Smittevern - Infeksjonskontrollprogram for sykehjem og helsehus - målsetting og ansvarforhold v. 1.0

Formål

Hovedmål

Infeksjonskontrollprogrammet skal sikre et godt smittevernfaglig arbeid som forebygger og begrenser forekomsten av infeksjoner i sykehjem og helsehus i Oslo kommune.

Delmål

Infeksjonskontrollprogrammet skal bidra til at den enkelte institusjon har etablert et system for smittevernarbeid med både infeksjonsforebyggende og infeksjonsovervåkende tiltak.

Infeksjonskontrollprogrammet inneholder skriftlige krav, rutiner og prosedyrer for de viktigste smitteverntiltakene og er en del av virksomhetens internkontrollsystem. Tiltakene skal forebygge infeksjoner hos både beboere/pasienter, medarbeidere og besøkende.

Prosedyrene i infeksjonskontrollprogrammet kan benyttes som de er eller danne utgangspunkt for utarbeidelse av avdelingsvise prosedyrer. Avdelingsvise prosedyrer må ikke bryte med de hygieniske prinsippene som er brukt i infeksjonskontrollprogrammet.

Krav, rutiner og prosedyrer skal:

  • være forenlige med infeksjonskontrollprogrammets målsetting
  • følge gjeldende lover og forskrifter
  • være forenlige med nasjonale retningslinjer og anbefalinger og være i tråd med allment aksepterte faglige standarder
  • være forenlige med krav og tiltak i Smittevernplanen for Oslo kommune

Avvikshåndtering og avviksmeldinger skal følge det til enhver tid gjeldene avvikssystem.

Infeksjonskontrollprogrammet skal bidra til at det gis systematisk opplæring og veiledning i smittevernarbeid ved den enkelte institusjon.

Infeksjonskontrollprogrammet skal bidra til godt samarbeid mellom den enkelte institusjon og smittevernansvarlige på ulike nivåer i Oslo kommune og nasjonalt.

Den enkelte institusjon skal sette egne delmål for områder hvor det er behov for kvalitetsforbedring innen smittevernarbeid for den kommende perioden.


Omfang/virkeområde 

Gjelder alle sykehjem og helsehus i Sykehjemsetaten


Ansvarsforhold og aktivitet

Institusjonssjefen har ansvar for:

  • det faglige og organisatoriske knyttet til infeksjonsforebygging, infeksjonsovervåking og fagutvikling innen smittevern
  • utforming, godkjenning, iverksetting og vedlikehold av evt. lokale prosedyrer
  • at det utføres kontroll av etterlevelse av infeksjonskontrollprogrammet, samt andre kontrollrutiner og rapporteringer (f.eks. prevalens)
  • at resultater fra ulike kontroller føres tilbake til de ansatte og at tiltak for forbedring iverksettes
  • varsling av utbrudd sammen med sykehjemslegen
  • følge opp uønskede hendelser/avvik og iverksette tiltak for forbedring
  • å utnevne én lege til å ivareta overordnede smittevernoppgaver dersom det er ansatt flere leger
  • utnevne en smittevernkontakt ved institusjonen
  • utnevne hygienekomité og leder av komiteen
  • initiere årlig smittevernvisitt med smittevernrådgiver
  • Stillingsbeskrivelse institusjonssjef (Ikke tilgjengelig)

Sykehjemslegen er institusjonsledelsens nærmeste medisinsk-faglige rådgiver innen smittevernarbeid og har ansvar for:

  • å gi råd og veiledning om smitteverntiltak knyttet til infeksjonssykdommer
  • å bistå ved oppklaring, varsling og kontroll av infeksjonsutbrudd
  • å bistå med overvåking, registrering og rapportering av infeksjoner
  • utfylling av MSIS-meldinger

Avdelingsleder har ansvar for å:

