Denne rutinen er for deg som skal henvise innbygger med behov for medisinadministrasjon og for deg som skal fatte vedtak. I tillegg beskrives rutiner når tjenestemottaker bytter til eller fra privat tjenesteleverandør.
► Steg 1: Henvise innbyggere
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Slik søker innbyggere og pårørende Innbyggere og pårørende kan søke om digital medisineringsstøtte. De kan søke digitalt, sende skjema i posten eller ringe bydelen.
|
► Steg 2: Motta og behandle søknad om medisinadministrasjon
Ansvarlig: Bydeler
Maler og brukerveiledere
|
► Hvis tjenestemottaker bytter til eller fra privat tjenesteleverandør
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Denne rutinen er for deg som skal vurdere om digital medisineringsstøtte er rett tiltak for innbygger, og kartlegge behov.
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Vurder innbyggers nytte av digital medisineringsstøtte som tiltak.
Digital medisineringsstøtte skal alltid vurderes som førstevalg ved behov for medisineringsstøtte. Still spørsmålet: Hvorfor skal innbyggeren ikke tildeles digital medisineringsstøtte?
Tjenestemottaker har rett til å medvirke i valg av tiltak, og hvis pårørende skal involveres i bruk av medisindispenser bør dette avklares med tjenestemottaker i forkant.
Hvem kan ha nytte av tjenesten? |
Digital medisineringsstøtte kan være spesielt nyttig for innbyggere som:
For innbyggere med demens i tidlig fase, kan det være lurt å lære nye rutiner tidlig. De klarer kanskje å ta medisiner selv fra multidose nå, men klarer de det om 6 måneder hvis de ikke kjenner til utstyret? |
Eksklusjonskriterier |
Digital medisineringsstøtte bør ikke tildeles innbyggere som:
Hvis innbyggere har pårørende som kan bistå/administrere, kan digital medisineringsstøtte fortsatt være aktuelt. |
Under kartleggingssamtalen
Tips for plassering av medisindispenser Tenk på hvor innbygger sannsynligvis befinner seg på tidspunktet medisinen skal tas. Det må være stikkontakt i nærheten, da medisindispenseren er koblet til strøm (unntak for Pilly som kun går på batteri). Det kan være lurt å plassere medisindispenseren i nærhet av et vindu, for å sikre at den har dekning til å kommunisere med respons- og administrasjonsløsningen. |
Informasjon til innbygger
Hvis kartleggingen gjøres hjemme hos tjenestemottaker, ta gjerne med informasjonsmateriell om digital medisineringsstøtte.
► Steg 2: Dokumentere resultat av kartleggingen
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Maler og brukerveiledere |
|
Denne rutinen er for deg som skal sette opp dispenseren, basert på informasjon fra kartleggingen.
Merk! Opprettelse av bruker og tilpasning skal gjøres av ansatte som har fått opplæring i dette.
► Steg 1: Hente ut utstyr
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Merk! Hvis det er tomt på lokalt lager må ansvarlig bestille ny medisindispenser fra leverandør. Se egen rutine for: Bestille, faktura og si opp utstyr.
► Steg 2: Opprette bruker og tilpass oppsett
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Logg inn
Opprett bruker
Endre innstillinger og tilpass
► Steg 3: Planlegge utplassering og opplæring til tjenestemottaker
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Denne rutinen er for deg som skal starte opp tjenesten, og følge opp tjenestemottaker i oppstartsperioden.
► Steg 1: Starte opp tjenesten
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Opplæringen bør inkludere:
For noen tjenestemottakere kan det være aktuelt med informasjon om:
► Steg 2: Følge opp tjenestemottaker i en oppstartsperiode
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
► Steg 3: Eventuelt avslutte tjenesten
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Hvis tjenestemottaker ikke har nytte av medisindispenseren, avsluttes tiltaket digital medisineringsstøtte.
Denne rutinen er for deg som skal følge opp tjenestemottaker med digital medisineringsstøtte, etter oppstartsperioden og for deg som skal håndtere varsler og alarmer fra medisindispensere, og rykke ut ved behov.
