Registrering, kartlegging og tverrfaglig oppfølging av fall - overordnet rutine v. 3.5

Hensikten med rutinen er å

  • fange opp innbyggere som har falt eller har høy fallrisiko, uavhengig om de har helsetjenester i hjemmet eller ikke
  • forebygge nye fall
  • sikre at innbyggere som har falt tilbys likeverdige tjenester uavhengig av hvilken bydel de bor i og hvilken tjenesteleverandør innbygger har valgt
  • bidra til god samhandling mellom tjenester/instanser
  • sikre riktig registrering av fall i Gerica eller i ELISE
  • sikre at kommunen får en samlet overiskt over fall

Hvem gjelder rutinen for

  • Rutinen er overordnet og gjelder for aktuelle helse- og omsorgstjenester i hjemmet.
  • Rutinen må tilpasses lokale forhold i bydel (kommunal/privat utfører), herunder hvem som skal ha ansvar for gjennomføringen i den enkelte tjenesten. Videre må utfører av tjenestene involvere nødvendige samarbeidspartnere for å gi innbygger kvalitativ god oppfølging etter fall. Oppfølgingen skal bygge på kunnskapsbasert praksis.

Ansvarsfordeling

  • Ledelsen i virksomheten har ansvar for å forankre rutinen og tilrettelegge for systematisk arbeid med fallforebygging og oppfølging i etterkant av fall.
  • Leder for aktuell helse- og omsorgstjeneste har ansvar for den praktiske gjennomføringen, herunder avklare roller og ansvar, gjøre rutinen kjent for ansatte, samt sikre nødvendig opplæring og oppfølging av arbeidet. 
  • Ansatte har ansvar for å følge rutinen og samarbeide tverrfaglig i gjennomføringen.
  • Tjenesteansvarlig (primærkontakt hos private leverandører) har hovedansvar for den faglige oppfølgingen av bruker etter fall (gjelder når bruker har tjenester i hjemmet). Dersom bruker ikke har tjenester fra før, definerer virksomheten hvem som har ansvar. 
  • Helseetaten har ansvar for å vedlikeholde rutinen.

Begrepsforklaring

Likeverdige tjenester

Innebærer at tjenestene utformes i samarbeid med, og utfra den enkelte innbyggers behov (skreddersøm). 

Tjenester i hjemmet

Helse- og omsorgstjenester som gis i hjemmet for eksempel praktisk bistand, hjemmesykepleie, psykisk helsearbeid, ergo-/fysioterapi, hverdagsrehabilitering. 

Brukervalg

Brukere med vedtak om hjemmesykepleie eller praktisk bistand kan selv velge om tjenesten skal utføres av kommunens egen leverandør eller av en privat leverandør som har inngått avtale med kommunen. Uavhengig av hvilken leverandør som velges skal bruker sikres systematisk og kunnskapsbasert oppfølging etter fall.

Fallforebyggende samtale/besøk

Kartleggingssamtale som er basert på sjekkliste, gjennomføres etter fall for å kartlegge fallrisiko og forebygge nye fall.

Samarbeidspartnere

Øvrige kommunale tjenester, fastlege, spesialisthelsetjeneste, legevakt, Sykehjemseetaten osv.

Tjenesteansvarlig (primærkontakt hos privat leverandør)

I Oslo kommune benyttes ordningen Behovsstyrt bemanning (BOB) med tjenesteansvarlig og primærkontakt for alle brukere som har helsetjenester i hjemmet. Det er tjenestansvarlig (primærkontakt hos privat leverandør) som har hovedansvaret for den faglige oppfølgingen av bruker etter fall. Det inkluderer ansvar for oppdatert tiltaksplan til bruker, herunder kartlegging, iverksetting, justering og evaluering av tiltak i samhandling med bruker og relevante faggrupper.

Saksbehandler

Sentral rolle for å fange opp brukere uten tjenester som har falt og som trenger fallkartlegging og vurdering av tjenestebehov.

ELISE

ELISE er et behandlingsrettet helseregister utviklet av og for Oslo kommune.  Informasjon som vises i ELISE hentes fra ulike kilder som nasjonale registre og fagsystemer i Oslo kommune.  I tillegg kan informasjon registreres i ELISE, som ved strukturerte kartlegginger.

Utførelse av rutinen

Rutinen trer i kraft når en innbygger med eller uten helse- og omsorgstjenester, har falt. 

Nedenfor beskrives aktiviteter som kan være relevante å iverksette etter fall.

Det må gjøres individuelle og faglige vurderinger om hvilke aktiviteter som er relevante utfra fallsituasjon og tilgjengelig informasjon.

Du utfører enten fallregistrering i Gerica eller i ELISE, ikke begge deler. Følg din bydels praksis for dette.