  • gjøre alle medarbeidere kjent med infeksjonskontrollprogrammets innhold
  • tilrettelegge avdelingens daglige drift slik at den er i samsvar med infeksjonskontrollprogrammet
  • tilrettelegge de fysiske forhold, slik at beboere/pasientene og medarbeider kan etterleve godt smittevern
  • utarbeide en plan for undervisning og sørge for opplæring i smittevern
  • videreformidle oppdatert smittevernkunnskap og kurstilbud
  • Avdelingsleder (Ikke tilgjengelig)

Smittevernkontakt har ansvar for å:

  • holde seg oppdatert på nye retningslinjer og endringer i Infeksjonskontrollprogrammet  
  • lese Smittevernnytt og videreformidle kunnskap til andre medarbeidere
  • være institusjonens kontaktperson mellom sentralt smittevernteam (SYE), medarbeidere og ledere
  • være en pådriver for at institusjonen deltar i nasjonale og lokale kampanjer, arrangementer og fagdager
  • være en rollemodell for godt smittevernarbeid  
  • være en pådriver for etterlevelse av retningslinjer
  • drive kollegaveiledning

Alle medarbeidere har ansvar for å:

  • følge krav, rutiner og prosedyrer i infeksjonskontrollprogrammet
  • utøve sin virksomhet på en slik måte at forekomsten av infeksjoner i institusjonen forhindres

Smittevernteam (etatsoverlege, smittevernrådgiver og farmasøyt) i SYE har ansvar for å:

  • gi veiledning ved utarbeidelse av avdelingsspesifikke prosedyrer
  • bistå med undervisning, råd og veiledning
  • bistå ved oppklaring og begrensning ved et infeksjonsutbrudd
  • utarbeide og revidere dokumenter i Infeksjonskontrollprogrammet sammen med Helseetaten
  • smittevernteamet er kontaktledd mellom helsemyndigheter, etater, bydeler, institusjoner m.fl.
  • delta i smittevernvisitter
  • utarbeide Smittevernnytt (nyhetsbrev med smitteverninformasjon)
  • koordinere fagdager
  • koordinere vaksinasjon av beboere, pasienter og medarbeidere
  • Stillingsbeskrivelse etatsoverlege (Ikke tilgjengelig)
  • Stillingsbeskrivelse Smittevernrådgiver
  • Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
     

Kommuneoverlegen/smittevernoverlegen har ansvar for å:

  • bistå Sykehjemsetaten og bydelene i deres smittevernarbeid, og bidra til implementering av prosedyrer i Infeksjonskontrollprogrammet og IK-mat
  • bistå kommuneledelsen, helsepersonell og andre i kommunen som har oppgaver i arbeidet med vern mot smittsomme sykdommer
  • ha løpende oversikt over de infeksjonsepidemiologiske forholdene i kommunen blant annet via Vesuv
  • koordinere byomfattende smittevernarbeid ved infeksjonsutbrudd eller fare for utbrudd utenfor helseinstitusjon, når dette har konsekvenser for mer enn én bydel
  • utarbeide forslag til plan for helsetjenestens arbeid med vern mot smittsomme sykdommer, herunder beredskapsplaner og tiltak, og organisere og lede dette arbeidet
  • fatte vedtak i byomfattende saker etter smittevernloven. Ansvaret er delegert fra Bystyret til Byrådet og videre fra Byrådet til Helseetaten
  • innkalle og lede beredskapsgruppe for smittevern i Oslo, som foretar situasjonsanalyse og foreslår tiltak
  • gi informasjon, råd og veiledning til befolkningen om vern mot smittsomme sykdommer
  • utføre alle andre oppgaver som følger av loven eller bestemmelser i medhold til loven, og medvirke til effektive tiltak for å forebygge smittsomme sykdommer og motvirke at de blir overført

Hver bydel skal ha smittevernlege og stedfortreder for denne, til å utføre smittevernoppgavene i bydelen. Myndighet til å utpeke smittevernlege i bydelene er delegert til bydelsforvaltningen.

