Velferdsteknologi - Digital medisineringsstøtte - Håndbok v. 1.5

Håndbok: Digital medisineringsstøtte


Innhold

  1. Vurdere behov og levere tjenesten
    1. Henvise og behandle søknad
    2. Kartlegge behov
    3. Opprette bruker og tilpasse 
    4. Opplæring og oppstart
    5. Løpende oppfølging
    6. Evaluere
    7. Pause tjenesten
    8. Avslutte tjenesten
  2. Bestille, faktura og si opp utstyr
    1. Bydel
    2. Privat tjenesteleverandør
  3. Brukerveiledere og informasjonsmateriell
    1. Pilly SMS
    2. Karie
    3. Medido
    4. Evondos E300
  4. Om digital medisineringsstøtte
    1. Mål med tjenesten
    2. Målgrupper
  5. Utstyr og systemer
    1. Elektroniske medisineringsdispensere
    2. Respons- og administrasjonsløsninger
  6. Trenger du hjelp?

 


 

1. Vurdere behov og levere tjenesten

1.1 Henvise og behandle søknad

Denne rutinen er for deg som skal henvise innbygger med behov for medisinadministrasjon og for deg som skal fatte vedtak. I tillegg beskrives rutiner når tjenestemottaker bytter til eller fra privat tjenesteleverandør. 


 Steg 1: Henvise innbyggere

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Henvis innbygger med behov for medisinadministrasjon, til ansvarlig i virksomheten.
  • Hvis innbygger allerede har vedtak om medisinadministrasjon og du skal vurdere bruk av digital medisineringsstøtte, gå rett til Kartlegge behov.

Slik søker innbyggere og pårørende

Innbyggere og pårørende kan søke om digital medisineringsstøtte. De kan søke digitalt, sende skjema i posten eller ringe bydelen. 

  • Digitalt: Skjema finnes på Oslo kommunes nettside, Søk helse- og omsorgstjenester. De må logge seg inn med MIN-ID, velge bydelen der innbyggeren bor, fylle inn og sende skjemaet. 
  • Post: Skjema på nettsidene kan også skrives ut og sendes i posten til innbyggers bydel. De må først velge bydel der innbyggeren bor, så vises lenke til skjema som kan skrives ut. 
  • Telefon: Alternativt kan de ringe innbyggers bydel (21 80 21 80). 
     


 Steg 2: Motta og behandle søknad om medisinadministrasjon

Ansvarlig: Bydeler 

  • Motta søknad om behov eller endring i hjelpebehov.
  • Foreta en helhetlig vurdering av tjenestetilbudet, og behov for medisinadministrasjon. Gjør dette i samarbeid med innbygger og eventuelt pårørende.
  • Fatt vedtak om tildeling eller avslag, etter drøftelse av hver enkelt sak.
  • Fyll ut vedtaksmal i Gerica, og send vedtaket til innbygger.  
  • Informer fastlege og andre som bør informeres om vedtaket. 
     

Maler og brukerveiledere

 

 Hvis tjenestemottaker bytter til eller fra privat tjenesteleverandør 

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Ta kontakt med virksomheten tjenestemottaker skal bytte til, og informer om byttet. 
  • Den som skal overta ansvaret; sørg for at tjenestemottaker flyttes i respons- og administrasjonssystemet, når tjenesteansvaret overtas. 
    • ​For Evondos:
      • Kontakt utstyrsleverandør for å informere om flyttingen, avklar dato og tid. 
      • Reis ut til tjenestemottaker, ring opp Evondos og initier bytting. 
      • Sett inn multidoserullen på nytt. 
    • For Dignio:
      • Send e-post til ressursperson i Helseetaten, med kopi til virksomheten tjenestemottaker kommer fra. 

 


 

1.2 Kartlegge behov

Denne rutinen er for deg som skal vurdere om digital medisineringsstøtte er rett tiltak for innbygger, og kartlegge behov.


 Steg 1: Kartlegge innbyggers behov og egnethet

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

Vurder innbyggers nytte av digital medisineringsstøtte som tiltak. 
 

Digital medisineringsstøtte skal alltid vurderes som førstevalg ved behov for medisineringsstøtte. Still spørsmålet: Hvorfor skal innbyggeren ikke tildeles digital medisineringsstøtte? 

  • Gjennomfør kartlegging med innbygger, eventuelt med pårørende.
  • Les gjerne tidligere journalnotater, om innbygger har tjenesten fra før.  
  • Bruk gjerne kartleggingsskjema i Gerica: OK_Kartlegging Elektronisk Medisindispenser_Kort_NY

Tjenestemottaker har rett til å medvirke i valg av tiltak, og hvis pårørende skal involveres i bruk av medisindispenser bør dette avklares med tjenestemottaker i forkant.
 


Hvem kan ha nytte av tjenesten?

