Smittevernplan - Smittevernberedskap v. 1.4

smittevernberedskap.png

    "Smittevernberedskap" er en del av en helhetlig smittevernplan for Oslo Kommune. Hele planen finner du her. 


Beskrivelse

I denne delen beskrives smittevernberedskapen for Oslo. Inkludert finnes også en beskrivelse av roller i kriseledelsen, ansvarsfordeling, kontaktpunkt i og utenom ordinær arbeidstid, kommunikasjonslinjer og beredskapslager for smittevernsutstyr.  


Innholdsfortegnelse 

 

Ansvarsfordeling og myndighet

Etter lov om helsemessig beredskap § 2-1 gjelder ansvarsprinsippet:

"Den som har ansvaret for en tjeneste, har også ansvaret for beredskapsforberedelser og for utøvende tjeneste under kriser og katastrofer i fredstid og i krig, med mindre noe annet er bestemt i eller i medhold av lov."

  • Byrådsleders kontor eller beredskapsetaten kan ved større kriser få delegert fullmakt fatte beslutning om å etablere sentral kriseledelse med ansvar for overordnet krisehåndtering etter "Overordnet beredskapsplan Oslo kommune". Sentral kriseledelse består av beredskapssjefen med nødvendig stab, representanter for berørte byrådsavdelinger og evt. fra de etater/bedrifter som er berørt.

  • Byråd for helse (HHLS) har det overordnede ansvar for planlegging og tilrettelegging innen helseberedskap, og leder den kommunale helsetjenesten under kriser og i krig. HLS har instruksjonsmyndighet overfor både bydelsspesifikke og byomfattende helsetjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven og folkehelseloven.

  • Bydelene har ansvar for smittevernberedskapen i egen bydel. Ansvaret ivaretas i det daglige av bydelsoverlegen. Det vanlige linjeansvaret følges, jfr. "Overordnet plan for helsemessig og sosial beredskap".

  • Helseetaten ved smittevernoverlegen vil ved hendelser som berører mange eller alle bydeler tre inn som koordinerende og rådgivende instans for hele kommunen. Smittevernoverlegen koordinerer smitteberedskapen, bestemmer smittenivå og sikrer medisinsk-faglig rådgivning til kommunens ledelse og bydelsoverlegene. Helseetaten overtar ikke det operative ansvaret bydeler og virksomheter har for egne tjenester, men kan gi råd for hvordan dette ansvaret skal ivaretas og innholdet i informasjon til publikum.

  • Kommuneoverlegene i Helseetaten er smittevernoverlegens faste stedfortredere. Om nødvendig kan også andre bydelsoverleger utpekes som stedfortredere, for eksempel i forbindelse med samfunnsmedisinsk beredskapsvakt i Oslo.

  • Statsforvalteren har et regionalt samordningsansvar for kriser og katastrofer i fredstid. Under krig eller krigsfare kan Statsforvalteren få utvidet sitt ansvars- og myndighetsområde, spesielt hvis forbindelsen med sentrale myndigheter blir avskåret (Instruks for fylkesmannens og Sysselmannen på Svalbards arbeid med samfunnssikkerhet, beredskap og krisehåndtering. FOR-2015-06-19-703).

  • Ved større ulykker og katastrofer kan politimesteren etablere lokal redningssentral (LRS) for å lede krisehåndteringen. 

 

Kriseledelsen i HEL

  • Ved en smittevernhendelse der kriseledelsen i HEL etableres vil det ifølge Oslo kommune sine beredskapsmodeller være avdeling for samfunnsmedisin som eier hendelsen i HEL.

  • Leder av kriseledelsen i HEL varsler og har tett dialog med HLS. 

  • Det kan settes kriseledelse i HLS og/eller sentral kriseledelse i kommunen.

  • Etablerte nettverk vil brukes for å håndtere krisen internt i kommunen.

