Rutinen er byomfattende og gjelder for alle ledere og medarbeidere som jobber med tjenester i hjemmet
Når avgrensning av livsforlengende behandling vurderes, er det viktig at faglige, etiske og juridiske forhold blir overveid. Det er behandlingsansvarlig lege (her: fastlege) som har ansvar for å beslutte avgrensinger av livsforlengende behandling sammen med bruker og eventuelt pårørende. Noen ganger er det aktuelt at medarbeidere fra tjenesten også deltar i samtalen. Beslutningen må respektere brukers rettigheter og ønsker. All behandling må være til brukers beste.
I en akutt situasjon der avgrensning av livsforlengede behandling er ukjent, skal medarbeider alltid starte gjennopplivende behandling inntil annet blir kjent eller besluttet.
Avgrensninger av livsforlengende behandling besluttet på sykehus/helsehus eller tilsvarende skal være dokumentert i epikrise og i kjernejournal. Ved kommunikasjon før utskrivelse, be om at eventuelle avgrensninger legges inn i kjernejournal. Avgrensningen skal revurderes av fastlege når bruker kommer hjem.
Ved behov for revurdering og fornyelse av avgrensning av livsforlengende behandling
For bydeler som ikke har tatt i bruk kjernejournal: be fastlege besvare elektronisk melding med oppdatert avgrensning av livsforlengende behandling.
Varighet og revurdering av avgrensning av livsforlengende behandling
Beslutninger om avgrensning av livsforlengende behandling har maksimalt ett års varighet og revurderes av fastlege årlig eller ved endring av brukers helse- og livssituasjon. Formålet med jevnlig fornyelse av er å gjøre behandlingsansvarlig lege (fastlege) sikker på at avgrensningen fortsatt gjelder. Brukers ønske skal respekteres, men det er til enhver tid behandlingsansvarlig lege som har ansvaret for å beslutte om man skal unnlate å gi behandling.
Ved behov for gjennomgang og fornyelse av avgrensning av livsforlengende behandlinger
For bydeler som ikke har tatt i bruk kjernejournal: be fastlege besvare elektronisk melding med oppdatert avgrensning av livsforlengende behandling.
Eventuell avgrensning av livsforlengende behandling dokumenteres under brukerstatus i tiltaksplanen. Det er mulig å kopiere innhold fra fanen "kritisk informasjon" i kjernejournalen inn i brukerstatusbildet. Der det er hensiktsmessig kan aktuell informasjon legges inn i prosedyretekst i tiltak.
I brukerstatus bør standardtekst "OK_Brukerstatus" hentes inn. Fyll ut "Kritisk informasjon" med kritisk informasjon fra kjernejournal.
Dersom avgrensning av livsforlengende behandling er dokumentert i kjernejournal ligger informasjonen under fanen "Kritisk informasjon - endringer i behandlingsrutiner (se bilde under)".
Registrert kritisk informasjon i kjernejournal vises ved at kjernejournal-symbolet i Gerica som vanligvis er grønt, blir rødt.
Kritisk informasjon som er registrert i kjernejournal skal skrives inn i brukerstatus. I brukerstatus bør standardtekst "OK_Brukerstatus" hentes inn. Fyll ut "Kritisk informasjon".
Klinisk etisk komite (KEKK)
KEKK er en tverrfaglig sammensatt komité som kan identifisere, analysere og om mulig løse etiske problemstillinger relatert til brukerbehandling.
Noen ganger opplever medarbeidere å stå i etiske problemstillinger relatert til beslutninger om avgrensning av behandling. KEKK kan stille til drøfting av saker, brukes til veiledning og støtte. Bydelene er inkludert i KEKK i Sykehjemsetaten og saker som ønskes tatt opp med KEKK meldes til kekk@sye.oslo.kommune.no.
Forslag til spørsmål som kan stilles i forhåndssamtale er:
Spørsmålene er hentet fra lommekort tilhørende Veileder - Forhåndssamtaler; felles planlegging av tiden fremover og helsehjelp ved livets slutt for pasienter på sykehjem.
Dokumentering av forhåndssamtale skal gjøres i 170-kartleggingsjournal i Gerica. Spørsmålene over kan hentes inn som hjelpetekst: OK_forhåndsamtale.
Behandlingsansvarlig lege: Den legen som har medisinskfaglig ansvar for brukers behandling og har overordnet ansvar for å ta beslutninger i medisinske spørsmål. Ofte vil dette være fastlegen.
Behandlingsavklaring /avklaringer om livsforlengende behandlinger: Omfatter beslutninger om hvilken behandling som skal gis eller ikke gis, samt grunnlaget for beslutningene.
Behandlingsavklaringer kan omhandle (listen er ikke uttømmende): reservasjon mot innleggelse i sykehus, hjerte- og lungeredning, antibiotika, legemidler, væske og ernæring og også kartlegginger og undersøkelser når livet går mot slutten.
Elektronisk melding: Pleie- og omsorgsmelding (PLO-melding)
Elektroniske meldinger som sendes mellom fastlege, sykehus, helsehus og kommune og erstatter faks og telefonsamtaler til fastlege. Akutte saker må fortsatt avklares på telefon.
HLR: Forkortelse for hjerte- og lungeredning som utføres når en person er bevisstløs og ikke puster normalt.
HLR-: Forkortelse/benevning når det er avklart at hjerte- og lungeredning ikke skal gjennomføres dersom personen er bevisstløs og ikke puster normalt.
Kjernejournal:
Innbygger har tilgang til egen kjernejournal og kan også reservere seg mot å ha en kjernejournal.
Livsforlengende behandling: Livsforlengende behandling menes i denne sammenheng behandling som gis når helbredende behandling ikke er mulig. Dette innebærer både behandling og tiltak som kan utsette en brukers død (f.eks. hjerte-lungeredning, ernærings- og væskebehandling, sykehusinnleggelse, dialyse, antibiotika og kjemoterapi).
Pasientjournal: Pasientjournalen innholder opplysninger om diagnose, sykdomsforløp, behandling, prøvesvar og andre forhold som kan ha betydning for senere behandling.
Pårørende: Er den/de bruker oppgir som pårørende og nærmeste pårørende.
Dersom bruker ikke er i stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med bruker. Det skal likevel tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med bruker, barn over 18 år, foreldre eller andre som har foreldreansvaret, søsken over 18 år, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten eller brukeren nær, verge eller fremtidsfullmektig med kompetanse på det personlige området.
Tilbake til samarbeid med pårørende
Medarbeider har ikke