Digital medisineringsstøtte kan være spesielt nyttig for innbyggere som:

  • har behov for å påminnelse om å ta medisiner
  • har behov for å innta medisiner til faste tidspunkt
  • ønsker færre besøk fra hjemmetjenesten
  • i større grad ønsker å håndtere medisiner selv
  • forebyggende tiltak ved kognitiv svikt
  • har hjelp av pårørende med å huske medisiner og der tiltaket vil avlaste disse

For innbyggere med demens i tidlig fase, kan det være lurt å lære nye rutiner tidlig. De klarer kanskje å ta medisiner selv fra multidose nå, men klarer de det om 6 måneder hvis de ikke kjenner til utstyret?
 

Eksklusjonskriterier

Digital medisineringsstøtte bør ikke tildeles innbyggere som:

  • ikke evner å innta medisinene etter at de er tatt ut av dispenseren
  • ikke er motivert til å ta medisiner
  • har hyppige endringer i medisineringsplan
  • skal ta medikamenter som ikke kan legges i multidose og/eller dosett
  • har alvorlige rusproblemer
  • har fare for å hamstre/spare medisiner
  • har vist suicidale tendenser

Hvis innbyggere har pårørende som kan bistå/administrere, kan digital medisineringsstøtte fortsatt være aktuelt.
 


Under kartleggingssamtalen

  • Vurder innbyggerens egnethet for digital medisineringsstøtte ved å ta hensyn til funksjonsnivå og risikoen for uønskede hendelser. Pårørende kan også tilføre verdifull informasjon i vurderingen av egnethet.
  • Vurder hvilken type medisindispenser som best dekker brukerens behov. Se Utstyr og systemer for oversikt over de ulike medisindispenserne.  
  • Kartlegg når medisinene bør inntas, eventuelt når innbygger ønsker å ta dem. Om innbygger ønsker å avvike fra tidspunktet som står på multidoseposen, må dette gjøres i samråd med sykepleier og eventuelt fastlege.
  • Kartlegg hvor medisindispenseren skal plasseres i boligen (på kjøkkenet, soverommet, stuen eller et annet sted).
  • Avklar behov for opplæring av innbygger og eventuelt pårørende.
  • Avklar nødvendige innstillinger for medisindispenseren som lyd, lys og varslingskjede (varslingskjeden er rekkefølgen på hvem varslingene blir sendt til, når det oppstår en hendelse).
  • Avklar om innbygger allerede har multidose, eller om dette skal bestilles.
  • Inngå en medisinavtale med innbygger.

Tips for plassering av medisindispenser

Tenk på hvor innbygger sannsynligvis befinner seg på tidspunktet medisinen skal tas. Det må være stikkontakt i nærheten, da medisindispenseren er koblet til strøm (unntak for Pilly som kun går på batteri). Det kan være lurt å plassere medisindispenseren i nærhet av et vindu, for å sikre at den har dekning til å kommunisere med respons- og administrasjonsløsningen.
 


Informasjon til innbygger

Hvis kartleggingen gjøres hjemme hos tjenestemottaker, ta gjerne med informasjonsmateriell om digital medisineringsstøtte.

 

 Steg 2: Dokumentere resultat av kartleggingen

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Dokumenter resultatet fra kartlegging i Gerica.
  • Hvis innbygger skal ha tiltak digital medisineringsstøtte, opprettes tiltak i Gerica. 
  • Avklar bestilling av multidose med ansvarlig i virksomheten.
  • Meld fra til innbyggers fastlege ved behov for å endre tidspunkter på multidoseposene, spesielt aktuelt ved bruk av Evondos E300.
  • Hvis innbygger i stedet må ha manuell hjelp til medisinering, eller håndterer medisinene sine selv, skal dette også dokumenteres.  
     
 
Maler og brukerveiledere
  • Kartleggingsskjema i Gerica (OK_Kartlegging Elektronisk Medisindispenser_Kort_NY)
  • Gerica - Velferdsteknologi (hvilket tiltak du skal registrere i Gerica)

 



1.3 Opprette bruker og tilpasse 

Denne rutinen er for deg som skal sette opp dispenseren, basert på informasjon fra kartleggingen.

Merk! 
Opprettelse av bruker og tilpasning skal gjøres av ansatte som har fått opplæring i dette.


► Steg 1: Hente ut utstyr

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Hent ut medisindispenser eller dosett fra bydelens/virksomhetens lokale lager.

Merk! Hvis det er tomt på lokalt lager må ansvarlig bestille ny medisindispenser fra leverandør. Se egen rutine for: Bestille, faktura og si opp utstyr.
 

 Steg 2: Opprette bruker og tilpass oppsett

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

Logg inn


Opprett bruker

  • Opprett tjenestemottaker som bruker i systemet.
  • Finn medisindispenseren (den er allerede registrert) og knytt denne til tjenestemottaker.
  • Sørg for at tjenestemottaker har medisinplan hvis de har Pilly, Karie eller Medido (for Evondos gjøres dette automatisk basert på tidspunktene skrevet på multidoseposene).
  • Sett opp varslingskjede.


