Hensikten er å minimere risikoen for kryssinfeksjoner ved bruk av pasientnært utstyr, inkludert medisinsk utstyr, samt skade på utstyret.
Gjelder for alle institusjoner i Sykehjemsetaten.
Institusjonssjef er ansvarlig for at institusjonen har skriftlige rutiner for renhold og desinfeksjon av pasientnært utstyr, samt at riktig utstyr for renhold og desinfeksjon er tilgjengelig.
Avdelingsleder har ansvar for at personalet er kjent med rutinen og at rutinen er tilgjengelig. Avdelingsleder er ansvarlig for at avdelingen har det nødvendige utstyret og kompetansen for å etterleve rutinen.
Alle medarbeidere har ansvar for å følge gjeldende rutine.
Pasientnært utstyr kan kategoriseres i fire grupper:
Medisinsk utstyr er en del av pasientnært utstyr, og er i tillegg regulert med en rekke lover og forskrifter. Utstyret er CE-merket, og krever CE-merkede kjemiske desinfeksjonsmidler om det skal rengjøres og desinfiseres.
Dersom utstyret er beregnet til engangsbruk betyr dette at utstyret kan brukes bare en gang og kastes etter bruk. Reprosessering av medisinsk engangsutstyr er forbudt i Norge etter 1. januar 2022.
Generelle prinsipper for renhold, desinfeksjon og sterilisering er:
Dekontaminering omfatter rengjøring, desinfeksjon og eventuelt sterilisering. Det er en prosess som reduserer, fjerner og deaktiverer mikroorganismer. Om brukt pasientnært utstyr skal rengjøres, desinfiseres eller steriliseres er avhengig av type utstyr, bruksområdet og basert på risikovurdering av smitteoverføring. Produsentens anbefalinger for dekontaminering bør alltid følges.
Rengjøring
Desinfisering
Sterilisering
Klassifisering av utstyr |
Bruksområdet |
Krav til dekontaminering |
Eksempler |
Ikke-kritisk utstyr |
Direkte kontakt med intakt hud. |
I de fleste tilfeller vil rengjøring være tilstrekkelig. Ved søl med kroppsvæsker, kjent smitte eller i utbruddssituasjoner kan det være nødvendig å supplere med desinfeksjon. |
Blodtrykksapparat, stetoskop, nattbord, seng, madrass, EGK-ledninger, møbler. |
Semikritisk utstyr |
Direkte kontakt med slimhinner uten å penetrere disse eller ikke-intakt hud. |
Utstyr bør fortrinnsvis være sterilt, men hvis det benyttes desinfisert utstyr, må det dokumenteres at rengjøring og desinfeksjon er tilstrekkelig effektiv både på vegetative bakterier, mykobakterier, sopp og virus. Velg derfor et desinfeksjonsmiddel som er godkjent til bruk på instrumenter og har dokumentert effekt på alle disse mikroorganismene (f.eks. perasafe). |
Trakealtuber, bronkoskop, cystoskop og gastrointestinale fleksible endoskop. |
Kritisk utstyr |
Direkte kontakt med sterile hulrom eller sterilt vev, blodbane. |
Utstyr skal alltid rengjøres, så desinfiseres før det steriliseres. |
Kirurgiske instrumenter, implantater, vaskulære katetre. |
Febertermometer
Det anbefales at febertermometeret til rektal måling er personbundet og skal ikke brukes til flere beboere/pasienter. Hver beboer/pasient kan ha temperaturmål på badet eller nattbordet sammen med spritkompresser og beskyttende plastlomme i den perioden det er nødvendig å måle temperatur.
Obs! Temperaturmål til rektal måling må rengjøres og desinfiseres mellom hver beboer/pasient, dersom det tas i bruk til flere pasienter i henhold til produsentens anvisning.