  • Dersom sentral kriseledelse etableres skal en av kommuneoverlegene i HEL delta.

 

Begrepsforklaring

  • Beredskap: Alle tiltak som reduserer risikoen for at en inntrådt faresituasjon utvikler seg til en ulykkessituasjon, eller som hindrer eller reduserer skadevirkninger av inntrådte ulykkessituasjoner

  • Bydelsoverskridende hendelse: Hendelse som omfatter mer enn en bydel

  • Byomfattende hendelse: Hendelse som omfatter hele byen

  • Risiko: Sannsynligheten for og konsekvensene av en uønsket hendelse

  • Sårbarhetsanalyse: Vurdering av hvilke risikofaktorer som er de viktigste, og man må forberede seg mot

  • Krise: Ulykke eller annen hendelse som i art eller omfang går utover det som regnes som normal risiko og belastning i fredstid

  • Epidemi: Et utbrudd av infeksjonssykdom som omfatter mange personer innen samme tidsrom i samme område

  • Pandemi: Verdensomspennende epidemi

  • Primærtilfelle: Første tilfelle av en infeksjonssykdom

  • Sekundærtilfelle: Tilfeller av infeksjonssykdom som har sammenheng med primærtilfellet

  • Utbrudd: To eller flere tilfeller av samme infeksjonssykdom i et begrenset tidsrom og som har sammenheng med hverandre, eller når det opptrer flere tilfeller av samme infeksjonssykdom i et begrenset område enn det som er vanlig

  • TISK + V: Står for testing, isolasjon, smittesporing, karantene og vaksinasjon 

 

Kontaktpunkt ved smittevernhenvendelse i ordinær arbeidstid 

  • Bydelsoverlege (bydel): I bydelene er det bydelsoverlegen og/eller smittevernsykepleier som følger opp smittevernsaker. 

  • Andre virksomheter som håndterer smitte: Smittevernhendelser meldes som oftest til egen virksomhet som har ansvaret for oppfølgingen selv, eller i samarbeid med bydelsoverlegene eller smittevernoverlegen i HEL.

  • Kommuneoverlege/smittevernoverlege (HEL): Avdeling for samfunnsmedisin har flere kommuneoverleger hvorav én ivaretar kommunelegens smittevernoppgaver og ansvarsområde i Oslo. Etter smittevernloven er kommunelegen pålagt å lede helsetjenestens arbeid med vern mot smittsomme sykdommer. I byomfattende beredskapssituasjoner ivaretas dette ansvaret av smittevernoverlegen i HEL. Dersom det er definert et større utbrudd, eller det er smitteutbrudd som omfatter flere bydeler, kan smittevernoverlegen innta en koordinerende rolle på forespørsel fra bydel eller på oppdrag fra HLS. 

  • Faggruppe smittevern er det operative ledd og er organisatorisk plassert i avdeling samfunnsmedisin, og består av smittevernoverlegen og helsepersonell. Faggruppen bistår med koordinering, analyse og smittevernrådgivning til bydeler, etater og andre virksomheter. Utvikler felles rutiner og felles verktøy som er nødvendige ved store hendelser. Ved store eller langvarige smittehendelser kan det være behov for å utvide faggruppen for å håndtere pågangen. Ved behov kan faggruppen forsterkes med personell fra HEL og/eller bydeler. 

  • Mottak av varslingspliktige sykdommer er sentralisert til Faggruppe smittevern/smittevernoverlegen i HEL. Smittevernoverlegen mottar varsel om smittsom sykdom og overfører saken til aktuell bydelsoverlege for videre oppfølging. Personer uten bydelstilhørighet fordeles til bydel etter liste der fødselsdatoen bestemmer bydel. Dette gjelder også om man bor på hotell eller kommer inn via havna med skip.

