Smittevern - Skyllerom v. 1.1

Hensikt

Sikre gode rutiner for renhold og kontroll av maskiner på skyllerom og hindre smittespredning til beboer/pasienter.

Ansvar

Institusjonssjef har ansvar for at det foreligger rutiner og prosedyrer som sikrer at arbeidet og renholdet på skyllerommet utføres på en forsvarlig hygienisk måte.

Avdelingsleder har ansvar for at gjeldende rutiner og prosedyrer er kjent for medarbeiderne og at det gis opplæring i arbeid på skyllerom.

Ansvar for renholdet på skyllerommet bør være spesifisert med navn/tittel.

Alle som arbeider eller utfører renhold på skyllerommet har ansvar for at arbeidet utføres på en hygienisk forsvarlig måte. 

Utførelse

Skyllerommet er avdelingens mest utsatte sted med hensyn til smittespredning. Her rengjøres og desinfiseres utstyr som har vært i kontakt med kroppsvæsker og beboere/pasienter. Det håndteres urin og avføring, og lagres avfall og skittentøy.  Rent og urent utstyr må holdes godt adskilt. Det skal være tydelig markert hva som er ren og uren side. Forslag til skilt ligger vedlagt i prosedyren (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne).

Det anbefales at det hver dagvakt utpekes en person som har overordet ansvar for at oppgaver på skyllerommet gjennomføres. Alle har at ansvar for at skyllerommet er ryddig og rent.

Minimumskrav til inventar og innhold skyllerommet

  • Våtromsstandard
  • Gulv og vegger bør tåle desinfeksjonsmidler som er godkjent til bruk i helse og sykepleie og hyppig rengjøring
  • Det skal være eget håndvaskepunkt (se Smittevern - Håndhygiene, krav til og plassering av fasiliteter
  • Flatene skal være hele og lette å rengjøre
  • Søplesekker/tekstilsekker mm skal være på hjul for å sikre enkelt renhold
  • Det skal ikke lagres på gulvet
  • Låsbart skap til kjemikalier (såpe og desinfeksjonsmidler)
  • Ren og uren side i skyllerommet skal markeres tydelig

Minimum innhold på ren og uren side      

Ren side

Uren side                                                      

  • Håndvask og dispenser for håndsåpe og papir
  • Hånddesinfeksjonsmiddel i dispenser på vegg
  • Beskyttelsesutstyr (hansker, vernebriller og plastforkle e.l.), gjerne i stativ på vegg
  • Gjennomstikkskap for bekken, vaskefat, urinflasker mm til korridor og/eller rent lager
  • Skap som kan lukkes til rent utstyr som f.eks. urinstix 
  • Låsbart skap til kjemiske desinfeksjonsmidler
  • Bekkenspyler eller kvern 
  • Benk av rustfritt stål med utslagsvask
  • Plass for håndtering av urin- og avføringsprøver
  • Oppbevaringsstativ til urent tøy med lokk og fotpedal eller sjakt
  • Oppbevaringsstativ til smittetøy med lokk og fotpedal
  • Oppbevaringsstativ til avfall med lokk og fotpedal eller sjakt
  • Oppbevaring av risikoavfall med lokk og fotpedal
  • Instrumentvaskemaskin der det er behov

Det er ønskelig at det er mulig å senke temperaturen på dette rommet uavhengig av temperatur på tilstøtende rom, både med tanke på lukt og varme fra maskinene på rommet.

 

Daglige rutiner på skyllerom: Felles ansvar, samt én hovedansvarlig på hver dagvakt

  • Døren til skyllerommet skal holdes lukket
  • Hold desinfeksjonsrommet ryddig og oversiktlig
  • Skyllerommet skal ikke brukes som lagerplass for utstyr
  • Utstyr skal ikke lagres direkte på gulv
  • Skapdører skal være lukket når de ikke er i bruk
  • Stativ til urene tekstiler og avfall bør ha hjul og lokk med fotpedal
  • Rengjøring av gulv utføres daglig. Dette rommet bør tas til slutt i avdelingen
  • Bruk varmedesinfeksjon hvis mulig, og kjemisk desinfeksjon for utstyr som ikke tåler varmedesinfeksjon
  • Daglig tilsyn og kontroll av maskiner er nødvendig. Benytt egen sjekkliste for å sikre etterlevelse

Rutinemessige oppgaver på skyllerommet

  • Skyllerommet skal rengjøres daglig og ved behov. Benkeplater og andre flater skal rengjøres daglig. Hvis flatene er synlig forurensede bør de desinfiseres med godkjent desinfeksjonsmiddel. Bruk hansker
  • Brukt og forurenset utstyr skal ikke plasseres på ren side av skyllerommet. Det er viktig å utføre håndhygien når man går fra urent til rent arbeid på skyllerommet
  • Dekontaminator og instrumentvaskemaskin sjekkes etter sjekkliste
  • Lag avkryssingsliste for rengjøring og desinfeksjon av overflater:
    • Daglig rengjøring og desinfeksjon av overflater som arbeidsbenker, hyller og utside på dekontaminator.
    • Daglig rengjøring av dør og dørhåndtak, servant og armatur.
    • Ukentlig rengjøring av stativ for avfall og skittentøy, vegg bak arbeidsbenker, utslagsvask.
    • Månedlig skal kjemikalieskap rengjøres og dato på desinfeksjonsmidler sjekkes.
  • Dersom forkalning eller unormalt lukt oppstår på urinflasker eller annet utstyr må det gjøres en vurder om utstyret passer til maskin eller om det er andre grunner for at utstyr ikke blir rengjort godt nok. 

