Oppbevaring av legemidler v. 1.14

Formål

  • Sikre at legemidler oppbevares på en forsvarlig og forskriftsmessig måte
  • Sikre rask tilgang til livsnødvendige legemidler ved akutt sykdom

Omfang/virkeområde

Rutinen gjelder i alle sykehjem og helsehus i Oslo kommune, og alle medarbeidere som håndterer legemidler eller har ansvar innen legemiddelhåndtering skal være kjent med rutinen

Ansvar

  • Institusjonssjef har overordnet ansvar for legemiddelhåndteringen ved institusjonen
  • Avdelingssykepleier har ansvar for å følge opp at rutinen gjøres kjent og følges
  • Medisinromansvarlig sykepleier har ansvar for å sørge for at oppbevaring og kontroll av legemidler gjøres i samsvar med rutinen

Aktivitet/beskrivelse

1. Oppbevaring  på medisinrom

  • Legemidler skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende og skal oppbevares innelåst på medisinrom. 
  • Medisinrommet skal være rent, ryddig og oversiktlig, og der skal det bare oppbevares legemidler og andre hjelpemidler som brukes i forbindelse med istandgjøring og utdeling av legemidle
  • Legemider skal oppbevares i originalemballasje
  • Legemidler som skal oppbevares ved romtemperatur, skal oppbevares ved temperatur 15–25 °C.
  • Legemidler som skal oppbevares i kjøleskap”, skal oppbevares ved temperatur 2–8 °C.
  • Legemidler skal ikke utsettes for direkte sollys.
  • Legemidler skal plasseres systematisk og fortrinnsvis etter ATC-systemet. Innenfor hovedgrupper i ATC, kan legemidlene plasseres alfabetisk.
  • Legemidler i kjøleskap plasseres fortrinnsvis etter legemiddelform (injeksjonsvæsker, stikkpiller m.v.) og alfabetisk etter navn innen legemiddelformen, eller etter ATC-systemet
  • A-preparater oppbevares adskilt fra andre legemidler, i eget låst narkotikaskap på medisinrom eller i låst medisinskap. B-preparater anbefales oppbevart samlet. Se frutine Oppbevaring og kontroll av legemidler i reseptgruppe A og B (Ikke tilgjengelig)
  • Flytende legemidler i flerdosepakning skal påføres tidspunkt for anbrudd (dato og klokkeslett)
  • Desinfeksjonsmidler og reagenser skal ikke oppbevares sammen med legemidler, men plasseres i egne skap eller på
    egne hyller, merket henholdsvis "Desinfeksjonsmidler" og "Reagenser".

Legemiddelrester m.v. må tas hånd om og destrueres på en forsvarlig måte, se rutine Bestilling, mottak og retur av legemidler

2. Oppbevaring i medisintralle

  • Istandgjorte tabletter/kapsler til pasient/beboer i dosett og multidose kan oppbevares i låst medisintralle. Dette gjelder også for ferdig doserte A-preparater. Den låste medisintralla bør oppbevares på medisinrommet når den ikke er i bruk, evt. annet låsbart rom. 
  • Øyedråper, øredråper, insulinpenner og andre legemidler som er i bruk, og som kan deles ut av helsefagarbeidere med fullmakt kan oppbevares i låst medisintralle i nødvendig og hensiktsmessig mengde. (Dette forutsetter at produsentens angitte oppbevaringsbetingelser tillater oppbevaring i romtemperatur). Disse legemidlene merkes i henhold til rutine Istandgjøring av legemidler til pasient/beboer

3. Oppbevaring og bruk av private legemidler 

  • Dersom pasienten/beboeren har med private legemidler til institusjonen skal disse oppbevares innelåst på medisinrom eller i medisinskap, og være merket med pasientens/beboerens navn, og tydelig atskilt fra institusjonens øvrige legemidler
  • Ved utskrivning fra institusjonen skal private legemidler gjennomgås av sykepleier/vernepleier og vurderes med henblikk på holdbarhet og om de skal benyttes av pasient etter utskrivning. Legemidler som ikke lenger skal brukes anbefales kassert, og skal ikke benyttes av institusjonen.
    • NB: Legemidlene er pasienten/beboers eiendom, og institusjonen kan således ikke kaste legemidler uten samtykke.
  • Ved dødsfall kan pasientens/beboers private legemidler som er reseptfrie utleveres pårørende/arvinger, men sykepleier/vernepleier gir råd om levering til apoteket for destruksjon og tilbyr dette. Reseptpliktige legemidler skal ikke utleveres pårørende/arvinger, men kasseres.
  • Så langt det lar seg gjøre skal institusjonen skaffe seg oversikt over hvilke legemidler ny pasient/beboer bruker før vedkommende ankommer, og bestille inn legemidlene dersom disse ikke allerede er på lager. Hvis ikke dette er mulig er det anledning til å istandgjøre og benytte pasient/beboerens private legemidler frem til neste mulige leverense fra Apotek 1.  Bruk av private legemidler skal sikre kontinuitet i legemiddelbehandlingen i overgangen, men må begrenses til det som er absolutt nødvendig.