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
► Bruken av tjenesten
► Etterfylle medisiner og rengjøre medisindispenseren
► Strømbrudd eller svak/brudd på nettverksforbindelse
► Endre innstillinger
Ved behov:
Maler og brukerveiledere |
► Håndtere service, skade eller tap av utstyr
Denne rutinen er for deg som skal håndtere varsler og alarmer fra medisindispensere, og rykke ut ved behov.
Anbefalt responstid:
Anbefalt utrykningstid:
|
► Steg 1: Motta og åpne varsler
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
For veiledning av hvordan du håndterer varsler og alarmer, se: Varsler og alarmer med beskrivelse og tiltak.
► Steg 3: Lukke varsel
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Hvis varslet ikke lar seg løse, sørg for at tjenestemottaker får medisinene sine på annet vis, og at saken følges opp videre.
Trenger du hjelp? Har du spørsmål om varsler eller utstyret, ta kontakt med brukersupport hos den leverandøren som har levert dispenseren tjenestemottaker har.
|
Denne rutinen er for deg som skal evaluere bruken av digital medisineringsstøtte, enten ved jevne tidsintervaller eller ved endringer i tjenestemottakers fysisk eller kognitive helsetilstand.
► Steg 1: Evaluere nytte og forsvarlighet av tiltaket
Evaluering bør gjøres hver 6. måned, eller ved endret helsetilstand. Det bør ellers vurderes individuelt, om det er behov for hyppigere revurderinger.
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Veiledning til evalueringssamtale
|
► Steg 2: Dokumentere evalueringen og endre tiltak ved behov
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Denne rutinen er for deg som skal pause digital medisineringsstøtte hos tjenemottaker. Dette kan være aktuelt hvis tjenestemottaker for eksempel legges inn på sykehus, eller på korttidsopphold på sykehjem.
► Steg 1: Pause tjenesten
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Denne rutinen er for deg som skal avslutte digital medisineringsstøtte hos tjenestemottaker. Dette kan være aktuelt hvis tjenestemottaker for eksempel ikke lenger evner å håndtere medisineringen med bruk av elektronisk medisindispenser, behovene er endret eller tjenestemottaker har fått langtidsplass.
► Steg 1: Sørge for at tjenestemottakers behov blir ivaretatt
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
► Steg 2: Avslutte tiltaket
Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører
Denne rutinen er for deg som skal bestille utstyr, gjøre fakturakontroll, og si opp eller returnere en elektroniske medisindispenser.
► Bestille utstyr eller opplæring
Ansvarlig: Bydeler
► Fakturakontroll og betaling
Ansvarlig: Bydeler
► Si opp eller returnere utstyr
Ansvarlig: Bydeler
► Betale erstatning ved tap eller skade
Ansvarlig: Bydeler
Se, priser for erstatning ved tapt eller ødelagt medisindispenser (intranett).
► Bestille utstyr eller opplæring
Ansvarlig: Private tjenesteleverandører
Ansvarlig: Helseetaten
► Fakturakontroll og betaling
Ansvarlig: Helseetaten
Ansvarlig: Bydeler
► Si opp eller returnere utstyr
Ansvarlig: Private tjenesteleverandører
Ansvarlig: Helseetaten:
► Betale erstatning ved tap eller skade
Ansvarlig: Private tjenesteleverandører
Ansvarlig: Helseetaten
Se, priser for erstatning ved tapt eller ødelagt medisindispenser (intranett).
Ressursperson i Helseetaten Magnus Johannessen Forvalter, digital medisineringsstøtte e-post: magnus.johannessen@hel.oslo.kommune.no mobil: (+47) 457 22 017 |
Introduksjon
Sette opp Pilly
Varsler
Flere funksjoner
Introduksjon
Sette opp Karie
Installere multidoserull
Varsler
Flere funksjoner
Introduksjon
Sette opp Medido
Installere multidoserull
Varsler
Flere funksjoner
Introduksjon
Håndbøker
Varsler
Installere og feilsøke på multidoserull
Flere funksjoner
Digital medisineringsstøtte omfatter både elektroniske multidosedispensere og elektroniske dosetter hvor pillene legges manuelt inn i en «karusell» med kamre. Til forhåndsinnstilte tider varsles innbygger ved lyd og/eller blinkende lys når medisinen skal tas. Erfaringene viser at der hvor digital medisineringsstøtte gjør personer uavhengig av besøk fra hjemmesykepleien for å ta sine medisiner, opplever bruker økt egenmestring og bedre livskvalitet. Erfaringer viser også færre medisineringsavvik. Økonomiske gevinster oppstår når en kan redusere antall hjemmebesøk eller fjerne disse helt.
