Innholdsfortegnelse
Denne brukerveilederen beskriver hvordan generell saksbehandlingen skal gjøres i Gerica. I rutinen for generell saksbehandling beskrives noen av de vanligste problemstillingene knyttet til saksbehandling hvor bl.a. forvaltningsloven setter føringer. Det presiseres at dette er tatt inn i rutinen med tanke på å beskrive hvordan Gerica skal brukes, og ikke hvordan bydelene skal utøve sitt saksbehandlingsfaglige arbeid.
Da saksbehandlingen henger veldig sammen med SvarUt er det viktig å sette seg godt inn i Gerica - SvarUt - Brukerveileder og Gerica - SvarUt - Rutine.
Registrere sak 100:
Saken opprettes når søknad foreligger. Riktig henvendelsesinstans, søknadsdato, Id og Saksbehandler registreres.
Inntil søknaden er vurdert, og aktuelle saker er opprettet (med søktdato lik når søknaden kom), knyttes Saksbehandlerjournal og evt. brev (eks. OK_Sak - Forvaltningsmelding) til denne saken.
Når vedtak er fattet på aktuelle saker, settes vedtaksdato (Vedtak gyldig) og vedtakstype (Innvilget eller Avslag) og saken stoppes (avsluttes).
På denne måten kan forvaltingen holde oversikt over søknadene, og videre dokumentasjonen samles og knyttes til søknaden/saken.
Symbol |
Forklaring |
under saksbehandling |
|
vedtak fattet, venter på tildeling eller saken har en tjeneste som starter fram i tid |
|
vedtak fattet, tjenesten tildelt |
|
saken er låst |
|
saken er førstegangsregistrert |
|
saken er revurdert (fra overliggende sak) |
|
saken er stoppet i saksbildet eller saken er avslått. Sak med dette symbolet vises bare på skillearkene Alle og Avsluttet. |
|
tjenesten er avsluttet i tjenestebildet |
|
|
saken er stoppet uten vedtakstdato |
Gå inn i saklista og hent opp brukeren.
Trykk på NY-knappen oppe på knapperaden. Sakskortet skal fylles ut på følgende måte:
Sakstype
Type tjeneste som det søkes om.
Søktdato
Henvendelse
Her settes inn hvem søknaden kommer fra.
Saksbehandler
Når søknaden er tildelt en saksbehandler, registreres ansatt i feltet.
Status
Dette feltet fylles automatisk ut etter som man fyller ut saksbildet. Se kap 3.4 "Status på saken" for nærmere informasjon om statusene.
Vedtak gyldig
Ved nye hjemmetjenester er vedtaket gyldig fra den dagen vedtaket lages.
For tjenester hvor det lages kontrakter (støttekontakt, BPA, omsorgslønn, avlastning og nabohjelp) må Vedtak gyldig være samme dato som vedtaket skal gjelde fra.
Rullerende opphold, Fra dato og Til dato
Gjelder kun sakene 36; Korttidsopphold - avlastning (eldre) – rullerende og 44; Korttidsopphold rullerende. Sett inn perioden vedtaket skal gjelde for og Tid pr uke (IPLOS).
Tid pr uke
Her settes ressurstiden som utfører må bruke for å utføre vedtaket (direkte brukertid). Hvis deler eller hele vedtakstiden (IPLOS tiden) må utføres av to personer, ganges vedtakstiden opp tilvarende (gjennomsnittlig timer og minutter per uke). Hvis flere brukere deltar på samme aktivitet deles vedtakstiden på antall brukere (eks. gruppeaktiviteter i bolig).
Tid pr uke (IPLOS)
Hvis saken er en IPLOS tjeneste vil feltene bli aktivert. Her settes vedtakstiden inn (gjennomsnittlig timer og minutter per uke) iht. kravene satt av helsedirektoratet.
Type
Her registreres det om saken er innvilget, avslått eller avgjørelse. Innvilget brukes når det fattes enkeltvedtak. Avgjørelse brukes når det opprettes sak uten at det fattes enkeltvedtak (benyttes når tjenesten ikke krever enkeltvedtak etter forvaltningsloven).