Endre innstillinger og tilpass

► Steg 3: Planlegge utplassering og opplæring til tjenestemottaker

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Planlegg utplassering av medisindispenser. Dispenseren må være ferdig konfigurert og tiltaket må være gyldig i Gerica. Tidspunkt for første dose fra medisindispenseren må være etter utplasseringen, helst i forbindelse med hjemmebesøk.
  • Informer tjenestemottaker og eventuelt pårørende om oppstart av digital medisineringsstøtte.

 


 

1.4 Opplæring og oppstart 

Denne rutinen er for deg som skal starte opp tjenesten, og følge opp tjenestemottaker i oppstartsperioden.


 Steg 1: Starte opp tjenesten

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Gi tilpasset opplæring til tjenestemottaker. Ta hensyn til språk og kognitiv funksjon.
  • Dersom pårørende skal være involvert i bruken av medisindispenseren, gi nødvendig opplæring og avklar deres rolle. 


Opplæringen bør inkludere:

  • hvordan medisindispenseren fungerer (varsler til hjemmetjenesten, dekning, strøm/batteri, plassering etc.)
  • hvordan ta medisinen
  • hva skjer om tjenestemottaker ikke husker å ta medisinen
  • hva tjenestemottaker gjør hvis det er feil med medisindispenseren


For noen tjenestemottakere kan det være aktuelt med informasjon om:

  • å ta ut medisinen før tiden
  • bruk av reisemodus
  • endring av medisindispenserens innstillinger


 Steg 2: Følge opp tjenestemottaker i en oppstartsperiode

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Følg opp tjenestemottaker i en oppstartsperiode (ca. 14 dager), inklusive tett oppfølging ved medisinering og varsler.
  • Evaluer og dokumenter hvordan tjenestemottaker har nytte av og håndterer medisindispenseren.
  • Gjør nødvendige tilpasninger.
     

► Steg 3: Eventuelt avslutte tjenesten 

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

Hvis tjenestemottaker ikke har nytte av medisindispenseren, avsluttes tiltaket digital medisineringsstøtte.   

 


1.5. Løpende oppfølging

Denne rutinen er for deg som skal følge opp tjenestemottaker med digital medisineringsstøtte, etter oppstartsperioden og for deg som skal håndtere varsler og alarmer fra medisindispensere, og rykke ut ved behov.

 

1.5.1 Følge opp tjenestemottaker

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

 Bruken av tjenesten 

  • Følg opp bruken av digital medisineringsstøtte, inklusive: 
    • individuell rutine for å ta medisinen 
    • mestring og praktisk bruk av medisindispenseren 
    • eventuelle endringer i risiko ved bruk av medisindispenseren 
    • informasjon og observasjoner fra fastlege, pårørende eller andre 
    • eventuelle endringer i fysiske og kognitive funksjoner som kan påvirke bruken 
    • eventuelle endringer i pårørendes situasjon (eksempelvis at pårørende er syk og ikke kan følge opp som tidligere) 
  • ​Ved endringer i situasjon og behov, sørg for å videreformidle dette til andre som bør informeres, og dokumenter i Gerica.
     

 Etterfylle medisiner og rengjøre medisindispenseren  

  • Etterfyll multidoserull/medisiner.
  • Hvis limrester eller plastrester fra multidoserull har satt seg fast der hvor posen kuttes, kan det gå en alarm. Rengjør med q-tips langs «saksa» eller fjern det med pinsett.
  • Rengjør medisindispenseren med en tørr eller lett fuktig klut, ved behov.
     

 Strømbrudd eller svak/brudd på nettverksforbindelse  

  • Medisindispenserne må være tilkoplet strøm, men har batterier som vil sørge for at de fungerer ved strømbrudd opptil 24 timer. Pilly SMS går kun på batterier, og påvirkes derfor ikke av strømbrudd.
  • Ved svak/brudd på nettverksforbindelse, følg opp tjenestemottaker og sørg eventuelt for at medisinadministrasjonen håndteres på annen måte til nettverksforbindelsen fungerer igjen.


 Endre innstillinger

Ved behov:

  • Endre tidspunkt for medisinering.
  • Endre innstillinger eksempelvis for lyd og lys.
  • Benytt reisemodus/reiseutmating for utmating av poser, for eksempel når tjenestemottaker skal ut å reise. Husk å vurdere risiko for uønskede hendelser som feilmedisinering, tap av medisiner, tyveri og lignende.
  • Pause tjenesten, for eksempel hvis tjenestemottaker legges inn på sykehus.
     

Maler og brukerveiledere


 Håndtere service, skade eller tap av utstyr 

  • Ta kontakt med leverandør, ved mistanke om defekt medisindispenser.
  • Ved skade eller tap av utstyr, gå til egen rutine for Bestille, faktura og si opp utstyr.
  • Sørg for at tjenestemottakers medisinadministrasjon håndteres, med ny dispenser eller på annen måte.