 

Fallmeldinger fraSKADELEGEVAKT.Innbyggere med eller utentjenester i hjemmetJournalnotat fraTRYGGHETSALARMEN.Innbyggere med eller utenandre tjenester i hjemmetBrukere med helse- ogomsorgstjenester i hjemmetsom har faltMELDING OM FALL FRAANDRE(pårørende, KAD,spesialisthelsetjeneste, legeosv).Innbyggere med eller utentjenester i hjemmetJournalnotater fra Trygghetsalarmen gjennomgås daglig.Fallmeldinger fra Skadelegevakt følges opp daglig.Øvrige meldinger om fall følges opp fortløpende.Alle fall registreres i Labjournal i Gerica eller i ELISE.Se Manual for dokumentasjon av fall og fallforebygging i Gerica eller brukerveiledningsvideoer for ELISE..VIRKSOMHETEN MÅ DEFINERE HVEM SOM SKAL HA ANSVAR FOR Å UTFØRE OPPGAVENE OVER

Oppfølging av fall - brukere med tjenester i hjemmet

Aktivitet

Tidsfrist

Ansvar (defineres av virksomhet) 

Når du får informasjon om at bruker har fallt:

Kartlegg fallsituasjonen og vurder hastegrad for iverksetting av tiltak (akutt/ikke akutt)

  • Når skjedde fallet?
  • Hvor skjedde fallet?
  • Er det kjent årsak til fallet?
  • Hva er konsekvensene av fallet?
  • Er det endring i funksjon og allmenntilstand?

Alle fall registreres i ELISE, hvis ditt tjenestested har tatt i bruk ELISE. Fallregistrering i ELISE blir overført til 136 journal i Gerica.

Dersom ditt tjenestested ikke har tatt i bruk ELISE, registrer fallet i Labjournal (8-journal) i Gerica.

Hendelsen journalføres i ordinær journaltype for den enkelte tjeneste (for eksempel 101-/110-/111- /112-journal), eventuelt med henvisning til Labjournal eller ELISE fallregistrering.

Umiddelbart/så raskt som mulig  

Avklar situasjon:

  • Gjennomfør ABCDE inkludert vitale målinger for å avklare skade og/eller årsak til fallet (fall kan være tidlig tegn på funksjonssvikt)
  • Bruk NEWS (eventuelt SAFE) som beslutningsstøtteverktøy for videre oppfølging og tiltak
  • Vær særlig observant på mulig slag mot hodet, tegn på brudd og sjekk om bruker går på blodfortynnende medikamenter (blødningsrisiko)
Umiddelbart/så raskt som mulig  

Ved akutt behov for helsehjelp kontakt legevakt/AMk (113) og utfør relevante tiltak

Kontakt ansvarshavende på vakt ved behov, f.eks. ved skade eller tvil om fallsituasjonen

Umiddelbart/så raskt som mulig  

Ved ikke akutt behov for helsehjelp, utfør relevante tiltak ut i fra situasjonen. For eksempel fjerne fallrisiko elementer, veilede bruker i hvordan reise seg opp eller bruke personløfter ved behov. 

Trygghetsalarmtjenesten kan kontaktes ved behov for bistand ved fall. Hjemmetjenesten må vente sammen med bruker til helsepersonell fra trygghetsalarmtjenesten ankommer stedet, og må også assistere ved behov.  Hjemmetjenesten har som hovedregel ansvar for videre oppfølging av bruker etter at bistanden er avsluttet.

Brann- og redningsetaten skal ikke kontaktes for å løfte opp brukere. 

Før man forlater bruker   

Avklar med bruker om pårørende skal varsles

Så raskt som mulig ved behov  

Vurder om det er behov for å varsle andre (tjenesteansvarlig, ansvarlig på vakt, leder, andre tjenester)

Drøft fallsituasjonen tverrfaglig ved behov

Vurder behov for gjennomføring av fallforebyggende hjemmebesøk 

Vurder behov for tettere oppfølging med NEWS i en begrenset periode

Så raskt som mulig  

Dokumenter vurderinger som er gjort og plan for videre oppfølging i Gerica i henhold til manual

Fortløpende  

Gjennomfør fallforebyggende hjemmebesøk der det er aktuelt. Gjennomgå enten sjekklisten under besøket: Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk eller fallrisikovurdering i ELISE.

Som alternativ til sjekklisten, kan VAR prosedyre lastes opp i tiltaksplan: https://www.varnett.no/portal/procedure/7884/

Så raskt som mulig innen 7 dager  

Dokumenter relevant informasjon fra fallforebyggende hjemmebesøk inkludert funksjonsvurdering ,og oppdater ADL, se manual. Eventuelt opprett/oppdater tiltaksplan og iverksett tiltak

Så raskt som mulig i etterkant av hjemmebesøk  

Etter gjennomført fallforebyggende hjemmebesøk og utfylt sjekkliste eller utfylt fallrisikovurdering i ELISE,diskuter brukers situasjon med andre faggrupper for å avklare videre oppfølging, tiltak og når tiltakene skal evalueres

Vurdere behov for å henvise bruker til andre instanser (f.eks hukommelsesklinikk, demensteam, frisklivssenter, fysioterapeut, ergoterapeut)

Innspill til fallforebyggende tiltak:

Så raskt som mulig i etterkant av hjemmebesøk  

Informere fastlegen via PLO- melding om funn og tiltak. 

