Legemiddelhåndtering - Legemidler for lindring i livets sluttfase v. 1.0

Innholdsfortegnelse

Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling

  1. Legemidler for lindring i livets sluttfase
  2. Rekvirering
  3. Bestilling, henting og oppbevaring
  4. Istandgjøring og kontroll
  5. Administrering
  6. Behov for fastliggende subcutan kanyle

Eksempler på avvik fra rutine
Gjentagende oppgave i ELISE


Hensikten med rutinen

  • Sikre forsvarlig og forskriftsmessig legemiddelhåndtering til pasienter som mottar legemidler for lindring i livets sluttfase.

Hvem gjelder rutinen for 

  • Ledere med ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
  • Tjenesteansvarlig som følger opp pasienter i livets sluttfase.
  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter som håndterer legemidler i tjenesten.

Ansvarsfordeling 

  • Virksomhetsleder har overordnet ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
  • Tjenesteleder (leder for tjenestestedet) har ansvar for at arbeidsplassen er tilrettelagt slik at rutinen kan følges.
  • Medarbeiders leder har ansvar for at
    • arbeidsplassen er tilrettelagt slik at rutinen kan følges
    • medarbeidere er kjent med og følger rutinen
    • uønskede hendelser og nesten uønskede hendelser i EQS blir fulgt opp​
  • Tjenesteansvarlig har ansvar for at
    • alle legemidler og utstyr er tilgjengelig hos pasient
    • tiltaksplan til pasient er oppdatert
  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter har ansvar for å
    • følge rutinen
    • melde fra om uønskede hendelser og nesten hendelser i EQS

Legemidler for lindring i livets sluttfase 

Ved planlagt hjemmedød, må tjenesteansvarlig samarbeide tett med kreftkoordinator, behandlende lege (fastlege/sykehuslege) og Fransiskushjelpen (der det er aktuelt). Legemidler for lindring i livets sluttfase bør skaffes i god tid før pasienten har behov for medikamentell lindring.

Under beskrives rutinene for oppstart og bruk av legemidler for lindring i livets sluttfase (Morfin, Midazolam, Haldol og Robinul). For mer informasjon, se Legemiddelhåndboka kap. T21.2.2 her.

Lovisenberg Lindring og Livshjelp (LLL) har kvalitetssikret at innholdet i denne rutinen er i tråd med retningslinje i Norsk Legemiddelhåndbok. Ved behov for konferering kan lindrende teamet på Lovisenberg Lindring og Livshjelp kontaktes på telefon 23 22 51 70.

Rekvirering av legemidler 

Ansvarlig: Fastlege/behandlende lege ved sykehus/utskrivende lege ved sykehus/helsehus

  • Legen skriver resept (blå resept §2-90) på aktuelle legemidler, og eventuelle utstyr til å administrere legemidlene (blå resept §5).
  • Lege forskriver legemidlene som beskrevet i Legemiddelhåndboka.
  • Ved spørsmål fra lege omregning av opioider kan det henvises til omregningstabell (ekvipotenstabell for opioider) utarbeidet av Lovisenberg Lindring og Livshjelp (LLL).
  • Legen sender elektronisk melding til hjemmesykepleien med oppdatert legemiddelliste.

Oppdatering av legemiddelliste 

Ansvarlig: Tjenesteansvarlig eller annen sykepleier/vernepleier/farmasøyt

  • Oppdaterer legemiddelliste i Gerica.
  • Kontroller mot resept at styrke og dosering i legemiddelliste stemmer.
  • Utfør dobbeltkontroll med annen sykepleier/vernepleier/farmasøyt etter oppdatering av legemiddelliste.
  • Skriv ut legemiddelliste og ta med hjem til pasient.

Ved igangsettelse av lindrende behandling kan gjentakende oppgaver i ELISE eller tiltak i Gerica opprettes knyttet til oppgavene på istandgjøring og utlevering av injeksjoner.