 



 

1.5.2 Håndtere alarmer og varsler ​

Denne rutinen er for deg som skal håndtere varsler og alarmer fra medisindispensere, og rykke ut ved behov.
 

Anbefalt responstid:

  • Innen 30 minutter.
  • Responstid er tiden det tar fra en respons er utløst, til kontakt med tjenestemottaker.

Anbefalt utrykningstid:

  • Kritiske varsler: innen 60 minutter.
  • Ikke-kritiske varsler: innen vaktens slutt.
  • Utrykningstid er tiden det tar fra utrykning er besluttet til en ansatt er inne hos tjenestemottaker.


 Steg 1: Motta og åpne varsler

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Følg med på mottatte varsler. Deleger oppdrag videre hvis du ikke kan følge opp varselet selv.
  •  Åpne varsel fra Pilly, Karie og Medido:
    • Du vil motta en SMS med type varsel.
    • Logg inn i Dignio Prevent via lenken oppgitt i SMS, eller logg inn via PC, for mer informasjon om varsel og tjenestemottaker.  
  • Åpne varsel fra Evondos:
    • Alarm via SMS. Alarm via SMS kommer fra telefonnummer +47 417 16 225. Besvar SMS med bokstaven Y (stor bokstav) for å bekrefte at du tar ansvar for alarmen.
    • Alarm via oppringning. Oppringning fra Evondos til ansvarstelefon vil komme fra et finsk telefonnummer + 35 892 516 3000. Tast tallet 3 for å bekrefte at du tar ansvar for alarmen.  
  • Vurder riktig oppfølging og sjekk tjenestemottakers tiltaksplan. Følg opp tjenestemottaker, for eksempel ved å:  
    • Ringe tjenestemottaker eller pårørende. Hvis du ikke får kontakt med tjenestemottaker, følg bydelens/virksomhetens egen rutine for slike situasjoner.
    • Utføre hjemmebesøk ved behov.  
    • Følge opp tekniske varsler. Slike varsler krever ofte at du reiser hjem til tjenestemottaker.

For veiledning av hvordan du håndterer varsler og alarmer, se: Varsler og alarmer med beskrivelse og tiltak
 

 Steg 3: Lukke varsel

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Lukk varsel fra Pilly, Karie og Medido, og dokumenter.
    • Lukk varselet i Dignio Prevent.
    • Skriv notat ved behov for utdyping av hendelsen.
    • Når varselet er lukket, registreres det automatisk som journalnotat i Gerica.
    • Ved behov kan du dokumentere i Gerica på hendelsen.
  • Lukk varsel fra Evondos og dokumenter.
    • Varsel lukkes automatisk og dokumenteres i Gerica når hendelsen er løst og medisindispenseren gjenopptar normal medisinering. Ved mindre alvorlige varsler fortsetter medisineringen selv om varselet ikke er lukket.
    • Ved behov kan du dokumentere i Gerica på hendelsen.

Hvis varslet ikke lar seg løse, sørg for at tjenestemottaker får medisinene sine på annet vis, og at saken følges opp videre.
 

Trenger du hjelp?

Har du spørsmål om varsler eller utstyret, ta kontakt med brukersupport hos den leverandøren som har levert dispenseren tjenestemottaker har.


Dignio (support for Pilly SMS, Karie og Medido)

  • Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20 
  • E-post: support@dignio.com
  • Åpningstid 24/7/365, ved kritiske feil
  • Åpningstid for annen brukerstøtte: 8-16 alle hverdager med unntak av røde dager.


Evondos (support for Evondos E300)

  • Telefon 90 84 07 03
  • E-post: support@evondos.no
  • Åpningstid 24/7/365

 


 

1.6 Evaluere

Denne rutinen er for deg som skal evaluere bruken av digital medisineringsstøtte, enten ved jevne tidsintervaller eller ved endringer i tjenestemottakers fysisk eller kognitive helsetilstand.


► Steg 1: Evaluere nytte og forsvarlighet av tiltaket

Evaluering bør gjøres hver 6. måned, eller ved endret helsetilstand. Det bør ellers vurderes individuelt, om det er behov for hyppigere revurderinger.

 

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Les igjennom dokumentasjon fra tidligere hjemmebesøk og vurder eventuell ny informasjon fra sykehus, fastlege, pårørende eller tjenestemottaker selv. Husk at eventuelle endringer i medisinering kan utfordre bruk av multidoserull.
  • Se på historikken til tjenestemottaker i respons- og administrasjonsløsningen.
  • Avtal og gjennomfør evalueringssamtale med tjenestemottaker og eventuelt pårørende.
     

