Helseetaten har på vegne av Oslo kommune inngått avtaler om alarmsentraltjenester, ulike digitale trygghetsalarmer, sensorer mm. Careium Trygghetssentral er valgt som leverandør av tjenesten. Dette kan endres ved senere anbudsrunder for tjenesten. Det vil være ulike leverandører av de ulike enhetene og sensorene.
Det er laget en kortversjon av samarbeids- og dokumentasjonsrutiner knyttet til tjenesten trygghetsalarm-/trygghetspakker som heter «Beskrivelse rutine og bruk av Gerica rundt tjenesten trygghetsalarm/pakker». Der beskrives ansvaret som saksbehandler, Alarmsentralen og hjemmetjenesten har. Rutinen er lik den som er for brukervalget i hjemmetjenesten. Rutinen ligger på Gerica info-portalen (Helseetatens intranett).
Trygghetspakkene er ulike typer trygghetsalarm-enheter og -sensorer som sammen med oppfølgingen fra alarmsentralen kalles for trygghetspakker. De ulike produktene vil ikke bli beskrevet her.
Trygghetsalarmene er delt inn i tre ulike trygghetspakker
Trygghetspakke 1 er en tradisjonell stasjonær trygghetsalarm hjemme med et smykke/knapp for utløsing av alarm. Den stasjonære alarmen kan tilknyttes flere ulike sensorer, som røykvarsler og trekksnor. Dersom bruker har trygghetspakke 2 eller 3 er det også nødvendig med en stasjonær alarm ved behov for sensorer i hjemmet.
Trygghetspakke 2 er en bærbar digital trygghetsalarm som kan brukes ute.
Trygghetspakke 3 er en bærbar digital trygghetsalarm med GPS-lokaliseringsteknologi for personer med kognitiv svikt.
Bystyrets vedtak om at alle personer over 75 år har rett på å få trygghetsalarm hvis de ønsker det står fortsatt ved lag. Dette gjelder kun stasjonær trygghetsalarm. Hvis det søkes om sensorer knyttet til stasjonær alarm, andre typer alarmer (trygghetspakke 2 eller 3), eller hvis søker er under 75 år, skal tildeling skje etter en individuell behovsvurdering. Helseetaten anbefaler at det ved søknad om trygghetsalarm for brukere over 75 år likevel gjennomføres en kartlegging av behov, for å avdekke et eventuelt behov for sensorer, Trygghetspakke 2 eller 3, eller øvrige forebyggende tjenester.
Det er to trygghetsalarm-tjenester i Gerica. Sak 70; Trygghetsalarm/trygghetspakke som dekker trygghetspakke 1 og 2, og Sak 71; GPS Lokaliseringsteknologi som er trygghetspakke 3. Årsaken til delingen er separat rapportering til IPLOS-registeret for de to ulike tjenestene. Det vil derfor være noen brukere som har både tjeneste 70 og 71 aktive samtidig.
Ved tildeling av ny tjeneste skal saksbehandler fylle ut et skjema med informasjon til alarmsentralen. Dette skjemaet kan brukes som bakgrunn i kartleggingen av bruker. Skjemaet ligger i saksbildet i Gerica og heter:
Tips: Det er lagt inn fletting fra Gerica i skjemaet, så skriv ut skjemaet uten å lagre først for å ha med i møte med søker/pårørende. Når kartleggingen er ferdig, registrer opplysningene om søker/pårørende i brukerkortet i Gerica og flett skjemaet på nytt. Velg JA til å lagre i postjournal. Fyll så opplysningene fra kartleggingen inn i skjemaet og lagre.
Det er laget en egen vedtaksmal som skal brukes når søknaden innvilges. Den heter og skal benyttes på begge sakstyper.
Til slutt i denne manualen ligger en beskrivelse av hvordan vedtaksmalen er satt opp.
Informasjon om egenbetaling er lagt rett inn i vedtaksmalen. Bydelen må sette inn i vedtaksbrevet hvilke(t) produkt det er fattet vedtak om, og hvilke egenandeler søker må betale. Informasjonen om betalings- og oppsigelsesvilkår nederst i teksten om egenbetaling må fjernes dersom søker ikke skal betale den månedlige egenandelen.
Sak/tjeneste 70 og 71 er IPLOS-tjenester. Hvis ikke brukeren har andre tjenester må saksbehandler registrere IPLOS-opplysningene.
Sak/tjeneste 71 er for brukere med kognitiv svikt som har behov for lokaliseringsteknologi. Vedtaket har den samme oppbygning som alle andre vedtak om helse- og omsorgstjenester, og samme saksbehandlingsreglene gjelder.
