Smittevern - Daglig renhold av smitterom, flekkdesinfeksjon og smitteutvask v. 3.2

Hensikt med rutinen

Hindre eller begrense spredning av smittsomme bakterier og virus mellom beboere/pasienter og medarbeidere.

Hvem gjelder den for

Gjelder alle helsehus og langtidshjem i Sykehjemsetaten og andre helseinstitusjoner i Oslo kommune.

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef /  leder for tjenesten har ansvar for at rutinen følges. 
Avdelingsleder/ leder med personalansvar har ansvar for at medarbeidere som settes til å utføre oppgaven har fått praktisk opplæring og kjenner til innholdet i rutinen.

Alle medarbeidere har ansvar for å følge rutinen.

Utførelse av rutine

Definisjoner

Smitterom  Rommet til beboer/pasient med påvist smitte. Med eller uten forgang
Isolat Enerom med sluse der beboer/pasient har påvist smitte
Sluse Er et rom mellom pasient/beboerrom og korridor med undertrykksventilasjon. Inngang til pasientens bad er fra rommet. Regne som lavrisiko
Forgang Er et rom mellom pasientrom og korridor uten undertrykksventilasjon. Inngang til bad er her i fra. Regnes som en dl av smitterommet.
Kohort Deler av eller en hel enhet der det er flere beboere/pasienter med påvist smitte som ikke er romisolerte

 

Daglig renhold av fellesarealer

Kontaktflater bør rengjøres med en ren og litt fuktig mikrofiberklut. Mikrofiberklut anses som gullstandarden innen renhold og fjerner så godt som alle bakterier. Desinfiseres minst en gang per vakt ved institusjoner med pågående smitteutbrudd (uavhengig av smitteagens). Liste over godkjente desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse og sykepleie finnes på Statens legemiddelverk.

Lokale rutiner må utarbeides ved hver institusjon, som for eksempel signeringsliste for gjennomført rengjøring av kontaktflater. Eksempel på sjekklister for daglig rengjøring er vedlagt prosedyren. Lokale tilpasninger av sjekklisten kan være nødvendig. Det kan være aktuelt å lage ulike sjekklister for ulike arealer (som for eksempel en for kjøkken, en for vaktrom, en for kantine osv). 

 

Daglig renhold av isolater eller kohort

Renhold av smitterom/isolat eller kohort skal utføres av kvalifisert personale. Det kan være renholder som har fått opplæring eller helsepersonell som utfører deler eller hele renholdet på rommet. Dette avklares med avdelingsleder/sykepleier på avdeling 

Daglig renhold utføres med metoder og frekvens i henhold til Insta-800. Renhold på smitterom bør utføres i siste del av arbeidsvakten.

Forberedelse
  • Når smitterom/isolat skal rengjøres skal renholder bruke samme smittevernutstyr som helsepersonell benytter når de er på rommet
  • Planlegg og tenk nøye gjennom hvilket utstyr det er behov for. Engangsutstyr kan med fordel brukes, men husk at engangsutstyr kastes ved endt isolering. Ta derfor med kun det som trengs
  • Døren til rommet skal være lukket
  • Renholdsvogn skal ikke inn på smitterom/isolat, men kan medbringes inn på kohort. Det bør være en egen renholdsvogn til kohorten. Dersom det er plass bør renholdsvognen stå inne på kohorten til smitten er over
  • Hyppig brukte berøringspunkter desinfiseres daglig. Dette gjelder f. eks dørhåndtak, sengegjerde, ringesnor, lysbrytere, vannkraner, tastatur, telefoner, armlener osv
Etter rengjøring
  • Ikke forlat smitterom/isolat eller kohort før smittevernutstyr er tatt av og håndhygiene er gjennomført. Smittevernutstyret kastes som restavfall. Dersom smittevernutstyret er tilgriset med biologisk materiale, legges det i gul pose og kastes som smitteavfall
  • Renholdsutstyr skal ikke tas med ut av rommet før det er rengjort og desinfisert
  • Benyttes flergangsmopper legges disse i gul pose og levers til moppevaskeriet. Engangsmopper kastes som restavfall
  • Hvis dekontaminator er tilgjengelig, desinfiseres bøtter og mindre utstyr i denne etter bruk
  • Renholdsutstyr som ikke kan varmedesinfiseres (tas i dekontaminator eller vaskemaskin), skal med en gang desinfiseres med godkjent desinfeksjonsmiddel etter bruk. Se rutine Smittevern - Kjemisk desinfeksjon