  • Les mer om samarbeid mellom HEL og bydel iSmittevern - Smittevernsamarbeid mellom Helseetaten og bydel

 

Kontaktpunkt ved smittevernhenvendelse utenom arbeidstid 

  • Samfunnsmedisinsk beredskapsvakt ivaretar kommunelegefunksjonen utenom ordinær arbeidstid.

  • Vakthavende lege kontaktes på smittevernoverlegens vakttelefon. De fleste henvendelser dreier seg om smittevern.

  • Smittevernoverlegens 24-timers vakttelefon (477 81 880) bemannes av:

    • Faggruppe smittevern/Smittevernoverlegen: kl. 08.00-15.30.

    • Samfunnsmedisinsk beredskapsvakt: kl. 15.30-24.00 hverdager og kl. 08.00-24.00 i helg/helligdag.

    • Skiftleder ved Allmennlegevakten: kl. 00.00-08.00 alle dager.

  • Les mer i: DokumentSamfunnsmedisinsk beredskapsvakt (Gyldig)

 

Informasjon og kommunikasjon 

  Informasjon og kommunikasjon

  • Saker som utløser beredskap skal både varsles formelt i linjen og kommuniseres i en faglig linje.

  • Smittevernoverlegen har ansvar for den faglige informasjonen vedrørende smittevernet under hele beredskapsoperasjonen.

  • Informasjonen skal være i samsvar med de vurderinger og innhold i informasjonsteksten som beredskapsgruppen er blitt enige om.

  Formell varslingslinje

  • I beredskapssituasjoner (nivå 2, 3 og 4) skal smittevernoverlegen umiddelbart varsle direktøren i HEL, som igjen varsler kommunaldirektøren i HLS.

  • HLS varsler direktør i underliggende etater og bydeler, som igjen varsler aktuelle personer/tjenester i etat/bydel (eks bydelsoverlegene).

  • HLS ivaretar eventuell varsling av andre byrådsavdelinger.

  Informasjon til faglige samarbeidspartnere

  • Smittevernoverlegen underretter umiddelbart de nødvendige faglige samarbeidspartnere om hendelsen og eventuelle råd og tiltak som smitteverngruppen er blitt enige om. Informasjon gis alltid til bydelsoverlegen i berørte bydeler, eventuelt også til andre bydeler og samfunnsmedisinsk beredskapsvakt.

  • Dersom det er fare for at en epidemi kan oppstå eller at en epidemi har oppstått, skal smittevernoverlegen straks informere:

    • Allmennlegevakten (ivaretar videre varsling i legevaktsystemet).
    • Sykehus i Oslo, samt AHUS (smittevernlege på dagtid, medisinsk bakvakt kveld/helg).
    • Statsforvalteren i Oslo og Viken, helseavdelingen.
    • Folkehelseinstituttet v/Smittevernvakten.
    • Etatsoverleger (Sykehjemsetaten, Velferdsetaten).
    • Andre berørte etater (Beredskapsetaten, Utdanningsetaten mv).
    • Nabokommuner.
    • Helsedirektoratet.
    • Mattilsynet dersom situasjonen krever det.

  Informasjon til befolkningen 

  • Informasjonsansvarlig i HEL vil være ansvarlig for å formidle informasjon til befolkningen og har dialog med sentral informasjonsavdeling i kommunen.

  • Med stor pågang og stort informasjonsbehov kan det være aktuelt å opprette telefonsvarstjeneste i etaten, eventuelt sentralt i kommunen. Det vil være viktig å formidle at syke personer ikke skal ringe informasjonstelefonen, de skal ringe Legevaktsentralen eller fastlegen.

    • Koronatelefonen ble opprettet i HEL under pandemien med Covid-19 i 2020. De ga informasjon, og fordelte til timer både hos feberpoliklinikkene og vaksinasjonssentrene.

  • Hovedinformasjonskanal for kommunen er internett, særlig hovedportalen (www.oslo.kommune.no). I tillegg til en rekke sosiale medier.