Vurdering av samtykkekompetanse
Vedtak om bruk av GPS stiller ekstra krav til vurdering av samtykkekompetanse knyttet til bruk av GPS. Dersom bruker ikke er samtykkekompetent, men ikke motsetter seg bruk av teknologien kan tjenesten settes i gang etter en nøye vurdering av følgende punkter:
Dersom bruker ikke er samtykkekompetent og motsetter seg tiltaket må man i tillegg til vedtak om GPS lokaliseringsteknologi fatte et tvangsvedtak. Dette gjelder også beboere på sykehjem.
Vurderingene som er gjort her skal dokumenteres i journal og beskrives kort i vedtaket.
Rutine: Vurdering av samtykkekompetanse
Brukerveileder Gerica: Gerica - Samtykkekompetanse - Rutine
Anbefaling fra Helseetaten angående egenbetaling
Dersom bruker har en trygghetsalarm fra før anbefaler Helseetaten at bydelen ikke tar betalt for tjenesten GPS lokaliseringsteknologi – heller ikke for installasjonen eller månedsbeløp.
Når saken lagres, etter at vedtaksdato og vedtakstype=Innvilget er satt inn, må riktig nivå på leverandøren settes inn på tjenesten og tiltaket. Nivåene til alarmsentralen er 1.17.8.1.
NB! Hvis feil nivå registreres så vil ikke alarmsentralen få tilgang til brukeren!
Saksbehandler skal ikke sette start-dato (tildeltdato) på tjenesten. Dette gjøres av alarmsentralen den dagen alarmen er montert og aktiv.
Under tjeneste 70 og 71 er det opprettet tiltak som gjenspeiler de ulike produktgruppene i trygghetspakkene som ligger i avtalen. Disse tiltakene vil variere etter hvilke produkter som leveres. Når det fattes vedtak skal saksbehandler opprette tiltak som tilsvarer det produktet som brukeren har fått vedtak om. På den måten vil saksbehandler og alarmsentral ha oversikt over hva brukerne har totalt sett, og andre tjenesteytere rundt brukeren vil også lett kunne se hva brukeren har av produkter og tjenester.
Legge inn tiltak
1. For å legge inn tiltak, åpne brukers tjenestebilde.
2. Klikk på +-tegnet foran riktig tjeneste, f.eks. 70 trygghetsalarm/trygghetspakke. Marker «tiltak».
3. Klikk .
Dette vinduet kommer opp:
4. Høyreklikk i feltet Type og vel riktig tiltak.
5. Fjern Tildelt-dato, dette skal alarmsentralen sette inn ved montering.
6. Lagre .
Gjenta dersom det er flere enheter/sensorer som skal legges inn. Dersom bruker får flere av samme enhet, for eksempel flere røykvarslere, skrives antallet i fritekstfeltet. Det skal kun legges inn ett av hvert tiltak.
Det vil da se for eksempel slik ut:
Betalingssats for fast månedsbeløp
Det er fra 01.01.2019 lik betalingssats uavhengig av produkt. De tre betalingssatsene som har vært i bruk tidligere vil derfor fases ut. Videre skal kun betalingssats 10 - trygghetspakke brukes.
Når vedtak er fattet skal saksbehandler gi alarmsentralen beskjed om ny bruker/endrede vedtak i OL-Beskjedjournal. Bruk standardteksten OL_NY Melding om oppstart ny bruker. Ved tildeling av ny tjeneste skal saksbehandler fylle ut et skjema med informasjon til alarmsentralen. I OL-Beskjedjournalen skal det henvises til skjemaet med ytterligere informasjon.
Skjemaet ligger i saksbildet i Gerica og heter:
Saksbehandler fyller inn opplysninger i skjemaet og lagrer det i postjournal. Avhaking under Tjenester i skjemaet skal samsvare med tiltak lagt inn under tjenesten. Ved fallproblematikk må alarmsentralen kontaktes for å vurdere om bruker kan nyttiggjøre seg av en fallalarm.
Første del (side 1) av skjemaet fylles ut av saksbehandler. Andre del av skjemaet kan bruker og pårørende fylle ut før saksbehandler foretar sin vurdering, slik at de er forberedt på spørsmålene de vil få fra saksbehandler. Personopplysninger (side 2) fylles ut for alle tre trygghetspakkene. Ressurspersonene (side 3) gjelder for GPS lokaliseringsteknologi og dørsensor. Siste side (side 4) gjelder for GPS lokaliseringsteknologi.