E-læring Basale smittevernrutiner Kompetansebroen 2020
Pasientnært utstyr:
Alle gjenstander som er ment til bruk for den enkelte pasient, som seng, nattbordet, rullestol, eller til utredning/undersøkelse/behandling/pleie, som blodtrykksmansjetter, intravenøsslanger og kirurgiske instrumenter, regnes som pasientnært utstyr. Medisinsk utstyr er en del av pasientnært utstyr, og er i tillegg regulert med en rekke lover og forskrifter.
Medisinsk utstyr eller medisinskteknisk utstyr (MTU):
Ethvert instrument, apparat, hjelpemiddel, materiell eller enhver gjenstand brukt til å diagnostisere, overvåke, behandle eller endre pasientens anatomi eller fysiologiske prosesser er etter loven definert som medisinsk utstyr. Laboratorieutstyr hvor svarene benyttes til diagnose er definert som medisinsk utstyr.
Medisinsk utstyr og annet utstyr skal kunne rengjøres og desinfiseres på en adekvat måte. Bruksanvisningen skal inneholde rengjøringsprosesser tilpasset utstyret og institusjonens rutiner. Et godkjent kjemisk desinfeksjonsmiddel til teknisk bruk i helse- og sykepleie (se lenke under referanser som viser en liste over godkjente midler) må benyttes dersom det er behov for desinfeksjon og instrumentet/utstyret ikke tåler varmedesinfeksjon eller sterilisering. Desinfeksjonsmidlet skal være CE-merket.
Iht. forskrift om håndtering av medisinsk utstyr skal medisinsk utstyr til enhver tid være sikkert, vedlikeholdes korrekt og brukes forsvarlig i samsvar med sitt formål
Rengjøring er en prosess som fjerner urenheter, men innebærer ikke direkte drap av mikroorganismer. Formålet med rengjøring er å redusere forurensningen ved å mekanisk fjerne biologisk materiale.
Desinfeksjon er en prosess som eliminerer de fleste eller alle sykdomsfremkallende mikroorganismer. Antall levedyktige mikroorganismer blir redusert under prosessen og sluttresultat er avhengig av hvor mange mikrober som var til stede før desinfeksjonsprosessen startet. De færreste sporer inaktiveres ikke av desinfeksjonsmidler. Desinfeksjon må ikke forveksles med sterilisering. Les mer Smittevern - Kjemisk desinfeksjon
Sterilitet er et absolutt begrep og innebærer fravær av alle former for levende mikroorganismer. Sterilisering betyr fullstendig inaktivering av alle former for mikroorganismer, inkludert bakteriesporer. Dette kan oppnås ved bruk av fysiske eller kjemiske metoder. Alt utstyr som er definert som kritisk utstyr skal være sterilt. Les mer Smittevern - Sterilisering
Lov om medisinsk utstyr. Helse- og omsorgsdepartementet. Oppdatert 27.8.2021
Forskrift om medisinsk utstyr. FOR-2021-05-09-1476. Oppdatet 16.2.2022
Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr. FOR-2013-11-29-1373. Oppdatert 16.6.2023
Veileder i basale smittevernrutiner, pasientnært utstyr. FHI 2022
Veiledning om desinfeksjon og valg av desinfeksjonsmiddel, Statens legemiddelverk. 2015
Godkjente desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse- og sykepleie, Statens legemiddelverk 2021
Manglende utstyr til renhold, desinfeksjon og sterilisering. Engangsutstyr gjenbrukes. Flergangsutstyr vaskes, desinfiseres eller steriliseres ikke eller feil. Manglende kompetanse hos medarbeidere, utstyr med biologisk materiale blir liggende å tørke etter bruk, feil konsentrasjon på kjemikalier brukt til rengjøring og desinfeksjon, feil rekkefølge på prosessen med rengjøring, desinfeksjon og sterilisering, ev. utstyret blir ikke rengjort før desinfeksjon og/eller sterilisering.
Desinfeksjonsmidler til teknisk desinfeksjon - Oversikt og kommentarer 25. januar 2022.pdf Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Sør-Øst.
Desinfeksjonskluter til teknisk desinfeksjon Oversikt og kommentarer - 13. januar 2022.pdf Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Sør-Øst.