Signering på Kvitteringslisten for utdelt legemiddel skal skje umiddelbart etter utdeling og observert inntak hos den enkelte pasient/beboer
Utdeling fra multidose:
- Kontroller pasientens/beboers navn og fødselsdato på posen mot Doseringslisten
- Kontroller at dag, dato og klokkeslett angitt på posen stemmer med Doseringslisten, og sjekk om det er flere poser for samme klokkeslett
- Kontroller at innholdsfortegnelsen på posen samsvarer med gjeldende Doseringsliste (legemidler merket med multidose).
- Åpne posen ved å rive forsiktig, bruk evt. saks.
- Fortrinnsvis skal posene makuleres. Brukte poser kan kastes i vanlig avfall, men tiltrekkelig anonymisering må da sikres:
- Skill pasient/beboers navn og fødselsdato fra innholdet på posen.
- Deler av tomme poser samles i ett døgn på egnet sted og kastes samtidig i samme avfallsbeholder. Poser eller navn skal ikke kastes i avfallsbeholder på pasient/beboerrom eller i fellesområder.
Utdeling fra dosett:
- Kontroller navn og fødselsdato på dosett mot Doseringslisten
- Antallet tabletter/kapsler telles og kontrolleres mot Doseringslisten og evt. kommentarer i Kvitteringslisten
Legemidler i flerdosebeholdere (f. eks øyedråper i flaske/øyesalve, inhalatorer, munnspray, brusetabletter):
- Kontroller pasientens/beboers navn og fødselsdato mot Doseringslisten
- Kontroller legemiddelets navn, styrke, formulering mot Doseringslisten
- Kontroller anbruddsdato og signatur og vurder holdbarheten. Dersom signatur og dato mangler, må legemidlet kasseres
- Anbruddsdato og signatur påføres når nytt legemiddel må tas i bru
- Brusetabletter i rør som ikke kan doseres på forhånd kan legges i tralle og skal være merket med pasient/beboers navn og fødselsdato.
- Bronkyl/Acetylcystein brusetabletter kan deles ut direkte fra istandgjort rør av medarbeider med fullmakt .
- Paracetamol-brusetabletter med fast dosering (ikke behovslegemiddel) kan deles ut direkte fra istandgjort rør av medarbeider med fullmakt.
- Legemidler til inhalasjon skal deles ut av sykepleier/ernepleier og pasientens/beboerens inhalasjonsteknikk skal observeres. Dersom pasient/beboer ikke er i stand til å inhalere legemiddelet med riktig teknikk, må lege kontaktes.
- Unntak: Medarbeider med beboerbundet fullmakt kan dele ut legemiddel gitt med forstøverapparat og aerosol på kammer
Utdeling av mikstur og dråper:
-
Miksturer istandgjøres som hovedregel umiddelbart før utdeling av sykepleier/vernepleier i egnet måleredskap (målebeger eller perorale sprøyter)
-
Dersom det ikke er mulig å istandgjøre umiddelbart før bruk skal sykeleier merke målebeger/perorale sprøyter med pasientens/beboers navn og fødselsdato, samt legemidlets navn, styrke, samt tidspunkt for utdeling. Miksturer skal istandgjøres i så kort tid som mulig før utdeling, men kan oppbevares ferdig istandgjort i opptil 2 timer. Derosm ferdig istandgjort mikstur oppbevares i beger skal lokk settes på begeret.
-
For miksturer og dråper som medarbeider med fullmakt selvstendig kan måle opp og dele ut umiddelbart før bruk, se prosedyre Fullmakt til å dele ut legemidler
Utdeling av plaster:
- Helsepersonell med rett kompetanse kan påføre legemidler i plasterform. Dersom helsefagarbeidere skal dele ut smerteplaster må avdelingsleder evt. i samarbeid med fagsykepleier, gjøre en egnethetsvurdering av den enkelte. Helsefagarbeidere som skal dele ut smerteplaster må gjennomføre Kompetanseplanen "SYE - Utdeling av smerteplaster for helsefagarbeidere" i Kompetansemodulen.