Alarmsentralen registrerer tildeltdato på tjeneste og tiltak den dagen tjenesten starter, dvs. når utstyret er montert og alt rundt er i orden. Alarmsentralen dokumenterer at tjenesten har startet i en OL-Beskjedjournal samme dag. Alarmsentralen sjekker ukentlig kontrollrapport for venteliste for å fange opp glemte tildelinger i Gerica. Se egen manual for alarmsentralen.
Saksbehandler skal ukentlig sjekke rapporten 16461 «OK_Trygghetsalarm_Venteliste» i tjenestebildet for å fange opp brukere som ikke har fått start-dato på tjenesten. Årsak kan være feil nivå på tjenesten eller manglende oppstart fra alarmsentral. Dersom montering er forsinket skal alarmsentralen dokumentere årsak til dette i Gerica.
Alarmsentralene skal, som alle andre tjenesteytere, melde fra om nye/endrede behov i en revurderingsjournal. Søknadskontoret/bydel må derfor ha rutiner for å ta ut journalrapporter med Revurderingsjournaler daglig.
Når endringene i behovet fører til at brukeren får vedtak om nye sensorer/utstyr må saken revurderes på vanlig måte og Alarmsentralen varsles i OL-Beskjedjournal om det nye vedtaket. Alarmsentralen bekrefter tilbake når utstyr er montert, samt setter start-dato på de(t) nye tiltakene. Alarmsentralen sjekker ukentlig kontrollrapport for venteliste for å fange opp glemte tildelinger i Gerica. Se egen manual for alarmsentralen.
Egenbetaling
Månedlig egenandel for tjenesten
Ved generering av betalingssatsene for trygghetspakkene vil det bli opprettet fakturaposter på alle brukere som har en aktiv tjeneste i perioden hvis inntekten er høyere enn 3G. Gjeldende praksis er at brukerne betaler for første måned de har tjenesten hvis den starter før den 15. i måneden. Likeledes kreves det egenandel for den måneden tjenesten avsluttes hvis dette skjer etter den 15. i måneden. Det betyr at bydelen må sjekke og kansellere de genererte fakturapostene i henhold til når tjenesten startet og/eller ble avsluttet. Start-/slutt-dato på tjenesten skal ikke korrigeres.
Det er laget to rapporter som kan brukes for å finne de brukerne som ikke skal betale egenandel i perioden det er generert for.
Rapport med oversikt over brukere som har startet med tjenesten etter den 15. i perioden
Bruk rapporten 16476 «OK_Trygghetsalarm – tildelt etter 15.i mnd» i saksbildet
Sett inn bydel og aktuell oppstartsperiode. Her eksempel fra periode januar 2016.
Merk: alle brukere som har startet med tjenesten kommer ut, uavhengig av inntekt.
Rapport med oversikt over brukere som har avsluttet tjenesten før den 15. i perioden
Bruk rapporten 164767 «OK_Trygghetsalarm – avsluttet før 15.i mnd» i tjenestebildet
Sett inn bydel og aktuell avsluttetperiode. Her eksempel fra periode mai 2017.
Alle brukere som har avsluttet tjenesten kommer ut unntatt de som har betalingssats 36, ingen betalingssats, eller er revurdert.
Gå inn i fakturapostene til de brukerne som ikke skal betale egenandel i perioden som det er generert for. Endre statusen i fakturaposten til 3; Kansellert.
Egenandeler som må håndteres manuelt
Det anbefales at saksbehandler som følger opp svar fra Alarmsentralen på montert alarm selv legger inn manuell fakturapost på engangsbeløpene, siden saksbehandler har oversikt over den enkelte sak. Oversikt over gjeldende betalingssatser på de ulike tjenestene og enhetene finnes på Helseetatens intranettsider.
Opprette ny fakturapost manuelt
Når generering av månedlig betaling for bruker ikke er gjort (manuell faktura legges inn før generering av månedlig beløp, brukere som har en inntekt under 3G eller bor i en bydel som ikke krever månedlig egenandel), må bydel opprette en manuell fakturapost for å kunne fakturere dette i Gerica.
Åpne Fakturarutine og klikk
Fyll inn
Dersom generering av faktura for fast månedsbeløp er utført før engangs-beløp som det skal betales for legges inn, kan engangs-beløpet legges til i den genererte fakturaposten.
