Sikre at beboere og pasienter i Sykehjemsetaten får tilbud om koronavaksinering i henhold til myndighetenes anbefaling.
Alle institusjoner i Sykehjemsetaten. Beboere/pasienter i Sykehjemsetaten. (Medarbeidere i risikogruppe skal få tilbud om vaksine i egen kommune)
Institusjonssjef har overordnet ansvar for å sikre forsvarlig og hensiktsmessig gjennomføring av vaksinering. Herunder at institusjonen har et fungerende vaksinasjonsteam som beskrevet i Smittevern - Lokale vaksinasjonsteam: Organisering og oppgavebeskrivelse og at alle involvert i vaksinering har tilstrekkelig kompetanse.
Vaksinekoordinator har ansvar for bestilling av vaksiner, ha oversikt over gjeldende rutiner og gjøre de kjent for andre i vaksineteamet. Vaksinekoordianator er kontaktpunktet til SYEs sentrale vaksinasjonsteam.
Høsten 2025 benyttes Comirnaty LP.8.1. For voksne benyttes styrken 30ug/dose.
Comirnaty er en mRNA-vaksine, og leveres per nå som hetteglass med 6 doser (multidose-hetteglass). Mer informasjon finnes på FHI og i preparatomtale
SYSVAK-koder: Comirnaty LP.8.1 = COV01
Anbelfalte koronavaksineringsregimer i Oslo kommune generelt: Vaksine - Voksenvaksinasjonsprogrammet oversiktsdokument
Ansvarsfordeling for koronavaksinering i Oslo kommune: Vaksine - Ansvarsfordeling voksenvaksinasjonprogrammet Oslo kommune
| Aktivitet | Hva skal gjøres/hvilke føringer foreligger | Hvem har ansvaret | 
| Kartlegging av behov for vaksiner | 
 Personer 65 år og eldre og sykehjemsbeboere anbefalt vaksinedose høsten 2025. Fullstendig anbefaling om vaksine gis av FHI og finnes her. I vaksinasjonshåndbokens kapittel om koronavaksiner finnes blant annet også råd om: 
 Helsehus tilbyr vaksinering dersom pasientens opphold blir langvarig (utover 4 uker) og bør tilby vaksine til pasienter som skal til langtidshjem og når pasient etterspør det. Smittevern- vaksinering av pasienter i helsehus  | 
 Vaksinekoordinator skaffer oversikt over vaksinebehov i egen institusjon. Lege vurderer indikasjon. 
  | 
| Bestilling av vaksiner og vaksinasjonsutstyr. | 
 Vaksineteamet sentralt i SYE informerer via Teamsgruppen SYE/vaksinekoordinatorer om hvordan og når vaksine kan bestilles og når de er forventet levert. Institusjonene får bekreftelse på antall glass de vil motta og forventet leveransetidspunkt i Teamsgruppen SYE/Vaksinekoordinatorer. Alt engangsutstyr, desinfeksjonsmidler og lignende bestilles via ordinære bestillingskanaler (for eksempel Onemed og Apotek1). Aktuelle sprøyter og kanyler: Kanyle KD-fine 23G x 25mm (blå kanyler) Kanyle KD-fine 21G x 40mm (grønne kanyler) Sprøyte KD-Ject (Luer slip 1mL) 
 
 
  | 
Vaksinekoordinator mottar informasjon, og følger opp at utstyr er bestilt/bestilles. | 
| Mottak og oppbevaring av vaksiner | 
 Ved leveranse av koronavaksiner kontaktes vaksinekoordinator eller dens stedfortreder på telefon. Vaksinen er kjølevare og må legges i kjøleskap (på legemiddellageret) rett etter mottak. Kontroller leveransen: 
 Ved feil på leveransen send mail til vaksine.logistikk@sye.oslo.kommune.no Vaksineregnskapsskjema vedlagt denne rutine benyttes. Det er ikke krav til innsending/rapportering av vaksineregnskap. Ved temperaturavvik kontaktes FHI på telefon 21 07 70 00 i normalarbeidstiden, utenom normalarbeidstid kan smittevernvakta kontaktes, telefon 21 07 63 48. Avvik skal også meldes i EQS.  | 
Vaksinekoordinator skal sikre at rutinen er kjent for involverte. | 
| Planlegging av vaksinering | 
 Planlegg gjennomføring av vaksinering slik at arbeidet kan gjøres mest mulig hensiktsmessig med tanke på personell og vaksiner tilgjengelig. Husk: 