Veiledning til evalueringssamtale

  • Hvordan oppleves bruken av medisindispenseren? 
  • Hvordan fungerer den individuelle rutinen for å ta medisiner? 
  • Vurder om det er endringer som påvirker risiko for uønskede hendelser.
  • Vurder om det er endringer i tjenestemottakers funksjonsnivå, helsetilstand eller andre faktorer som påvirker forsvarligheten i tjenesten.
  • Hvordan oppleves eventuelle pårørendes rolle? 
  • Hvordan oppleves nytten av tjenesten (rett medisin til rett tid, mindre feilmedisinering, økt selvstendighet, større frihet i hverdagen)?


Tips! Se gjerne også til kriterier fra Kartlegge behov.
 


 Steg 2: Dokumentere evalueringen og endre tiltak ved behov

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Dokumenter resultat fra evalueringen med begrunnelse/konklusjon i Gerica.
  • Gjør eventuelle justeringer eller igangsett andre tiltak, som for eksempel individuell tilpasning av medisindispenseren.
  • Hvis det blir besluttet at tjenesten skal pauses eller avsluttes, se rutiner for Pause tjenesten og Avslutte tjenesten.

 



1.7 Pause tjenesten

Denne rutinen er for deg som skal pause digital medisineringsstøtte hos tjenemottaker. Dette kan være aktuelt hvis tjenestemottaker for eksempel legges inn på sykehus, eller på korttidsopphold på sykehjem.


 Steg 1: Pause tjenesten

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Logg inn via PC i respons- og administrasjonssystemet app.dignio.com eller care.evondos.com, avhengig av hvilken medisindispenger tjenestemottaker har.
  • Bruk funksjonalitet for å pause medisindispenseren. For utfyllende informasjon, se leverandørens brukerveiledere
  • Hvis tjenestemottaker har Pilly må batteriene tas ut av dispenseren, for å pause.
  • Endre tiltak for oppfølging av medisinering, eventuelt kartlegg behov for manuell utlevering.
  • Stopp tidsplan for tiltaket i Gerica.

 Steg 2: Aktivere tjenesten igjen

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Logg inn via PC i respons- og administrasjonssystemet app.dignio.com eller care.evondos.com, avhengig av hvilken medisindispenger tjenestemottaker har.
  • Bruk funksjonalitet for å aktivere medisindispenseren. For utfyllende informasjon, se leverandørens brukerveiledere
  • Hvis tjenestemottaker har Evondos 300, må aktivering gjøres fysisk på dispenseren.
  • Hvis tjenestemottaker har Pilly aktiveres dispenseren ved å fysisk sette inn batteriene igjen, og oppdateres ved å trykke inn tast 2.
  • Start tidsplan for tiltaket i Gerica.

 



1.8 Avslutte tjenesten

Denne rutinen er for deg som skal avslutte digital medisineringsstøtte hos tjenestemottaker. Dette kan være aktuelt hvis tjenestemottaker for eksempel ikke lenger evner å håndtere medisineringen med bruk av elektronisk medisindispenser, behovene er endret eller tjenestemottaker har fått langtidsplass.


 Steg 1: Sørge for at tjenestemottakers behov blir ivaretatt

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Sørg for at tjenestemottaker har andre tiltak som sikrer forsvarlig oppfølging av medisinering, for eksempel gjennom manuell utlevering.


 Steg 2: Avslutte tiltaket

Ansvarlig: Bydeler og private tjenesteleverandører

  • Sørg for at medisindispenseren blir levert inn til ansvarlig lokalt i bydelen/virksomheten.
  • Sjekk om det ligger varslinger på tjenestemottaker som ikke er lukket, og sørg for å lukke disse.
  • Logg inn via PC i app.dignio.com eller care.evondos.com, avhengig av hvilken medisindispenser tjenestemottaker har. Flytt tilknyttet utstyr tilbake på lokalt lager, i systemet. Avslutt/deaktiver bruker. For utfyllende informasjon, se leverandørens brukerveiledere 
  • Avslutt tiltaket i Gerica.

 


 

 2. Bestille, faktura og si opp utstyr

Denne rutinen er for deg som skal bestille utstyr, gjøre fakturakontroll, og si opp eller returnere en elektroniske medisindispenser.  

 

2.1 Bydel

 Bestille utstyr eller opplæring

Ansvarlig: Bydeler

  • Bruk bestillingsskjema (du finner skjema nederst på siden i lenken).
  • Send bestillingsskjema til leverandøren på e-post. 
  • Ved bestilling av opplæring, ta gjerne kontakt med utstyrsleverandør for nærmere dialog rundt opplæringsbehovet. 
     

 Fakturakontroll og betaling 

Ansvarlig: Bydeler

  • Kontrollerer at fakturagrunnlaget stemmer overens med beholdning og tjenestemottakere.  
  • Ved avvik, kontakt leverandøren.
  • Betal faktura fra utstyrsleverandør. 
     