Fremgangsmåte
Månedlig sender alarmsentralen oversikt over aktive alarmer, samt antall installasjoner, innleveringer, brukerstøtte og henting av bruker i perioden. Oversikten fra alarmsentralen kontrolleres av bydelen mot dokumentasjon i Gerica. Ved uoverensstemmelse mellom Gerica og oversikt fra alarmsentralen kontakter bydel alarmsentral for å avklare og få rettet opp. I all hovedsak regnes Gerica som fasiten. På bakgrunn av aktive alarmer og registrerte tjenester utført av alarmsentralen, faktureres bydel direkte fra alarmsentral. Betalingssats bydel betaler til alarmsentral er en annen enn det bydel fakturerer som egenandel til bruker. Bydel skal ikke betale i de tilfellene der bruker er registrert i alarmsentralens systemer i påvente av montering eller demontering/ tilbakelevering av alarm etter mors/ sykehjemsplass.
Definisjoner:
Beskrivelse av kontrollrapporter for fakturakontroll
I kontroll benyttes følgende rapporter i tjenestebildet:
Antall aktive trygghetsalarmer
Bruk rapporten OK_Trygghetsalarmer_Aktive. Rapporten har ferdig utfylte tjenestefelt, og henter alle aktive brukere på tjenestene 70 og 71 i angitt periode.
Herav antall aktive bærbare alarmknapper og GPS alarmer (bydel) Safemate ( SYE)
For bydel:
Bruk rapporten OK_trygghetsalarm_bærbar alarmknapp og GPS alarm. Rapporten har ferdig utfylte tjenestefelt, og henter alle aktive brukere med tiltakene 70.71.2-Bærbar alarmknapp eller 71.71.2- GPS alarm, altså både for TP2 og TP3.
For sykehjemsetaten:
Bruk rapporten OK_Trygghetsalarm-Safemate (SYE) alarm. Rapporten har ferdig utfylte tjenestefelt, og henter alle aktive brukere med tiltakene 70.71.1- SafeMate ( bærbar alarmknapp SYE) eller 71.71.1- SafeMate ( GPS alarm SYE), altså både for TP2 og TP3.
Antall installasjoner (Nye brukere)
Bruk rapporten OK_Trygghetsalarmer_Nye. Rapporten har ferdig utfylte tjenestefelt, og henter alle brukere med startdato på tjenesten i angitt periode.
Bruk rapporten OK_Trygghetsalarmer_Avsluttede. Rapporten har ferdig utfylte tjenestefelt, og henter alle brukere med sluttdato på tjenesten i angitt periode. Antallet avsjekkes mot forrige måneds aktive brukere og nye brukere.
Øvrige rapporter og filtre for statistikk og oversikt
Trygghetspakke 1 – digital
Benytt rapport OK_Trygghetsalarm – TP1 digital i tjenestebildet. Rapporten viser alle brukere med aktivt tiltak 70.70 i valgt periode eller på valgt dato.
Trygghetspakke 2
Benytt rapport OK_Trygghetsalarm – TP2 i tjenestebildet. Rapporten viser alle brukere med aktivt tiltak 70.71, 70.71.1 i valgt periode eller på valgt dato.
Trygghetspakke 3
Benytt rapport OK_Trygghetsalarm – TP3. Rapporten viser alle brukere med aktiv tjeneste 71 i valgt periode eller på valgt dato.
Eller benytt filter i brukerlista OK_Trygghetsalarm – Aktiv tjeneste 71.
Oversikt per enhetstype
For oversikt over antall brukere med en spesifikk type utstyr, benytt rapport for Trygghetspakke 1
Oversikt over analoge stasjonære alarmer
Benytt filter i brukerlista OK_Trygghetsalarm – Analog stasjonær alarm. Du får da opp alle brukere med tjeneste 70 der det ikke er registrert noen tiltak under tjenesten, altså brukere som har stasjonær analog alarm og heller ikke bærbar trygghetsalarm. Filteret kan også brukes som sjekk om det er opprettet tiltak 70.70 (digital stasjonær) på alle brukere med digital stasjonær alarm.
Den som får vite om flyttingen må varsle den andre parten (saksbehandler eller Alarmsentralen) i OL-Beskjedjournal. Flytting må avtales med Alarmsentralen siden de må inn for å bytte nøkler, sjekke at nye nøkler fungerer og sjekke at alarmen/utstyret fungerer og er satt opp korrekt i ny bolig. Hvis brukeren flytter til en annen bydel må saksbehandler i ny bydel også involveres hvis det er aktuelt. Saksbehandler må i tillegg varsle brukeren om evt. kostnader knyttet til flyttingen av utstyr og nye nøkler. Brukeren kan ikke selv koble opp alarmen på egen hånd i ny bolig.
VEDTAK OM HELSE- OG OMSORGSTJENESTER
Vi viser til din søknad om helse- og omsorgstjenester av 03.05.2015. Du er innvilget trygghetsalarm/trygghetspakke.
