Hindre eller begrense spredning av smittsomme bakterier og virus mellom beboere/pasienter og medarbeidere.
Gjelder alle helsehus og langtidshjem i Sykehjemsetaten og andre helseinstitusjoner i Oslo kommune.
Institusjonssjef / leder for tjenesten har ansvar for at rutinen følges.
Avdelingsleder/ leder med personalansvar har ansvar for at medarbeidere som settes til å utføre oppgaven har fått praktisk opplæring og kjenner til innholdet i rutinen.
Alle medarbeidere har ansvar for å følge rutinen.
Kontaktflater bør rengjøres med en ren og litt fuktig mikrofiberklut. Mikrofiberklut anses som gullstandarden innen renhold og fjerner så godt som alle bakterier. Desinfiseres minst en gang per vakt ved institusjoner med pågående smitteutbrudd (uavhengig av smitteagens). Liste over godkjente desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse og sykepleie finnes på Statens legemiddelverk.
Lokale rutiner må utarbeides ved hver institusjon, som for eksempel signeringsliste for gjennomført rengjøring av kontaktflater. Eksempel på sjekklister for daglig rengjøring er vedlagt prosedyren. Lokale tilpasninger av sjekklisten kan være nødvendig. Det kan være aktuelt å lage ulike sjekklister for ulike arealer (som for eksempel en for kjøkken, en for vaktrom, en for kantine osv).
Daglig renhold av isolater eller kohort |
|
Renhold av smitterom/isolat eller kohort skal utføres av kvalifisert personale. Det kan være renholder som har fått opplæring eller helsepersonell som utfører deler eller hele renholdet på rommet. Dette avklares med avdelingsleder/sykepleier på avdeling. Daglig renhold utføres med metoder og frekvens i henhold til Insta-800. Renhold på smitterom bør utføres i siste del av arbeidsvakten. |
|
Forberedelse |
|
Etter rengjøring |
|
Sluttdesinfeksjon – Opphør av isolasjon/kohort |
|
Forberedelse |
|
Tekstiler |
Tekstiler må fjernes før sluttdesinfeksjon av rom. Dersom tekstiler vaskes på eget vaskeri gjøres følgende:
Se forøvrig Smittevern - Tekstiler, håndtering i avdeling Hvis institusjonen har avtale med eksternt vaskeri, må avtalen om hvordan dette skal gjennomføres gjøres kjent. Forslag til hvordan det bør gjøres er:
|
Flergangsutstyr, hjelpemidler og Undersøkelsesutstyr |
Alt flergangsutstyr og hjelpemidler må desinfsieres og fjernes før rommet sluttdesinfiseres. Engangsutstyr kastes som restavfall. Smittevern - Pasientnært utstyr Undersøkelsesutstyr som har blitt oppbevart og brukt på isolatet må desinfiseres med egnet desinfeksjonsmiddel før der kan tas med ut. Undersøk hvilket desinfeksjonsmiddel utstyret kan behandles med uten å bli ødelagt. Informasjon skal stå i utstyrets bruksanvisning. Engangsutstyr kastes som restavfall. |
Sluttdesinfeksjon av rom |
La flaten være synlig våt i den anbefalte virketiden. Rengjør med rent vann, med mindre det benyttes et middel hvor det ikke er nødvendig (se bruksanvising fra leverandør).
|
Etterarbeid |
|
Flekkdesinfeksjon av søl eller flekker av biologisk materiale skal gjøres av den medarbeider som søler eller oppdager sølet. Det skal benyttes desinfeksjonsmidler som er egnet til formålet. Hver institusjon bør ha en plakat som viser hvilke midler som kan brukes, evt. blandingsforhold, virketid og eventuelle forholdsregler og begrensinger middelet har.
De fleste bakterier og virus lar seg drepe av høye temperaturer og desinfeksjonsmidler som f.eksempel Virkon, Perasafe, LifeClean og hydrogenperoksid. Ikke alle flater tåler de ulike midlene. Overflatesprit kan ikke benyttes på store flater.
Dersom det er tilgang på desinfeksjonssrobot, dekontaminer rom og flergangsutstyr med denne når pasient/beboer flytter ut. Gjør nødvendige forberedelser som daglig renhold, fjerne all søppel og tekstiler og følg produsentens anvisning for bruk. Husk å lufte godt etter endt dekontaminering. Se prosedyren:Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Møbler
Privat tøy
Trolig er det lite av beboer/pasientens rene privattøy som er smitteførende. Det bør tas en vurdering av om tøyet trenger å vaskes etter at isolatet opphøres. Hvis det er behov, sendes tøyet til vanlig vask eller sendes med hjem/leveres til pårørende. Dersom desinfeksjonsrobot skal benyttes må tøyet henges opp med litt avstand for desinfisering.
Bøker, papirer, kunstverk, elektronikk mm.
Dersom det er mulig å desinfisere uten å ødelegge noe, velges egnet desinfeksjonsmiddel. Alternativt kan gjenstander pakkes inn og settes i karantene eller sendes med hjem. Karantenetiden vil avhengig av hvilken mikrobe det er snakk om.
Det må sikres at ansatte har grunnleggende ferdigheter i basale smitteverntiltak og nødvendig kunnskap om arbeid i isolat og renhold.
E-læring i Renhold av pasientrom, Kompetansebroen
Renhold og desinfeksjon, Veileder for basale smitteverntiltak. FHI
Isoleringsveilederen, FHI, 2004
Kjemiske desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse- og sykepleie (foreligger en veiledning og en oversikt) Statens legemiddelverk
Manglende utstyr til å utføre renhold og desinfeksjon i henhold til denne rutinen. Manglende opplæring. Manglende etterlevelse av rutinen. Manglende informasjon om smitte til renholder.
Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler, Statens serum institut, 2015