Informasjon til fastlegen er særlig aktuelt i situasjoner hvor det er behov for tilsyn av lege, medisingjennomgang, fallutredning eller dersom tjenesten ikke klarer å forhindre nye fall etter iverksatte tiltak 

Hvis bruker samtykker, er det hensiktsmessig at hele kartleggingen sendes til fastlege via PLO-melding

Så raskt som mulig i etterkant av hjemmebesøket  

Iverksette, følge opp og justere tiltak ut fra behov 

Utarbeide tiltaksplan i Gerica og sette inn evalueringstiltak med dato. Oppdatere ADL.

Så raskt som mulig 

 

Evaluere iverksatte tiltak (gjennomføres tverrfaglig når det er aktuelt)

  • iverksatte tiltak skal vurderes og dokumenteres fortløpende 
  • frist for evaluering av tiltak skal fremkomme i tiltaksplanen
  • evaluering av tiltak gjennomføres
    • i dialog med bruker og eventuelt pårørende
    • ved å innhente informasjon fra andre samarbeidspartnere
    • ved å gjennomgå dokumentasjon (f.eks. om det har skjedd nye fall i perioden)
Kontinuerlig og innen oppsatt frist  

 

Oppfølging av fall - innbyggere uten tjenester i hjemmet

Brukere uten tjenester i hjemmet fra tidligere, er ikke synlige i ELISE, følg derfor rutinen for registrering av fall i Gerica selvom bydelen din bruker ELISE.

Aktivitet

Tidsfrist

Ansvar (defineres av virksomhet) 

Kontakt innbygger, kartlegg fallsituasjonen og vurder hastegrad for iverksetting av tiltak (akutt/ikke akutt)

  • Når skjedde fallet?
  • Hvor skjedde fallet?
  • Er det kjent årsak til fallet?
  • Hva er konsekvensene av fallet? Slag mot hode? Bruker blodfortynnende medikamenter (blødningsrisiko)? Tegn på brudd?
  • Er det endring i funksjon og allmenntilstand?

Kartlegge ønske og behov for videre oppfølging

Når melding om fall mottas  

Vurder behov for fallforebyggende hjemmebesøk

Iverksett strakstiltak ved behov

Avklar med innbygger om pårørende skal informeres

Når melding om fall mottas  

Gjennomfør fallforebyggende hjemmebesøk inkludert vurdering av behov for tjenester (tverrfaglig ved behov)

Ved fallforebyggende hjemmebesøk brukes følgende verktøy:Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk 

Ved vurdering av behov for tjenester brukes følgende verktøy: Vurderings- og kartleggingsskjema for voksne

Innspill til fallforebyggende tiltak:

Så raskt som mulig og senest innen 7 dager  

Dokumenter vurderingsbesøk og fallforebyggende hjemmebesøk i henhold til manual i Gerica

I etterkant av hjemmebesøk  

Vurder om fastlege skal kontaktes

Kontakt med fastlege er særlig aktuelt i situasjoner hvor det er behov for tilsyn av lege, utredning, medisingjennomgang osv.

Hvis innbygger samtykker, er det hensiktsmessig at kartleggingen sendes til fastlege via PLO-melding

I etterkant av hjemmebesøk  

Ved behov drøft fallsituasjonen og tjenestebehov tverrfaglig, etter samtykke med innbygger

I etterkant av hjemmebesøk  

Avklar tjenestebehov eller henvis til lavterskeltilbud i samråd med innbygger

I etterkant av hjemmebesøk  

Fatt vedtak om tjenester ved behov

I etterkant av hjemmebesøk  

Hvis det er aktuelt med tjenester: iverksett, følge opp og juster tiltak ut fra behov 

Utarbeid tiltaksplan i Gerica og sett inn evalueringstiltak med dato. Registrer ADL.

Etter tildeling av tjenester  

Evaluer iverksatte tiltak (gjennomføres tverrfaglig når det er aktuelt)

  • iverksatte tiltak skal vurderes og dokumenteres fortløpende 
  • frist for evaluering av tiltak skal fremkomme i tiltaksplanen
  • evaluering av tiltak gjennomføres
    • i dialog med bruker og eventuelt pårørende
    • ved å innhente informasjon fra andre samarbeidspartnere
    • ved å gjennomgå dokumentasjon (f.eks er det nye fall i perioden?)
Kontinuerlig og innen oppsatt frist  

Kompetanse

Bydelene må definere hvilken helsefaglig kompetanse (minimumskrav) ansatte som gjennomfører fallforebyggende hjemmebesøk skal ha. Det bør tilstrebes at hjemmebesøket gjennomføres tverrfaglig.

 

Lovverk

Lov om pasient og brukerrettigheter

Lov om helsepersonell

 

Referanser

Overordnet standard for tjenester i hjemmet 

VAR Healthcare; Fallforebyggende tiltak

Utstyr

For å utføre vitale målinger: blodtrykksmåler, stetoskop, saturasjonsapparat, temperaturmåler

Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk

Manual for dokumentasjon av fall og fallforebygging i Gerica

Vurderings- og kartleggingsskjema for voksne