- Skjemaet "Kvitteringsskjema rullering av legemiddelplaster" (plasterskjema) skal fylles ut av sykepleier/vernepleier som istandgjør plasteret. Ferdig utfylt plasterskjema skal alltid være tilgjelgelig for helsepersonellet som skal påføre legemiddelplasteret.
- Kontroller pasientens/beboers navn og fødselsdato på istandgjort legemiddel mot Doseringslisten og plasterskjemaet
- Kontroller legemiddelets navn, styrke og formulering mot Doseringslisten og plasterskjemaet
- Før påføring av nytt plaster skal man sikre at gammelt plaster er fjernet og dette skal dokumenteres i egen rubrikk på plasterskjemaet.
- Plaster skal som hovedregel ikke settes på samme sted neste gang, se skjema "Kvitteringsskjema rullering av legemiddelplaster" og produsentens anvisning
- Hvis man ikke finner tidligere påsatt plaster fordi det er fjernet av pasient/beboer, har falt av eller liknende, kan det være at pasient/beboer har behov for annen smertelindring. Sykepleier/vernepleier må vurdere om lege skal kontaktes.
- Plaserskjema påføres dato og klokkeslett og signeres av den som deler ut plasteret til pasient/beboer. Det er ikke nødvendig å benytte Kvitteringslisten for å dokumentere for utdelt plaster.
- Plasterskjema skal scannes inn i Gerica etter at det er ferdig utfylt
Utdeling av salver/kremer:
- Kontroller merking av istandgjort legemiddel for pasientens/beboers navn og fødselsdato mot Doseringslisten
- Kontroller legemiddelets navn, styrke og formulering mot Doseringslisten
- Påfør legemiddelet på det sted og i den mengde som er angitt i Doseringslisten
- Salver og kremer skal signeres for utdelt, og effekt eller mangel på effekt skal dokumenteres i Gerica
- Duraphat tannpasta er definert som et legemiddel, men kan deles ut av medarbeidere som gjennomfører stell. Tannpastaen skal være ordinert av lege og fremkomme på Doseringslisten.
- Dersom pasient/ beboer pusser tennene selv: Kvitteringslisten signeres når tannkremen deles ut
- Desom pasient/beboer har tilak om hjelp til tannstell:
- E-rom/Gerica: Kvitter ut at tiltaket er utført på vanlig måte. Dokumenter på tiltaket hvis munnstellet ikke ble utført.
- Om tannpastaen har effekt skal vurderes 1-2 ganger per i år ved bruk av Belegg-slimhinne-scoren (BSI-scoren).
Utdeling av injeksjon/infusjon:
- Injeksjon/infusjon istandgjøres umiddelbart før bruk, dobbeltkontrolleres av to sykepleiere, evt. vernepleier med spesifikk opplæringi hht Istandgjøring av legemidler til pasient/beboer.
- På vakter der det kun er en sykepleier/vernepleier tilstede kan institusjonen gjøre en risikovurdering og etablere lokal rutine for å istandgjøre injeksjoner (sprøyter) på forhånd. Se rutine Istandgjøring av legemidler til pasient/beboer
- En av sykepleierne/vernepleierne som har utført dobbeltkontroll av istandgjøringen deler ut legemidlet. På denne måte anses dobbeltkontroll for utdeling å være ivaretatt.
- Ved utdeling av injeksjoner/infusjoner skal legemidlet, inkl evt merking, kontrolleres mot Doseringslisten (pasient/beboernavn, legemiddelnavn, styrke)). Vær spesielt oppmerksom på administrasjonsmåte/administrasjonssted.
- For utdeling av infusjon i pumpe skal egen prosedyre for utdeling, kontroll og dokumentasjon foreligge.
Ugyldig dokument-ID «32479»
Utdeling av insulin i ferdigfylt penn:
Penn merket med pasient/beboeres navn og fødselsdato, samt anbruddsdato kontrolleres mot Doseringslisten før utdeling.