 NEWS skal, så langt som mulig, tas samme dag og før vaksinen settes. Dersom man mistenker feber hos pasient/beboer på vaksinedagen, skal temperatur tas og lege varsles.  | 
Lokalt vaksineteam sammen med lege og ledelse. | 
| 
 Istandgjøring av vaksiner (klargjøring og opptrekk)  | 
 Utstyr til bruk ved tilberedning: 
 Istandgjøring utføres av sykepleier med dobbeltkontroll av en annen sykepleier mens istandgjøring pågår. Begge signerer for istandgjøring i vaksineregnskapet. Istandgjøring: 
 Tips fra produsent for å unngå at gummipartikler løsner fra lokket ved opptrekk: Viktig å passe på følgende faktorer: 
 
  | 
Sykepleiere med tilstrekkelig opplæring kan klargjøre og istandgjøre vaksine | 
| 
 Vaksinering (utdeling/administrering av vaksine)  | 
 Utstyr som må være tilgjengelig: 
 Utfør hånddesinfeksjon i minst 20 sekunder. Innholdet i sprøyte inspiseres visuelt før bruk. Huddesinfeksjon er ikke nødvendig. Hvis huddesinfeksjon (alkohol ≥70%) brukes, må huden tørke 20-30 sekunder før injeksjon settes. Engangs desinfeksjonstørk kan benyttes forutsatt at de er tilstrekkelig fuktige. Mer om dette her Vaksinen settes intramuskulært, fortrinnsvis i deltamuskelen på overarmen. Unngå å klemme sammen huden. Kanylen bør trenge gjennom huden med en vinkel på 90 grader, og huden strukket flatt. FHI anbefaler ikke å aspirere. Injiser vaksine og lukk den inne i muskelen ved å trekke ut kanylen før det stramme grepet på armen slippes. 
 Blodsiving reduseres med et fast trykk med en bomullsdott på stikkstedet når nålen er trukket ut. Enhåndsteknikk bør benyttes ved all videre håndtering av skarpt utstyr, og kanyle og sprøyte legges i kanyleboks.  | 
Sykepleier med opplæring | 
| Observasjon av den vaksinerte beboer/pasient | 
 Pasient/beboer observeres i minst 30 minutter. Annen observasjonstid kan være påkrevet i visse tilfeller. Observasjon skjer i direkte tilknytning til at vaksinen settes eller kort tid etter vaksinering. Ingen som vaksineres skal være alene. Symptomer på anafylaksi og håndtering av disse, se Håndtering av anafylaksi/besvimelse ved vaksinering Øvrige bivirkninger å være oppmerksom på ved koronavaksinering, se her Alvorlige bivirkninger skal meldes inn i meldeordningen www.melde.no (Informasjon om hvordan melde, og vurderinger rundt dette finnes her)  | 
Helsepersonell med tilstrekkelig kompetanse | 
| Dokumentasjon | 
 Vaksiner satt dokumenteres i pasientens journal (journalnotat tilknyttet tiltak for vaksinering) og SYSVAK. Se Gerica - Vaksine: Dokumentasjon, registrering og rapportering (Ikke tilgjengelig) Vaksineregnskap kan fylles ut fortløpende for registrering av bruk/kassasjon, men skal ikke brukes til rapportering. NB: SYSVAK-kode for Comirnaty LP.8.1 = COV01  | 
Vaksinatør/ Vaksinekoordinator | 
| Feilvaksinering og feilregistrering i SYSVAK | 
 Informer lege om feilvaksinering. Generelle råd fra FHI om feilvaksinering finnes her . Pasient/beboer, eventuellt pårørende varsles, i henhold til Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) og hendelsen journalføres. Hendelsen registreres som uønsket hendelse i EQS. Håndtering av feilregistrering i SYSVAK, se Gerica - Vaksine: Dokumentasjon, registrering og rapportering (Ikke tilgjengelig)  | 
 Vaksinatør eller den som oppdager feilen varsler vaksinekoordinator og lege. 
  | 
Istandgjøring og administrasjon av vaksiner må utføres av kvalifisert helsepersonell som har hatt tilstrekkelig med opplæring.
Anafylaksi må kunne håndteres.
Referanser
Koronavaksine- veileder for helsepersonell fra FHI