 Si opp eller returnere utstyr

Ansvarlig: Bydeler

  • Send e-post til leverandør for oppsigelse av dispenser. Oppgi serienummer på medisindispenserne som skal returneres.
  • Følg opp oppsigelsestid på 3 måneder per dispenser.  
  • Send utstyr i retur til leverandøren. Følg instruksjoner gitt av leverandør. Retur kan innebære at medisindispenseren må sendes via post.
     

 Betale erstatning ved tap eller skade

Ansvarlig: Bydeler

  • Betal erstatning til leverandør ved tapt eller ødelagt medisindispenser.

Se, priser for erstatning ved tapt eller ødelagt medisindispenser (intranett).  

 

2.2 Privat tjenesteleverandør 

 

 Bestille utstyr eller opplæring  

Ansvarlig: Private tjenesteleverandører 

  • Send e-post til ressursperson i Helseetaten.
    • Ved bestilling av utstyr, skal bestillingen inneholde informasjon om:
      • type utstyr og antall
      • kontaktperson hos privat tjenesteleverandør
      • leveringsadresse 
    • Ved bestilling av opplæring, ta kontakt med ressursperson i Helseetaten for nærmere dialog rundt opplæringsbehovet.

Ansvarlig: Helseetaten

  • Bestill utstyr og opplæring fra utstyrsleverandør.
  • Følg opp bestillinger og hold privat tjenesteleverandør oppdater om leveranse, eventuelt deleger denne oppgaven til utstyrsleverandør. 
     

 Fakturakontroll og betaling 

Ansvarlig: Helseetaten 

  • Kontrollerer at fakturagrunnlaget stemmer overens med beholdning og tjenestemottakere.  
  • Ved avvik, kontakt leverandøren.

Ansvarlig: Bydeler

  • Betal faktura fra utstyrsleverandør. Ved behov, ta kontakt med ressursperson hos Helseetaten for fakturaoversikt. 
     

 Si opp eller returnere utstyr

Ansvarlig: Private tjenesteleverandører

  • Send e-post til ressursperson i Helseetaten, for oppsigelse av dispenser.
    • For Dignio: Oppgi antall, serienummer og e-post til kontaktperson. Privat tjenesteleverandør vi så motta en e-post med returlapp. Dispenseren pakkes, returlappen settes på og dispenseren sendes i posten (returadresse er ferdig utfylt på returlapp).
    • For Evondos: Oppgi antall, serienummer og e-post til kontaktperson. Privat tjenesteleverandør vil så motta en e-post med informasjon om henting fra budbil. Nærmere avtale kan gjøres på e-post med budbilfirma for hentetidspunkt. 

Ansvarlig: Helseetaten: 

  • Videreformidle returoppdrag til utstyrsleverandør og sørge for at utstyrsleverandør følger opp privat tjenesteleverandør. 
  • Følg opp oppsigelsestid på 3 måneder, per dispenser.  
     

 Betale erstatning ved tap eller skade

Ansvarlig: Private tjenesteleverandører

  • Send e-post til ressursperson i Helseetaten, med en beskrivelse av situasjonen og serienummer. 

Ansvarlig: Helseetaten

  • Betal erstatning til leverandør ved tapt eller ødelagt medisindispenser.

Se, priser for erstatning ved tapt eller ødelagt medisindispenser (intranett).  

 

Ressursperson i Helseetaten 

Magnus Johannessen 

Forvalter, digital medisineringsstøtte

e-post: magnus.johannessen@hel.oslo.kommune.no

mobil: (+47) 457 22 017

 


 

3. Brukerveiledere og informasjonsmateriell

3.1 Pilly SMS

 

3.1.1 Informasjon for ansatte

Introduksjon


Sette opp Pilly


Varsler


Flere funksjoner

3.1.2 Informasjon for innbygger

 



3.2 Karie

3.2.1 Informasjon for ansatte

Introduksjon


Sette opp Karie


Installere multidoserull


Varsler


Flere funksjoner

3.2.2 Informasjon for innbygger


3.3 Medido

 

3.3.1 Informasjon for ansatte

Introduksjon


Sette opp Medido


Installere multidoserull


Varsler


Flere funksjoner

3.3.2 Informasjon for innbyggere

 



3.4 Evondos E300

3.4.1 Informasjon for ansatte

Introduksjon


Håndbøker


Varsler

Installere og feilsøke på multidoserull

Flere funksjoner

3.4.2 Informasjon for innbyggere

 



4. Om digital medisineringsstøtte

4.1 Mål med tjenesten

Digital medisineringsstøtte omfatter både elektroniske multidosedispensere og elektroniske dosetter hvor pillene legges manuelt inn i en «karusell» med kamre. Til forhåndsinnstilte tider varsles innbygger ved lyd og/eller blinkende lys når medisinen skal tas. Erfaringene viser at der hvor digital medisineringsstøtte gjør personer uavhengig av besøk fra hjemmesykepleien for å ta sine medisiner, opplever bruker økt egenmestring og bedre livskvalitet. Erfaringer viser også færre medisineringsavvik. Økonomiske gevinster oppstår når en kan redusere antall hjemmebesøk eller fjerne disse helt.

