Innholdsfortegnelse
Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling
Relevante rutiner
Kompetanse
Lovverk
Referanser
Utstyr
Hensikten med rutinen er å
- Identifisere innbyggere som har falt og ikke mottar helse- og omsorgstjenester i hjemmet.
- Identifisere brukere som mottar helse- og omsorgstjenester i hjemmet som har fallrisiko eller som har falt.
- Iverksette tiltak for å forebygge fall.
Det er viktig å sikre at innbyggere/brukere med fallrisiko eller som har falt, får lik oppfølging, uavhengig av bydel eller valg av tjenesteleverandør.
Hvem gjelder rutinen for
- Medarbeidere som mottar melding om, eller identifiserer fallrisiko eller fall.
- Medarbeidere som gjennomfører oppstartssamtale med en ny bruker av helse- og omsorgstjenester i hjemmet.
Ansvarsfordeling
- Leder har ansvar for å implementere rutinen, sikre nødvendig opplæring og avklare rolle- og ansvarsfordeling.
- Tjenesteansvarlig (primærkontakt hos private leverandører) har ansvar for å koordinere den faglige oppfølgingen når det er identifisert fallrisiko eller bruker har falt.
- Medarbeider har ansvar for å følge rutinen og samarbeide tverrfaglig.
- Helseetaten har ansvar for å holde rutinen oppdatert.
Årlig fallrisikovurdering hos brukere over 65 år
► Steg 1: Identifisere fallrisiko
Ansvarlig: Tjenesteansvarlig/primærkontakt/terapeut
Tidsfrist: Ved oppstart av kommunale helse- og omsorgstjenester i hjemmet, og deretter minst en gang i året bør alle brukere over 65 år spørres om fall for å identifisere fallrisiko.
Still følgende spørsmål:
- Har du falt i løpet av det siste året?
- Føler du deg ustø når du står eller går?
- Er du bekymret for å falle?
For brukere som har betydelig kognitiv svikt og ikke kan svare selv, skal spørsmålene stilles til pårørende.
Vurder fallrisiko ut fra svarene på spørsmålene:
- Svarer bruker nei på alle spørsmålene indikerer det lav fallrisiko.
- Svarer bruker ja eller vet ikke på ett eller flere av spørsmålene indikerer det fallrisiko.
Dokumenter svarene i ELISE. Dersom ditt tjenestested ikke bruker ELISE, dokumenter i Gerica.
► Steg 2: Sette i gang tiltak etter identifisering av fallrisiko
Lav risiko for fall:
Når bruker svarer nei på alle spørsmålene.
-
Gi generelle råd om fallforebygging og om styrke- og balansetrening.
-
Opprette tiltak om årlig fallrisikovurdering i Gerica.
Ansvarlig: Tjenesteansvarlig/primærkontakt/terapeut
Tidsfrist: Etter utført risikovurdering
- Opprett tiltaket "Fallrisikovurdering " i tiltaksplan med tidsplan for å sikre at spørsmålene blir stilt på nytt om ett år.
- Oppdater IPLOS - Funksjonsnivå (ADL)
Risiko for fall:
Når bruker svarer ja eller vet ikke på ett eller flere av spørsmålene.
-
Gjennomføre fallforebyggende hjemmebesøk innen sju dager. Gå videre til Fallforebyggende hjemmebesøk.
Følge med på fallmeldinger og registrere meldte fall
► Steg 1: Følge opp fallmeldinger
Ansvarlig: Medarbeider(e) i bydel som er tildelt oppgaven.
Tidsfrist: Fortløpende, minimum daglig.
Følg opp:
- journalnotater fra trygghetsalarm
- fallmeldinger fra skadelegevakten
- øvrige meldinger om fall
- endringer i mønsteret for utløste trygghetsalarmer hos bruker som faller ofte (Velferdsteknologiapplikasjonen)
► Steg 2: Registrere alle meldte fall
Ansvarlig: Medarbeider(e) i bydel som oppdager eller får melding om fall
Tidsfrist: Når du oppdager fall eller mottar fallmelding
- Dersom ditt tjenestested bruker ELISE, registrer fall i ELISE ved å opprette aktiviteten "Registrere fall".
- Hvis innbygger ikke har tjenester fra før, opprett tjeneste 100 for at innbygger skal bli synlig i ELISE
- Dersom ditt tjenestested ikke bruker ELISE, registrer fall i Gerica.