Tiltak om digital medisineringsstøtte, vurderes spesielt for innbyggere
I tillegg finnes elektroniske multidosedispensere som er tilpasset særskilte behov, som:
Helseetaten har inngått samkjøpsavtaler med Dignio og Evondos for utstyr til digital medisineringsstøtte. Disse leverandørene tilbyr følgende elektroniske medisindispensere:
Pilly SMS er en bærbar elektronisk medisindosett, som veier rundt 0,5 kg og er batteridrevet. Dosetten fylles manuelt med medisiner i dispenserens kamre.
Dosetten er for innbyggere som har:
Hovedfunksjoner:
Karie er en elektronisk multidosedispenser med touch-screen, som veier 1,8 kg. Dispenseren er bærbar og har batteri, men må koples til strøm. Karie fylles med multidoser som pakkes ferdig fra apoteket.
Karie er et erstatningsprodukt for Medido, som betyr at Medido på sikt skal fases ut. Vi anbefaler derfor å bruke Karie i stedet for Medido for nye brukere.
Karie er for innbyggere som har:
Hovedfunksjoner:
Medido er en elektronisk multidosedispenser, som veier rundt 2 kg. Dispenseren er bærbar og har batteri, men må koples til strøm. Medido fylles med multidoser som pakkes ferdig fra apoteket.
For Medido finnes erstatningsproduktet Karie, og Medido skal fases ut på sikt. Vi anbefaler derfor å bruke Karie i stedet for Medido for nye brukere.
Dispenseren er for innbyggere som har:
Hovedfunksjoner:
Evondos E300 er en avansert elektronisk multidosedispenser, som veier 9,2 kg. Dispenseren er flyttbar og har batteri, men må koples til strøm. Evondos fylles med multidoser som pakkes ferdig fra apoteket.
Evondos E300 er for innbyggere som har:
Hovedfunksjoner:
De elektroniske medisindispenserne Pilly, Karie og Medido er tilknyttet respons- og administrasjonsløsningen Diginio Prevent.
I respons- og administrasjonsløsningen får helsepersonell oversikt over tjenestemottakere med digital medisineringsstøtte, hvilke elektroniske dispensere de har og deres medisinplaner.
Hovedfunksjoner i respons- og administrasjonsløsningen:
Alarmer og varsler videresendes på SMS til forhåndsdefinerte mobilnummer, for eksempel en vakttelefon i hjemmetjenesten. Den som får ansvar for å følge opp varslet, logger inn i systemet etter at varslet er fulgt opp, og lukker saken. Dette journalføres da automatisk i Gerica.
Logg inn via PC: app.dignio.com
For å logge inn må du ha brukernavn og passord til systemet. Spør din nærmeste leder om tilgang og opplæring i systemet.
Den elektroniske medisindispenseren Evondos E300 er tilknyttet respons- og administrasjonsløsningen Evondos Care.
I respons- og administrasjonsløsningen får helsepersonell oversikt over tjenestemottakere med digital medisineringsstøtte, hvilke elektroniske dispensere de har og deres medisineringsplaner.
Hovedfunksjoner i respons- og administrasjonsløsningen:
Alarmer og varsler videresendes på SMS, og det gjøres automatisk taleoppringning, til forhåndsdefinerte mobilnummer, for eksempel en vakttelefon i hjemmetjenesten. Når saken er løst og medisineringen gjenopptas, vil dispenseren automatisk lukke varselet og dette journalføres automatisk i Gerica.
Logg inn via PC: care.evondos.com
For å logge inn må du ha brukernavn og passord til systemet. Spør din nærmeste leder om tilgang og opplæring i systemet.
Har du spørsmål om utstyr, systemer, alarmer og varsler, eller faktura? Ta kontakt med brukersupport hos den leverandøren som har levert dispenseren tjenestemottaker har.
Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20 Evondos (support for Evondos E300) Telefon 90 84 07 03 |