- Ordinert dose skal vurderes opp mot pasient/beboers tilstand og evt. målte blodsukkerverdier før sykepleier/vernepleier foretar innstilling av dosen på pennen. Dersom tilstanden til pasient/beboer etter målte blodsukkerverdier tilsier at dosen bør justeres, må lege kontaktes.
- Før utdeling skal dosen dobbeltkontrolleres.
- Ved langtidshjem kan medarbeider med beboerbunden fullmakt til å dele ut insulin utføre dobbeltkontroll av innstilt dose mot Doseringslisten og sette insulinen.
- benyttes for å dokumentere variasjon av injeksjonssted samt kontroll av korrekt dose og utdeling. Feltet "kontroll" signeres ved dobbeltkontroll av istandgjort dose. Feltet "Sign" signeres etter at insulinen er satt på pasient/beboer av den personen som administrerte insulinen.
Utdeling av Fragmin/Klexane i ferdig dosert engangssprøyte:
- Sprøyte istandgjøres av sykepleier/vernepleier som merker sprøyten med pasient/beboeres navn og fødselsdato, samt dato for utdeling. Sykepleier/vernepleier signerer på Skjema for istandgjøring og utdeling av Fragmin/Klexane (ferdigfylt sprøyte) for at istandgjøringen er gjort på korrekt måte og i henhold til oppdatert Doseringsliste. Skjemaet må være tilgjengelig for helserpersonellet som skal sette sprøyten. Skjemaet ligger som flettemal i Gerica
- Sprøyten kan settes av medarbeidere med beboerbunden fullmakt til å dele ut Fragmin/Klexane
- Ved utdeling kontrolleres sprøyten og merking mot Doseringslisten. Den som setter sprøyten dokumenter kontrollen på "Skjema for istandgjøring og utdeling av Fragmin/Klexane (ferdigfylt sprøyte)". iinjeksjonssted dokumenteres på samme skjema
Dokumentasjon etter utdeling av faste (dagsaktuelle) legemidler:
- Utdeling av faste legemidler dokumenteres i Kvitteringslisten. Kvitteringslisten er en del av pasientens/beboers journal og må scannes inn i Gerica etter at det er ferdig utfylt.
- Dokumentasjon skal utføres umiddelbart etter utdeling og observert inntak, og den som deler ut må sikre at man har delt ut alle legemidlene til pasienten/beboeren.
- Legemidler utdelt fra dosett og multidose signeres for i egne felt
- Legemidler som ikke inngår i multidose/dosett signeres for i egne, navngitte felt (legemiddelnavn)
- Dersom sykepleier/vernepleier har foretatt et generisk bytte skal det fremkomme i merknadsfeltet på Kvitteringsliten hvilket legemiddel som er delt ut til pasient/beboer
- Hvis et legemiddel ikke blir delt ut eller ikke er inntatt, skal årsaken til dette dokumenteres på Kvitteringslisten med egne koder. Sykepleier/vernepleier skal varsles for å vurdere om lege må kontaktes i det enkelte tilfellet. Hvis pasient/beboer motsetter seg inntak av legemidler eller legemidler ikke har blitt delt ut i henhold til legens ordinasjon gjentatte ganger, må dette dokumenteres i journal på tiltaket "Medisinsk oppfølging" i Gerica
- Plaster dokumenteres gitt på plasterskjema og utdeling av insulin kan dokumenteres på eget skjema dersom dette er etablert som enhetlig praksis i avdelingen.
Utdeling og dokumentasjon av eventuelle legemidler:
- Eventuelle legemidler skal ordineres av lege og fremkomme på Doseringslisten.
- Sykepleier/vernepleier har ansvar for å vurdere om behovet for eventuelle legemidler er tilstede hos pasient/beboer
- Legemiddelet istandgjøres umiddelbart før utdeling på bakgrunn av gyldig Doseringsliste
- Utdelingen skal fortrinnsvis gjøres av sykepleier/vernepleier
- Medarbeider med fullmakt kan dele ut ferdig istandgjort legemiddel når det vurderes tryggest for pasient/beboer.