For brukere med tjenester i hjemmet, gå videre til Bruker med tjenester i hjemmet har falt
For innbyggere uten tjenester i hjemmet, gå videre til Innbygger uten tjenester i hjemmet har falt
Bruker med tjenester i hjemmet har falt
► Steg 1: Kartlegge fallsituasjon
Ansvarlig: Medarbeider som mottar beskjed om eller identifiserer fall, eventuelt annen medarbeider som tildeles oppgaven.
Tidsfrist: Umiddelbart
- Kartlegg fallsituasjonen (Tjenester som bruker ELISE kan registrere kartleggingen direkte i ELISE ved bruk av "Fallregistrering")
- Når skjedde fallet? (Dato og klokkeslett)
- Hvor skjedde fallet? (Eksempel: bad, gang, kjøkken, soverom, stue, trapp, utendørs, vet ikke, annet)
- Hva er utløsende årsaker til fallet?
- Har bruker skadet seg i forbindelse med fallet?
- Kontaktet du noen i forbindelse med fallet? (Eksempel: AMK (113), ansvarsvakt, fastlege, leder, legevakt, pårørende, andre, kontaktet ingen)
- Vurder hastegrad for iverksetting av tiltak (akutt/ikke akutt)
Kontakt AMK (113) ved behov for akutt helsehjelp og iverksett akutte tiltak. Kontakt alltid ansvarshavende ved behov for råd, veiledning eller bistand.
|
► Steg 2 Avklare situasjon
Ansvarlig: Medarbeider som er hos bruker
Tidsfrist: Umiddelbart
- Følg metode for et raskt responssystem:
- Gjennomfør ABCDE inkludert vitale målinger for å avklare skade og/eller årsak til fallet. (Husk at fall kan være tidlig tegn på funksjonssvikt).
- Bruk NEWS2 (eventuelt SAFE) som beslutningsstøtteverktøy for videre oppfølging og tiltak,
- Vær særlig observant på mulig slag mot hodet, tegn på brudd og sjekk om bruker går på blodfortynnende medikamenter (blødningsrisiko).
- Pasientopplysninger og observasjonsfunn kommuniseres ved hjelp av ISBAR til rett helsepersonell.
Rutiner og opplæringsmateriell
|
► Steg 3 Iverksette relevante tiltak i den akutte fallsituasjonen
Ansvarlig: Medarbeider som er hos bruker
Tidsfrist: Før medarbeider forlater bruker
- Utfør relevante tiltak ut fra situasjonen. (eksempel: fjern fallrisikoelementer, veiled bruker i hvordan reise seg opp, eller bruk personløfter.
- Varsle andre ved behov (eksempel: tjenesteansvarlig, ansvarlig på vakt, leder, andre tjenester).
- Dersom bruker har tryghetsalarm, kontakt eventuelt alarmsentralen ved behov for bistand. Hjemmetjenesten må vente hos bruker til helsepersonell fra alarmsentralen kommer, og assistere ved behov. Hjemmetjenesten har som hovedregel ansvar for videre oppfølging av bruker etter at bistand fra alarmsentralen er avsluttet.
Obs! Brann- og redningsetaten skal ikke kontaktes for å løfte opp brukere.
- Avklar med bruker om pårørende skal varsles.
► Steg 4 Dokumentere hendelsesforløp
Ansvar: Medarbeider som mottar melding om fall eller medarbeider som oppdaget fall hos bruker
Tidsfrist: Rett etter hendelse
- Dersom ditt tjenestested bruker ELISE: Opprett aktiviteten "Fallregistrering" i ELISE. Her dokumenterer du kartleggingen av fallsituasjonen.
- Dersom ditt tjenestested ikke bruker ELISE: Dokumenter kartleggingen av fallsituasjonen i Gerica.
- Journalfør vurderinger som er gjort og plan for videre oppfølging i Gerica.
- Vurder om det er behov for:
- å drøfte fallsituasjonen tverrfaglig
- tettere oppfølging med NEWS2 i en begrenset periode
- Opprett tiltak med tidsplan for fallforebyggende hjemmebesøk i Gerica. Fallforebyggende hjemmebesøk skal gjennomføres innen syv dager etter fall.
