Smittevern - Pasientnært utstyr v. 1.1

Hensikt med rutinen

Hensikten er å minimere risikoen for kryssinfeksjoner ved bruk av pasientnært utstyr, inkludert medisinsk utstyr, samt skade på utstyret.

Hvem gjelder rutinen for

Gjelder for alle institusjoner i Sykehjemsetaten.

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef er ansvarlig for at institusjonen har skriftlige rutiner for renhold og desinfeksjon av pasientnært utstyr, samt at riktig utstyr for renhold og desinfeksjon er tilgjengelig.

Avdelingsleder har ansvar for at personalet er kjent med rutinen og at rutinen er tilgjengelig. Avdelingsleder er ansvarlig for at avdelingen har det nødvendige utstyret og kompetansen for å etterleve rutinen.

Alle medarbeidere har ansvar for å følge gjeldende rutine.

Utførelse av rutinen

Pasientnært utstyr kan kategoriseres i fire grupper:

  • Engangsutstyr - brukes én gang på en enkelt pasient og kastes deretter, gjenbrukes aldri, heller ikke på samme pasient, eksempelvis nåler, sprøyter, munnpensler
  • Engangsbruk – utstyr som kan gjenbrukes på samme pasient før det kastes, eksempelvis blodtrykksmansjett og staseslanger ment for en person
  • Flergangsutstyr til invasive prosedyrer - brukes en gang på en pasient før den dekontamineres før bruk igjen, eksempelvis kirurgiske instrumenter som sårhake
  • Flergangsutstyr - ikke-invasivt utstyr, rengjøres og eventuelt desinfiseres mellom hver bruker, eksempelvis nattbord, seng og rullestol

Medisinsk utstyr er en del av pasientnært utstyr, og er i tillegg regulert med en rekke lover og forskrifter. Utstyret er CE-merket, og krever CE-merkede kjemiske desinfeksjonsmidler om det skal rengjøres og desinfiseres.

Dersom utstyret er beregnet til engangsbruk betyr dette at utstyret kan brukes bare en gang og kastes etter bruk. Reprosessering av medisinsk engangsutstyr er forbudt i Norge etter 1. januar 2022.

Generelle prinsipper for renhold, desinfeksjon og sterilisering er:

Dekontaminering omfatter rengjøring, desinfeksjon og eventuelt sterilisering. Det er en prosess som reduserer, fjerner og deaktiverer mikroorganismer. Om brukt pasientnært utstyr skal rengjøres, desinfiseres eller steriliseres er avhengig av type utstyr, bruksområdet og basert på risikovurdering av smitteoverføring. Produsentens anbefalinger for dekontaminering bør alltid følges.

Rengjøring

  • Ikke la infeksiøst materiale tørke. Hvis det ikke er mulig å vaske utstyret umiddelbart må infeksiøst materiale tørkes av og utstyret bør bløtlegges
  • Utstyr rengjøres alltid så raskt som mulig etter bruk (les produsentens bruksanvisning)
  • Maskinell rengjøring av utstyret er foretrukket fremfor manuell rengjøring
  • Ev. manuell rengjøring utføres på en måte som minimerer fare for sprut/ aerosoldannelse. Husk å bruke beskyttelsesutstyr

Desinfisering

  • Utstyr som skal desinfiseres må rengjøres først
  • Varmedesinfeksjon (f.eks. i instrumentvaskemaskin/bekkenspyler) foretrekkes der det er mulig. Se Smittevern - Varmedesinfeksjon
  • Ulike desinfeksjonsmidler har ulikt virkeområde. Sjekk korrekt blandingsforhold. Utblandet middel oppbevares i lukket flaske som er tilpasset formålet. Skriv på dato og utløpsdato for holdbarhet på blandingen. Se Smittevern - Kjemisk desinfeksjon
  • Ulike grupper av mikroorganismer har ulik følsomhet for desinfeksjonsmidler. Produsentens og leverandørens anbefalinger bør overholdes
  • Utstyr som er CE-merket krever desinfeksjonsmidler som er CE-merket
  • MERK! Vær oppmerksom på at enkelte desinfeksjonsmidler kan påvirke materialer som metall, gummi, plast m.m. og dermed ødelegger og/eller misfarger utstyret

Sterilisering

  • Alt utstyr som er definert som kritisk utstyr (se tabell under) skal være sterilt
  • Utstyr som skal steriliseres skal først rengjøres og desinfiseres før sterilisering Se Smittevern - Sterilisering

 

Klassifisering av utstyr

Bruksområdet

Krav til dekontaminering

Eksempler

Ikke-kritisk utstyr

Direkte kontakt med intakt hud.
Lav infeksjonsrisiko.

I de fleste tilfeller vil rengjøring være tilstrekkelig. Ved søl med kroppsvæsker, kjent smitte eller i utbruddssituasjoner kan det være nødvendig å supplere med desinfeksjon.

Blodtrykksapparat, stetoskop, nattbord, seng, madrass, EGK-ledninger, møbler.

Semikritisk utstyr

Direkte kontakt med slimhinner uten å penetrere disse eller ikke-intakt hud.

Utstyr bør fortrinnsvis være sterilt, men hvis det benyttes desinfisert utstyr, må det dokumenteres at rengjøring og desinfeksjon er tilstrekkelig effektiv både på vegetative bakterier, mykobakterier, sopp og virus. Velg derfor et desinfeksjonsmiddel som er godkjent til bruk på instrumenter og har dokumentert effekt på alle disse mikroorganismene (f.eks. perasafe).