- Sykepleier /vernepleier oppretter journaltype 4 og dokumenterer at pasient/beboer har behov for eventuell medisin, og at legemiddel evt. er delt ut.
- Dersom helsefagarbeider deler ut må vedkommende trykke på "legg til tekst" i akuellt journaldokument (journaltype 4) som er opprettet av sykepleier/vernepleier og dokumentere utdelingen.
- For korrekt dokumentasjon av utdeling av eventuelle medisiner, samt vurdering av effekt, se prosedyre Dokumentasjon av legemidlers effekt, bivirkninger og seponeringsreaksjoner i Gericapunkt 5: Eventuelle medisiner. Dersom sykepleier/vernepleier utfører et generisk bytte skal det fremkomme i journal 4 hvilket legemiddel som er delt ut til pasient/beboer.
2. Feil ved utdeling
Når det oppdages feil i forbindelse med utdeling av legemidler (feks feil dose, feil person) må den som oppdager feilen/avviket varsle ansvarlig sykepleier/vernepleier umiddelbart. Sykehjemslege skal alltid orienteres om feil utdeling- og inntak snarest mulig etter at feilen er oppdaget. Hvis sykehjemslege ikke er tilstede og feilen vurderes å være av lav alvorlighetsgrad, kan sykepleier/vernepleier gjøre en vurdering om å avvente varsling av lege hvis det anses forsvarlig. Feil i legemiddelhåndteringen skal alltid dokumenteres i pasientens/beboers journal. Ved feil i legemiddelhåndteringen meldes dette som uønsket hendelse/avvik i EQS, evt. annet kvalitetssystem, og det vurderes om pasient/pårørende skal informeres (jfr Pasient- og Brukerrettighetsloven). Fører feilen til alvorlig skade på pasient/beboer skal feilen meldes på melde.no
3. Dokumentasjon av bivirkninger
3. Utdeling ved permisjon
- Ved permisjon inntil 2 uker får pasient/beboer med utskrift av gyldig Doseringsliste og legemiddeldoser som tilsvarer forbruket i permisjonstiden. Beboer/ pårørende kvitterer for mottak av legemidlene (Doseringsliste skrives ut og de signerer for mottak for en angitt periode- mengde eventuellmedisiner angis, og signert liste scannes inn i Gerica).
- Legemidlene gjøres i stand og kontrolleres på vanlig måte av sykepleier/vernepleier (se prosedyren Istandgjøring av legemidler til pasient/beboer). Det er viktig at legemidlene (evt. dosett) er merket med pasientens/beboerens navn, legemiddelnavn, styrke, bruksanvisning og med dato og underskrift av de som har istandgjort legemidlene.
- Eventuelle medisiner tilsvarende aktuelt forbruk kan sendes med. Mengder medsendt dokumenteres.
- Det må avtales hvem som har ansvar for legemiddelhåndteringen i fraværsperioden. Hva som er avtalt med hvem dokumenteres i pasientens/beboerens journal av sykepleier eller lege. Det noteres også på Kvitteringslisten at pasienten/beboerener fraværende, og hvem som har ansvar for legemidlene under fraværet
4. Utdeling til medarbeidere
- Medarbeiderekan unntaksvis få èn utdeling av inntil 500 mg paracetamol, eller inntil 400 mg ibuprofen ved akutt, oppstått smerte. Utlevering gjøres av sykepleier./vernepleier
- Utlevering av legemidler til medarbeidere føres på skjema som oppbevares i legemiddelpermen. Skjemaet ligger vedlagt under fanen "Relatert." Sykepleier/vernepleier som utleverer og medarbeider som mottar legemiddelet signerer på skjemaet.
Hjemmel
Forskrift om legemiddelhåndtering i virksomheter som yter helsehjelp
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-