Godkjent dato
Fylles automatisk ut med vedtaksmyndig Id og navn når vedtaket er sendt til utsendelseskontrollen og vedtaksmyndig har godkjent vedtaket for utsendelse.
Revurderingsdato
Registreres med saksbehandlers Id. Vurderes individuelt. Oslo kommune har i Fellesskriv 2/2002 "Informasjon til søker etter enkeltvedtak om hjemmetjenester" beskrevet hvor ofte hjemmetjenester skal vurderes.
TT-Type og TT-tekst
Brukes ved behandling av søknader om TT.
Stoppet dato
Brukes når saken ikke realitetsbehandles (søknaden trekkes), ved klagebehandling og ved revurdering. Skal også brukes i de tilfellene hvor saken er ferdig behandlet og tjenesten av ulike grunner ikke blir igangsatt, som for eksempel ved flytting ut av bydelen, bruker ønsker allikevel ikke tjenesten (trekker søknaden) langtidsplass og mors.
Årsak
Her legges inn årsak til at saken er stoppet.
Tjenester
Denne fanen vil være tom helt til saken er Innvilget eller avgjort i Type-feltet.
Deretter vil den vise hvilken tjeneste som er koplet til saken.
Her skal omfanget av tjenesten beskrives. Her finnes det standardtekster, OK-tekster og eventuelle bydelsspesifikke tekster. Målet/formålet med tjenesten kan også være aktuelt å beskrive her og/eller på fanen begrunnelse som beskrevet over.
Her kan det gis beskjeder til brukeren i forbindelse med vedtaket. Det finnes forskjellige OK_Standstandardtekster knyttet til ulike tjenester (nærmere beskrevet i de spesifikke manualene), og eventuelle bydelsspesifikke tekster.
Her kan man melde en sak til et møte for behandling/vedtak. Se egen manual for Møtebok fra TietoEvry. Brukes av enkelte bydeler.
Referansenummer
Kommer automatisk. Ved revurdering av saken vil referansenummeret være det samme, men tallet i feltet til høyre vil vise hvor mange ganger vedtaket er revurdert.
Vedtaksnummer
Brukes ikke.
Tekstfeltet
Når sakstype er hentet inn i saken vil navnet på saken automatisk fylles ut.
Nivåfeltet
Nivå skal være forvaltningen/enheten som administrerer saken, uavhengig av nivået på utfører av tjenesten.
Frist
Viser hvor mange dagers frist som er satt opp i kodeverket.
Frist dato
Regnes ut fra søkt dato. Frist er satt i henhold til Oslo Kommunes retningslinjer.
Lovhjemmel
Der lovhjemmelen er fast kommer lovhjemmelen automatisk opp. Der saken kan hjemles til flere lovhjemler, må aktuell lovhjemmel hentes inn manuelt. Trykk på den firkantete boksen til høyre for feltet Lovhjemler og velg riktig lovhjemmel.
Brukes ved klagebehandling (se eget avsnitt om dette).
Se egen manual for frisklivssentralene
Her vises dokumenter/vedtak og journalnotater som er knyttet til saken.
Dersom man ønsker å se dokumentet benyttes knapp "Vis dokument".
Videre vises det blant annet hvem som var mottaker av dokumentet ved utsendelse, og hvilken ansatt som godkjente utsendelse.
Når alle faner og felt er fylt ut trykk lagre Hvis vedtaket innvilges kommer bildet ”Velg nivå” opp:
Sett inn nivået til den som skal utføre tjenesten.
Hvis dette er en tjeneste med brukervalg, og brukeren har valgt, sett inn riktig nivå og Utfører, kommunal eller privat/ideell. Alle private/ideelle leverandører av tjenester med brukervalg, med unntak av SYE, ligger her i nivåtreet.