Trakealtuber, bronkoskop, cystoskop og gastrointestinale fleksible endoskop.

Kritisk utstyr

Direkte kontakt med sterile hulrom eller sterilt vev, blodbane.
Høy infeksjonsrisiko.

Utstyr skal alltid rengjøres, så desinfiseres før det steriliseres.

Kirurgiske instrumenter, implantater, vaskulære katetre.

 

Febertermometer

Det anbefales at febertermometeret til rektal måling er personbundet og skal ikke brukes til flere beboere/pasienter. Hver beboer/pasient kan ha temperaturmål på badet eller nattbordet sammen med spritkompresser og beskyttende plastlomme i den perioden det er nødvendig å måle temperatur.

  • Ta på beskyttende plastlomme før bruk
  • Etter bruk fjernes plastlommen og termometeret tørkes av med sprit (NB! Forsiktig med rengjøring og desinfeksjon av optisk del)

Obs! Temperaturmål til rektal måling må rengjøres og desinfiseres mellom hver beboer/pasient, dersom det tas i bruk til flere pasienter i henhold til produsentens anvisning.

Kompetansekrav

 E-læring Basale smittevernrutiner Kompetansebroen 2020 

Begrepsforklaring

Pasientnært utstyr:

Alle gjenstander som er ment til bruk for den enkelte pasient, som seng, nattbordet, rullestol, eller til utredning/undersøkelse/behandling/pleie, som blodtrykksmansjetter, intravenøsslanger og kirurgiske instrumenter, regnes som pasientnært utstyr. Medisinsk utstyr er en del av pasientnært utstyr, og er i tillegg regulert med en rekke lover og forskrifter.

Medisinsk utstyr eller medisinskteknisk utstyr (MTU): 
Ethvert instrument, apparat, hjelpemiddel, materiell eller enhver gjenstand brukt til å diagnostisere, overvåke, behandle eller endre pasientens anatomi eller fysiologiske prosesser er etter loven definert som medisinsk utstyr. Laboratorieutstyr hvor svarene benyttes til diagnose er definert som medisinsk utstyr.

Medisinsk utstyr og annet utstyr skal kunne rengjøres og desinfiseres på en adekvat måte. Bruksanvisningen skal inneholde rengjøringsprosesser tilpasset utstyret og institusjonens rutiner. Et godkjent kjemisk desinfeksjonsmiddel til teknisk bruk i helse- og sykepleie (se lenke under referanser som viser en liste over godkjente midler) må benyttes dersom det er behov for desinfeksjon og instrumentet/utstyret ikke tåler varmedesinfeksjon eller sterilisering. Desinfeksjonsmidlet skal være CE-merket.

Iht. forskrift om håndtering av medisinsk utstyr skal medisinsk utstyr til enhver tid være sikkert, vedlikeholdes korrekt og brukes forsvarlig i samsvar med sitt formål

Rengjøring er en prosess som fjerner urenheter, men innebærer ikke direkte drap av mikroorganismer. Formålet med rengjøring er å redusere forurensningen ved å mekanisk fjerne biologisk materiale.

Desinfeksjon er en prosess som eliminerer de fleste eller alle sykdomsfremkallende mikroorganismer. Antall levedyktige mikroorganismer blir redusert under prosessen og sluttresultat er avhengig av hvor mange mikrober som var til stede før desinfeksjonsprosessen startet. De færreste sporer inaktiveres ikke av desinfeksjonsmidler. Desinfeksjon må ikke forveksles med sterilisering. Les mer Smittevern - Kjemisk desinfeksjon

Sterilitet er et absolutt begrep og innebærer fravær av alle former for levende mikroorganismer. Sterilisering betyr fullstendig inaktivering av alle former for mikroorganismer, inkludert bakteriesporer. Dette kan oppnås ved bruk av fysiske eller kjemiske metoder. Alt utstyr som er definert som kritisk utstyr skal være sterilt. Les mer Smittevern - Sterilisering

Lovverk

Lov om medisinsk utstyr. Helse- og omsorgsdepartementet. Oppdatert 27.8.2021

Forskrift om medisinsk utstyr. FOR-2021-05-09-1476. Oppdatet 16.2.2022

Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr. FOR-2013-11-29-1373. Oppdatert 16.6.2023

Referanser

Veileder i basale smittevernrutiner, pasientnært utstyr. FHI 2022

Veiledning om desinfeksjon og valg av desinfeksjonsmiddel, Statens legemiddelverk. 2015

Godkjente desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse-  og sykepleie, Statens legemiddelverk 2021​

Eksempler på avvik fra rutinen

Manglende utstyr til renhold, desinfeksjon og sterilisering. Engangsutstyr gjenbrukes. Flergangsutstyr vaskes, desinfiseres eller steriliseres ikke eller feil. Manglende kompetanse hos medarbeidere, utstyr med biologisk materiale blir liggende å tørke etter bruk, feil konsentrasjon på kjemikalier brukt til rengjøring og desinfeksjon, feil rekkefølge på prosessen med rengjøring, desinfeksjon og sterilisering, ev. utstyret blir ikke rengjort før desinfeksjon og/eller sterilisering.

Her kan du lese mer

Desinfeksjonsmidler til teknisk desinfeksjon - Oversikt og kommentarer 25. januar 2022.pdf Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Sør-Øst.

Desinfeksjonskluter til teknisk desinfeksjon Oversikt og kommentarer - 13. januar 2022.pdf  Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Sør-Øst.