Fallforebyggende hjemmebesøk
Ansvarlig: Medarbeider med helsefaglig utdanning
Tidsfrist: Innen syv dager etter registrert fall eller identifisert fallrisiko
► Steg 1 Opprette tiltak fallforebyggende hjemmebesøk i Gerica
- Avtal tidspunkt med bruker og pårørende dersom bruker samtykker til at pårørende deltar.
- Avklar hvilke(n) medarbeider(e) som skal gjennomføre det fallforebyggende hjemmebesøket.
► Steg 2 Gjennomføre fallforebyggende hjemmebesøk
- Dersom ditt tjenestested bruker ELISE, opprett eller fortsett å fylle ut aktiviteten "Fallrisikovurdering" og spørsmålene som står under "Fallforebyggende hjemmebesøk".
- Dersom ditt tjenestested ikke bruker ELISE, bruk Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk og journalfør i Gerica.
► Steg 3 Dokumentere relevant informasjon
Ansvarlig: Medarbeider(e) som gjennomførte fallforebyggende hjemmebesøk
Tidsfrist: Etter fallforebyggende hjemmebesøk
- Dersom ditt tjenestested bruker ELISE: Fullfør aktiviteteten "fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk". Ved behov for ytterligere dokumentasjon, gjøres det i journalnotat i Gerica.
- Dersom ditt tjenestested ikke bruker ELISE: Dokumenter fallforebyggende hjemmebesøk inkludert funksjonsvurdering i Gerica.
- Oppdater IPLOS - Funksjonsnivå (ADL).
- Oppdater eventuelt tiltaksplanen.
► Steg 4 Tverrfaglig drøfting etter fallforebyggende hjemmebesøk
Ansvarlig: Medarbeider(e) som har gjennomført fallforebyggende hjemmebesøk og tjenesteansvarlig/terapeut
Tidsfrist: Etter fallforebyggende hjemmebesøk
- Drøft brukers situasjon med andre relevante faggrupper for å avklare videre oppfølging, tiltak og når tiltakene skal evalueres.
- vurder behov for hjelpemidler og velferdsteknologi.
- vurder behov for å henvise bruker til andre tjenester (eksempel: hukommelsesklinikk, hukommelsesteam, frisklivssentralen, fysioterapeut, ergoterapeut, klinisk ernæringsfysiolog).
Eksempler på fallforebyggende tiltak:
► Steg 5 Informere fastlege
Ansvarlig: Tjenesteansvarlig/terapeut
Tidsfrist: Etter fallforebyggende hjemmebesøk
- Dersom bruker samtykker, send kartleggingen fallforebyggende hjemmebesøk til fastlegen via elektronisk melding i Gerica:.
Informasjon til fastlegen er særlig viktig i situasjoner hvor det er behov for medisinsk utredning, legemiddelgjennomgang eller dersom tjenesten ikke klarer å forhindre nye fall etter å ha iverksatt tiltak.
► Steg 6 Iverksette, følge opp, evaluere og justere tiltak
Gå til Iverksette, følge opp, evaluere og justere tiltak
Innbygger uten tjenester i hjemmet som har falt
► Steg 1 Kartlegge fallsituasjon og iverksette relevante tiltak
Ansvarlig: Den som mottar beskjed om fall eller identifiserer fall.
Tidsfrist: Fortløpende
- Kontakt innbygger for å kartlegge fallsituasjonen
- Når skjedde fallet? (Dato og klokkeslett)
- Hvor skjedde fallet? (Eksempler er: bad, gang, kjøkken, soverom, stue, tropp, utendørs, vet ikke, annet)
- Hva er utløsende årsak til fallet?
- Har innbygger skadet seg i forbindelse med fallet?
- Kontaktet du noen i forbindelse med fallet? (Eksempler er: AMK (113), ansvarsvakt, fastlege, leder, legevakt, pårørende, andre, kontaktet ingen)
- Vurder hastegrad for iverksetting av tiltak (akutt/ikke akutt).
- Iverksett strakstiltak ved behov
Kontakt AMK (113) ved behov for akutt helsehjelp og iverksett akutte tiltak. Kontakt alltid ansvarshavende ved behov for råd, veiledning eller bistand.
|
- vurder behov for videre oppfølging og fallforebyggende hjemmebesøk.
- Avklar med innbygger om pårørende skal kontaktes.