4.2 Målgrupper

Tiltak om digital medisineringsstøtte, vurderes spesielt for innbyggere

  • med behov for påminnelse til å ta riktig medisin til riktig tid
  • med «uoversiktlig» medisinering (ulike medisiner til ulike tider) 
  • med medisinbehandlinger som er sårbare for tidsavvik eller resistensproblematikk
  • som er utrygge på at de klarer å følge opp selv
  • med begynnende eller lett kognitiv svikt
  • som bruker mye egen energi på medisinering (eksempelvis innbyggere med fatigue)

I tillegg finnes elektroniske multidosedispensere som er tilpasset særskilte behov, som:

  • innbyggere med vesentlig nedsatt funksjonsevne; syn, hørsel mm.
  • innbyggere med utviklingshemning
  • ulike kategorier misbrukere

 



5 Utstyr og systemer

5.1 Elektroniske medisineringsdispensere

Helseetaten har inngått samkjøpsavtaler med Dignio og Evondos for utstyr til digital medisineringsstøtte. Disse leverandørene tilbyr følgende elektroniske medisindispensere:

  • Dignio: Pilly, Karie og Medido (Medido skal utfases på sikt, men er fortsatt i bruk)  
  • Evondos: Evondos E300

5.1.1 Pilly

Pilly SMS er en bærbar elektronisk medisindosett, som veier rundt 0,5 kg og er batteridrevet. Dosetten fylles manuelt med medisiner i dispenserens kamre.


Dosetten er for innbyggere som har:

  • generelle behov for digital medisineringsstøtte i form av dosett, og dosetten har en lavere pris enn elektroniske multidosedispensere
  • medisiner som ikke kan pakkes i multidose
  • hyppige endringer i medisinering
  • midlertidig medisinering, for eksempel en antibiotikakur
  • en aktiv hverdag


Hovedfunksjoner:

  • varsler med lyd og lys når medisinen skal tas
  • låser automatisk opp kammer etter forhåndsinnstilte tidspunkt
  • for å ta medisinen vendes dispenseren opp ned og medisinen faller ned i hånden
  • sender bekreftelse på om dose blir tatt før slutten av alarmtiden
  • varsler dersom medisinen ikke er tatt eller om det er feil på utstyret
 

5.1.2  Karie

Karie er en elektronisk multidosedispenser med touch-screen, som veier 1,8 kg. Dispenseren er bærbar og har batteri, men må koples til strøm. Karie fylles med multidoser som pakkes ferdig fra apoteket.

Karie er et erstatningsprodukt for Medido, som betyr at Medido på sikt skal fases ut. Vi anbefaler derfor å bruke Karie i stedet for Medido for nye brukere.


Karie er for innbyggere som har:

  • generelle behov for digital medisineringsstøtte i form av multidosedispenser, og produktet har en lavere pris enn dispenser for særskilte behov (ref. Evondos)
  • medisiner som kan pakkes i multidose


Hovedfunksjoner:

  • varsler med lyd og lys når medisinen skal tas, og har mulighet for alarm-boost som kan være nyttig for pasienter med nedsatt hørsel. 
  • mater ut ferdigpakkede multidoser etter forhåndsinnstilte tidspunkt
  • sender bekreftelse på om dose blir utlevert før slutten av alarmtiden
  • varsler om medisinen ikke er utlevert eller om det er feil på utstyret
  • mulig å sette varsel hvis det gjøres forsøk på å åpne dispenseren
  • mulig å mate ut doser på forhånd, eksempelvis hvis tjenestemottaker skal ut og reise og ikke ønsker å ta med seg dispenseren
  • mulig å pause medisineringen, eksempelvis hvis en tjenestemottaker blir innlagt på sykehus 
  • mulig å mate ut doser på forhånd, eksempelvis hvis tjenestemottaker skal ut på reise og ikke ønsker å ta med seg dispenseren
 

5.1.3 Medido

Medido er en elektronisk multidosedispenser, som veier rundt 2 kg. Dispenseren er bærbar og har batteri, men må koples til strøm. Medido fylles med multidoser som pakkes ferdig fra apoteket.

For Medido finnes erstatningsproduktet Karie, og Medido skal fases ut på sikt. Vi anbefaler derfor å bruke Karie i stedet for Medido for nye brukere.