Her ligger også kommunale tjenester som er organisert utenfor bydel og SYE, som FRA (Forsterket rehabilitering Aker) og Hjelpemiddelteknisk tjeneste (Hjelpemiddelformidlingen i Oslo), samt enheter som samarbeider på tvers av bydeler, eks. ART på nivå 1.17.4.10 og felles responssenter for bydelene Sagene og Grünerløkka på nivå 1.17.4.6.
Under nivå 1.17.5 ligger boliger og institusjoner utenfor SYE/bydel som geografisk ligger i Oslo, Eks. VEL sine bolig og institusjonstilbud.
Tilsvarende ligger Institusjoner og boliger som geografisk ligger utenfor Oslo under 1.18.5.
For tjenester der forvaltningen har ansvar for utførelsen skal forvaltningens nivå stå på tjenestebildet, f.eks. for TT – kort og støttekontakt.
NB! Hvis tjenesten ble opprettet og igangsatt før saken er det, vil spørsmål om aktiv tjeneste skal limes inn i saken komme opp ved lagring.
Svar Ja på dette.
Hvis man setter inn feil sakstype og endrer dette vil man få opp følgende boks:
Teksten i Tekst feltet under fanen detaljer endrer seg da automatisk. Har man valgt knappen erstatt, endres også lovhjemmel automatisk.
Det er mulig å endre sakstype frem til vedtaket er godkjent i utsendelseskontrollen i postsenter og feltet Godkjent dato er fylt ut.
Opprinnelig sak nr 3:
Endrer til sak nr 4:
Ved revurderinger skal man aldri skifte sakstype til en annen. Dette gjelder kun førstegangsvedtak.
Statusen oppdaterer seg automatisk ettersom hvilke felter man fyller ut og hva man gjør i saksbildet og i SvarUt.
Feltene Godkjent dato, Id og Status henger sammen.
Status |
Forklaring |
|
1- Henvendelse |
Når saken er registrert med Sakstype, Søkt dato og (Søkt)Id blir status Henvendelse. |
|
2- Under saksbehandling |
Når feltet Saksbehandler er fylt ut endres status til Under saksbehandling. |
|
3-Saksbehandling ferdig |
Når vedtak gyldig dato settes og vedtakstype fylles ut, endres status til Saksbehandling ferdig. |
|
4-Til godkjenning |
Når sakskortet er ferdig utfylt (inkludert fanene), vedtaksbrevet er flettet og sendt til postsenteret for godkjenning, endres status til Til godkjenning.
|
|
|
||
9-Godkjent |
Når vedtaksdokumentet er godkjent i postsenteret settes status på sak automatisk til Godkjent. Saken blir da låst.
|
|
5-Ikke godkjent |
Dersom vedtaksdokumentet ikke blir godkjent i postsenteret settes status automatisk til Ikke godkjent. Når årsaken til at det ikke ble godkjent er rettet, sendes vedtaksdokumentet på nytt til postsenteret, og status settes tilbake til Til godkjenning.
|
|
8-Stoppet |
Dersom saksbehandling stoppes, registreres Stoppet dato og årsak og status endres til Stoppet. |
|
Når saken er ferdig og godkjent i postsenteret, blir saken låst. Feltene saksbehandler, timer/min, revurdert dato, tjenester, møte og klage er åpne selv om saken er låst.
I sakvinduet er det en fane Saksstatus hvor det kan filtreres på saksbehandler og/eller saksstatus. Under vises eksempler på bruk.
Tildeltdato: (ikke uttømmende)
Hvis dette er en tjeneste hvor utførerfeltet skal fylles ut, Bruk F4 – tasten i feltet Utfører og bildet Samarbeidsinstanser kommer opp. I feltet Gruppe trykk på F4 og velg Gruppe 5; Utførere. Brukes bl.a. på hjemmetjenester og BPA.
Når utføreren er en privat leverandør må det settes hake i feltet Privat utfører
Nivå: Kontroller at riktig nivå er valgt.
Feltene Institusjon, Romnr: og Type plass fylles automatisk med riktige data når brukerens tjeneste blir knyttet til en reservasjon i PLA. Det er fra feltet Type plass faktureringsgrunnlaget hentes.
