Smittevern - Egenerklæringer og vaksinasjonsstatus før oppstart av arbeid eller praksis i sykehjemsetaten v. 5.6

Hensikten med rutinen

  • Sikre at egenerklæringer vedrørende MRSA-, tuberkulose og vaksinasjonsstatus fylles ut før tiltredelse, gjeninntredelse, praksis og hospitering i ved langtidshjem og helsehus i Oslo

Hvem gjelder rutinen for

  • Rutinen gjelder helsepersonell i Sykehjemsetaten som har pasientkontakt. Dette inkluderer fast ansatte, vikarer, ekstravakter og hospitanter
  • Rutinen gjelder for studenter og elever som skal ha praksis i Sykehjemsetaten
  • ​Rutinen gjelder i utgangspunktet i perioden fra uke 40 til og med utgangen av uke 13. Perioden kan endres dersom smittesituasjonen i samfunnet krever det. Sykehjemsetaten vil følge FHIs råd

Ansvarsfordeling

  • Institusjonssjef har overordnet ansvar for at egenerklæringsskjema er fylt ut ved ansettelser, hospitering og praksisstudier ved institusjonen
  • Institusjonssjefen har ansvar for at det meldes fra til utdanningsinstitusjon dersom elev/student ikke er vaksinert
  • Utdanningsinstitusjoner har ansvar for at elevene/studentene har fyllt ut egenerklæringsskjema for MRSA og tuberkulose, elevene/studentene trenger da ikke vise det på praksissted
  • Studenter fra UiO har ansvar for å fremvise egenerklæringsskjema for tuberkulose og MRSA ved oppmøte første dag i praksis
  • SYEs institusjoner har ansvar for å tilby influensavaksine til studenter og elever i praksis høst/vinter 2025
  • Utdanningsinstitusjonene har ansvar for vaksinering av studenter i praksis vinter/vår 2026. Studentene skal være vaksinert minst 14 dager før oppstart av praksis
  • Studenter som ikke benytter seg av utdanningsinstitusjonenes vaksinetilbud, har selv ansvar for å vaksinere seg minst 14 dager før praksisstart og må dekke kostnaden selv
  • SYEs administrasjon har ansvar for å bestille og betale for vaksinene som skal settes av utdanningsinstitusjonene eller deres samarbeidspartnere
  • SYEs administrasjon har ikke ansvar for å betale eventuelle tilleggskostnader knyttet til gjennomføring av vaksineringen (for eksempel personell, administrasjon eller honorar til samarbeidspartnere)
  • SYEs institusjoner bestiller og betaler vaksiner som tilbys på institusjonene

Utførelse av rutinen

  • Egenerklæringer fylles ut før oppstart arbeid/praksis/hospitering. Se vedlegg og dokumenter for skjemaene. 
  • Arbeidsgiver/praksisted har rett til å spørre om vaksinasjonstatus, men det er frivillig å svare. Den som ikke å oppgi vaksinasjonsstatus vil få status som uvaksinert
  • Det er frivillig, men svært ønskelig at alle medarbeidere vaksinerer seg. Medarbeidere får tilbud om gratis sesonginfluensavaksine på arbeidssted, eller de kan vaksinere seg på et annet godkjent vaksinested
  • Studenter i praksis høst/vinter 2025 tilbys influensavaksine på institusjonen, så tidlig som mulig etter oppstart
  • Studenter i praksis vinter/vår 2026 skal vaksineres av utdanningsinstitusjonen eller deres samarbeidspartner senest 14 dager før praksisstart. Studenter som ikke oppfyller dette kravet kan ikke gjennomføre sin praksis i SYE. Studentene fremviser egenerklæringsskjema ved praksisstart. 
  • Man kan få fritak for vaksinasjon dersom det er medisinske grunner for ikke å vaksinere seg. Dette avklares i dialog med institusjonssjef, etatsoverlege og utdanningsinstitusjon
  • Egenerklæring angående Hepatitt B-vaksine gjelder kun for ansatte. Noen ansatte i riksikoutsatte stillinger kan få tilbud om Hepatitt B vaksine som del av yrkesvaksinering. Studenter/elever har ikke tilbud om forebyggende Hepatitt B vaksine fra praksisted
  • Man kan ikke nekte å fylle ut egenerklæring om tuberkulose, MRSA eller vaksinering
  • Dersom noen svarer ja i skjema om MRSA må de kontakte fastlegen for videre oppfølging
  • Dersom noen svarer ja i skjema om tuberkulose, må de kontakte smittevernkontoret i bydelen eller kommunen der de bor for videre oppfølging
  • I en nyoppstått risiko for tuberkulose- eller MRSA-smitte skal skjema fylles ut på nytt og tiltak iverksettes. Arbeidsgiver/praksissted skal informeres og videre oppfølging skal ivaretas av fastlege 
  • Se vedlagter skjema under fanen "relatert"

Lovverk

Referanser