Her flettes teksten fra vedtaksfanen inn. Det må komme klart fram hvilken type trygghetsalarm som det fattes vedtak om,
Vedtaket gjelder f.o.m. 05.05.2015.
SAKSOPPLYSNINGER
Her flettes teksten fra opplysningsfanen inn. Kravet til innhold vil være forskjellig alt etter hva det er søkt om, og søkerens alder. Vedtak som kan betegnes som inngripende helsehjelp har også spesielle krav til beskrivelse og vurdering av søkerens samtykkekompetanse.
BEGRUNNELSE
(flettes automatisk fra lovhjemmelen)
Trygghetsalarm/trygghetspakke er ikke et lovhjemlet tiltak. Oslo kommune har vedtatt at alle over 75 år som søker om fastmontert trygghetsalarm skal få denne tjenesten. Hvis det søkes om andre produkter eller tjenester enn fastmontert innealarm, eller hvis søker er under 75 år, vil tildeling skje etter en individuell behovsvurdering.
Her flettes teksten fra fanen Begrunnelse inn. Kravet til innhold vil være forskjellig alt etter hva det er søkt om, og søkerens alder. Vedtak som kan betegnes som inngripende helsehjelp har også spesielle krav til beskrivelse og vurdering av søkerens samtykkekompetanse.
INFORMASJON
Her flettes teksten fra fanen Melding inn som bydelen selv disponerer.
(flettes automatisk fra sakstypen)
Et hvert hjelpetiltak er under kontinuerlig behovsvurdering. Dersom behovet for trygghetsalarm skulle endres, vil også tiltaket bli vurdert endret. Bruker har plikt til å informere bydelen dersom behov for tjenesten ikke lenger er tilstede.
Når behovet for tjenesten ikke lenger er til stede må trygghetsalarmen med tilhørende utstyr leveres tilbake til alarmsentralen. Henting av alarm koster kr 800. Dersom alarmen ikke returneres til alarmsentralen tilkommer det et gebyr på kr 800.
EGENBETALING FOR TJENESTEN
(Ligger fast i vedtaksmalen)
Bystyret har fastsatt at bydelen kan kreve egenandel for trygghetsalarmtjenester etter gjeldende satser. Bydelen kan selv velge om de skal kreve denne egenandelen eller ikke. For 2017 er egenandelen satt til kr 241 per måned hvis husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag er mer enn 3G (kr 277 728). For digitale alarmer vil utgifter til kommunikasjon (SIM-kort) komme i tillegg slik at månedsbeløpet vil være kr 281.
I tillegg er det vedtatt egenandel for installasjon av utstyr og selve utstyret. Dette skal betales en gang og vil variere etter hvilket utstyr du har fått vedtak om. Hvis husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag er under 2G (kr 185 152 for 2017) slipper du å betale denne egenandelen.
Tjenesten installasjon inkluderer levering av produktene hjemme hos deg, klargjøring og montering, samt testing og opplæring i bruk av utstyret. Ytterligere opplæring eller annen brukerstøtte koster kr 800.
I følge siste tilgjengelige likning er din husstands samlede skattbare nettoinntekt [Fletting nettoinntekt] kroner, så vil din egenandel vil være:
(beløpene må manuelt settes inn)
Månedlig egenandel: kr xx
Egenandel for produkt (produktnavn), engangsbeløp: kr xx
Egenandel for installasjon av utstyr, engangsbeløp for hvert produkt: kr xxx
Det er bydelen som fakturerer alle egenandeler.
Hvis noe av utstyret går i stykker vil Alarmsentralen dekke utgiftene. Dersom du mister/kaster deler av utstyret eller hele trygghetsalarmen, må du erstatte dette selv.
(KUN FOR DE SOM SKAL BETALE MÅNEDLIG EGENANDEL) – hvis ikke fjernes den
Betalings- og oppsigelsesvilkår
KLAGE
(flettes automatisk fra lovhjemmelen)
Du kan klage på dette vedtaket etter reglene i forvaltningsloven. Klagefristen er tre uker fra vedtaket kom fram til deg. Klagen skal være undertegnet av deg eller din representant. I klagen bør du nevne de forhold som det klages over og gi opplysninger som kan være av betydning for behandlingen. Bydelen kan på forespørsel gi nærmere råd og veiledning.
Klage sendes til: Bydel XXX
Tjenestekontoret
Postadresse:
Postboks XXX
XXXX OSLO
Oslo kommune har opprettet et eget helse-, sosial- og eldreombud som du som
bruker/pårørende kan henvende deg til dersom du trenger bistand til å klage. Ombudet
kan nås på telefon 23 13 90 20.
Med hilsen
xxx xxx
administrativ leder administrativ leder