 

 

 

Sluttdesinfeksjon – Opphør av isolasjon/kohort

Forberedelse

  • Det er legen i samarbeid med sykepleier som avgjør når isoleringen kan opphøre
  • Ved rydding og desinfeksjon av rommet skal det samme beskyttelsesutstyret som under pågående isolering benyttes
  • Beboer/pasient bør helst ikke være på rommet mens sluttdesinfeksjon pågår. Hvis beboer/pasient skal være til stedet, må det gjøres en grundig vurdering av hvilke midler som benyttes!
  • Hvis pasient/beboer fortsatt skal ligge i rommet etter at isoleringen opphører skal vedkommende flyttes over i ren seng
  • Rommet skal ryddes, sengetøy og tekstiler tas ut og søppel kastet før renholder starter sluttdesinfeksjon
  • Undersøkelsesutstyr som har blitt oppbevart og brukt på isolatet må desinfiseres med egnet desinfeksjonsmiddel før de kan tas med ut. Undersøk hvilket desinfeksjonsmiddel utstyret kan behandles med uten å bli ødelagt
  • Engangsutstyr og forbruksutstyr kastes som restavfall
  • Alternativ til sluttdesinfeksjon slik den er beskrevet her, kan desinfeksjonsrobot benyttes (se lenger ned)  

Tekstiler

Tekstiler må fjernes før sluttdesinfeksjon av rom.

Dersom tekstiler vaskes på eget vaskeri gjøres følgende:

  • Puter, dyner, sengetøy og øvrige tekstiler legges i gule sekker, før de transporteres ut av rommet. De sendes så til smittevask
  • Gardiner vaskes ved synlige flekker
  • Klær som har vært oppbevart i klesskap der beboer/pasient ikke selv tar ut tøy trenger ikke vaskes

Se forøvrig Smittevern - Tekstiler, håndtering i avdeling

Hvis institusjonen har avtale med eksternt vaskeri, må avtalen om hvordan dette skal gjennomføres gjøres kjent. Forslag til hvordan det bør gjøres er:

  • Legg alle tekstiler direkte i gjennomsiktig vannoppløselig pose
  • Posen legges i gule smittesekker 
  • Vått tøy skal legges inni noe tørt tøy (for eksempel håndkle, dynetrekk) før det legges i gjennomsiktig pose. Dette for å unngå at posen går i oppløsning
  • Gul sekk plasseres på egnet og avtalt sted frem til henting

Flergangsutstyr, hjelpemidler  og Undersøkelsesutstyr

Alt flergangsutstyr og hjelpemidler må desinfsieres og fjernes før rommet sluttdesinfiseres. Engangsutstyr kastes som restavfall. Smittevern - Pasientnært utstyr

Undersøkelsesutstyr som har blitt oppbevart og brukt på isolatet må desinfiseres med egnet desinfeksjonsmiddel før der kan tas med ut. Undersøk hvilket desinfeksjonsmiddel utstyret kan behandles med uten å bli ødelagt. Informasjon skal stå i utstyrets bruksanvisning. Engangsutstyr kastes som restavfall.

Sluttdesinfeksjon av rom

La flaten være synlig våt i den anbefalte virketiden. Rengjør med rent vann, med mindre det benyttes et middel hvor det ikke er nødvendig (se bruksanvising fra leverandør).