De øvrige fanene som det er aktuelt å fylle ut er beskrevet i egne avsnitt eller rutiner.
Oslo kommune har bestemt at hjemmeboende brukere skal få tilbud om årlig brannvernsjekk fra hjemmetjenesten. Bruk standardtekst på Vedtaksfanen: OK_Brannvern, tilbud om sikkerhetssjekk. Ved førstegangsvurdering av saksbehandler skal de foreta en sjekk og fylle ut skjemaet OL_Skjema Brannvern som ligger på tjenestebildet.
Stå i Sakslista, marker den tjenesten det gjelder, klikk på ikonet for fletting oppe på knapperaden.
Velg mal. dobbelklikk eller trykk på malerkosten , følgende boks kommer opp:
I feltet Arkivtekst kommer det opp type vedtak (hentes automatisk fra oppsettet i dokumentmalen) og navn på sakstype vedtaket er flettet fra.
Se brukerveiledning og rutine for SvarUt for videre behandling av det flettede dokumentet. Gerica - SvarUt - Brukerveileder
Enkleste måten å finne vedtaket på er å gå til fanen Journal i sakskortet til aktuell sak (for mer informasjon, se punkt 3.3.10 Fanen Journal).
Man kan også finne vedtaket ved å gå til journallista ved å klikke på ikonet journal .
NB! Hvis dette er et vedtak/dokument som er eldre enn 30 dager må Fra dato endres/fjernes. Se vedtaksdatoen i saksbildet for å vite sånn ca. når vedtaket ble laget.
Marker aktuell journal og klikk på brillene øverst til høyre på knapperaden så kommer dokumentet opp.
Det er en egen framgangsmåte for hvordan revurderinger skal handteres i oppsigelsestiden for leverandørbytte i brukervalgsordningene. Se egne manualer.
Fullstendige rutiner for hvordan revurdering av opphold i sykehjem skal håndteres er omtalt manualen for Plassadministrasjon.
Stå i brukerens saksliste og marker saken som skal revurderes.
Klikk på kopieringsknappen oppe på knapperaden og denne boksen kommer opp:
Fyll inn dato. Dato kan ikke settes tilbake i tid
Korriger registreringene på sakskortet
Søkt dato
Skal være opprinnelig søkt dato, hvis ikke det er kommet ny søknad med ny dato (det kan være aktuelt selv om dette er en revurdering).
Vedtak gyldig dato
Ved revurdering stoppes vedtaket og tjenesten én dag, og en ny tjeneste opprettes automatisk med tildeltdato dagen etter. Dette skal være den nye Vedtak gyldig dato.
Revurderingsdato
Sett inn ny Revurderingsdato.
Godkjent dato
Godkjent dato fylles ut automatisk når vedtaket er godkjent for utsending i postsenteret av vedtaksmyndig.
Vedtaksteksten
Klikk på fanen opplysning, begrunnelse og vedtak. Her står tekstene fra forrige vedtak. Rediger eller behold det som står der. Hvis tjenesten skal ha tilbakevirkende kraft på grunn av forsinket revurdering, beskrives dette i vedtaket.
Sjekk om riktig lovhjemmel er hentet inn på fanen Detaljer (jf. punkt 3.3.7).
Lagre.
Ved bruk av denne rutinen er det mulig å telle antall klagesaker totalt, se hvor mange saker kommunen selv har omgjort og hvor mange saker klageinstansen har omgjort eller opprettholdt. Registrering av klager og status på klagene er en del av IPLOS opplysningene.
Dersom bruker klager på et vedtak registreres dette ved å kopiere saken. Marker saken og trykke på ikonet Revurder sak. I feltet Dato settes dagens dato (ikke mulig å sette dato bakover i tid, reell mottatt dato for klagen settes senere på fanen klage)og i feltet Årsak settes Klagesaksbehandling (id 30).