  • Avhengig av situasjonen bør det vurderes om det skal tilbys informasjon på andre språk. For eksempel ble informasjonsmateriell oversatt til somali under meslingeutbrudd i somalisk innvandrermiljø i 2011, og til veldig mange ulike språk under pandemien med Covid-19 i 2020. Da var det også utstrakt bruk av ressurspersoner i de ulike miljøene og informasjon på riktig språk på de rette møtearenaene.

Rådgivnings- og vakttelefoner ved Folkehelseinstituttet

  • Se relevante telefonnummer (Giftinformasjon, smittevernvakt, miljø- og kjemikaliehendelser mm.) her.

 

Eksempel på mulig deltakelse ved en alvorlig/langvarig hendelse er vist i tabellen nedenfor.

 

Områder

Arbeidsoppgaver

Kommunikasjon ‘ADM

Informasjon, kommunikasjon, samordning, samhandling, rapportering

Personell HR

Personell, opplæring, kvalifisering

Smittevern/logistikk

Anskaffelse, lagring og fordeling av vaksiner, smittevernutstyr, eventuelt medikamenter

Epidemiologi

Epidemiovervåking, dokumentasjon, statistikk

IT

Utvikling av nødvendige digitale systemer

Støttepersonell

Koordinere og lede utvikling og etablering av nye tjenester og felles tjenester i bydelene.

Fagutvikling

Følge med på all oppdatert informasjon fra alle relevante kilder.

Smittevernsystem

Koordinere bydelens oppfølging

Rutine

Utvikle og revidere rutiner for bydelene

 

Smittevernutstyr i Oslo

  • OneMed AS er Oslo kommunes leverandør av medisinsk forbruksmateriell og medisinsk utstyr. Avtalen er gyldig til 30. Mars 2023, med mulighet for forlengelse 1 + 1 år. UKE er forvalter av samkjøpsavtalen på vegne av Oslo kommune.
  • Beskrevet i avtalen er blant annet frekvens for levering, siste frist for bestilling, hasteleveranse, samt kjøpers rett til å bestille hos annen leverandør om selger ikke kan levere.

  • Avtalen med OneMed inneholder også beredskapslager for smittevernutstyr for Oslo kommune. Det er Byrådsavdelingen for Helse (HLS) som er ansvarlig for lageret. Beredskapslageret inneholder følgende produkter: Åndedrettsvern, hansker med lang mansjett, visir, munnbind, snittefrakker, operasjonslue, plastforkle, sko-overtrekk, likposer og risikoavfallssekker.  

  • Under koronapandemien så OneMed AS seg nødt til å iverksette force majeure i mars 2020 da den globale etterspørselen på smittevernutstyr var høyere enn markedet kunne levere. Dette førte til fare for mangel på flere produkter og det ble raskt behov for koordinering på overordnet nivå for å sikre tilgangen.

  • Les mer i rutinen Beredskapslager - Håndtering av Oslo kommune sitt beredskapslager for smittevernutstyr hos OneMed jf. rammeavtale (Ikke tilgjengelig)

  • Les mer om anskaffelser og samkjøpsavtaler på intranett her. 

 

Mer informasjon om beredskap i kommunen:

Beredskapsgruppe for smittevern 

Lokal beredskapsgruppe smittevern i bydelene

  • ​Finnes i bydelens smittevernplaner. 

Smittevernberedskap ved trussel om krig og ved katastrofer i krigstid og CBRNE hendelser 

Smittenivå og senarioer

 

Lovverk

Lov om helsemessig beredskap - Les her.

Lov om vern mot smittsomme sykdommer - Les her. 

Referanser

Helseetatens beredskapsplan - Les her. 

Overordnet beredskapsplan Oslo kommune - Les her. 

Overordnet plan for helsemessig og sosial beredskap i Oslo 2017 - Les her.  

Reglement for Oslo kommunes arbeid med samfunnssikkerhet, beredskap og sikkerhet (Bystyresak 182/2016) - Les her.