5. Oppbevaring i Trygghetsavdeling

  • Låst medisinskap kan brukes ved trygghetsavdelinger.
  • Brukere av Trygghetsavdelingene som selv administrerer sine legemidler kan oppbevare legemidlene på eget rom, innelåst, utilgjegelig for uvedkommende.

6. Oppbevaring av legemidler i akuttskrin/tralle

  • Legemidler til akutt sykdom skal være samlet og i et akuttskrin eller en akuttralle
  • Medisinromansvarlig sykepleier skal sørge for:
    • At legemidlene i skrin/tralle oppbevares beskyttet mot lys og i romtemperatur
    • At aktuelt helsepersonell til enhver tid er informert om hvor akuttskin/akuttralle oppbevares når ikke i bruk og hvilke legemidler som er tilgjengelig
    • At legemidler i skrin/tralle ikke er tilgjengelig for uvedkommende
    • Etterfylling av legemidler og utstyr når aktuelt
    • Gjennomføring av internkontroll. Se rutine Legemiddellagre - ansvar og internkontroll
    • Merking av legemidler når dette er nødvendig. Legemidler med kortere holdbarhet enn den datoen som er trykket på legemidlet, må merkes særskilt. Dette gjelder eksempelvis noen adrenalinpreparater som kun er holdbare i 6 måneder i romtemperatur. Disse merkes med dato 6 måneder frem i tid. (NB: Adrenalin fra ulike produsenter kan ha ulik holdbarhet i romtemperatur)
  • Langtidshjem: Et minimumsinnhold i skrinet er angitt i vedlegget "akutte medisiner."  Vedlegget skal revideres høst 2024
  • Helsehus: For innhold i akuttskrin/akuttralle, se rutine Akuttprosedyrer i helsehus (Ikke tilgjengelig)

 

7. Nøkkelrutine

Avdelingssykepleier har ansvar for adgangskort/ kodekort til medisinrom, medisinskap, narkotikaskap og medisintraller ved egen avdeling.

Kun avdelingssykepleier og sykepleiere/vernepleiere kan ha tilgang til medisinrom, medisinskap og narkotikaskap. Sykepleiere/vernepleier og andre ansatte med fullmakt til å dele ut legemidler kan ha tilgang til nøkler til medisintralle.

Det skal utarbeides en lokal nøkkelrutine i EQS ved hver institusjon som skal beskrive ansvar, tilgang (inkl. avslutning av tilganger), utlån av adgangskort og oppbevaring av nøkler/nøkkelkort. 

8. Internkontroll of dokumentasjon av legemiddellager 

Se prosedyre Legemiddellagre - ansvar og internkontroll med vedlagte skjemer for dokumentasjon av internkontroll. 

Skjemaet er en del av institusjonens internkontrollsystem og skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig og skal oppbevares i 1 år. Noen institusjoner har anskaffet medisinske kjøleskap der man kan ta ut rapporter over temperatur.  Disse rapportene kan i noen tilfeller erstatte vedlagte skjemaer og må kunne fremlegges på farmasøytisk tilsyn/revisjon. 

Eventuelle avvik meldes straks i EQS eller annet avvikssystem og til avdelingssykepleier/institusjonssjef 

Når en enhet eller avdeling midlertidig stenger eller avslutter sin virksomhet skal rutiner for legemiddellageret fortsatt opprettholdes. Narkotika eller vanedannende legemidler bør ikke bli liggende i lokaler uten at det er folk tilstede og anbefales overført til andre avdelinger eller destruksjon.

9. Svinn av legemidler 

Se prosedyre Oppbevaring og kontroll av legemidler i reseptgruppe A og B (Ikke tilgjengelig)

10. Avvik i  legemiddelhåndteringen som har med oppbevaring å gjøre:

Den enkelte institusjon beslutter lokalt hvilken alvorlighetsgrad avvik i legemiddelhåndteringen skal ha.  Ved svinn av legemidler der omfanget vurderes som betydelig skal avviket ha høy alvorlighetsgrad. Svinn av A- og B- preparater skal alltid ha høy alvorlighetsgrad.

Hjemmel

Forskrift om legemiddelhåndtering i virksomheter som yter helsehjelp

Referanser

Instruks for saksbehandling i saker om økonomiske uregelmessigheter og misligheter i Oslo Kommune 

 

 

 

 

 

​​​​