  • Inventar og gulv fuktes med desinfeksjonsmiddel.
  • Vegger desinfiser vegg bak senga, dørkarm, dør, dørhåndtak og skapdører, samt alle veggflater som er synlig forurenset
  • Badet tas til slutt. Desinfiser hyller, lysbrytere, dør og dørhåndtak, dispensere, papirholdere, speil, armatur/kran, servant, dusj, toalett. I tillegg vegg bak toalett, bak håndvask og dusjen, samt veggflater med synlig forurensning
  • Hjelpemidler som rullestol, rullator, krykker og stokk skal fuktes med et desinfeksjonsmiddel som hjelpemiddelet tåler. Det skal være fuktig i virketiden som produsenten anbefaler. Rengjør så over med rent vann dersom det er beskrevet
  • Madrassen og sengen desinfiseres på rommet med aktuelt desinfeksjonsmiddel og virketid.  Rengjør så over med rent vann dersom det er beskrevet av leverandør

Etterarbeid

  • Ikke forlat isolatet før smittevernutstyr er fjernet og håndhygiene er gjennomført
  • Smittevernutstyret kastes som restavfall
  • Renholdsutstyr som ikke kan varmedesinfiseres (tas i dekontaminator eller vaskemaskin), skal desinfiseres med desinfeksjonsmiddel etter bruk. Skyll deretter med rent vann

Flekkdesinfeksjon

Flekkdesinfeksjon av søl eller flekker av biologisk materiale skal gjøres av den medarbeider som søler eller oppdager sølet. Det skal benyttes desinfeksjonsmidler som er egnet til formålet. Hver institusjon bør ha en plakat som viser hvilke midler som kan brukes, evt. blandingsforhold, virketid og eventuelle forholdsregler og begrensinger middelet har.

  • Tørk opp med absorberende papir (cellestoff), legg papiret direkte i gul pose
  • Dynk stedet med desinfeksjonsmiddel og la det virke i produsentens anbefalte virketid
  • Vask/skyll så med rent vann dersom det er beskrevet
  • Etter nødvendig desinfeksjon rengjøres resten av rommet på vanlig måte

De fleste bakterier og virus lar seg drepe av høye temperaturer og desinfeksjonsmidler som f.eksempel Virkon, Perasafe, LifeClean og hydrogenperoksid. Ikke alle flater tåler de ulike midlene. Overflatesprit kan ikke benyttes på store flater.

Desinfeksjonsrobot

Dersom det er tilgang på desinfeksjonssrobot, dekontaminer rom og flergangsutstyr med denne når pasient/beboer flytter ut. Gjør nødvendige forberedelser som daglig renhold, fjerne all søppel og tekstiler og følg produsentens anvisning for bruk. Husk å lufte godt etter endt dekontaminering. Se prosedyren:Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig) 

Håndtering av private eiendeler som har stått på isolat

Møbler

  • Rengjør møblene så godt det lar seg gjøre
  • Benytt desinfeksjonssrobot på rommet der møblene står om dette er tilgjengelig og mulig å gjennomføre. Følg produsentens anvising for bruk av robot
  • Husk håndhygiene før og etter håndtering av møbler fra isolat

Privat tøy

Trolig er det lite av beboer/pasientens rene privattøy som er smitteførende. Det bør tas en vurdering av om tøyet trenger å vaskes etter at isolatet opphøres. Hvis det er behov, sendes tøyet til vanlig vask eller sendes med hjem/leveres til pårørende. Dersom desinfeksjonsrobot skal benyttes må tøyet henges opp med litt avstand for desinfisering. 

Bøker, papirer, kunstverk, elektronikk mm.

Dersom det er mulig å desinfisere uten å ødelegge noe, velges egnet desinfeksjonsmiddel. Alternativt kan gjenstander pakkes inn og settes i karantene eller sendes med hjem. Karantenetiden vil avhengig av hvilken mikrobe det er snakk om.

Kompetansekrav

Det må sikres at ansatte har grunnleggende ferdigheter i basale smitteverntiltak og nødvendig kunnskap om arbeid i isolat og renhold.

E-læring i Renhold av pasientrom, Kompetansebroen

Referanser

Renhold og desinfeksjon, Veileder for basale smitteverntiltak. FHI

Isoleringsveilederen, FHI, 2004

Kjemiske desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse- og sykepleie (foreligger en veiledning og en oversikt) Statens legemiddelverk

Eksempler på avvik fra rutine

Manglende utstyr til å utføre renhold og desinfeksjon i henhold til denne rutinen. Manglende opplæring. Manglende etterlevelse av rutinen. Manglende informasjon om smitte til renholder.

Her kan du lese mer

Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler, Statens serum institut, 2015