Forslag til sjekkliste på skyllerom ligger vedlagt (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne). Før den tas i bruk må den tilpasses hvert enkelt skyllerom ut fra hvilke maskiner skyllerommet har. Smittevernteamet i Sykehjemsetaten kan være behjelpelig dersom noe er uklart.

Generelle prinsipper for arbeid på uren side på skyllerom:

  • Bruk beskyttelsesfrakk ved rutinearbeid på uren side
  • Urent utstyr håndteres på uren side/uren benk så snart som mulig. Dersom søl på utstyr tørker inn, oppnås ikke tilfredsstillende rengjørings- og desinfeksjonsprosess
  • Urin- og avføringsprøver utføres på uren side
  • Utstyr som er varmedesinfisert skal være tørt når det kommer ut av dekontaminatoren og settes direkte inn i skap. Det skal ikke lufttørkes på benk
  • Skittentøy og avfall som mellomlagres på skyllerom skal legges i traller, helst med lokk med fotpedal Smittevern - Tekstiler, håndtering i avdeling Smittevern - Smittefarlig avfall
  • Forurenset tøy som forvaskes i vaskemaskin på skyllerommet, må fraktes og oppbevares i lukkede poser inntil det kan legges i maskinen. Tekstiler som er forvasket på skyllerommet skal ikke henge eller ligge til tørk på skyllerommet
  • Når kjemi til dekontaminatoren skal byttes, skal vernebriller og hansker benyttes. Væsken er sterkt etsende og derfor helseskadelig ved sprut
  • Utfør håndhygiene etter all berøring med urent utstyr
  • Vaskefat kan få belegg av såperester. Dette må fjernes med manuell vasking etter at vaskefatene er varmedesinfisert. Ta på vernebriller, forkle og hansker og bruk et rent papir eller klut til å skrubbe med. Ikke bruk kost/børste av fare for sprut av fastbrente rester. Kast papiret eller legg kluten til vask umiddelbart. Varmedesinfiser på nytt når belegget er fjernet

Generelle prinsipper for arbeid på ren side på skyllerom:

  • Utfør alltid håndhygiene før berøring av rent utstyr
  • Det skal alltid kontrolleres om utstyr er rengjort før det tas ut av maskin og legge i rent skap
  • Rent utstyr skal ikke bli stående på ren benk eller oppå dekonatminatoren for lufttørring. Er det fuktig tørkes vannet av og godset plasseres i skap

Kjemisk desinfeksjon

  • Desinfeksjonsløsninger for utstyr byttes ut i henhold til leverandørens anbefalinger, og i tillegg dersom utstyret har vært synlig tilsølt
  • Utfør kjemisk desinfeksjon på uren side av skyllerommet
  • Beholderen med desinfeksjonsløsningen varmedesinfisere hvis mulig før ny utblanding has i. Avkryssingsliste gir god kontroll
  • Utstyr lagt i desinfeksjonsløsning skylles av i rennende vann, tørkes og plasseres direkte i rent skap
  • Se prosedyren Smittevern - Kjemisk desinfeksjon

Bruk av klesvaskemaskin på skyllerom

Anbefaling er at man unngår all vask av beboer-/pasienttøy på skyllerom. Tørking av klær på skyllerommet skal ikke skal forekomme. Det bør være egne vaskerom/ vaskerier for dette formålet som er innredet i samsvar med krav for tekstilhåndtering i helseinstitusjon.

Forvask av tilsølt institusjonstøy: Unngå forvask av institusjonstekstiler i avdeling i den grad det er mulig. Tekstiler tilsølt av kroppsvæsker håndteres på brukerstedet, og etter samme rutiner som ved smitte. Fjern faste partikler, f.eks. avføring med et papir, emballer tøyet som smittetøy og send direkte til vaskeri.

Det er ikke anbefalt å bruke vaskemaskin på skyllerom. Om eneste mulighet er å vaske private tekstiler på skyllerom skal maskinen plasseres på uren side. Medarbeidere som legger urene tekstiler i maskinen skal benytte beskyttelsesutstyr og utføre håndhygiene umiddelbart etter at tøyet er lagt i maskinen. Etter endt vask skal maskinen kjøres tom på kokevaskeprogram. Særlig viktig er dette ved vask av tilgriset tøy. Det anbefales tydelig merking av hva maskinen skal benyttes til og sjekkliste for kontroll av utførte oppgaver.

Se prosedyrene Smittevern - Tekstiler, håndtering i avdelingSmittevern - Tekstilhåndtering i eget vaskeri  og transport av tekstiler

Bruk av tørketrommel på skyllerom

Det er ikke anbefalt å benytte tøreketrommel på skyllerommet på grunn av varmeutvekslingen, brannfaren og manglende kontroll på renhet i klærne som tørkes der. Det anbefales tydelig mering av hva maskinen skal benyttes til og sjekksliste for kontroll at utførte oppgaver.

Kompetanse

Alle medarbeidere skal ha praktisk opplæring i arbeid på skyllerom, og spesielt for arbeid med dekontaminatorer; hvordan sette inn rikitg i maksinene, hvordan utføre sjekk og hvordan skifte såpe.

Referanser

Nasjonalt kompetansesenter for dekontaminering OUS

Faglig anbefaling for daglig kontroll og vedlikehold av vaskedekontaminator. Nasjonalt kompetansesenter for dekontaminering

Nationale infektionshyiejniske retningslinjerfor desinfektion i sundhedssektoren Statens Serum Institut (2014)

Veileder for basale smittevernrutiner. FHI 2022