► Steg 2 Dokumentere hendelsesforløp
Innbygger uten tjenester i hjemmet er ikke synlige i ELISE. For at innbygger skal bli synlig i ELISE, kan tjeneste utredning av tjenestebehov (100) opprettes. Vær oppmerksom på at det kan ta opp til 10 min før bruker blir synlig i ELISE etter tjenesten er tildelt. Dokumenter derfor i Gerica: Gerica - Dokumentasjon av fall, fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk
Fallforebyggende hjemmebesøk (hos innbyggere uten tjenester i hjemmet)
► Steg 1 Gjennomføre fallforebyggende hjemmebesøk
Ansvarlig: Medarbeider(e) i bydel som er tildelt oppgaven.
Tidsfrist: Innen syv dager etter registrert fall
Eksempler på fallforebyggende tiltak:
► Steg 2 Dokumentere relevant informasjon
Ansvarlig: Medarbeider(e) som har gjennomført fallforebyggende hjemmebesøk
Tidsfrist: Etter hjemmebesøket
► Steg 3 Vurdere behov for tiltak og tjenester
Ansvarlig: Medarbeider(e) som har gjennomført fallforebyggende hjemmebesøk i samarbeid med andre relevante fagpersoner
Tidsfrist: Etter hjemmebesøket
- Vurder om fastlege skal kontaktes. Kontakt med fastlege er særlig aktuelt i situasjoner der det er behov for tilsyn, medisinsk utredning, legemiddelgjennomgang eller lignende. Hvis innbygger samtykker, send hele kartleggingen til fastlege via elektronisk melding i Gerica.
- Drøft fallsituasjonen tverrfaglig ved behov, dersom innbygger samtykker til det.
- Vurder behov for tjenester. Følgende verktøy kan brukes: Vurderings- og kartleggingsskjema for voksne eller Samtaleguide - voksne
Dersom det ikke er behov for tjenester:
- Gi individuelle råd om fallforebygging
- Henvis til lavterskeltilbud, i samråd med innbygger.
- Se mer informasjon her.
Dersom det er behov for tjenester:
- Fatt vedtak om tjenester.
- Iverksett, følg opp, evaluer og juster tiltak (se under)
► Steg 1 Iverksette og følge opp tiltak
Ansvarlig: Tjenesteansvarlig/primærkontakt/terapeut
Tidsfrist: Etter fallforebyggende hjemmebesøk og tverrfaglig drøfting
- Utarbeid tiltaksplan i Gerica i samarbeid med bruker og eventuelt pårørende.
- Bestem tidspunkt for evaluering, og sett inn evalueringstiltak med tidsplan i tiltaksplanen.
- Oppdater IPLOS - Funksjonsnivå (ADL).
Husk å sette inn tiltaket "Fallrisikovurdering årlig" dersom andre tiltak ikke er aktuelle.
► Steg 2 Evaluere og justere tiltak (gjennomføres tverrfaglig når det er aktuelt)
Ansvarlig: Tjenesteansvarlig/primærkontakt/terapeut
Tidsfrist: Etter tidsplan i tiltaket og ved endringer i brukers tilstand eller ved nye fall
- Vurder iverksatte tiltak og dokumenter fortløpende.
- Evaluer tiltak:
- i dialog med bruker og eventuelt pårørende
- ved å innhente informasjon fra andre samarbeidspartnere
- ved å gjennomgå dokumentasjon i Gerica og ELISE
Relevante rutiner
Kompetanse
Bydelene må definere hvilken helsefaglig kompetanse (minimumskrav) medarbeidere som gjennomfører fallforebyggende hjemmebesøk skal ha. Det bør tilstrebes at det fallforebyggende hjemmebesøket gjennomføres tverrfaglig.
Kompetansekrav i Dossier:
Det er laget kompetansekrav i Dossier. Kravene ligger under kravkategori "Fallforebygging"
- Dokumentasjon - ELISE/Gerica
- Dokumentasjon - Gerica
- Fallforebygging og oppfølging av fall og fallrisiko - Byomfattende rutine
- Tryggere hjemme - kurs i fallforebygging for for sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere
- Tryggere hjemme - kurs i fallforebygging for hjemmehjelpere og assistenter
- Videoveileder - Fallregistrering i ELISE
- Videoveileder - Fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk i ELISE
|
Lovverk
Referanser
Utstyr