Dispenseren er for innbyggere som har:

  • generelle behov for digital medisineringsstøtte i form av multidosedispenser, og produktet har en lavere pris enn dispenser for særskilte behov (ref. Evondos)
  • medisiner som kan pakkes i multidose


Hovedfunksjoner:

  • varsler med lyd og lys når medisinen skal tas
  • mater ut ferdigpakkede multidoseposer etter forhåndsinnstilte tidspunkt
  • sender bekreftelse på om dose blir utlevert før slutten av alarmtiden
  • varsler om medisinen ikke er utlevert eller om det er feil på utstyret
  • mulig å sette varsel hvis det gjøres forsøk på å åpne dispenseren
  • mulig å pause medisineringen, eksempelvis hvis tjenestemottaker blir innlagt på sykehus 
  • mulig å mate ut doser på forhånd, eksempelvis hvis tjenestemottaker skal ut og reise og ikke ønsker å ta med seg dispenseren
     

5.1.4 Evondos

Evondos E300 er en avansert elektronisk multidosedispenser, som veier 9,2 kg. Dispenseren er flyttbar og har batteri, men må koples til strøm. Evondos fylles med multidoser som pakkes ferdig fra apoteket.


Evondos E300 er for innbyggere som har:

  • særskilte behov og har en høyere pris, som ikke dekkes av de andre elektroniske medisindispenserne
  • vesentlig nedsatt funksjonsevne; syn, hørsel mm.
  • innbyggere med utviklingshemning
  • fare for misbruk eller overmedisinering
  • medisiner som kan pakkes i multidose


Hovedfunksjoner:

  • varsler med lyd og lys når medisinen skal tas
  • mater ut ferdigpakkede multidoseposer etter forhåndsinnstilte tidspunkt
  • veileder tjenestemottaker i hvordan medisinen skal tas med lyd, lys, taleinstruksjoner og tekst på skjermen
  • sender bekreftelse på om dose blir utlevert før slutten av alarmtiden
  • varsler om medisinen ikke er utlevert eller om det er feil på utstyret, og trekker multidosen inn i et låst kammer hvis den ikke er utlevert
  • mulig å pause medisineringen, eksempelvis hvis tjenestemottaker blir innlagt på sykehus 
  • mulig å mate ut doser på forhånd, eksempelvis hvis tjenestemottaker skal ut på reise og ikke ønsker å ta med seg dispenseren, og påminnelser om tid for medisin sendes da til tjenestemottakers mobiltelefon

 


 

5.2 Respons- og administrasjonsløsninger

 

5.2.1 Dignio Prevent for Pilly, Karie og Medido

De elektroniske medisindispenserne Pilly, Karie og Medido er tilknyttet respons- og administrasjonsløsningen Diginio Prevent.

I respons- og administrasjonsløsningen får helsepersonell oversikt over tjenestemottakere med digital medisineringsstøtte, hvilke elektroniske dispensere de har og deres medisinplaner.


Hovedfunksjoner i respons- og administrasjonsløsningen:

  • mottak og videresending av varsler (varslingskjede)
  • brukeradministrasjon av brukere og ansatte
  • oppsett av dispenseren

Alarmer og varsler videresendes på SMS til forhåndsdefinerte mobilnummer, for eksempel en vakttelefon i hjemmetjenesten. Den som får ansvar for å følge opp varslet, logger inn i systemet etter at varslet er fulgt opp, og lukker saken. Dette journalføres da automatisk i Gerica.
 

Logg inn via PC: app.dignio.com 

For å logge inn må du ha brukernavn og passord til systemet. Spør din nærmeste leder om tilgang og opplæring i systemet.

 

5.2.2 Evondos Care for Evondos

Den elektroniske medisindispenseren Evondos E300 er tilknyttet respons- og administrasjonsløsningen Evondos Care.

I respons- og administrasjonsløsningen får helsepersonell oversikt over tjenestemottakere med digital medisineringsstøtte, hvilke elektroniske dispensere de har og deres medisineringsplaner.


Hovedfunksjoner i respons- og administrasjonsløsningen:

  • mottak og videresending av varsler (varslingskjede)
  • brukeradministrasjon av brukere og ansatte
  • oppsett av dispenseren

Alarmer og varsler videresendes på SMS, og det gjøres automatisk taleoppringning, til forhåndsdefinerte mobilnummer, for eksempel en vakttelefon i hjemmetjenesten. Når saken er løst og medisineringen gjenopptas, vil dispenseren automatisk lukke varselet og dette journalføres automatisk i Gerica.
 

Logg inn via PC: care.evondos.com 

For å logge inn må du ha brukernavn og passord til systemet. Spør din nærmeste leder om tilgang og opplæring i systemet.

 


 

6. Trenger du hjelp? 

 

Har du spørsmål om utstyr, systemer, alarmer og varsler, eller faktura?

Ta kontakt med brukersupport hos den leverandøren som har levert dispenseren tjenestemottaker har.


Dignio (support for Pilly SMS, Karie og Medido)

Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20 
E-post: support@dignio.com
Åpningstid 24/7/365, ved kritiske feil
Åpningstid for annen brukerstøtte: 8-16 alle hverdager med unntak av røde dager.

Evondos (support for Evondos E300)

Telefon 90 84 07 03
E-post: support@evondos.no
Åpningstid 24/7/365