På det revurderte sakskortet: fyll inn alle opplysninger fra den saken brukeren har klaget på, vedtakstype, vedtaksgyldigdato, type osv bortsett fra godkjent dato og statusfeltet. Disse fylles ut automatisk og skal ikke fylles ut manuelt.
Dato mottatt: dato for innkommet klage.
Status: Eget kodeverk, angir hvor klagen befinner seg i prosessen.
Status dato: dato for den aktiv statuskoden.
Dato besvart: dato for når klagesaken er endelig avsluttet.
Hvis det kun er hake i feltet Registrer som klage og Dato mottatt er utfylt, betyr det at denne klagesaken er under saksbehandling i bydelen.
I Sakslista vil det komme frem at dette er en klagesak ved at saken har et kryss i kolonnen helt til høyre i bildet. .
Husk å sende forvaltingsmelding til klager hvis saksbehandlingsfristen ikke kan overholdes. Benytt mal OK_Sak - Forvaltningsmelding Klage.
Dersom klagen ikke behandles videre:
Bruk aktuell kode, eks. «Avsluttet pga. dødsfall».
På fanen Klage:
På fanen Klage:
I dette tilfellet skal det ikke gjøres endringer i saksopplysninger og innholdet fra opprinnelig vedtak, det er klagesaken som blir den aktive saken videre. Registreringene inne på fanen Klage blir automatisk fjernet hvis saken senere revurderes.
Dersom bydelen omgjør vedtaket:
og gir klageren medhold, endres den revurderte saken, dvs. klagesaken slik:
På fanen Klage:
Ta en ny kopi/revurdering av klagesaken for å lage et nytt innvilget vedtak. Denne saken skal se ut som et ordinært innvilget vedtak. Registreringene inne på fanen Klage blir automatisk fjernet.
Dersom bydelen opprettholder sitt vedtak:
skal det lages saksfremstilling som skal oversendes til klageinstans.
Marker klagesaken. Velg mal OK_Sak – klage saksfremstilling. Opprinnelige opplysninger, begrunnelser og vedtak flettes inn i saksfremstillingen, mens evt. nye/mer utfyllende opplysninger og vurderinger må skrives inn i selve dokumentet.
Når saksfremstillingen er ferdig velges det på fanen Klage:
Se opplysninger malene følgebrev klage og brev til bruker/klager i tabellen under.
Dersom bruker får medhold fra klageinstansen
hos klageinstansen, endres den revurderte saken, dvs. klagesaken slik.
På fanen Klage:
Ta en ny kopi/revurdering av klagesaken for å lage et nytt innvilget vedtak. Denne saken skal se ut som et ordinært innvilget vedtak. Registreringene inne på fanen Klage blir automatisk fjernet.
Når klageinstansen har opprettholdt kommunens vedtak
På fanen Klage:
Da klageinstansen har opprettholdt kommunens vedtak skal ikke endringer i saksopplysninger og innholdet fra opprinnelig vedtak gjøres, det er klagesaken som blir den aktive saken videre. Registreringene inne på fanen Klage blir automatisk fjernet hvis saken senere revurderes.
Når klageinstansen har opphevet kommunens vedtaket
Kommunen mottar beskjed fra klageinstansen om at vedtaketet er opphevet. Klageinstansen opplyser kommunen om at de må lage ett nytt vedtak innen tidsfristen satt av dem.
På fanen Klage:
Ta en ny kopi/revurdering av klagesaken for å lage et nytt innvilget vedtak. Denne saken skal se ut som et ordinært innvilget vedtak. Registreringene inne på fanen Klage blir automatisk fjernet. Husk at dette må skje innen tidsfristen satt av klageinstansen.
Sett hake i alle aktuelle felt. Når det er medisiner som skal avsluttes må brukerens lege settes inn i feltet «Seponert av». Legeregisteret hentes ved å trykke F4.
Sett inn årsak til seponering eller opphør av de ulike tjenestene. Her er det flere valg, men avsluttetårsaken på tjenestene blir satt gjennom dette uavhengig av om det står «Behov opphørt» på status til brukeren i brukerbildet.