Bestilling, henting og oppbevaring av legemidlene 

Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt

  • Bestill legemidler etter resept fra lege (hovedsaklig på Pasientnett)
    • legemidlene kan bestilles og hentes på alle apotek (inkludert sykehusapotek). Tjenestestedet kan ved behov inngå en avtale med lokalt apotek for fast lagerføring av legemidlene.
  • Oppbevar legemidlene innelåst frem til de doseres og tas med til pasient.

Fransiskushjelpen er ansvarlig for bestilling og administrering av legemidler til smertepumpe (CADD). Oppstart av smertepumpe (CADD) bør starte opp så fort det er behov for det (eksempel: behov for rask smertelindring). 

Istandgjøring og kontroll av legemidlene 

Legemidlene skal som hovedregel istandgjøres på tjenestestedet, ikke i hjemmet. Tjenesteansvarlig må i hvert tilfelle vurdere om det i tillegg må oppbevares legemidler og opptrekksutstyr i hjemmet for å sikre rask tilgang ved plutselig oppstått behov, eller utover det som er istandgjort på forhånd.

Ansvarlig: To sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter. 

 Steg 1: Istandgjøring og kontroll

Praktisk utførelse: VAR - Opptrekking av legemiddel fra ampulle (Ikke tilgjengelig)

  • Finn riktig legemiddel i oppdatert legemiddelliste i Gerica, kontroller legemiddelnavn- og styrke mot ordinasjonen
  • Før narkotikaregnskap for A- og B-preparater som istandgjøres og eventuelt destrueres.
  • Istandgjør injeksjoner med ordinert legemiddel til forventet bruk de neste 24 timene.
    • Rydd og rengjør arbeidsbenk, og finn frem nødvendig utstyr til dosering (sprøyter, nåler, propper og liknende).
    • Merk hver sprøyte/injeksjon med:
      • Pasientens fulle navn og fødselsdato.
      • Preparatnavn og -styrke.
      • Opptrukket dose.
      • Administrasjonsmåte.
      • Signatur av to sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter.
      • Dato og klokkeslett for opptrekk.
    • Husk å sette på steril propp på sprøyten.
  • Dobbeltkontroller legemiddel mot legemiddelliste og selve istandgjøringen.
    • Ved istandgjøring av injeksjoner hos pasient, må dobbeltkontroll utføres, helst fysisk av annen sykepleier/vernepleier. Er ikke fysisk dobbeltkontroll mulig, skal dette gjøres via videokontroll (personen må være med på video gjennom hele opptrekkprosessen, ikke bare sjekke ferdig opptrukket sprøyte).
  • Dokumenter istandgjøring og dobbeltkontroll i 136-fagjournal i Gerica (legemiddel, tidspunkt, dose og styrke). Istandgjøring og dobbeltkontroll som utføres hjemme hos pasient dokumenteres i 101-helsehjelpsjournal. 

 Steg 2: Ta med ferdige injeksjoner til pasient for de neste 24 timene

  • Oppbevar injeksjoner i egnet boks for transport for å unngå ødeleggelse og svinn.
  • Oppbevar injeksjonene i kjøleskap hjemme hos pasient (holdbare 24 timer i kjøleskap). Ved fare for misbruk, svinn eller risiko for at pasient eller pårørende kan gjøre noe med injeksjonene (eksempel: samboer eller ektefelle med kognitiv svikt), må de oppbevares i låsbare skap i kjøleskapet hos pasient eller i kjøleskapet på tjenestestedet og tas med ut til pasient ved hver vakt.

Administrering av legemidler 

Ved oppstart av palliative legemidler starter man med laveste dose i doseringsintervallet og observerer effekt. Ved utilstrekkelig effekt økes dosen. Det dokumenteres hvilken dose som gir tilfredsstillende effekt. Det er viktig å observere og vurdere dose kontinuerlig og dokumentere effekt, for å sikre at pasienten får god lindring av smerter og plager. Husk at pasienter som har brukt opioider fast har behov for høyere dose morfin.

Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier som skal administrere legemidlet

 Steg 1: Administrer ordinert legemiddel, observer og evaluer effekt 

Praktisk utførelse: VAR - Administrering av subkutan injeksjon (Ikke tilgjengelig)

  • Administrer ordinert legemiddel.
  • Observer pasientens kliniske tilstand regelmessig (husk at pasienten kan bli svakere og mindre tilstede på grunn av forverret sykdomstilstand, uten at det trenger bety at pasienten får for mye smertestillende).
  • Evaluer effekt av legemidlene som gis, for å kunne justere og tilpasse den lindrende behandlingen. Ved manglende effekt på høyeste ordinerte dose må ansvarlig lege kontaktes for videre plan.

 Steg 2: Dokumenter administreringen og observasjoner

 Steg 3: Etterabeid

  • Ta med injeksjoner som ikke er tatt i bruk innen 24 timer etter istandgjøring, tilbake til tjenestestedet for destruering. Destruering skal dobbeltkontrolleres og signeres av 2 sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter. Erstatt med legemidler for nye 24 timer.
  • Sørg for at nødvendig injeksjonsutstyr og legemidler er tilgjengelig i hjemmet og på tjenestestedet. 

Behov for fastliggende subcutan kanyle (SubQ) 

Istandgjøring og dobbeltkontroll av SubQ utføres av 2 sykepleiere/vernepleiere.

  • Fyll slange med aktuelt legemiddel før SubQ festes på pasient (for at pasient skal få riktig dose av legemiddel når ferdigfylt sprøyte med legemidlet gis).
  • Fikser SubQ med gjennomsiktig plaster (Tegaderm) slik at eventuelle hudreaksjoner kan observeres. Merk plasteret med dato, legemiddelnavn og riktig styrke.
  • Bruk en SubQ for hvert legemiddel som skal administreres (ved behov for flere legemidler). Slangen lukkes med propp. Proppen skiftes minst en gang daglig (hvis kanylen blir brukt).
  • SubQ skal skiftes minimum hver 3. dag. Skiftes oftere ved tegn til hudirritasjon. Observer innstikksstedet daglig. Se etter rødme, hevelse eller varmeøkning. Det skal lages tidsplan på dette i tiltaksplan (for hvert legemiddel).
  • Ved istandgjøring og administrering av legemidler som skal gis i SubQ gjelder rutine beskrevet i punkt 3.

Relevante prosedyrer og opplæringsmateriell:


Eksempler på avvik fra rutine 

  • Det gjennomføres ikke dobbeltkontroll på injeksjoner som istandgjøres.
  • Det gjennomføres ikke kontroll av holdbarhet på legemidler.
  • Legemidler destrueres feil (utgåtte legemidler destrueres ikke, legemidler kastes i vanlig søppel).
  • Det bestilles ikke inn nok legemidler til pasient.
  • Legemidler som har vært hjemme hos pasient i over 24 timer destrueres ikke
  • Det føres ikke narkotikaregnskap på legemidlene som mottas og istandgjøres

Gjentagende oppgaver i ELISE

 Ta med injeksjoner til pasient for de neste 24 timene

Bruker din tjeneste ELISE kan du legge inn denne oppgaven som gjentagende oppgave. 

Fyll inn følgende når du oppretter oppgave i ELISE:

  • Angående: La felt stå blankt.
  • Arbeidsteam: Velg det arbeidsteamet som er ansvarlig for den aktuelle pasienten. 
  • Forfallsdato: Første dato oppgaven skal gjennomføres. 
  • Gjentagende oppgave: Ja. Tidsintervall: Dager Intervall (hver X dag): 1
  • Emne: Daglige oppgaver på medisinrom.
  • Oppgavetype: Velg oppgave type "Medisinhåndtering".
  • Beskrivelse: Ta med legemidler ut til pasient for de neste 24 timene. 

ELISE - Oppgaver