Bydelsoverlegen har ansvar for å:

  • bistå institusjonene i håndteringen av infeksjonsutbrudd og alvorlige infeksjoner
  • føre tilsyn ved helseinstitusjoner i egen bydel
  • søke bistand fra smittevernoverlegen i Helseetaten ved behov

Helse Sør-Øst RHF har ansvar for å:

  • sikre befolkningen, uavhengig av eventuell smittsom sykdom, nødvendig laboratorieundersøkelse, poliklinisk- og spesialistbehandling samt eventuell forsvarlig isolering i sykehus
  • gi råd i spørsmål der det er behov for kompetanse fra spesialisthelsetjenesten
  • sørge for oppdatert informasjon og tilby smittevernfaglige kurs i regi av blant annet Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Sør-Øst

I utgangspunktet bør institusjonen forholde seg til det sykehus som har sektoransvar for bydelen hvor institusjonen er lokalisert.

Folkehelseinstituttet er statens smitteverninstitutt og har ansvar for å:

  • overvåke den nasjonale og delta i den internasjonale epidemiologiske overvåkingen
  • drive forskning på smittevernområdet
  • sikre nødvendig vaksineforsyning
  • gi bistand, råd og veiledning til institusjoner, helsepersonell og befolkningen om smittsomme sykdommer, smittevern og valg av smitteverntiltak
  • bistå i oppklaring og kontroll av utbrudd av smittsom sykdom i og utenfor helseinstitusjoner
  • utføre utvalgte laboratorieundersøkelser
  • drive undervisningsvirksomhet, kurs, samt oppdatering av kunnskap innen smittevern og skadedyrbekjempelse
  • utarbeide bakgrunnsmateriale for retningslinjer for smittevernarbeid i institusjoner
  • koordinere undersøkelser der flere institusjoner deltar
  • holde Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet og Helsetilsynet orientert om smittevernfaglige problemstillinger og gi råd om eventuelle tiltak

Statsforvalteren har ansvar for å:

  • ha oversikt over om kommunen har faglig oppdatert og ledelsesforankret infeksjonskontrollprogram implementert i sine institusjoner
  • føre tilsyn med det infeksjonsforebyggende arbeid i institusjonene
  • innhente informasjon om kommunen har definert lokale mål for smittevern- og pasientsikkerhetsarbeidet som gjennomgås jevnlig med hensyn til måloppnåelse

Helsetilsynet og Helsedirektoratet har ansvar for:

  • det overordnede tilsynet med smittevernet i norske helseinstitusjoner
  • å føre tilsyn med at bestemmelser i gjeldende lover og forskrifter følges

Helse- og omsorgsdepartementet har ansvar for:


Institusjonens hygienekomité

Forslag til medlemmer: kvalitetssjef, sykehjemslege, smittevernkontakt, fagutviklingssykepleier, samt representanter fra ulike avdelinger (sykepleier, hjelpepleier, kokk, servicemedarbeider). Leder av komiteen oppnevnes av institusjonssjef.

Forslag til møtehyppighet: Kvartalsvis eller ved behov

Forslag til oppgaver for hygienekomiteen

1. Gjennomgang av de enkelte krav, rutiner og prosedyrer i Infeksjonskontrollprogrammet og IK-mat

  • utarbeide forslag til lokale tilpasninger/forbedringer
  • fremme forslag om revidering og oppdatering i overordnet Infeksjonskontrollprogram

2. Utarbeide strategi, mål og tiltak for implementering av krav, rutiner og prosedyrer i Infeksjonskontrollprogrammet og IK-mat

  • definere og fordele arbeidsoppgaver innen smittevern mellom de ulike yrkesgruppene
  • lage årsplan for smittevernfaglig undervisning, kampanjer og vaksinasjon

3. Planlegge, gjennomføre og koordinere institusjonens internkontroll for hygiene og smittevern

  • gjennomgå resultater fra prevalensundersøkelser og fremme forbedringsforslag
  • gjennomgå resultater fra smittevernvisitter og fremme forbedringsforslag
  • gjennomgå avviksmeldinger og fremme forbedringsforslag
  • evaluere utbruddshåndtering og forslå, igangsette og koordinere tiltak
  • gjennomføre årlig revisjon av institusjonens infeksjonskontrollprogram og IK-mat
  • evaluere gjennomføring og vurdere effekt av iverksatte tiltak